Руският ритейлър "Лента" придобива местната верига на "Билла" за 215 млн. евро

Сделката включва 161 обекта в Москва и областта и ще превърне купувача в играч номер две в пазара на дребно в региона

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Руският ритейлър "Лента" обяви, че е постигнал споразумение за придобиването на веригата супермаркети "Билла Русия" от германската REWE Group за 215 млн. евро (над 19.38 млрд. рубли), платими в брой. С покупката "Лента", която понастоящем е четвъртият по големина играч в сектора в страната ще засили присъствието си в Москва и околностите и ще се превърне във втората по брой обекти верига в столицата. Сделката подлежи на одобрение от местните антимонополни власти, като очакванията са да бъде приключена през лятото на 2021 г. След новината стойността на листваните на Московската фондова борса глобални депозитарни разписки (GDR) на "Лента" се увеличи със 7%, предава "Интерфакс".

Окрупняването на пазара търговия на дребно в Русия

Покупката включва 161 обекта с обща търговска площ над 138 хил. кв. м, повечето от които са разположени в Москва и областта, плюс изградената логистична инфраструктура, в т.ч. логистичен център в Биково (Московска област). След обединението "Лента" ще има близо 3% дял в пазара на храни на дребно в Москва и Московска област, съобщават от компанията.

Купувачът е най-голямата верига хипермаркети в Русия и на четвърто място по приходи сред търговците на дребно в страната. Към края на март дружеството управлява 394 обекта - 254 хипермаркета и 140 супермаркета, пише "Интерфакс". За първото тримесечие на 2021 г. приходите на "Лента" растат с 1.2% до 107.3 млрд. рубли, като оборотът на хипермаркетите нараства с 1.7% до 96.19 млрд. рубли, а този на супермаркетите се свива с 1.1% до 9.69 млрд. рубли.

Новината за сделката идва ден след като веригата "Магнит", която е лидер по брой обекти и втора по приходи в страната, обяви, че купува третата по големина "Дикси" за 92.4 млрд. рубли (1.25 млрд. долара).

През април 2019 г. "Магнит" предложи 1.78 млрд. долара за придобиването на "Лента", но акционерите предпочетоха офертата на стоманения магнат Алексей Мордашов, който навлезе в ритейл сектора, като плати 729 млн. долара за дела от близо 42% на TPG Group и Европейската банка за възстановяване и развитие, и отправи търгово предложение към останалите миноритарни акционери при цена от 3.6 долара за акция.

Напускането на германците

Германската REWE Group влезе в Русия през 2004 г. Понастоящем за групата в страната работят над 5400 души, от които 300 в централата и още 300 заети в логистични дейности. След сделката служителите на групата ще запазят работните си места, а търговските обекти ще продължат да работят под бранда "Лента".

Стратегическата цел на REWE е да постигне водеща пазарна позиция във всички страни, в които оперира, както и възможно най-високи ефекти от синергии. "Пазарната ситуация в Русия, размерът, свързаността и развитието на пазара не ни позволяват да постигнем това въпреки направените големи инвестиции. Ето защо взехме решение да се концентрираме изцяло върху успешните си пазари в ЕС и да фокусираме ресурсите си в тези страни", коментира Еспен Ларсен, член на съвета на директорите на REWE International, цитиран от Die Presse.

Според последния публикуван финансов отчет на REWE Group през 2019 г. ритейл бизнесът в Русия не е постигнал очакваните резултати. През 2020 г. приходите на "Билла Россия" са 47.97 млрд. рубли (около 530 млн. евро), а финансовият резултат е нетна загуба от 1.69 млрд. рубли (18.7 млн. евро) - сходни стойности с постигнатите година по-рано, пише "Комерсант".

REWE в България

Освен на родния си пазар германската група присъства в още 21 държави, сред които и България. С приходи от почти 817 млн. лв. за 2019 г. местното дружество "Билла България" е на четвърто място сред веригите за търговия на дребно в страната. До 2015 г. REWE оперираше в България и с друга от веригите си - Penny, но магазините й бяха затворени. Групата присъства в страната и чрез другия си основен бизнес - туристическия, като чрез свои дружества под шапката на Der Touristik е сред най-големите туроператори, които водят германски туристи на почивка в България.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fedayin avatar :-?
    Garegin
    • + 3

    "ритейлър" не може ли просто да е "търговец на дребно"?

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • - 1
    • + 1

    Трудно се върти бизнес в държава с по-ниски заплати от половината Балкански полуостров.

    Нередност?
Нов коментар