🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Течното злато на Oh! Good

Компанията за напитки и протеин на прах разработва здравословни заместители на храненето

Борис Биволарски, Любомир Илиев и Димитър Иванов делят равен дял в дружеството "Гууд компани"
Борис Биволарски, Любомир Илиев и Димитър Иванов делят равен дял в дружеството "Гууд компани"
Борис Биволарски, Любомир Илиев и Димитър Иванов делят равен дял в дружеството "Гууд компани"    ©  Цветелина Белутова
Борис Биволарски, Любомир Илиев и Димитър Иванов делят равен дял в дружеството "Гууд компани"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • През 2021 г. Любомир Илиев, Борис Биволарски и Димитър Иванов влизат в партньорство, за да създадат заместители на хранене с полезни съставки.
  • През март тази година след дълги тестове на българския пазар пускат три продукта.
  • До края на годината Oh! Good планира да изкара на пазара протеинови барчета и да излезе извън България.

Колко точно калории на ден трябва да приема един човек? Отговорът зависи от немалко фактори, а и се променя ден за ден спрямо активността. И все пак има универсално прието число за средния човек и то е около 2000 калории на ден. В ежедневието си обаче е трудно да следим приема, а и често подценяваме колко калории има в храните, които приемаме. За справка, едно обедно меню със сандвич, гарнитура и газирана напитка от верига за бързо хранене излиза около 967 калории, или почти половин от дневния препоръчан прием.

Затова и в последните 15 години на пазара се появи продукт от ново поколение - хранителни заместители на прах, които съдържат точното количество необходими калории. Често обаче те са безвкусни или не съдържат истински хранителни съставки.

През 2021 г. с цел да запълнят тази липса на пазара Любомир Илиев, Борис Биволарски и Димитър Иванов решават да разработят нов вид хранителни шейкове, които освен вкусни са и с полезни, висококачествени съставки, а и могат да се консумират ежедневно.

Близо две години и много прототипи по-късно, през март 2023 г. на българския пазар се появява Oh! Good, марка за веган хранителни и протеинови шейкове, барчета и напитки. А от август марката навлиза и във физически обекти по цялата страна.

Ново поколение храна

Към днешна дата Oh! Good предлага четири здравословни разработки - хранителен шейк, протеин на прах, хранителна напитка и протеинов бар. Всеки продукт пък се предлага в четири вкуса - ванилия, банан, шоколад и солен карамел. Спират се на тези вкусове, защото са универсални. "Всеки в България познава и обича шоколада и ванилията. На световно ниво са сред най-известните и продавани вкусове на пазара, а от известно време има тренд да се търси и солен карамел, който при нас се оказа най-популярен", разказва за избора Биволарски.

Готови за консумация са само напитката и протеиновите барчета. Една напитка съдържа 400 калории, равностойни на 1 хранене, и засища за около 3-4 часа, казват от Оh! Good. Базирана е на кокосово мляко и се предлага в два вкуса - ванилия и шоколад. Цената на една бутилка (или едно хранене) е 6.50 лв. Протеиновите барчета са последната добавка в портфолиото на бранда и от декември ще се разпространяват в търговската му партньорска мрежа.

Прахообразните храни и протеинът на прах пък трябва да се приготвят от самия клиент. Идват в торба или кутия за съхранение с мерителна лъжица и са направени така, че да са вкусни дори разредени само с вода. Една доза Complete Meal шейк се равнява на едно нормално хранене с 422 калории и 40 г протеин. Един пакет от 1.5 кг струва 75 лв. и съдържа 15 порции, с което едно хранене излиза 5 лв.

Марката не произвежда продукти с животински протеин, а с три вида растителен. Добавените захари тук се заместват със стевия, палмовото масло и соята са напълно изключени, а суперхраните в състава включват куркума, български пробиотик и фибри от хуск.

Как разработваш храна на прах

От самото начало партньорите в дружеството "Гууд компани" избират да произвеждат във фабрики партньори, където да се и разработват рецептите, но да имат пълен контрол върху суровините, с които се работи. "Процесът беше много дълъг, разказва Илиев. Тествахме по 20 доставчика на всяка съставка и най-често от тях само 1-2 ставаха. След това отивах във фабриката, където тествахме крайния продукт, и така отново и отново, докато получим достатъчно добър вкус", описва процеса той.

Прахообразните продукти, които днес достигат до крайния клиент, минават през около 5 теста. "Оттам всяко следващо производство има частични промени, които допринасят за това да бъдат перфектни и по нашия стандарт", твърди Биволарски.

Всички прахообразни продукти, а и протеиновите барчета се произвеждат в България, благодарение на което логистичните процеси са по-кратки, а комуникацията - по-бърза. "Това ни позволява производството да излиза по бързо, отколкото ако беше изнесено изцяло в в други страни", казва Иванов. Напитките на Oh! Good се произвеждат в партньорска фабрика в Западна Европа, защото до момента не намират местен производител, който да поеме задачата.

