🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Трансформацията на опаковъчната индустрия след пандемията

Експлозивният растеж на електронната търговия поставя бизнеса с картонени кутии в светлината на прожекторите

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Опаковъчната индустрия едва ли някога предизвиква особено вълнение, но пандемията направи възможно да се трансформира статусът на най-известния ѝ продукт: обикновената картонена кутия. Локдаунът накара милиони да се обърнат към онлайн услугите в почти всички сфери през последните 18 месеца. Ежедневната доставка на пакети е снабдила мнозина и с доза вълнение в свят, лишен от магазини, ресторанти, кина и пътувания.

Неочакваният развой на събитията хвърли светлина върху основаващата се на хартия индустрия за 350 млрд. долара в сърцето на електронната търговия, твърди анализ на Financial Times. Обемът на използвания хартиен материал за доставка на стоки от търговците до домакинствата се е повишил с 40% през изминалата година, според консултантска агенция Smithers.

Най-съществената трансформация от десетилетия

Акциите на преди незабелязваните опаковъчни компании изведнъж се превърнаха в желан актив. Откакто капиталовите пазари удариха дъното през март 2020 г., акциите на листнатата на Лондонската борса компания Smurfit Kappa са поскъпнали с 84%, а тези на конкурента ѝ Mondi - с 58%. Цената на акциите на International Paper, търгувани на Нюйоркската фондова борса, почти са се удвоили. Трите компании са сред най-големите в глобално фрагментираната индустрия, която снабдява света с хартия. Хващайки вълната на повишените доставки, те успяха да смекчат неизбежния спад в търсенето на хартия при все по-дигитализиращото се ежедневие.

"Индустрията преминава през най-съществената си трансформация от десетилетия", коментира Оскар Лингквист, специалист от консултантската фирма McKinsey. С отварянето на икономиките по света, което правителствата се надяват да е трайно, въпросът пред индустрията е дали навиците за пазаруване, придобити по време на пандемията, ще останат и след нея.

Повишено търсене и растящи цени в сектора

Повишаването на цените на картона, който опаковъчните компания предават на търговците, крият риск част от постигнатия ръст през последната година да се изпари. За последните шест месеца цената на картона, който се рециклира в нови кутии, се повиши от най-ниската си стойност за последните 8 години - 100 евро за тон до 160 евро.

Това не помрачава оптимизма на Тони Смърфит, изпълнителен директор на Smurfit Kappa, най-голямата компания за гофрирани опаковки в Европа и част от лондонския индекс FTSE 100 (Financial Times Stock Exchange 100 Index). "Тенденцията е невероятно позитивна", казва Смърфит пред Financial Times. Според него пандемията трайно е популяризирала електронната търговия и няма връщане назад.

Всъщност най-големият страх за мениджърите в сектора е дали ще успяват да се справят с високия темп на търсене. Набавянето на материала, който се наслагва за направата на гофрирани повърхности или картон, е комплексен и най-големите опаковъчни компании в света го добиват по различни начини. В Mondi сами си го произвеждат от първични и рециклирани фибри, които впоследствие използват за крайната направа на кутии. DS Smith, листната на Лондонската борса и част от групата на FTSE 100, купува значителна част от суровинния материал за кутиите си.

"Пазарите са много напрегнати", казва Андрю Кинг, изпълнителен директор на Mondi, чиято пазарна капитализация скочи от 7 на 9 млрд. паунда за последните 12 месеца. "Производството на кутиите е ограничено във всеки един момент. Продаваме ги на момента."

Въпреки опасността от съпротивителна реакция от страна на клиентите повишаването на цените е приветстван тласък за опаковъчните компании, чиято печалба изостава в сравнение с вълнуващото представяне на акциите им през последните 12 месеца.

Оперативната печалба на големите европейски опаковъчни групи, основаващи се на хартия, е спаднала средно с около четвърт през 2020 г. поради по-високи разходи, които обикновено отнемат месеци да се пренесат към търговците.

Преминаването към устойчиви материали

Инвеститорите, ентусиазирани от потенциала на индустрията, казват, че не разчитат само на прехода към електронна търговия, подтикнат от пандемията. Секторът също бива припознат като естествен победител на фона на стремежа да се заменят пластмасовите опаковки с по-устойчиви алтернативи.

В ролята на попътен вятър за компаниите влиза структурно повишеното търсене в сферата на електронната търговия, твърди Ребека Маклийн, инвестиционен директор в Aberdeen Standard Investments. "Секторът става свидетел и на изместване на потребителските предпочитания и инвестициите към устойчиви опаковъчни решения", допълва тя. В Обединеното кралство например международните потребителски марки и супермаркетите трябва да изпълнят обещанието си да елиминират ненужните и проблемни опаковки за еднократна употреба.

Доставчиците се насочват към нови опаковъчни материали, основаващи се на хартия, като картонени опаковки за по 6 бири или кутийки за наденички. L'Oréal, най-големият производител на козметика в света, стартира разпространението на продукти от марките си Kiehl's и La Roche-Posay в картонени опаковки от догодина.

"Въпросът пред собствениците на фирмите е дали потребителите ще са склонни да плащат повече за алтернативи на пластмасата, тъй като тя е най-евтиният вариант към днешна дата", казва Джъстин Джордан, анализатор в Exane BNP Paribas.

Необходимостта от глобални играчи

Изпълнителният директор на DS Smith Майлс Робъртс разкрива, че компанията наскоро е подписала 6-годишен договор с група за потребителски стоки за разработването на нови опаковки, значително по-дълъг период от стандартните 6 до 12 месеца. По-големите опаковъчни компании ще просперират, твърди той, тъй като търговците и групите за потребителски стоки търсят доставчици с нужните мащаби да произвеждат идентични и по-комплексни опаковки за различни пазари. "Клиентите ни искат да работят с големи компании и на различни географски ширини", допълва той.

Ето защо се разпространяват спекулациите, че индустрията без глобални играчи ще трябва да ги създаде сама чрез консолидация. По-рано тази година излезе информация, че Mondi проучва възможности за придобиване на DS Smith.

Пазарът на хартиени опаковки в Европа остава по-фрагментиран от този в Северна Америка, където шестте най-големи компании, включително International Paper и WestRock, имат пазарен дял от около 80%. Американските компании може да се прицелят в европейските групи, за да подсигурят глобалния обсег, желан от международните клиенти, казва Томас Рандс, анализатор в Investec. "Американските пазари искат иновациите от европейските компании", добавя той.

Колкото и да е необходимо разрастването на мащабите, съществуват пречки за постигането му в индустрия, където спорадични опити за консолидация бързо претърпяват неуспех. През 2018 г. Smurfit Kappa отклони предложение за придобиване от International Paper, световния лидер в производството на хартия, определяйки го като "опортюнистично". Базираната в Мемфис International Paper разкри пред FT, че сега се фокусира върху бързото закупуване на по-малки конкуренти в Северна Америка и Европа.

Обяснявайки продължаващата фрагментираност на индустрията в Европа, изпълнителният директор на Smurfit, споделя, че не става въпрос за пари. "Има много големи семейни компании, които са династично настроени. Чувстват се добре в кожата си и искат да останат в бизнеса."

Все още няма коментари
Нов коментар