НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Nestle призна за затруднения с доставките преди Коледа

Компанията се насочва към заместители на млечните и месните продукти

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Най-големият производител на храни в света - Nestle, призна, че изпитва проблеми с доставките и съществува вероятността пълната гама от нейни продукти да не е достъпна по коледните празници. Липсата на шофьори за тежкотоварни камиони и високите цени на контейнери за доставките по море създават затруднения за компанията. "Подобно на други бизнеси, ние виждаме недостиг на работна ръка и някои транспортни проблеми, но основният приоритет на екипа ни за Обединеното кралство е да работи конструктивно с търговците на дребно, за да им достави нашите продукти", заяви пред BBC изпълнителният директор на компанията Марк Шнайдер. Той отказа да даде гаранции дали едно от най-известните коледни лакомства в Англия - Quality Street, ще бъде достъпно по празниците. Шнайдър беше в Обединеното кралство, за да присъства на пускането на нова линия сладки изделия, направени от заместители на млякото. Nestle работи с милиони фермери по света, като климатичният ефект от кравите, които изпускат метан, е проблем пред компанията. Земеделието е отговорно за 20% от световните емисии, което е и причината много дружества да търсят алтернативи. "Смятаме, че по-малко месо и млечни продукти е добра новина за планетата, но също така и за диетата и здравето ни, а също така са и голяма търговска възможност", смята Шнайдер. Той призна, че в началото алтернативните продукти ще са по-скъпи от тези от мляко, но това ще е само временно. "Първата вълна винаги ще бъде малко по-скъпа, това е едно затруднение, което трябва да преодолеете, а след това в един момент икономията от мащаба ще започне да ги прави по-достъпни, както видяхме при електрическите автомобили. Някои потребители са склонни да плащат повече за премиум продукти, като по този начин те проправят пътя за по-нататъшното сваляне на цените", добави той.

"Не" на месото

Компанията наскоро разшири и вегетарианския си каталог от продукти. След пилешкото, млякото, бургерите и рибата тон сега от Nestle започнаха да предлагат и безмесна версия на скариди с яйца, наречена vrimp. Тя е направена от водорасли, грах и дяволски език (растение от Югоизточна Азия). "С течение на времето ще има възможност по същество да предложим растителна версия на всеки животински протеин. Чувствам, че сме на път към нещо, което е основна тенденция", заяви по въпроса Шнайдер. В момента компанията годишно продава алтернативи на месо на стойност 200 млн. долара, а общите постъпления от веганските и вегетариански продукти е 1 млрд. долара годишно. Според компанията общият пазар на веган и вегетариански продукти ще нарасне от сегашните 26 млрд. долара до 42 млрд. до 2025 г. Nestle сама произвежда веган и вегетарианските си продукти, което е обратно на актуалната тенденция в сферата. "В момента ситуацията е подобна на завладяване на земята", каза Марк Линч от консултантската компания Oghma Partners. Докато някои големи хранителни компании искат да купуват стартъпи, той каза, че други като Nestlé разработват собствени продукти поради високата цена на придобиванията. "Много от тях се питат: струва ли си да плащаме три до четири пъти продажбите, за да придобием компанията, когато можем да го направим сами", смята Линч. Големият достъп на Nestle до най-различни пазари прави задачата им още по-лесна, като в момента подобни продукти на швейцарската компания могат да бъдат намерени в украински бензиностанции и гръцки ресторанти за бързо хранене.