🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Walmart, Amazon.com и Schwarz Group са лидерите в търговията на дребно в света

Първата позиция е за Walmart, която дължи успеха си на добро онлайн присъствие и различни финансови механизми при покупките

Промяна в първите десет за 2023 г. няма
Промяна в първите десет за 2023 г. няма
Промяна в първите десет за 2023 г. няма    ©  Reuters
Промяна в първите десет за 2023 г. няма    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Walmart, Amazon.com и Schwarz Group са лидерите в търговията на дребно в света според класацията на

Националната федерация за търговия на дребно (NRF) за 50-те най-добри компании в бранша. И за 2023 г. лидер е американската верига Walmart, като NRF отдава успеха на значителни ангажименти към онлайн търговията и модел на изпълнение на поръчките. Към силното онлайн присъствие трябва да се добавят и различни финансови механизми за разсрочено плащане, които компанията предлага на клиентите си.

Челната тройка се допълва от американския гигант Amazon и най-голямата европейска компания в сектора - германската Schwarz Group, която притежава Kaufland и Lidl (представени и в България). Amazon продължи да отбелязва двуцифрен ръст, макар и с различна стратегия от тази, която следваше в миналото. Преминаването към фокусиране върху печалбите и ограничаване на някои от по-непродуктивните експерименти доведе до силни нетни маржове, което значително допринася за задържане на втората позиция.

Lidl и Kaufland продължават да се представят силно. Приходите също се увеличават в екологичното подразделение PreZero на групата и в това, което произвежда продукти със собствена марка за своите магазини, се казва в доклада.

Топ 10 на търговските вериги в света за 2023 г. (приходи, в млрд. долари)

Walmart - 628.6

Amazon.com - 355.1

Schwarz Group - 176.4

Aldi - 145.4

Costco - 234

Ahold Delhaize - 97.1

Carrefour - 89.7

Seven & I - 84.9

The Home Depot - 151.6

IKEA - 45.6

Като цяло промени в първите десет няма, като Aldi, Costco, Ahold Delhaize, Seven & I и The Home Depot са в топ 10. Carrefour, която в края на март се завърна в България с два магазина в София, се намира на седма позиция, а IКЕА - на десета. Класацията отразява икономическата несигурност, произтичаща от потенциална глобална рецесия и нарушени вериги за доставки. Тези нови предизвикателства идват след трудностите, които търговците на дребно преживяха по време на пандемията. През 2023 г. търговците на дребно започнаха да реинвестират във физически магазини и интеграция на електронната търговия, но бяха обременени с допълнителни разходи от по-високи заплати, снабдяване с продукти и киберсигурност. В много държави ръстът на свързаните с търговията на дребно престъпления намаля до края на годината.

Китайските гиганти

За повечето компании в тази класация продажбите на дребно и печалбите са нараснали дори когато купувачите са променили работните и личните си навици и каналите, по които пазаруват. В края на 2022 г. Китай внезапно прекрати политиката си на нулев ковид и с напредването на 2023 г. започна да разрешава на гражданите си да пътуват в чужбина. Първоначално продажбите на дребно в Китай нараснаха рязко, но след това спаднаха поради общото забавяне в критичните производствени сектори. Списъкът на 50-те най-големи търговски вериги отразява тази динамика, като всички китайски компании падат с няколко места спрямо местата си от 2022 г.

Търговците на дребно на китайския пазар, който беше най-бързо растящият преди пандемията, се забавиха значително поради въздействието на строгите локдауни по време на Covid върху вътрешната търговия. Повишеното внимание, което правителството отделя на сектора, и новите регулаторни ограничения за размера и сложността на компаниите също повлияват на представянето и растежа им.

Alibaba се представи по-слабо през 2023 г. в сравнение с 2019 г. поради предложените промени във финансовите и логистичните й подразделения. JD се фокусира повече върху своята логистична експертиза и частично се отдръпна от новите финансови технологии. PDD Holdings е едно от изключенията на местния пазар, като компанията успешно се разшири извън Китай със своя сайт за електронна търговия Temu. В същия сегмент бързо издигащият се Shein също смущава глобалните пазари със своя бизнес модел на ниска цена и бърза мода.

Като цяло се отчита ръст в сектора, като това до голяма степен се дължи на края на сериозните ограничения на глобалните и регионалните вериги за доставки от времето на пандемията. В края на 2023 г. повечето области на логистичната индустрия имаха много повече капацитет от търсене, което доведе до значително по-ниски разходи.

Работната ръка остава проблем и през миналата година в много страни. Въпреки това големият недостиг и текучество, които бяха често срещани през 2022 г., не бяха толкова сериозни, като новите работници и повече обучение възстановиха тази критична работна сила.

Изключенията бяха фармацевтите и техниците в магазините. Това е и причината над 1000 аптеки в САЩ да затворят само през 2023 г. Разходите за труд продължиха да растат с редица успешни синдикални преговори и стачки, довели до по-добро заплащане и придобивки. Липсата на работна ръка в търговията на дребно в повечето региони се отрази не само на услугите в магазините, но и в управлението на складовете и логистиката, заявяват от NRF.

Ежегодната бизнес класация на "Капитал" К100 има секция за веригите за търговия на дребно, като тук може да се види топ 50.

Топ 10 вериги в България и приходите им за 2022 г. (в млрд. лв.)

1. Kaufland - 2.2

2. Lidl - 1.9

3. Billa - 1.03

4. Metro - 1.01

5. Technopolis - 0.853

6. "Фантастико" - 0.827

7. "ЮСК Бул" - 0.555

8. "Максима България" - 0.467

9. "Практикер" - 0.348

10. Technomarket - 0.329
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар