🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Панаирът за играчки Spielwarenmesse в Нюрнберг ще представи най-новото в този бизнес

Глобалният пазар на играчки за 2022 г. се оценява на 107 млрд. долара

Spielwarenmesse    ©  Spielwarenmesse
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Над 2140 изложители от 69 държави ще посрещнат в Нюрнберг, Германия, близо 60 хиляди търговци на дребно и потребители по време на международното изложение за играчки, хоби и свободно време Spielwarenmesse. Световният панаир за индустрията на играчките ще се проведе от 30 януари до 3 февруари 2024 г. Новите участници са близо 370, това е едно от най-успешните подновявания на търговски изложения след ковид пандемията, обяви Скарлет Висоцки, директор "Комуникации" на Spielwarenmesse, на среща с изложители в България.

На изложението ще бъдат представени експонати в 13 продуктови групи, сред които артикули за бебета и деца, ученически пособия, електронни играчки, спорт, свободно време, кукли и др. "И изложители, и посетители ще имат максимална полза от възможността за създаване на нови бизнес контакти. Тук са всички реномирани глобални марки, както и всички важни представители в сектора, които вземат решенията в бизнеса с играчки. Spielwarenmesse дава достъп до нови пазари, а също идеи и вдъхновение за разширяване на асортимента. Панаирът е ценен източник на информация за годишната пазарна ориентация на търговците на дребно", обобщава Скарлет Висоцки.

Възможности

Новост на предстоящото издание е палатата с доставчици на услуги за търговци и производители - маркетинг, системи за опаковане, касово обслужване, управление на стоки, институции за тестване и контрол. Обособена е специална зона за контакти и комуникация с представители на лицензионната индустрия. Презентациите по време на бизнес форума ще поставят акцент върху тенденциите при играчките, цифровизацията, устойчивостта, маркетинга чрез инфлуенсъри, лоялността на клиентите.

Нов изложбен сектор, озаглавен "Животът е игрище - игри за вечни малчугани, пораснали деца и компания", отговаря на нарастващото търсене на играчки от възрастни, които стават все по-сериозна целева група в този сектор, отчитат организаторите. Продуктите за възрастни ще бъдат подредени в четири категории: "Колекционерски предмети", "Премиум колекционерски предмети", "Творческа фантазия" и "Настолни игри". Според Кристиан Улрих, главен изпълнителен директор на Spielwarenmesse eG, "възрастните, които се интересуват от играчки, отдавна не са само пазарна ниша. Те формират собствена целева група с голям оборот, чийто потенциал търговията с играчки следва непременно да следи отблизо".

За първи път ще бъдат възможни и ръчни продажби в един от дните на панаира на определен вид играчки.

Дванадесет български фирми ще участват като изложители на Spielwarenmesse през 2024, а посетителите от България обичайно са около 400, уточни Скарлет Висоцки.

Глобалният пазар на играчки

Глобалният пазар на играчки за 2022 г. се оценява на 107 млрд. долара. Той бележи 3.5% среден ръст за последните пет години, показват анализите на американската компания за изследване на потребителското поведение Circana. Средната сума, която се отделя за играчки на всяко дете, е 61 долара, но данните са много различни за отделните държави - в Америка например тя e 377 долара, а в Азия - 44 долара.

През първото шестмесечие на тази година обаче Circana отчита 7% спад на пазара на играчки и в стойност, и като бройки в 12-те държави, които агенцията наблюдава. Американският пазар отчита 8% спад, а той формира 72% от продажбите в тези 12 страни. Намаленото търсене е резултат от промени в потребителското поведение - растат разходите за енергия, газ, храна, наем, покупка на жилище, хората отделят по-малко средства в сравнение с преди една година за играчки, пътувания, кратки почивки, шопинг, кино.

Това води до "охлаждане" на пазара на играчки - на него се представят по-малко новости, предпочитанията на потребителите се насочват към по-едри покупки, расте делът на промоциите, стойността на бизнеса пада. Намаляват продажбите на стоки за момичета, които по-рано се отдръпват от играчките в сравнение с момчетата. Колекционерските покупки също бележат спад, отчита Circana.

Но Pokemon, Lego, Star Wars, Marvel, Barbie се справят добре. Прогнозите на Circana са за "насрещен вятър" в бизнеса с играчки вследствие на икономическата криза. Ще се увеличи търсенето на играчки втора употреба, на микроиграчки (2.5 см), както и на джендър неутрални играчки - конструктори, Pokemon, карти. За да се регистрира ръст на продажбите, трябва да се повишат емоциите при игра, препоръчва Circana.

Модата в играчките на българския пазар

Филмите по телевизиите и YouTube каналите все повече диктуват модата, а героите в тях се радват на засилен интерес. Все повече играчки имат собствени социални медии. Все по-често разопаковането на продукта е част от самата игра, отчитат търговци на играчки на българския пазар.

Нараства търсенето на високотехнологични играчки, играчки с изненада и др., повече интерактивност има и при плюшените играчки. Ръст бележат семейните игри - настолни, конструктори. При момчетата се запазва желанието за всякакви оръжия, а при момичетата - кукли и играчки тип "Чистя, готвя, пера". Новост е интересът на момичетата към "разкрасителни" продукти.

Все повече характеристики на играчките имитират реалността - куклите вече не само говорят, пеят, плачат, но и разказват приказки на няколко езика, а плюшено мече издава 25 звука. Засилва се интересът и към игрите, които насърчават творческите способности. Образователните игри помагат на децата да разберат сложни неща от физиката, химията, биологията, роботиката, отчита търговци.

Демографската криза в България е сериозна и затова пазарът на играчки е сравнително малък. Има и доста фалшиви стоки, които наподобяват оригиналните, но са със съмнителен произход и качество, и привличат с по-ниска цена. Това прави бизнеса по-сложен, обобщават представители на сектора.

Пазарът е и ценово чувствителен. Това налага гъвкавост в предлагането на "уникално предложение", добри промоции и добавена стойност. Ранното порастване на децата и дигитализацията също са фактор. Потребителите са доста информирани. Те търсят все повече конкретно качество, конкретна марка, показват наблюдения на производители и търговци от бранша.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар