Ръстът на FMCG веригите се забърза

Национално представените търговци, веригите в София и обектите за акцизни стоки са големите печеливши на 2019 г.

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Тридесетте най-големи търговски вериги за бързооборотни стоки в България реализират нетни приходи 7 млрд. лв. през 2019 г., което е с 8.54% повече в сравнение с предишната година. Този ръст е по-голям в сравнение с двете предходни години, когато беше малко над 7%. Въпреки това все още ненадмината остава 2016 г., когато пазарът се увеличи с 11%.

През миналата година растежът е по-равномерно разпределен по сегментите в сравнение с 2018 г. Тогава най-бързо се развиваха регионалните вериги в Северна и Южна България. Сега с най-висок ръст са софийските вериги - 10.2% - почти с два пункта над нивата година по-рано. Интересен факт е, че и шестте софийски вериги от топ 30 са с български собственици.

С ръстове над 9% са още три сегмента - национално представените ритейлъри, веригите за акцизни стоки - цигари и алкохол, и веригите в Северна България. Ръстът на търговците в Южна България се забавя. При веригите по Черноморието и при продажбите на храни и напитки във веригите бензиностанции, включени в класацията, се наблюдава спад.

Повече за успешните стратегии, тенденциите, промените и адаптацията на ритейл сектора към новото "нормално" можете да научите на конференцията на "Капитал" Ecommerce and Retail Summit, която ще се проведе на 5 ноември в Sofia Event Center.

За пръв път събитието ще бъде проведено в дигитална среда. Виртуалната аудитория ще има достъп до digital goodie bag с ексклузивно съдържание, както и до инструменти за ефективен нетуъркинг.

Информация за лекторите и програмата можете да видите на уебсайта на конференцията и във фейсбук, а с различните възможности за участие можете да се запознаете на страницата за регистрация.

Десет с двуцифрен ръст в продажбите

Вече втора поредна година общо десет от 30-те най-големи търговските вериги за FMCG имат с двуцифрени ръстове на приходите. Те са разпределени така: две от тях са национални, три са регионални за София, две - от търгуващите с акцизни стоки, две в Южна България и една в Северна България.

С рекорден ръст в класацията е Lidl - 23.7%, почти двойно по-голям от предходната година. На втора позиция е дружеството зад веригата месарници "Финес" (20%). Приходите на ProMarket и "Си Би Ес" - Стара Загора, се вдигат около 18%. Най-бързо растящата верига в Северна България - "Абсолют плюс" от Павликени, е със 17% нарастване. Дружеството за търговия в пътнически зони - Lagardere, има 15% ръст. Около 13% е напредъкът при Т-Маrket и софийската верига "Дар". Около 12% гравитират "Фантастико" и веригата Avanti.

Осем дружества със спад

Най-голям (-17%) е спадът в приходите на пловдивската "Триумф", но тя отдаде магазините си под наем на Т-Маркеt и сделката беше финализирана през втората половина на 2019 г.

Със значителен спад на приходите са две дружества, които продават храни и напитки извън масовите канали. Продажбите на OMV са минус 15%, а приходите на "Нюанс БГ", което оперира с магазини на летищата във Варна и Бургас, намаляват с 12%.

Продължава хроничният спад на приходите на софийските вериги HIT (-5%) и "Магазинъ 345" (-1.4%).

Останалите три вериги на минус са от района на Черноморието - бургаската "Болеро" (-3.5%), варненската "Макао" (-0.34%) и "Водолей 13" в Слънчев бряг (-5.72%).

С оборот над 100 млн. лв.

Компаниите с приходи над 100 млн. лева в топ 30 продължават да са осем. Голямата новина тук е, че през 2019 г. вече има втора компания с приходи над 1 млрд. лева на българския пазар. Девет години след влизането си на него приходите на "Lidl България" достигат 1.17 млрд. лева.

Kaufland остава ненадминат лидер с приходи 1.65 млрд. лв., а двете компании на групата Schwarz в класацията - Kaufland и Lidl, имат дял 40% от общите резултати на топ 30. Общият дял на осемте компании "над 100 млн. лева" от общите приходи в топ 30 е 83% - с по-малко от пункт повече от предходната година.

В последната една пета до милиарда остават Metro и Billa. През 2018 г. "Фантастико" надхвърли психологическата граница от половин милиард лева, а през миналата година приходите вече са над 600 млн. лева. Т-Маrket надмина летвата от 300 млн. лева. ЦБА АД е с минимален напредък до почти 142 млн. лв.

Въпреки доброто си представяне през 2019 г. в началото на тази година Lafka затвори. Наред с "Триумф" това е втората верига, която няма да видим в класацията на 2020 г.

Със сериозни шансове да влязат във "висшата лига" на българския ритейл са още четири компании. Две са от сегмента на Lafka - Lagardere (с приходи за 2019 г. 99.8 млн. лева) и Avanti (оборот 95.6 млн. лева). Малко по-далеч от целта са "Гранд маркет "Жанет" и Lukoil.

Втора милиардна компания при веригите с национално покритие

Веригите с национално покритие генерират 68.6% дял от общите продажби в топ 30. Те завършват 2019 г. със среден ръст 9.43%, след като предходната година напредваха с темп 6.7% - под средния за пазара. За четвърта поредна година най-голям принос за растежа имат Lidl и Т-Market.

Приходите на пазарния лидер "Кауфланд България" (1) през 2019 г. достигат до 1.654 млрд. лв. Вече втора поредна година темпът на растеж е около 5%. Това е под средното за топ 30, но и компанията е много мащабна - оборотът й е почти една четвърт от общия в класацията. Според доклада й за дейността обаче растежът е над средния за пазара на бързооборотни стоки в България, който през 2019 г. е 4%. Компанията оценява дела си на него на 14.2%. Спадът в печалбата със 7% през 2018 г. е компенсиран с ръст 7% през 2019 г. Като сума (76.4 млн. лева) тя продължава да е най-голямата в топ 30. Числеността на персонала намалява втора поредна година, въпреки че компанията отваря нови магазини. През 2019 г. Kaufland влезе в 34-и български град, като отвори хипермаркет във Велико Търново. Това е 59-ият й обект в страната. В началото на 2020 г. тя отвори и 60-ият - във Варна. През миналата година беше разширена и логистичната база на компанията в Стряма.

За "Лидл България" (2) 2019 г. бележи отскок по редица показатели. Благодарение на 23.7% ръст оборотът на компанията достига 1.17 млрд. лева. Пробивът идва след две години растеж от по 12%. Персоналът нараства. Печалбата на компанията се увеличава с 45% до 42.3 млн. лева - втората най-висока в класацията. През 2019 г. задълженията се покачват минимално. В контекста на COVID ситуацията в началото на 2020 г. дружеството изтегли два банкови заема - в края на февруари за 29.3 млн. лева и в края на март за 97.8 млн. лева.

През 2019 г. са отворени седем нови Lidl обекта - три в София и някои в нови за веригата локации като Св. св. Константин и Елена, Поморие и Царево. Подновени са и последните 18 магазина по програмата за реновиране на 60 търговски обекта. В края на годината "Лидл България" има 99 магазина в 47 града и започва да строи и 100-ия. Целта за тази година са четири нови магазина - основно в София и във Варна.

Показателите на "Метро кеш енд кери България" (3) нарастват умерено през 2019 г. При непроменен брой магазини приходите на компанията се увеличават с 3% до 838.9 млн. лева. Ръстът е резултат от усилията на компанията да развие асортимент с фокус върху хорека сектора и доставки до клиентите наред с основния си кеш енд кери модел. Ръстът е напредък спрямо предходната година, когато беше 1%.

След три поредни години на спад през 2018 г. "Метро кеш енд кери България" постигна ръст във финансовия си резултат с 27% до почти 18 млн. лева. През 2019 г. този успех е затвърден, като печалбата е 18.3 млн. лева (ръст от 1.7%). Персоналът е леко намален.

През 2019 г. приходите на "Билла България" (4) се увеличават с 6.5% и за пръв път надхвърлят 800 млн. лева (816.8 млн. лева). Предходната година растежът беше 5.9%.

Компанията остава ненадмината на българския пазар по брой магазини. През 2019 г. тя откри осем нови обекта и я завърши със 130. През тази година планира да открие общо шест нови магазина, а догодина - още седем.

През 2018 г. "Билла България" за пръв път излезе на загуба от 2.45 млн. лв. През 2019 г. загубата нараства до 14.6 млн. лева. Задлъжнялостта също се увеличава с 51% до 204.4 млн. лева. Броят на служителите остава почти на нивото на предходната година.

Бойко Сачански беше сменен като изпълнителен директор от Норберт Мисбрандт, дотогава главен оперативен директор на чешкия клон на компанията.

За четвърта поредна година общите приходи на "Максима България"(7) нарастват с двуцифрено число. През 2019 г. ръстът е 13.4% и приходите за пръв път надхвърлят 300 млн. лева (325.7 млн. лева). Ръстът само на магазините Т-Маrket е 12.6% и те имат оборот 299.8 млн. лева. България е вторият най-бързо растящ пазар за литовската Maxima Grupe след Полша, по информация на компанията.

През август 2019 г. от Maxima обявиха, че наемат 11-те магазина на пловдивската верига "Триумф", които ще преустройват, ребрандират и пускат постепенно в експлоатация. В края на 2019 в България има 82 магазина T-Market в 38 града. През годината са открити общо осем нови магазина. Ако се изключат новите обекти, ръстът на приходите е 4.7% през 2019 г., казват от Maxima и посочват, че той е над средния ръст на пазара, който по техни данни е 3.7%.

Компанията, която е в процес на активна експанзия в България, увеличава загубата си до 9.2 млн. лева при 5.6 млн. лева предходната година. Активите нарастват. Задлъжнялостта - също.

В средата на 2019 г. начело на компанията застана дългогодишният й служител Петър Петров. Той смени като генерален директор Едвинас Волкас, който оглави "Максима Естония". През май директен собственик на "Максима България" стана Maxima Grupe, която изкупи дяловете на нидерландското дружество "Линкълн Ленд Ерсте", Б.В.

Само български собственици на софийските вериги

Бизнесът на шест от веригите в топ 30 е съсредоточен в София (и околностите). Те заедно генерират 11.4% от общите приходи от продажби в класацията и имат най-високия ръст в нея - 10.2%. Три от веригите в сегмента имат двуцифрен растеж, а други две са на спад.

Продължава плавният възход на "Фантастико" (5). През 2019 г. приходите на търговската верига с български собственици нарастват с 12% и вече надхвърлят 600 хил. лева. За сравнение - предишната година ръстът е 9%. Печалбата на компанията се увеличава със 7.3% до 281.2 млн. лева при ръст през предходната година 7.4%.

През 2019 г. веригата инвестира 35 млн. лева в търговската си мрежа - построи и отвори нов магазин в Драгалевци, а на мястото на стария откри търговски център обнови два обекта. В края на годината веригата вече включваше 42 магазина - 40 в София и по един в Елин Пелин и в Кюстендил. През 2020 г. "Фантастико" отвори магазини в София и Банкя, а за догодина планира Перник.

Ръстът в продажбите на "ЦБА Коме" (14) се забавя до 5% при 13% предходната година и веригата завършва 2019 г. с 80.5 млн. общи приходи. Печалбата й почти се утроява - от 52 хил. лева на 180 хил. лева. Активите и задълженията намаляват със сходен процент, а персоналът леко нараства. "ЦБА Коме", която е с български собственици, има 32 магазина, 16 от които са в София, а другите - в периметър Сливница, Самоков, Дупница, Ихтиман и Своге.

Приходите на софийската верига "Дар" (24) нарастват с 13% до 31.3 млн. лева през 2019 г., докато предходната година ръстът им беше 10%. Печалбата намалява за втора поредна година - този път от 788 хил. лева на 550 хил. лева, което е 30%. Персоналът е леко увеличен. Веригата е собственост на Николай Кънчев през дружеството му "Никон НК". През 2019 г. веригата не е откривала нов магазин, но този септември отвори девети в София.

Развитието на "Промаркет" (30) също е възходящо. През 2019 г. приходите на дружеството нарастват със 17.8% до 25.9 млн. лева. През предходната година ръстът им беше 6.2%, а през 2017 г. имаше 5% спад. Печалбата също нараства - с 20% през 2018 г. и с 67% през 2019 г. до 397 хил. лева. Дружеството има 20 магазина ProMarket в София. Собственост е на Митко и Теодора Самоковски.

През 2019 г. "Хит хипермаркет" (22) смени собствеността си. През септември "Хит Булгариен", чийто краен собственик е немската група Dohle, продаде дружеството на "Родна земя холдинг", което е от орбитата на "Химимпорт". През миналата година общите приходи на HIT намаляват с 5.3% до 32.6 млн. лева при 2.3% спад година по-рано. От тях от продажби на дребно в двата хипермаркета HIT - в "Младост" и в "Люлин", идват 25.5 млн. лева. В сградите има и голям дял площи, които се отдават под наем на други търговци. Компанията дори успява да излезе на малка печалба - 36 хил. лева, при положение че предходните две години имаше загуби от порядъка на по четвърт милион лева.

"345" (29), което управлява 16 софийски магазина под бранда "Магазинъ 345", завършва 2019 г. със спад на приходите от 1.4% до 26.1 млн. лева. Резултатът е по-добър от предходната година, когато спадът беше почти 4%. Загубата на дружеството нараства с 15% до 247 хил. лева. Намаляват активите, но и задълженията, които са около 5 млн. лева. "345" ООД е собственост на три физически лица.

Два основни претендента за овакантеното от Lafka

Четирите компании от сегмента на търговия с цигари, алкохол, пакетирани храни и преса имат 7% общ дял от продажбите в класацията. Средният ръст на продажбите им през 2019 г. е 9.1% - над средното за пазара и по-добре от предходната година, когато беше 6.3%. Две от компаниите имат двуцифрени ръстове, една - двуцифрен спад, а лидерът, чийто ръст е близък до средния за сегмента, в началото на 2020 г. излезе от пазара.

За Lafka (7) 2019 г. е била по-успешна от предходните години. В началото на 2020 г. обаче след шест години на пазара веригата затвори. Решението се отдава на рязко намалелите приходи заради спирането на бизнеса с лотарийните билети на Васил Божков и решението на държавата да поеме дистрибуцията на вестници и списания.

През последните години "Лафка маркет" изгради мрежа от 1059 павилиона в страната, от които 824 са на франчайз. Също така подписа концесионен договор за спирките на градския транспорт в Пловдив. През 2019 г. приходите нарастват с 9.7% до 260.6 млн. лева. Печалбата се увеличава с 30.4% до 6.97 млн. лева.

Дружеството е част от свързвания с депутата от ДПС Делян Пеевски "Булгартабак". Равни дялове в него имат австрийското "FMCG трейд" и "Булгартабак - БТ".

"Лагардер травъл ритейл" (9) за втора поредна година е дружеството с най-впечатляващ ръст на приходите в сегмента. След като през 2018 г. отвори 20-ина нови обекта, приходите се увеличиха с 19.6%. През миналата година са открити още 16 нови обекта, което води до нов 15-процентов ръст и почти 100 млн. лева (99.8 млн. лева).

"Лагардер травъл ритейл" е дъщерното дружество на световния лидер в търговията по транспортни и пътнически зони - Lagardere Travel Retail, който е на българския пазар от 2008 г. Развива обекти под марките Inmedio, Relay, 1 Minute, Discover Bulgaria и др. Продава кафе, напитки, цигари, пакетирани храни на ключови търговски и пътнически локации в България. През 2019 г. печалбата на компанията нараства с 14.6% и е малко над 4 млн. лева. Предходната година ръстът й беше почти 45%.

През 2019 г. "Аванти 777" (10) постига ръст на приходите от 11.4% до 95.6 млн. лева. Печалбата на дружеството, което развива магазини под марката Avanti, се увеличава четирикратно до 3.5 милиона лева. Нарастват активите и персоналът на дружеството, а задълженията намаляват с 31% до 4.98 млн. лева.

Такъв е резултатът, след като през 2019 г. веригата за продажба на дребно на алкохолни и безалкохолни напитки, цигари, захарни изделия и кафе увеличава броя на магазините си с десет. В края на годината обектите Avanti вече са 41 - от които 37 в София и по два в Бургас и във Варна. Част от тях са на франчайз.

Собственик на "Аванти 777" е Татяна Попова. Дружеството имаше силни 2016 и 2017 г. с ръст на приходите по 20%. През 2018 г. претърпя загуби от пожар в свой склад, но въпреки това завърши годината с ръст 8% на приходите. Печалбата обаче намаля.

"Нюанс БГ" (21) осъществява безмитна и travel retail търговия на летищата във Варна и Бургас. През 2019 г. приходите му намаляват с почти 12% до 35.9 млн. лева, докато предходните години имаха ръст 1-2%. Печалбата обаче се увеличава с 65% до 3.15 млн. лева, след като и през миналата година нарасна с 37%. Според доклада за дейността всичко това е резултат от промяната в микса на пътниците през летищата, в микса на продаваните стоки и от оптимизация на разходи. През 2019 г. персоналът е чувствително намален.

"Нюанс БГ" е смесено дружество между The Nuance Group - Швейцария, и "Българиън еъруейз груп" с едноличен собственик "Химимпорт". The Nuance Group е собственост на швейцарската група Dufry - световен лидер в travel retail търговията.

Нови силни играчи в Южна България

Шестте търговски вериги от Южна България имат общ дял почти 5% от всички приходи от продажби в топ 30. През миналата година постигат ръст 4.16%, което е под средното за пазара и под постигнатите през 2018 г. 9.1%.

Ново присъствие в класацията e веригата магазини Janet (11) - City Market и Grand Market. Тя притежава четири магазина в Несебър, чиято реклама казва, че "предлагат най-богатия асортимент на Бургаското Черноморие". В края на 2017 г. инвестира 5 млн. лева и отваря и хипермаркет до автогарата в Свиленград. С търговска площ 4000 кв.м той е най-големият търговски обект в Хасковска област.

Зад веригата стоят две дружества - "Жанет", регистрирано в Несебър, което продава на едро алкохол, безалкохолни напитки, вода и храни, и "Жанет Свиленград", регистрирано в Свиленград. Братята Иван и Станислав Дашеви са съдружници и в двете. В Несебър те са заедно с Желязка Неделчева, а в Свиленград - с Павлин и Дарина Паришеви. През 2019 г. приходите на двете дружества достигат общо до 92.1 млн. лева, като имат ръст от 7.87% спрямо предходната година. По-голям дял в тях има несебърското дружество. Печалбата се увеличава от 1.54 млн. лева на 4.29 млн. лева. Задлъжнялостта намалява с почти 11% до 13.5 млн. лева.

През ноември 2019 г. бизнесът на пловдивската верига "Триумф" (15) и нейните 11 магазина преминава към "Максима България". Собственикът на веригата T- Market ги нае дългосрочно с идеята да ги ребрандира. Собствеността и управлението на "Триумф" са поделени между три дружества: "Ваничи 2008" - на Иван Кесов, "Маркоци" - на Костадин Кесов, и "Топ тенис" - на Тодор Кесов. Сега предметът им на дейност се променя от търговия на дребно в отдаване на помещения под наем.

Сделката се случи, след като две поредни години магазини "Триумф" постигаха ръст по 10%. През 2019 г. оборотът намаля с 16.8% до 69.5 млн. лева. Печалбата нараства с почти 19% до 4.6 млн. лева. Задълженията от 8.6 млн. лева са изчистени и сведени до 0.57 млн. лева, а персоналът дори леко се увеличава.

Вторият силен локален играч в Пловдив - веригата от два хипермаркета "Лекси" (17), завършва 2019 г. с ръст на приходите 7.5% до 59.3 млн. лева. Това е напредък спрямо предходната година, когато ръстът беше само 1%. Веригата е собственост на Жанет Павлова през дружествата "Алекс трейд 2010" и "Лекси". Трайна тенденция е печалбата на дружеството да нараства с по-голям темп от продажбите. През 2019 г. ръстът й е 19% до 4.6 млн. лева.

"СиБиЕс" (18), Стара Загора, продължава да прави двуцифрени приходи, но със забавящ се темп. През 2017 г. ръстът е 36%, през 2018 г. - 23%, а през 2018 г - 17.5% до 55.9 млн. лева. Печалбата също се увеличава от 2.35 млн. лв. на 4.1 млн. лева. Дружеството е собственост на Николай Бинев, Георги Ставрев и Силвия Ставрева. Магазините Си Би Ес са десет. Осем са в Стара Загора, а другите два - в Нова Загора и в Чирпан и са придобити от оттеглилата се от България "Пени маркет". Веригата планира да отвори още магазин в Раднево и в Казанлък.

Ямболското дружество "Вилтон-2" (25) развива осем хранителни магазина "Вилтон" в Ямбол и един в Сливен. Освен това в Ямбол има складова база и специализиран магазин за парфюмерия и бельо. Последните три години приходите на дружеството нарастват със забързващ се темп. През 2018 г. ръстът е 6.5%, а през 2019 г. - 8.1% до 31 млн. лв. Печалбата на дружеството отскача от 223 хил. лева на 961 хил. лева. Активите и задълженията се увеличават, а персоналът намалява леко. "Вилтон-2" е собственост на Петър и Павел Додови, които имат дялове и в дружеството "Табак нетуърк".

За пръв път през 2019 г. в ТОП 30 на "Регал" попада веригата месарски магазини "Финес" (20). Дружеството зад нея е "Финес-2" на Калин Стойчев. То е регистрирано в Димитровград и се занимава с производство, преработка и продажба на месни продукти. Публичната информация за него е оскъдна. Няма собствен сайт. Веригата със сигурност включва два магазина в София, един в Стара Загора и един в Димитровград, но не е изключено да има и други обекти.

Общите приходи на дружеството нарастват с почти 20% до 38.4 млн. лева. От тях 21.8 млн. лева идват от търговия. Предишната година ръстът на приходите е бил 12%. Печалбата през 2019 г. се увеличава от 2.36 млн. лева на 3.49 млн. лева. Има и ръст на персонала.