Малки количества

Характерът на продуктите позволява производство на по-големи количества, които да се продават напред във времето. Храната и протеинът на прах са със срок на годност две години, а останалите напитки и баровете - 1 година. И все пак в началото са внимателни с количествата, докато не виждат интереса на клиентите.

"Когато стартирахме продажби през март не бяхме подготвени. Започнахме с доста малко производство, за да получим допълнителна валидация от пазара, преди да инвестираме в по-големи количества суровини", разказва Илиев. Оттогава обаче колелото се завърта и често се налага да спрат рекламите в социалните мрежи, защото продуктите не стигат. "В момента нагласяме количествата в движение според ръста ни и имаме изготвен план за производство за следващите 6-8 месеца, който да ни позволи да скалираме по-лесно", обяснява още той.

Инвестиция в бранда

Досега в Oh! Good тримата съдружници са вложили около 600 хил. лв. личен капитал. Половината от тях вкарват в изграждането на бранда. "Това включва работа с дизайнери и разработка на всички продукти, тестване на всяка суровина, избора на правилните материали. Още от самото начало решихме да работим без преки пътища и да не икономисваме. Опаковката е с най-високото качество, което намерихме на пазара", разказва Иванов.

"Най-важното в момента е да направим добри, не, много добри продукти. А когато клиентите ги харесат, печалбата ще последва", твърди Илиев.

Бърз растеж

А голямата инвестиция вече се отплаща в покачващи се продажби - през септември, едва 6 месеца след пускането на марката на пазара, приходите на "Гууд компани" достигат 120 хил. лв. "На месечна база растем със средно 20% и ако изключим първоначалната инвестиция, сме печеливши от ден 1", казва Иванов. Около 35% от клиентите на сайта се връщат за повторна покупка, като през септември продадените прахообразни пакети са над 1500 бройки.

Успехът в продажбите до голяма степен се дължи на активната реклама, в която брандът влага около 20% от месечния си приход. "С Димитър имаме опит в маркетинга и използваме всички успешни практики, които сме виждали до момента, за да стигнем до възможно най-широка публика", разказва Биволарски. В последните 40 дни марката влага около 20 хил. лв. в платени реклами в социалните мрежи.

"Най-силният и успешен канал за момента са препоръките от клиенти, или така наречения маркетинг от уста на уста", смята Иванов, като казва, че опитите на марката са да се лансира като масов продукт, подходящ за активно спортуващите, но и за всеки, който иска да води по-здравословен начин на живот. А най-популярна за момента е сред хората, работещи в технологичния сектор, които използват продуктите ежедневно.

Собствена фабрика

Плановете на компанията са за бърза експанзия и извън България, предвид темповете, с които бизнесът расте тук. "До следващия месец планираме да влезем в Румъния през нашия румънски сайт, а скоро след това да започнем продажби в Западна Европа през сайта ни и Amazon", казва Илиев.

Друг приоритет е развиването на офлайн присъствието на продуктите на местна почва, като фокус във физически обекти, от бензиностанции до големи вериги супермаркети, ще са продажбите на напитката и протеиновите барчета.

Планира се и разширение на продуктовата гама, която марката предлага. "Засега предлагаме само сладки продукти и работят доста добре за повечето хора, които ги използват за замяна на закуска или обяд", казва Иванов. "Но от следващата година искаме да разширим и да включим солени заместители на храна в подобна опаковка. Ще са бързи за приготвяне и на основата на паста и ориз", загатва той.

А в по-далечното бъдеще обмислят и построяването на собствена фабрика, с която да направят всички процеси на фирмата вътрешни. В следващите 12 - 24 месеца основен фокус остава българският пазар, където, твърдят съдружниците, ниша и потенциал за развитие със сигурност има.

Q & A

Основателите на Oh! Good

Как си разпределяте ролите по задачи в бизнеса?

Димитър: Всеки е зает с всяко едно решение, от производство и вкус до позициониране на бранда. Но също така всеки може да поеме отговорност за даден проект и да го извърши от 0 до 100 напълно сам, без да трябва някой от другите партньори да му помага.

Защо избрахте продуктите да са веган?

Борис: Повечето проучвания вече показват, че растителната диетата има много благоприятно влияние върху здравето на хората. Отделно подобна диета е много по-устойчива и допринася за намаляването на въглеродния отпечатък от хранителната индустрия.

Вече сте наясно със сектора за здравословни храни в България. Коя е най-голямата пречка, която сте срещнали до момента?

Борис: Най-голямата стена е предразсъдъкът, че веган продуктите са скъпи, не са вкусни и не са пълноценни. Това е нещото, което се опитваме да преборим най-много.
Все още няма коментари
Нов коментар