🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Kostal вече е най-голямата компания за авточасти с оборот над 500 млн. лв.

Производителят на кормилни компоненти е прехвърлил дейността си от Смолян и Чехия в Пазарджик

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Производителят на автомобилни компоненти "Костал България аутомотив", който е част от германската Kostal, рязко увеличава приходите си през миналата година. Причината е преместването на линии от фабриката в Чехия, както и прехвърлянето на производството от смолянското предприятие на групата в завода в Пазарджик, става ясно от отчета на дружеството. Така със скок от 60% през 2020 г. оборотът на компанията вече надвишава половин милиард лева (виж таблицата).

С приходите си от 515 млн. лв., които стават видими сега, "Костал България аутомотив" става най-голямата компания в сектор "Машини и оборудване" в страната. Така измества производителя на хладилници "Либхер хаусгерете Марица", който за 2020 г. има отчетени продажби 503 млн. лв. Малък неясен детайл за завода в Пазарджик е дали в числото за приходи са отчетени и продажби от клона на групата в Чехия. В отчета се отбелязва, че местенето на производството тук е завършило едва тази година.

Преместване

Заводът в Пазарджик, който произвежда компоненти за кормилните системи на автомобилите, започна работа през 2017 г. и макар че очаквано през първата година отбеляза силен ръст, през 2019 г. отново значително увеличи продажбите си. От компанията тогава обясниха, че повишението се дължи на трансфера на производствени линии от Чехия, както и на започването на нови проекти. Този процес е продължил и миналата година и е приключил едва тази.

Освен от Чехия обаче към Пазарджик е прехвърлено и цялото производство от смолянската "Костал България", която беше създадена пет години по-рано. От отчета на компанията се вижда, че в момента тя се занимава само с преотдаване на лизинг на наети производствени сгради и складови площи. От такива услуги и продажба на материали идват и всичките й приходи, които спадат с 97% през 2020 г. Значително намаляват и работниците - до средно 23 души през миналата година спрямо 895 души през 2019 г.

В същото време предприятието в Пазарджик се е разширило до 1742 работници (1549 през 2019 г.), макар че справка в АПИС показва, че през тази година заетите спадат с около 250 души.

Растеж

Няма официално обяснение защо групата е решила да смени локацията си в страната, макар че в Смолян изпитваше недостиг на работна ръка. От регистрирането на втората си производствена компания Kostal няколко пъти увеличава капитала й, който в момента е 142.7 млн. лв., и разширява производството. Само през 2020 г. в завода в Пазарджик са инвестирани близо 45 млн. лв. в производствени линии и оборудване. "Костал България аутомотив" отчита също и придобито ноу-хау за цели 74 млн. лв., което е свързано с няколко бизнес проекта за клиентите Daimler, Ford и Volkswagen.

Значителният ръст на оборота идва след сравнително слабо начало на 2020 г. През първото тримесечие на годината компанията усети ефекта от забавянето на автоиндустрията, а след това се наложи и да спре производство за две седмици заради ковид. Този спад обаче е бил компенсиран. Предприятието освен това получи и 1.2 млн. лв. подкрепа от държавата по програмата за предотвратяване на ефектите от пандемията.

И към 2020 г. дружеството все още работи на загуба, като основната причина за това са първоначалните разходи за оборудване, както и това, че не е достигнало максимален капацитет. Ръководството обаче очаква, че с увеличаване на обема на производството през следващите години рентабилността ще се повиши и компанията ще постигне стабилни резултати.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vtw521079777 avatar :-|
    vtw521079777
    • - 2
    • + 1

    И милиардни приходи да имат, заплатите в производството отново ще се мизерни! 800-900лв заплата за трисменен режим на работа, европейски завод през 2022...

    Нередност?
  • 2
    1i avatar :-|
    Баличея

    До коментар [#] от "":

    Те затова местят производства от Чехия, иначе щяха си ги държат там. Някой ден заплатите ще стигнат 80% от чешките и тогава оборудването ще замине за бившите съветски републики или Мароко.

    Нередност?
Нов коментар