Спад на приходите по Черноморието

При веригите по Черноморието, при които ръстът през 2018 г. беше най-малък (4.4%), вече се наблюдава спад (- 0.55%). От четири вериги в сегмента три работят на минус. Единствената със слаб ръст е СВА, която освен във Варна, където има най-много обекти, оперира и в Североизточна България и има магазини в София. Делът на черноморските вериги от общите приходи в топ 30 е 3.26%.

ЦБА (8) работи с 26 магазина във Варна, с по четири във Велико Търново и в Русе и с по един в още 12 селища в Северна, Централна и Североизточна България и по Черноморието - от Варна до Каварна. Има и два магазина в София. През 2019 г. общият брой на магазините на веригата, част от които на франчайз, намалява с три спрямо предходната година и те са общо 48. Приходите нарастват с 1.24% до 141.9 млн. лева, докато през двете предишни години се увеличаваха с около 7%. Печалбата, която две поредни години беше на нива около2.7 млн. лева, през 2019 г. намалява с почти 26% до 2 млн. лева.

ЦБА АД е създадена при сливането на варненската верига ЛЖ ЕАД и "ЦБА франчайз" - Велико Търново, през 2013 г. С по-големи дялове в дружеството според Търговския регистър са Живко Цанков, Любомир Панайотов, Красимир Гърдев и Радослав Владев.

Приходите на водещата бургаска верига "Болеро" (23) се свиха през 2018 г., а през 2019 г. продължават да намаляват - с 3.5% до 31.9 млн. лева. През годината дружеството освобождава един от наетите си магазини и работи с 10 обекта в Бургас и близките черноморски градчета, част от които - собствени. Печалбата, която през 2018 г. нараства с 50% до 623 хил. лв., през миналата пада до 433 хил. лева, което е малко над нивото от 2017 г. "Болеро" е собственост на Пенка Керемедчиева. Тя има и строителен бизнес.

"Водолей 13" (26) на Ангел Николов притежава търговска верига "Младост" от три супермаркета в Слънчев бряг и в Несебър и складова база. През 2018 г. приходите на дружеството тръгнаха надолу със спад 1.6%. През миналата година той се задълбочава и е 5.7% до 29 млн. лева. Печалбата се стопява почти наполовина - от 622 хил. лева на 355 хил. лева. Част от финансовите задължения обаче са изчистени и падат от 5.6 млн. лева на 3.8 млн. лева.

"Водолей 13" започва в началото на 90-те години с един магазин в Несебър и склад на едро в Слънчев бряг. Сега складът снабдява с хранителни продукти голяма част от хорека обектите в региона.

Варненското дружество "Ми-12" притежава четири супермаркета "Макао" (28) във Варна и заведения за обществено хранене "Фаст фууд Макао". Към септември тази година заведенията са осем и предстои откриване на девето. Две от заведенията са към супермаркети, а останалите - самостоятелни. През 2018 г. заведенията бяха четири, а колко точно са били през 2019 г. - няма данни.

През миналата година приходите на дружеството се свиват. Те са 26.15 млн. лева - с 0.34% под нивото на предходната. Печалбата обаче нараства до 367 хил. лева, което е най-високото ниво за последните три години. "Ми-12" е собственост на Масис Багдатян и Росен Митев. Развива и доставки на храна. Има производствен склад в с. Яребична.

Всички с ръст в Северна България

Средният ръст на трите търговски вериги от Северна България в топ 30 е 9.2% - над средния за класацията, но далеч под миналогодишното им постижение от почти 23%. Делът им от общите продажби е 2.4%.

Най-големият регионален играч - "Трънчев" (13), е собственик на 18 магазина BulMag в Шумен, Търговище, Дулово и Варна. През изминалата година дружеството закрива един от десетте си магазина в Шумен и открива два нови - във Варна и в Търговище. Освен това притежава логистична база, кулинарен цех, гостилница в Шумен и две кафе-сладкарници в Шумен и в Търговище. Собственост е на Юрий и Пепа Трънчеви.

През последните три години приходите му нарастват със забавящо се темпо. През 2017 г. ръстът е 25%, през 2018 - 12%. През миналата година е 7% до 84.6 млн. лева. През 2019 г. обаче печалбата се увеличава почти един път и половина - от 1 млн. лева на 2.4 млн. лева.

Русенската верига "Пацони" (19) беше рекордьор по ръст на приходите в топ 30 за 2018 г. с 44%. През миналата година растежът й се забавя до 9% и приходите са 52 млн. лева. "Пацони" е работила с 26 магазина в наети търговски обекти - с един по-малко в сравнение с предходната година. Дванадесет от тях са в Русе, а останалите - в селищата от региона.

През 2019 г. дружеството излиза на загуба 13 хил. лева при печалба 330 хил. лева предходната година. Собственикът на "Пацони маркет" Пламен Здравков притежава също предприятие за производство и търговия с месо и месни изделия и има фирма за търговия с имоти.

Най-висок ръст сред веригите в топ 30 от Северна България през 2019 г. постига дружеството "Георги Венциславов - 2005", което стои зад веригата магазини "Абсолют+" (27). Приходите му нарастват с 16.6% до 28.2 млн. лева, при това при непроменен брой магазини. Веригата включва три магазина в Павликени, три в Левски и един в Бяла черква. Печалбата нараства с 13% до 639 хил. лева. За сравнение - през 2018 г. приходите, печалбата и служителите на дружеството нараснаха с по около една четвърт.

Веригите бензиностанции - под средното за пазара представяне

Продажбите на храни и напитки на две от веригите бензиностанции ги подреждат сред 30-те най-големи търговци на бързооборотни стоки в България.

"Лукойл - България" (12) e с продажби за 90.4 млн. лева, което е със 7% повече спрямо предходната година. Дружеството завършва 2019 г. с 226 бензиностанции - 195 собствени и 31 на франчайз - три от които новооткрити през годината.

При "ОМВ България" (16) през 2019 г. има спад с почти 15% на продажбите до 67.8 млн. лева. В последния публичен доклад за дейността - за 2018 г., приносът на несвързания с горива бизнес се определя като съществен за компанията. Според него OMV e лидер при продажбите на кафе на дребно в България със собствената си марка за кафе Viva. През 2018 г. ръстът беше почти 12% на годишна база.

Като цяло сегментът генерира 2.26% от общите приходи в топ 30, а сумарните приходи на двете дружества в него са със спад 3.5%.

Пандемичната обстановка промени рязко бизнеса на всички, в това число и на веригите за бързооборотни токи. Обърнахме се към някои от техните представители, за да ги попитаме как виждат работата си по време и след COVID-19 кризата.




Започнахме да продаваме онлайн

Пандемичната обстановка промени много от начините, по които преминаваме през ежедневието си, както и поведението на потребителите. В извънредната ситуация, която наблюдаваме тази година, нашата роля придоби още по-голяма обществена значимост.

Очертахме най-важните приоритети за нас - да се грижим за здравето на нашия екип и клиенти, да осигуряваме бързо, ефективно и на добра цена всичко необходимо за потребителя и да бъдем стабилен и сигурен партньор на българските производители, с които вече работим, и на тези, които имат желанието и готовността да предлагат продукцията си при нас.

Като отговорна към клиентите компания адаптирахме ценовите си предложения още в началото така, че всеки потребител да продължи да осигурява необходимото за своето домакинство спрямо възможностите си, без да правим компромис с качеството на продуктите, които предлагаме.

Следвайки устойчивия ангажимент към българските производители, представихме първата ни собствена национална линия хранителни продукти "Брей!", създадена рамо до рамо с 20 български производителя от 15 региона в страната. Това е още един начин да гарантираме и на нашите потребители спокойствието, че в Kaufland ще продължат да откриват всичко необходимо и българско с високото качество, на което са свикнали.

Отворихме и онлайн канала - една стратегическа стъпка за Kaufland, която се радвам, че осъществихме в момент, в който потребителите имат най-голяма нужда от такава опция. Наскоро стартирахме партньорство с FoodPanda, в рамките на което предлагаме и доставяме качествени продукти на нашите клиенти у дома.

Стартирахме с четири града - София, Варна, Пловдив и Бургас, и продължаваме да работим в посока разширяване на обхвата на услугата за онлайн пазаруване. Доставките могат да бъдат изцяло безконтактни, с което клиентите са допълнително защитени.

Качеството също е ключова тема за нас и нашите клиенти, особено във времената, в които всички имаме нужда от уверението, че пазаруваме сигурно и защитено. В Kaufland гарантираме качеството чрез пълна прозрачност по цялата верига на доставка и добри практики на световно ниво. Налагаме безкомпромисни многостепенни мерки за контрол на всяка точка от производството на продукцията до крайния потребител.




