Akzo Nobel инвестира в робот за боядисване заради недостиг на бояджии

Производителят на марката Dulux купува дял във френския стартъп Les Companions

Малко над 60% от британските фирми за боядисване и декорация изпитват затруднения при намирането на кадри с необходимите умения
Малко над 60% от британските фирми за боядисване и декорация изпитват затруднения при намирането на кадри с необходимите умения
Малко над 60% от британските фирми за боядисване и декорация изпитват затруднения при намирането на кадри с необходимите умения    ©  Reuters
Малко над 60% от британските фирми за боядисване и декорация изпитват затруднения при намирането на кадри с необходимите умения    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Нидерландската компания Akzo Nobel, собственик на марката бои Dulux, предупреди за "голям недостиг" на бояджии и декоратори, изострен от Brexit и пандемията от ковид-19. Британският мениджър на компанията Хосе Антонио Хименес Лозано е призовал правителството да помогне за решаването на проблема с недостига на работници, който според него води до "значителни забавяния" в строителството на нови сгради.

"Особено в Обединеното кралство се наблюдава голям недостиг на бояджии. Наистина сме много, много загрижени", каза Хименес, цитиран от Financial Times. "Очевидно е, че ковид играе роля за това, защото някои хора смениха професията си... С Brexit също така наблюдаваме намаляване на хората, идващи от някои други европейски държави."

Компанията е придобила миноритарен дял във френския стартъп Les Companions, разработващ робот, който може да боядисва повърхности със спрей. Според Антоан Ренуи, изпълнителен директор на Les Companions, компанията може да предложи завършени продукти през следващата година. Наскоро те са представили прототип на робота пред клиенти във Великобритания. За момента обаче роботът е ограничен до работа на равен терен и може да боядисва на височина до 3.5 м.

"Не мисля, че роботът ще стане нещо обичайно, защото в крайна сметка работата по боядисване и декориране е много детайлна", казва Хименес. "Има много пречки" за практическото приложение на робота на строителната площадка, казва един от собствениците на фирма за боядисване по време на демонстрацията в централата на Akzo в страната. Но ако те могат да бъдат преодолени, би било полезно "да го оставите и да го пуснете да работи" на голям строеж.

Недостиг на работна ръка

Малко над 60% от британските фирми за боядисване и декорация изпитват затруднения при намирането на кадри с необходимите умения, показва проучване на компанията сред 348 браншови представители, проведено през тази година. Дори и преди Brexit бизнесите във Великобритания са се борили със застаряващата работна сила на пазара, като според проучването на Akzo поне 60% от бояджиите са на възраст над 50 години, заяви Хименес. Този недостиг също така може да забави приключването на строителните проекти в страната и да засили натиска върху бизнесите, засегнати от инфлацията.

Недостигът на работна ръка затруднява допълнително Akzo, която в края на миналия месец спря да дава прогноза за печалбите си през следващата година, тъй като кризата в имотния сектор в Китай възпрепятства операциите на компанията в един от ключовите ѝ пазари. "Правим всичко, което е по силите ни. Нуждаем се обаче от подкрепата на властите", казва Хименес, като смята, че трябва да се направи повече за подкрепа на програмите за чираци и за превръщането на бояджийството в привлекателна професия. На въпроса дали би подкрепил въвеждането на специална виза за бояджии, той отговори, че темата е била обсъдена с браншовата група British Coating Federation, въпреки че компанията не е отправила официален призив за това.