Дизайнерът Сара Хирш изработва алтернативни модели сватбени рокли за съвременни булки

Бизнесът започва през 2012 г. от мазе в столичен блок и няколко абитуриентски рокли

Сара Хирш основава ателието си за сватбени рокли през 2016 г.
Сара Хирш основава ателието си за сватбени рокли през 2016 г.
Сара Хирш основава ателието си за сватбени рокли през 2016 г.    ©  Цветелина Белутова
Сара Хирш основава ателието си за сватбени рокли през 2016 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • През 2012 г. Сара Хирш започва да изработва абитуриентски рокли в мазето на столичен блок с помощта на майка си.
  • 4 години по-късно със заделени от продажбите средства наема помещение и прави ателие, този път за булчински рокли.
  • Днес Sarah Hirsch е добре познато име в бранша, което се отличава с високо качество, интересни силуети и наличието на много естествена коприна.

През 2008 г. току-що завършилата гимназия Сара Хирш е в безизходица. Стипендията ѝ за университет в САЩ, където планира да учи кинорежисура, отпада заради финансовата криза и се налага да остане в България. Записва кинорежисура в НБУ, като на фона на ученето преподава уроци по английски език, с които подготвя ученици за кандидатстване за университета и припечелва, за да се издържа. Но през цялото време знае, че трябва да измисли нещо друго, което да прави с живота си, професия, която да носи удоволствие и чувство за удовлетвореност.

Идеята за бизнес се появява, докато помага с изработката на абитуриентската рокля на сестра си. "Помислих си защо да не правя точно това. Винаги съм имала афинитет към дизайна, като малка исках да се занимавам с мода, едва по-късно се ориентирах към режисурата", разказва Хирш, която същото лято заминава на бригада в Италия, където да заработи пари, с които да купи платове за колекция рокли.

"Така стартирах. Направих 12 абитуриентски рокли, в които вложих всичките си пари, и отидох на абитуриентско изложение в музея "Земята и хората", като си казах, че ако не ги продам всичките, ще трябва да се занимавам с друго нещо", добавя тя. Изложението обаче минава успешно. Подава всички рокли от колекцията си и в следващите 2 години прави облекло за абитуриентки, докато не събира смелостта да създава мода, за която си мечтае от самото начало - сватбени рокли.

Създаването на Sarah Hirsch

"От малка обожавам сценичните костюми, винаги са ми били много интересни. Те са най-близко до истинската висша мода, а сватбената рокля сама по себе си е костюм", обяснява Хирш, която е наполовина ливанка. Така през 2016 г. със спестени от продажбите на рокли и преподаването на английски език пари отваря ателие за булчински рокли, което носи нейното име - Sarah Hirsch. "Добавих две букви, за да звучи добре, и наех помещението, в което съм и до днес, на ул. "Хан Крум", разказва тя. "Дотогава изработвах роклите в мазето на един блок с майка ми и шивачка, която се пенсионира, като всеки лев заделях за новото място, имах ясна концепция как трябва да изглежда", добавя тя. По това време регистрира и дружеството си, като напуска преподавателската си позиция, защото не може да смогва и с двете задачи.

"На всяка стъпка си казвах, че рискувам и ако не стане, се отказвам, но през годините всичко се нареди", разказва за периода Хирш, която веднага след отварянето на ателието създава страници на бранда в социалните мрежи и наема агенция, която да ѝ помага да се рекламира ефективно.

Пънк булчински рокли

"В началото бях самотен играч, търсех си платове по всички столични магазини, снимах и качвах за социалните мрежи, за да намират хората роклите ми, и натрупах доста клиенти благодарение на препоръки от доволни предишни клиентки", разказва Хирш, като добавя, че по това време пазарът на булчински рокли в България изостава от Европа, а тя влиза с нещо, което все още не се предлага тук. "Първоначално категорично казвах, че роклите ми са пънк, вдъхновени от Александър Маккуин и Вивиан Уестууд, различни са и има някаква закачка", обяснява тя.

В ранните колекции на Sarah Hirsch роклите често са съчетани с черни боти, екстравагантни шапки и други нестандартни за булчински дрехи елементи. "За да се упражнявам, често купувах рокли от магазини втора употреба и ги деконструирах и нещо, което остава с мен и до днес, е, че изработвам рокли, които правят впечатление, дразнят окото", добавя Хирш, чийто стил се е променил през годините.

"Вече не бих казала, че са пънк. Бих ги определила като симбиоза от нещо вечно и стилно, но има туист, нещо, което ги прави специални. Когато някоя рокля е много красива и подредена, не усещам да привлича окото, липсва нещо", казва тя.

Почерк на Хирш от самото начало са естествената коприна и роклите на части - корсет и пола. "Като казвам, че ги правя на части, това не означава непременно, че си личи и изглеждат като горно и долно", твърди тя. "Знам, че роклите за сватби са голяма инвестиция, и винаги съм смятала, че като даваш толкова много, е хубаво да можеш да носиш нещо отново. А ако един корсет или дантелен топ е направен за теб, защо да не го направиш", добавя Хирш.

Бутикови рокли

"Цените ми винаги са били над пазарните за страната", казва тя. През 2016 г. варират между 1500 лв. и 2000 лв., а от 2023 г. насам са в диапазона 3500 - 4500 лв., като при поръчка се заплаща капаро 50%, с което Хирш заделя плата за роклята. Обосновката за ценоразписа е качеството на материалите - естествената коприна е около 4 пъти по-скъпа от останалите коприни на пазара, а от ковид насам всички цени за доставка и материали се вдигат с над 30%.

Всички коприни на марката са от Индия и Китай, поръчва ги, "защото са феноменално добри", твърди Хирш. Поръчките от там обаче означават големи количества и дълго чакане. С търговците, с които се познава и знае точно какво иска, експресната доставка отнема 2 месеца, а когато тества нови материи, времето се увеличава до около 5 месеца.

Как се прави една колекция

Sarah Hirsch излиза с по 1 колекция на всеки 2 години, като освен коприна в почти всички рокли присъстват бродерии и дантели, които Хирш държи да са или изработени от памук, или подплатени с естествен материал, който да не дразни кожата.

"Много рано го реших, защото в една колекция има 15, дори 20 рокли, които за една година не стигат до достатъчно булки. Правя я за две години и после спирам, за да има чувство за уникалност, не всяка булка да е с една и съща рокля", обяснява решението си Хирш.

Идеята за една колекция винаги се ражда от нещо, което вижда в изкуството около себе си. "Започвам да проучвам, задълбавам и търся материали, които са подходящи. Правя прототипи от остър евтин памук, от него си свалям и кройка и тествам", разказва за процеса тя.

Всяка колекция е свързана от една обща тема, но роклите в нея често са много различни. "Ако вземеш един текст, в него има различни герои. Роклите ми от една колекция са герои, едната ще е зла, друга нежна, трета привидение, четвърта е майката", обяснява Хирш, която заедно с двама подизпълнители шие всички рокли на ателието.

Настоящата колекция "Отровни цветя" е вдъхновена от изложба, на която попада. "Имаше феноменални снимки на цветя и се зачетох, че колкото по-отровно е цветето, толкова по-ярък е цветът му и оттам се вдъхнових. Изградих формите на различни цветя - обемни, твърди, нежни", казва Хирш.

Готовата колекция обаче не означава, че има много рокли, готови да бъдат закупени моментално. Изработката на рокля отнема поне 4 месеца, а Хирш препоръчва бъдещите булки да я потърсят дори по-рано, около 6 месеца преди сватбата. "Причината е, че изработваме всичко специално за теб, кройката правим по теб, не е размер, който е близък до твоя и аз преправям", казва тя.

Процесът е следният - вземат се мерки, започва се кроене и изработване, като различните ролки имат различен брой проби, по думите на Хирш между 3 и 10. После започва ръчната работа, режат се апликации от дантела, редят се на ръка, следва проба, редят се още и се шият и така, докато роклята е готова.

Затова и капацитетът на марката не е огромен. "Най-много за година сме направили около 35 рокли през 2019 г., като мисля, че капацитетът ни може би са 45. Процесът е по-дълъг, защото възприемам този бизнес като занаят, малко хора сме, държа на качеството и когато правя график, искам да е спокоен", казва Хирш.

Малкото производство се определя и от струпването на сватби по време на сватбения сезон. "Най-много от тях се организират от април до края на октомври и се натрупват по едно и също време", добавя тя. А отливът на търсене след края на сезона е моментът, в който се подготвя новата колекция.

Ковид и малкият бизнес

Но струпване въобще няма, когато всичко е затворено. Ковид се отразява трагично на бизнеса на Хирш, която през 2020 г. изработва едва 10 рокли. "Когато стартирах фирмата, вървеше много нагоре, 2018 г. бяхме на плюс, 2019 г. също беше доста добра и оттогава досега всичко спестено, което съм изработила, съм похарчила, за да не фалирам", казва тя. През 2020 г. дружеството "Сара Хирш" отбелязва приходи едва 10 хил. лв., като отчита загуби до 2023 г., която завършва на нула. "Тази година прогнозирам нещата да се стабилизират, ако съм на печалба, ще е чудесно, но не очаквам тя да е голяма", добавя Хирш.

Твърди, че ковид води до промени, които остават и до днес - нуждата от активно присъствие онлайн. "От самото начало разчитам на онлайн маркетинг, но ако преди 2 фотосесии годишно и няколко снимки стигаха, сега трябва да се качва съдържание постоянно, за да останем в съзнанието на клиентите", казва тя. Друга промяна е търсенето занапред. "Преди започваха да търсят рокли 5-6 месеца преди сватбата. Откакто се струпаха сватби за две години през 2022 г., всички знаят, че трябва да започнат подготовка година напред, което е добре за мен", твърди още Хирш.

Бъдеще в Западна Европа

Ковид спира и друг ход на Хирш - излизането на марката в чужбина. "През март 2020 г. щях да ходя на изложение за сватбени дрехи в моя стил в Лондон, имах билет за полет два дни след като ни затвориха. Изложения нямаше и през 2021 г., а парите, които бях спестила, за да инвестирам в нова колекция, с времето се изпариха в покриване на загуби", казва тя.

Но ако пазарът е стабилен, очаква скоро да започне да действа по плана си за разпространение на бранда в Западна Европа, и по-конкретно Лондон и Берлин, където смята, че има пазар за роклите на Sarah Hirsch.

И все пак планове за масов растеж няма. "Винаги ще правим малко рокли, по-важно за мен е високото качество, отколкото да растем и да не мога да гарантирам всяка рокля, която излиза оттук", добавя тя, но вижда и огромния потенциал при навлизане в други пазари от бизнес гледна точка, където цените на роклите са двойни на тези в България.

Затова и вече обмисля идеята за намиране на инвеститор, който да вложи свеж капитал за изготвянето на капсулна колекция за чужд пазар. "Преди няколко години щях да кажа категорично "не", защото гледах на бизнеса като на свое бебе. Но сега бих се съгласила, ако знам, че това би помогнало да стигна до местата, където искам. За целта обаче ми трябва ясен бизнес план и да съм наясно точно колко средства са необходими, за да се получи", завършва тя.

Q&A

Със Сара Хирш, собственик на Sarah Hirsch

Какво се търси най-често от бъдещите булки?

Най-популярен цвят е off white, мръсно бяло, което е и естественият цвят на коприната. Относно линиите - много е интересно, всяка година изплува някоя линия и хората я предпочитат. През 2023 г. всички посягаха към леките копринени поли и почти никой не беше избрал обемни поли. Тази година е абсолютно обратното - всички търсят структура и обем.

Как определяте вашия личен стил?

Вече доста скучен. Искам да ми е удобно, да съм неутрална, с тесни ръкави и крачоли, всичко прибрано, за да ми е удобно да работя. Когато съм навън, обичам да си купувам дрехи, в които има нещо лудо, и за съжаление никога не ми остава никакво време сама да си шия дрехи.

Доколко сте готова да променяте рокли от колекцията за даден клиент?

Гъвкава съм, но само ако има смисъл. В самата колекция винаги работя с няколко дантели и не излизам от тях, не мога да купя нова дантела за някой модел, защото знам как ще стои най-добре. И все пак всяка рокля е персонализирана - дантелата се реди на ръка, може да е по-гъста, по-гола, по-натрупана. Затова и всяка рокля тук е различна.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар