🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ритейл новини: 🛒 ЕС ограничава силно пластмасовите опаковки, "Билла" с 15% ръст на оборота, нов играч в логистиката

DALL·E
DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В поредното издание в новия формат водещата новина е свързана с решения на Европейския парламент, които засягат както производителите на храни и напитки, козметика и т.н., така и търговците.

Местната новина е за рекордна имотна сделка за три логистични парка за над 70 млн. евро. Българско-южноафриканската група Lion's Head купува индустриалните проекти от портфолиото на Bulgarian Property Developments (BPD) в София, Варна и Русе. Сделката е най-голямата в сектора на индустриалните имоти в последните години.

Според Coface фалитите в България намаляват с 10% през 2023 г., но строителството и търговията остават рискови. Затова пък секторите на търговията и на хотелиерството и ресторантьорството обаче са сред браншовете с най-голямо увеличение на плановете си да наемат служители, показва анализ на Българската конфедерация по заетостта.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Край на най-тънките торбички и минишампоанчетата в ЕС

До 2029 г. ЕС трябва да постигне 90% разделно събиране на пластмасови и метални опаковки за напитки за еднократна употреба до 3 литра чрез депозитна система или други решения, които гарантират постигането на целта за събиране на отпадъци, решиха европейските депутати. Промените включват цели за намаляване на опаковките с 5% до 2030 г., с 10% до 2035 г. и 15% до 2040 г., като изискването към страните от ЕС е да ограничат точно количеството на отпадъците от пластмасови опаковки. За да се намалят ненужните опаковки, се определя максимален дял на празното пространство от 50% за груповите и транспортните опаковки и за опаковките за електронна търговия. Производителите и вносителите също така ще трябва да гарантират, че теглото и обемът на опаковките са сведени до минимум.

Някои видове пластмасови опаковки за еднократна употреба ще бъдат забранени от 1 януари 2030 година. Сред тях са опаковките за необработени пресни плодове и зеленчуци, опаковките за храни и напитки, които се пълнят и чието съдържание се консумира в кафенета и ресторанти. Същото ще важи за единичните порции (например за подправки, сосове, сметана, захар), миниопаковките за тоалетни принадлежности в места за настаняване. Ще бъдат забранени за употреба много тънките пластмасови торбички за пазаруване (под 15 микрона). За 2030 г. са предвидени и конкретни цели за повторна употреба на опаковките за алкохолни и безалкохолни напитки.

Повече по темата за рециклирането на пластмаса в България четете в броя на "Капитал" на 2 май.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

"Билла" с 15% ръст на оборота за 2023, като продажбите надхвърлят 1.4 млрд. лева

"Билла България" (Billa) отчете 15% ръст на оборота за 2023 г., който достига 1.432 млрд. лв. С този скок българското дружество се нарежда на трето място в германската REWE груп, от която е част. Продажбите, измерени на база един и същ брой магазини, достигат 1.351 млрд. лева (11% ръст спрямо 2022). Клиентите на веригата също са повече с 5.4% спрямо 2022 и това заедно с инфлацията обяснява ръста, коментира Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България".

Расте и пазарният дял на веригата - от 18.7% в стойност през 2021 до 20.2% през 2023 според данни на NielsenIQ. "Билла България" отчита възходящи резултати и през първото тримесечие на 2024, когато приходите от продажби са достигнали 337 млн. лв. и отбелязват 11.5% скок, а броят на клиентите е нараснал с 6.8%. "Ръстът през първото тримесечие на тази година е по-нисък в сравнение с този през първото тримесечие на 2023, но да не забравяме, че тогава инфлацията беше 17-18-19%, а сега отчитаме дефлация", коментира Вигинтас Шапокас.

През 2023 "Кауфланд" е "спасила" 11 млн. килограма храна

Веригата "Кауфланд" (Kaufland) е спасила през миналата година 11 млн. килограма храна, която в противен случай е щяла да бъде изхвърлена заради изтекъл срок на годност. "Деветдесет процента от храните, наближаващи срока на годност, са спасени в резултат на ценовите ни намаления, които започват от 40% и достигат до 99%. Отчитаме над 80 000 промоционални предложения на година", съобщи Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България". При наближаване края на срока на годност цената на продуктите се намалява, а стоките се позиционират на специално брандирани за целта места вътре в магазините. Модерна смарт AutoDispo система също подкрепя фирмената политика срещу разхищението на храна, като всеки ден управлява 21 000 артикула в 65-те хипермаркета на "Кауфланд" в страната.

Онлайн супермаркетът Kolichka.bg започва доставки в Пловдив, Пазарджик и Асеновград

След София oнлайн супермаркетът Kolichka.bg започва доставки и на територията на Пловдив, както и в района от Пазарджик до Асеновград. Онлайн платформата предлага над 10 000 продукта на стратегическия си партньор - "METRO България". Онлайн супермаркетът доставя поръчката до 180 минути, която е безплатна, ако е на стойност над 90 лв. При по-малки поръчки таксата доставка в Пловдив, Пазарджик и Асеновград ще започва от 1 лев за двучасов диапазон. Безплатна ще бъде и всяка доставка, за която е избран 4-часов интервал на доставка.

Производители

"Фитофарма": Троянските хранителни добавки на семейство Вачеви

Вече 25 години семейният бизнес за желатинови капсули край село Орешак се грижи за здравето на хората

Китай се опитва да се справи с проблемите на пазара на EV

Очакванията са през 2024 г. автомобилните производители да пуснат на вътрешния пазар 110 модела електромобили и хибридни автомобили

Логистика

Рекордна имотна сделка в България: три логистични парка за 71 млн. евро

Българско-южноафриканската група Lion's Head купува индустриалните проекти на BPD в София, Варна и Русе от портфолиото на Bulgarian Property Developments (BPD). Със сегашната инвестиция Lion's Head, което в момента притежава пет офисни сгради - две в София и три в Букурещ, с обща площ 235 хил. кв.м, още с навлизането си в сегмента на индустриалните имоти в страната става вторият най-голям собственик в него със 75 хил. кв.м.

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Coface: Фалитите в България намаляват с 10% през 2023 г.

Страната е сред малкото в Централна и Източна Европа със спад, но той може да е само привиден. Рискови са строителство и търговия

И Fitch очаква политическата криза в България да измести срока за еврото за по-късно през 2025 г.

Международната рейтингова агенция потвърди дългосрочния кредитен рейтинг на България - 'BBB' с положителна перспектива

Повече компании планират да наемат нови служители това лято

Основният проблем за фирмите продължава да е липсата на подходящи хора според проучване на Българската конфедерация по заетостта

РЕГУЛАЦИИ

До две години работещите през онлайн платформи ще бъдат с трудов договор

Правилата ще засегнат заети в ЕС като доставчици на стоки и храна, куриери, преводачи, домашни помощници и гледачи и таксиметрови шофьори

ТЕХНОЛОГИИ

Смятате, че Tesla има проблеми? Нейните имитатори са с по-големи

Автопарк от стартъпи за електрически автомобили се бори да остане в бизнеса

КРАТКИ НОВИНИ

Операторът на летище София - "СОФ Кънект", и швейцарската Avolta откриха най-големия магазин в България за безмитна търговия. Новата търговска зона на Терминал 2 е разположена върху 1733 кв. м площ. Специална зона от почти 200 кв. м в магазина предлага местни продукти. На централно място е разположена козметиката. За първи път в страната присъства и марката за бельо Victoria's Secret. През 2022 г. "СОФ Кънект" и Avolta сключиха договор за управление на безмитните магазини на летище София за осем години и половина. Avolta оперира в 73 страни и 1000 локации включително летища, магистрали, круизни фериботи, железопътни гари и други. Компанията обслужва 2.3 млрд. пътници всяка година и в нея работят 76 000 души.

Нови 14 издания на фермерските пазари на Lidl предстоят тази година. Планираните за столицата пазари са девет, а по морето - пет. През тази година ще има две нови локации - във Варна и Слънчев бряг. Участието на фермерите е безплатно. Веригата предоставя своите паркинги, като поема и всички разходи по организацията и комуникацията на събитията. Инициативата стартира през 2020 г. и в досегашните над 45 издания пазарите са предлагали свежи сезонни зеленчуци, био продукти, хлебни и месни изделия, вино и напитки.

Първият магазин "Фантастико", който се намира на столичната улица "Оборище" № 72, е напълно обновен. През 1991 г. този обект, разположен върху едва 140 кв. м, поставя началото на компанията. Реконструкцията му е продължила под два месеца. Магазинът предлага над 3000 артикула, като е разширен асортиментът на млечните и месните продукти.

1664 Blanc е най-новата бира в суперпремиалния сегмент в България. Марката присъства в над 50 страни по света, а в страната се предлага от "Карлсберг България". Френската 1664 Blanc се предлага на пазара в стъклена бутилка за еднократна употреба от 0.33 л, кен опаковка от 0.5 л и като наливна бира в избрани обекти.

eMAG пуска нов "магазин в магазина" - Hair&Makeup Shop. Той включва над 60 000 продукта за коса и грим както от масови, така и от професионални брандове, включително и 6000 продукта за мъже. Платформата има виртуален асистент, който филтрира продуктите според персонализирани характеристики.

"Техномаркет" премества магазина си във Велинград в новия Ритейл парк в града, който се намира на ул. "Хан Аспарух" 2. В него са и вериги като Jusk, Pepco, Lilly и други. "Техномаркет" има 54 търговски обекта в странато, онлайн магазин и мобилно приложение.

Групата Nestle отчита органичен ръст от 1.4% за първото тримесечие на годината. Прогнозата за цялата 2024 г. е за увеличение на продажбите от около 4% и умерено увеличение на маржа на оперативната печалба. "Нестле България" е с 8.8% органичен ръст за първото тримесечие на годината, в която бележи своята 30-годишнина на българския пазар.

През 2023 "Девин" ЕАД отчита 5% намаление на показателите за използвана вода на литър напитка и използвана енергия на литър напитка спрямо 2022 г. През последните 5 години, въпреки нарастващите обеми на производство, компанията е намалила с над 10% и използваната пластмаса на литър произведена напитка. В началото на 2024 г. компанията пусна на пазара нова бутилка, изработена от 100% рециклиран PET материал от вече събрани разделно бутилки.

За първи път производителят на снаксове Pringles навлиза в света на модата - с колекция, разработена заедно с компанията за обувки Crocs. Лимитираната колекция Pringles x Crocs, която вече се предлага и в България, включва и тематични Pringles Jibbitz - украшения, които могат да се използват за персонализиране на всеки чифт. В България Pringles x Crocs присъства с два чифта от модела Classic Clogs.

Шведската компания IKEA представи на Седмицата на дизайна в Милано 2024 г. преобразените визии на два от своите най-популярни артикула - дивана KLIPPAN и фотьойла POÄNG. Диванът KLIPPAN, който се предлага от близо пет десетилетия, е известен със семплия си дизайн и функционалност. Креслото POÄNG първоначално е представено като POEM през 1977 г.

Финландската компания Human Mobile Devices (HMD), която стои зад телефоните Nokia, представи първата си линия смартфони със собствения си бранд HMD. Всяко устройство от новата гама HMD Pulse е конструирано така, че да може да се ремонтира.

LVMH - компанията майка на Louis Vuitton и Dior, отчита забавяне на растежа поради намаляващото търсене на луксозни стоки. Продажбите на групата през първото тримесечие на годината са нараснали с 3% органично до 20.7 млрд. евро, но отрицателните валутни ефекти намаляват общите продажби с 4%. На ключовия азиатски пазар, с изключение на Япония, сравнимите продажби на LVMH са паднали с 6%. Китайските потребители остават по-предпазливи. В САЩ и Европа продажбите са нараснали с 2%. Водещият бранд Louis Vuitton стагнира в САЩ.

СВОБОДНО ВРЕМЕ

Места | Два нови винени бара

Хубаво вино със спомен от софийското минало в "Нектар" и "Още вино"