Фондът Integral купи мажоритарен дял във вендинг компанията "Брейктайм"

Чрез инвестицията от 5 млн. евро се планира растеж чрез придобивания и навлизане на външни пазари

Преди да основе "Брейктайм" Цветан Лъжански е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T"
Преди да основе "Брейктайм" Цветан Лъжански е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T"
Преди да основе "Брейктайм" Цветан Лъжански е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T"    ©  Цветелина Белутова
Преди да основе "Брейктайм" Цветан Лъжански е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Компанията за продажба на храни и напитки през вендинг машини "Брейктайм" вече има нов основен акционер. Фондът Integral навлиза след инвестиция от 5 млн. евро, чрез които получава най-големия дял в дружеството. Последното голямо финансиране на този бизнес беше през 2015 г., когато друг фонд - NEVEQ II вложи 1 млн. евро.

Базираният в Лондон Integral става мажоритарен акционер чрез увеличение на капитала на дружеството. Съоснователят на компанията Цветан Лъжански запазва съществен дял. Преди сделката той държеше 42.5% от "Брейктайм", следван от NEVEQ II с 21.59% и другият съосновател Светодар Йосифов с 19.59%. Промяна има и в акционерната структура. Досега "Брейктайм" имаше три вида акции - обикновени, Клас А и Клас Б, но с увеличението на капитала те стават два типа - обикновени и привилегировани.

Integral е основан от българина Стефан Цветков и управляван от него заедно с Барна Папай, Марко Хинич и Евтим Чесновски, а е финансиран от европейски институции като ЕБВР и ЕИФ, както и от IFC. Инвестиционната компания създаде първия си фонд за 150 млн. евро в края на 2019 г. с подкрепата на ЕБВР (която тогава се ангажира с до 30 млн. евро) и Европейския инвестиционен фонд (с вече насочени 9.5 млн. евро), както и различни предприемачи. Това е втората му инвестиция в България, след като през 2020 г. влезе в най-големия телевизионен оператор в България "Булсатком". Има още три капиталовложения в компании в Унгария и Сърбия (виж карето). Сегашната сделка е през българското дружество на фонда - "Орбит инвестмънт холдингс", чийто управител Петър Липовянов влиза и в съвета на директорите на "Брейктайм".

"Брейктайм" пасва добре на инвестиционния мандат на Integral на много нива, включително като партньорство с основател/CEO във вече добре развита водеща компания в атрактивен сектор. След като навигира успешно предизвикателствата на пандемичната криза, "Брейктайм" е добре позициониран за висок структурен растеж на сектора в следващите периоди, особено сега с подкрепата на Integral като проактивен инвеститор", заяви пред "Капитал" Стефан Цветков. Според него растежът на бизнеса може да бъде подпомогнат от консолидация на вътрешния пазар, както и навлизане на международни пазари.

Именно пандемичната 2020 г. спря поредните години растеж на бизнеса на "Брейктайм". През нея приходите са намалели с 35% до 4.73 млн. лв. Но според Цветан Лъжански миналата година е била по-успешна, макар основен сегмент от пазара като офисният да е останал затворен. Поглед в отчетите обаче показва, че осем поредни години компанията отчита загуби.

"Добавихме нови услуги, отворихме офиси в Търново, Благоевград и Сливен, засилихме офисите в Пловдив и София. Очакваме значителен ръст през 2022 г. поради поне частично завръщане на бизнеса в офисите, както и в новите региони", допълва Лъжански пред "Капитал". Преди да основе компанията си, той е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T".

"Брейктайм" предлага различни услуги - има вендинг машини за храни и напитки, за кафе, както и доставя машини за чиста вода на офиси. Общо управлява около 7000 машини в цяла България. Чисто по техния брой може да се проследи нарастването на бизнеса - при предишната инвестиция на NEVEQ II преди седем години, "Брейктайм" е имала 300 машини в София, Пловдив и зоните около тях. За онази година оборотът е бил 1.6 млн. лв. (рекордът е през 2019 г. преди пандемията - 7.4 млн. лв.). Според компанията "Брейктайм" всекидневно обслужва над 50 000 клиенти.

Според Стефан Цветков целта на инвестицията е "Брейктайм" да бъде неоспорим пазарен лидер в България във всички сфери, в които оперира. Стратегията включва както предлагането на нови услуги и продукти, така и географска експанзия. "Брейктайм" може да навлезе и в други страни от региона, където да наложи марката си с подкрепата на Integral като водещ международен инвеститор с развита екосистема и установено присъствие в Централна и Източна Европа", заяви Цветков.

Макар "Брейктайм" да е секторен лидер, пазарът за продажба на храни и напитки през вендинг машини е фрагментиран. Според Цветан Лъжански това създава предпоставки за консолидация през следващите години. "В повечето услуги, които предлагаме, той е изключително фрагментиран с множество по-малки и регионални играчи. Тук планираме агресивен органичен ръст и селективно закупуване на компании", казва съоснователят на "Брейктайм". Според него клиентите искат един доставчик да предлага множество услуги. "От стартирането на нашата компания ние залагахме, че пазарът ще върви в тази посока", допълва Лъжански.

Най-голямата част от 7000 вендинг машини на "Брейктайм" из цялата страна са такива за вода. В този сегмент компанията работи по леко различен модел от хладилниците за напитки и храни - чрез месечен абонамент. "Друг тренд, който е видим, е желанието на обществото за опазване на околната среда. По-конкретно консумирането на вода през пластмасови бутилки вече не е толкова модерно и офисите търсят други решения. В по-западните пазари тази трансформация е в много по-напреднала фаза, но и при нас започва да се откроява. Това очакваме да доведе до растящ пазар поне в следващите 5 години", допълва Лъжански.

Пет сделки

При създаването си от Integral обявиха, че ще търсят различни инвестиционни възможности в региона на Централна и Източна Европа. Освен в Лондон, фондът има офиси и в Будапеща и Белград. В края на 2020 г. той направи първата си инвестиция, когато обяви, че се включва "в капиталовата структура на оператора "Булсатком". Фондът се присъедини към други акционери и инвеститори в компанията - BlackRock, основателят на компанията Пламен Генчев, лондонският фонд за подценени активи Blantyre Capital, Българската банка за развитие (ББР) и Европейската банка за възстановяване и развитие (EБВР). Точно в този момент течеше продажба на компанията, като няколко месеца по-късно за купувач беше избран Спас Русев. Процедурата, обаче беше оспорена още преди това от основателя Пламен Генчев, който твърди, че негова опция да си върне контрола е била незаконно подмината и се опитва да спре сделката - с арбитражно дело в Лондон и поискана несъстоятелност в София. През декември Апелативен съд - София назначи временен синдик в оператора. Очаква се решение по казуса да има в близките седмици.

След това Integral купи мажоритарен дял в унгарската LuminoChem, който разработва мастила и пигменти за сигурност, които се използват като защита на продукти от фалшифициране. Третата инвестиция на Integral e в унгарския стартъп Codecool, който предлага обучение на кадри за IT сектора. След нея последва финансиране на сръбската верига за бързо хранене Walter BBQ, където Integral придоби дял от 50%. Последната засега е "Брейктайм".