Пивоварите отчитат близо 60% спад на продажбите в заведения за шестмесечието

В същото време консумацията на пиво у дома запазва нивата си от предходни години

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Между 50% и 60% е спадът на продадените количества бира през заведенията за шестте месеца на тази година. Това е ефектът от кризата заради COVID-19. В същото време обемите, реализирани през магазинната мрежа, са почти на нивата за същия период на миналата година, съобщи за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите.

Отново възход на PET бутилките

Очаквано продажбите на наливно пиво в кегове отчитат силен спад и за шестмесечието техният дял е едва 2% от бирения пазар при обичайни 7-8% в други години, посочи Радомирова. Заради затворените по време на извънредното положение заведения продажбите в стъклени бутилки също намаляват.

Предпочитаната по време на пандемията консумация в домашни условия води до увеличено търсене на бира в пластмасови бутилки, които в предишни години отбелязваха отчетлив спад. През 2018 г. например този сегмент беше с 53% дял в обем, което беше с 10 пр. пункта по-малко в сравнение с 2015 г. Възходящото търсене на кенове обаче се запазва, отчита Съюзът на пивоварите.

"По правило съотношението на продажбите е 20:80 в полза на консумацията на бира у дома. Заради значително по-малкия дял на заведенията е възможно в края на годината да отчетем между 10% и 15% спад в продадените количества бира. Но засега е трудно да се правят прогнози, а и сме предпазливи в оценките заради слабия туристически сезон и неустойчивите температури", обобщи за "Капитал" Ивана Радомирова.

Само 2% спад през 2019 г.

Според окончателните данни за пазара през миналата година продажбите на бира достигат 5.4 млн. хектолитра. Това е около 2% спад спрямо 2018 г., уточни Ивана Радомирова. По информация от Агенция ,,Митници" постъпленията от акциз за бира за 2019 са 78.8 млн. лева, или с 2.7% по-малко от предходната година.

Отчетлива тенденция за 2019 г. е увеличаващото се търсене на безалкохолна и нискоалкохолна бира, чиято консумация надхвърля 10 млн. литра, отчита браншовият съюз.

Над 150 марки

В страната се произвеждат над 150 различни марки и стилове от три големи мултинационални компании и 28 малки и средни предприятия. В тази статистика влизат и 8 лицензионни бранда.

През миналата година портфолиото на пивоварните се е разширило с 25 нови марки и асортимента бира, а 40 кенове и бутилки са с нови визии и с по-леко тегло заради екологичния отпечатък. Направените капиталови инвестиции в бранша са на обща стойност 42 милиона лева и са предназначени за обновяване на производствената база и въвеждане на зелени безотпадни технологии, уточняват от браншовата организация. В нея членуват 7 компании, които произвеждат 96% от консумираната в страната бира. За периода 2015 - 2019 г. техните инвестиции в дълготрайни материални активи общо надхвърлят 212 млн. лв.

Предпочитания

През лятото бирата е най-често консумираната напитка след водата, отчита национално представително проучване от юни тази година, цитирано от Съюза на пивоварите. Всеки втори твърди, че пие бира поне веднъж седмично. За 36% от анкетираните пивото е подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение изразяват 60%. Всеки пети е убеден, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи бира поне 1 път седмично, това е виждането на всеки трети.

Най-големите любители на пивото са на възраст 30 - 39 г. и 40 - 49 г., а най-често бира се консумира в Русе (14 пъти месечно), Плевен (12) и Варна (11).

България се нарежда на 10-о място в ЕС със 75 л консумация на бира на човек от населението. В първата тройка са Чехия, Австрия и Германия (над 100 л), отчетоха "Пивоварите на "Европа".
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар