България е на 10-о място в ЕС по консумация на бира на човек от населението

През 2019 г. Полша става вторият по големина производител на пиво в ЕС, като измества Великобритания

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През последните пет години производството и консумацията на бира в Европа бележат непрекъснат ръст. В страните от ЕС вече има над 10 хил. пивоварни и разнообразие от над 50 хил. марки и видове пиво, отчетоха "Пивоварите на Европа" (Brewers of Europe) в навечерието на 2020 г.

Производство

През 2018 в ЕС са произведени 371 млн. хектолитра бира, като лидери по този показател са Германия, Великобритания и Испания. За първи път от 10 години през 2019 г. обемът на бирения пазар общо в страните от ЕС надхвърля 400 млн. хектолитра, а Полша става вторият по големина производител на пиво в ЕС, измествайки Великобритания. По този показател България се намира в златната среда на класацията (13 позиция), нареждайки се веднага след Дания и изпреварвайки държави като Хърватия и Словакия, отчита европейската бирена организация.

Потребление

Потреблението на бира през последните две години расте заради увеличаващия се брой на привържениците на по-здравословен начин на живот, които се насочват към слабоалкохолни и натурални напитки. По тази причина расте и консумацията на нискоалкохолни и безалкохолни бири.

България се нарежда на 10-о място в ЕС със 75 л консумация на бира на човек от населението. В първата тройка са Чехия, Австрия и Германия (над 100 л), отчитат "Пивоварите на Европа".

Според ежегодните независими проучвания за бирената категория 30% от българите смятат, че при умерена консумация бирата е част от здравословния начин на живот, а според 35% тя е подходящото за тях питие, коментираха наскоро от Съюза на пивоварите в България, който обединява седем от най-големите производители, както и доставчици на суровини, материали и оборудване.

По данни на браншовата организация през 2019 г. 70% от българите над 18 г. консумират бира минимум веднъж в месеца, а 52% - поне веднъж седмично. Най-активните консуматори са на възраст от 30 до 49 години, а най-често са слагали на трапезата си пиво в Русе (12 пъти месечно), Монтана (11), Бургас и Плевен (10).

Предпочитания

Петдесет и шест процента от активните в интернет и пиещи бира българи предпочитат бутилирано пиво. Значително по-малко са тези, които се насочват към наливна бира (18%) или бира в кен (17%), като и в двата случая преобладаващата част са жени, показа онлайн проучване на Nielsen Admosphere Bulgaria сред 510 анкетирани пълнолетни граждани.

Консумиращите бира най-често ѝ се наслаждават в домашна обстановка, на двора, в градината или на вилата (65%), а почти една четвърт (22%) я пият в заведение. По-малко от 10% са тези, които най-често пият бира на открито (в парка или на плажа например), както и тези, които предпочитат пиво, когато са на гости (5%), отчитат от Nielsen Admosphere Bulgaria.