Свидетели сме на настъпването на нова епоха в пазаруването, която не се случи еволюционно, а в рамките на месец

Вариант "след COVID" все още нямаме. Единствено мога да кажа какво се промени от началото на пандемията до днес. Новото нормално тепърва ще се формира, а начинът ни на живот се промени доста. Съответно, ако отнесем промените към нашия бизнес, структурата на пазаруването се промени. Хората пазаруват по-рядко, но повече артикули и вече избират различен тип продукти. Промениха навиците си, излизат по-малко, честотата на пазаруване е друга, обхватът също. Давам ви пример за една от промените, настъпили вследствие на пандемията - в момента най-малко се купуват малките стоки за сметка на средните и големите разфасовки. Според мен сме свидетели на настъпването на нова епоха в пазаруването, която не се случи еволюционно, а в рамките на месец. Тоест има видими нови тенденции, но тепърва ще се доизчиства новият концепт. Хората вече не търсят просто качествени продукти, ниски цени и добри оферти, а и безопасност. Избягват да изкарват дълго време в големи търговски обекти и се забелязва вече доста отчетливо, че една от най-активните прослойки в обществото се ориентира към онлайн пазаруването.

Пазарът се променя и всеки от участниците в него трябва тепърва да се учи как да бъде печеливш и успешен.

Новите проблеми на бизнеса са свързани с това, че като цяло има усещане за свиване на пазара, тъй като потреблението става все по-умерено, по-консервативно. Доста по-трудно е задържането на нивата на приходи и на печалбите, а това неминуемо ще доведе до един процес на преформатиране на различните пазари.

Започват да се забелязват все по-остри сблъсъци между участниците на пазара, които съвсем не са сигнал за здравословна среда. За мен наистина е нужно да има по-активна роля и на държавата, тъй като се задават трудни времена за малките и средните участници в пазара. Преди пандемията трендът на пазара беше нагоре, но вече нещата не стоят точно така.

Новите решения за справяне със ситуацията, която отдавна не е просто "ситуация", а вече е новата реалност, в която живеем, са преоценяване на всички партньорства, защото във всяка криза на пиедестал винаги са добрите и дългогодишно успешни партньорства. На първо място трябва да сме хора, преди да сме търговци, и да не се спекулира с цени. Снабдители, доставчици и всички по веригата нагоре и надолу не трябва да търсят бърза печалба, а стабилизиране на пазара, както и спокойствието и сигурността на крайния потребител. Всеки ден имаме нови решения на нови проблеми, откакто започна кризата. Всички, които мислят бързо и пазят цивилизоваността в отношенията си, ще са успешни, защото останалото нито е човешко, нито дългосрочно, нито устойчиво.

Въведохме нова политика в сегашните условия, с която така или иначе бяхме започнали да експериментираме - да обсъждаме всичко при максимално открити врати и с включването на изключително голям брой участници при вземането на важните за компанията решения. По този начин сериозно се скъсява вземането и прилагането на решенията. Това е нещо ново за компанията ни и дава изключително добри резултати. Мотивира хората, прави ги ангажирани, а и така се вземат много по-интересни и по-адекватни решения, отколкото ако ги взема само висшият мениджмънт. Това във всички случаи ще продължи при нас като начин на комуникация, щом е успешно в такива трудни времена, няма как да не бъде такова и в по-спокойни - дано да дойдат по-скоро.




Онлайн търговията ще расте, посещения в магазините ще намаляват

Бизнесът вече се променя заради COVID-19, защото се променят потребителят и неговите страхове и навици.

Онлайн търговията ще расте повече. Честотата на посещения във физическите обекти ще намалява. Времето, прекарано в обектите, също ще намалява.

Заради намалените доходи ще видим увеличение на дела на стоките с по-ниски цени. Може би и допълнителен ръст на промо обема.

Хигиената винаги се е намирала високо в листа с приоритети на клиентите, но вече е на съвсем друго ниво.




За нас е важно да гарантираме доставките на стоки и услуги

Пандемията COVID-19 беше голямо предизвикателство за всички нас като общество, както и за редица сектори. Изключение не правят търговията с горива и бързооборотни стоки - два бизнеса, които са директно свързани, тъй като в бензиностанциите клиентите могат да си набавят ежедневни продукти.

За нас беше и продължава да бъде важно да гарантираме сигурността на доставките на стоки и услуги за нашите клиенти.

Стратегията ни и занапред е да продължаваме да обогатяваме асортимента от продукти със собствена марка.

Всичко това е в синхрон с нашия слоган. Бранд обещанието на OMV - "Енергията за по-добър живот", поставя нуждите на клиента и стратегията за постигане на устойчивост в основата на всички дейности на компанията. Това е начинът на OMV да покажем, че наши приоритети са както грижата за клиента, така и грижата за благосъстоянието на природата и обществото.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар