🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ковачница за концепции

Мрежата за отворени иновации Embrioo превръща грубите идеи в решения, готови за използване от бизнеса

Рени Попчева, основател на Embrioo
Рени Попчева, основател на Embrioo
Рени Попчева, основател на Embrioo    ©  Цветелина Белутова
Рени Попчева, основател на Embrioo    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Колко ще ви хрумват в рамките на един ден? Пет, десет, петнайсет? Колко от тях обаче реализирате и каква част превръщате в готови концепции, които бизнесът може да монетаризира? А колко просто забравяте? А някоя от тези спонтанни идеи, която сте загубили в галопиращия ритъм на ежедневието, би могла да промени живота ви.

Всички тези забравени и захвърлени хрумвания вече имат шанс да заживеят собствен живот. Подобна възможност предлага една българска компания, която си е поставила за цел нито една спонтанно родила се идея да не остава забравена. Embrioo е онлайн платформа, която позволява на всеки потребител да запази, сподели и превърне в работеща концепция своите най-общи намерения по дадена тема. И след това да ги продаде на компании, които ще извлекат максимална полза от тях.

"Ние вярваме, че има милиони страхотни идеи, които могат да променят света на бизнеса", разказва основателят на Embrioo Рени Попчева. "Вярваме, че милиони добри идеи се раждат и умират само защото не знаем какво да правим с тях, защото не можем сами да направим цялостна концепция или защото не сме постоянни", добавя тя. "За да променим това, ние създадохме място, където всички идеи по света са запазени. Където идеите се разработват до концепции, за да имат по-голям шанс да бъдат разбрани и реализирани", разказва още Попчева.

Когато тя говори за идеи обаче, няма задължително предвид такива за изцяло нови бизнеси. Embrioo не е платформа за финансиране на предприемачи. Това е място, където професионалисти от всички краища на света заедно разработват решения и бизнес концепции, които могат да подобрят конкретни процеси и продукти в съществуващи организации. Сред проектите, върху които се работи в момента или са вече готови, има такива за нов вид революционен компютър, плажен бар, концепция за "образователни" шоколадови яйца и др.

Как работи всички това

Embrioo е онлайн платформа, чиято цел е да превръща грубите идеи в завършени концепции. В сайта могат да се регистрират няколко типа потребители: креативни, корпоративни и академични.

Първите са професионалисти, които са на свободна практика. Реално те превръщат грубите идеи в завършени концепции. Сред тях има програмисти, финансови специалисти, маркетолози, търговци и още десетки видове специалисти в 28 области от над 50 държави. Вторият тип са компании и големи корпорации, които се интересуват от закупуване на разработените решения. Третият тип са университетите, които могат да ползват платформата както за учебни цели, така и за да се включват в развитието на грубите идеи. Комбинацията от трите профила потреби създава завършена екосистема, в която най-обикновените хрумвания се раждат, растат, еволюират, превръщат се в нещо повече и заживяват собствен живот.

Към момента в сайта има 110 идеи, по които се работи, и 9 готови за купуване. За малко повече от година, откакто Embrioo е онлайн, са продадени 3 концепции, разработени през платформата. В момента още 3 са запазени от потенциален купувач.

Когато идеята за създаването на Embrioo хрумва на Рени Попчева, тя все още работи към голяма международна компания. Това се случва преди повече от пет години. Тя е специалист в сферата на търговията и маркетинга с дългогодишен опит.

"Винаги съм била човек, който генерира идеи. Някои от тях обаче определено имаха нужда от усъвършенстване, за да бъдат реализирани", разказва Попчева. "Повечето от тях не бяха одобрявани от шефовете – понякога защото грубата идея не е достатъчна, за да бъде разбрана и осъществена", добавя тя. Тогава решава, че ще създаде място, където всички, които имат спонтанни хрумвания, ще могат да получат помощ за тяхното избистряне и превеждането им във вид, който позволява те да бъдат продадени.

Отворена мрежа за иновации

"Embrioo не е борса за идеи", държи да подчертае Рени Попчева. Според нея проектът носи много повече стойност за всички участници в екосистемата. Позволява например на големите корпорации да използват вътрешния си потенциал, като дават възможност на своите служители да реализират идеите си чрез Embrioo. Академичните потребители пък могат да ползват платформата, не само за да учат, но и за да създават реални проекти. Комбинацията пък е добър пример за ефективно сътрудничество между бизнеса и академичната общност.

Един от последните международни клиенти и партньори на Embrioo е английският Cat College – част от Cambridge Education Group. Колежът буквално преди седмици решава да отвори собствен акаунт в Embrioo за над 1000 от своите възпитаници. А вече има други участници в екосистемата, които чакат въпросните студенти да влязат, за да работят заедно с тях.

Рени Попчева успява да спечели и доверието на друг голям клиент и партньор. През миналата година The Coca-Cola Company организира специално състезание за идеи, свързани с предстоящите олимпийски игри, използвайки Embrioo като платформа. За няколко месеца потребителите в Embrioo предлагат над 240 концепции. "А от тях 50 бяха в шортлиста", разказва Рени Попчева. В крайна сметка от The Coca-Cola Company избират една идея, която ще реализират със собствени ресурси. Създателят й Евгени Митев пък печели $1400.

Win-Win ситуация

Рени Попчева стартира Embrioo заедно с трима съдружници, които й помагат при осигуряването на стартовия капитал. Първоначалната инвестиция в проекта е 50 хил. лв. Няколко години по-късно тя вече е нараснала шест пъти. В момента в младата компания работят трима души на пълен работен ден и още четирима специалисти на свободна практика. Засега те са достатъчни, за да осигуряват плавното развитие на проекта. Това обаче може да се промени, ако Рени Попчева успее да привлече допълнително финансиране за своята инициатива. Тя споделя, че и в момента води преговори с потенциални инвеститори, но не много активно.

Междувременно все повече хора започват да разбират защо Embrioo е един от българските проекти, който има шанс да успее на международния пазар, където той винаги се е позиционирал. Една от основните причини е, че всички страни в процеса печелят.

Креативните потребители имат свободата да превърнат своите груби идеи в концепции, които се разглеждат непрекъснато от купувачи от цял свят. Освен това могат да поканят професионалисти от цял свят в екип, за да доразвият заедно дадено хрумване. Така шансът за успех нараства, а на екипа се плаща след продажбата на готовото решение.

Компаниите и корпорациите пък печелят достъпа до спонтанните идеи, които идват на техните потребители и след това са били доразработени. Така те са много по-лесни за разбиране, оценяване и прилагане. В противен случай самите компании ще трябва да използват собствените си ресурси или да наемат някой, който да изследва потенциала на дадено потенциално начинание. Като използват Embrioo, те минимизират риска и печелят време - разглеждат грубите идеи и готовите концепции и купуват само тези, които са сигурни, че ще работят най-добре за техните конкретни нужди.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    zamen avatar :-|
    Чарли
    • - 3
    • + 15

    То, че се прави реклама (скрита) на въпросния проект - няма лошо, но поне да бяхте сложили линк към него.
    Много е тъпо да го търся през Гугъл.

    Нередност?
  • 2
    sulio_parvi avatar :-|
    sulio_parvi
    • - 13
    • + 9

    А проекта е тъп, та дрънка. Искам да видя компания в България, която:
    1. Ще си плати за идея
    2. Ще я приложи както трябва
    3. Няма да я открадне, макар и в променен вид (защото не иска да плати и като не иска да плати не я знае в детайли)
    Бе въобще Капитал са царе в пропагандирането на куци идеи и куци бизнеси,с които някой тарикат е успял ВРЕМЕННО да захлеби.

    Нередност?
  • 3
    radostinanikova avatar :-|
    radostinanikova
    • - 1
    • + 4

    През Юли влязох със закупуване на акции от моята приятелка Рени Попчева, която задвижваше www.embrioo.com, едно наистина похвално начинание. Тогава, както често се случва в живота тя беше в затруднение.За жалост се случи, че през декември трябваше да изляза от www.embrioo.com, поради чисто финансови причини. Моята приятелка Rennie Popcheva моментално ме освободи като съдружник, за жалост без да ми върне капитала, който съм инвестирала. Работих по проекта безвъзмездно и с удоволствие без въобще да допускам, че от другата страна намеренията не са били чисти. Имах договор за покупко-продажба на акции, който не влезе в ТЪРГОВСКИЯ РЕГИСТЪР 6 месеца с неясни обяснения защо. Та много са хубави нещата с идеите, ама една ковачница трябва да изкове преди всичко доверие. Така мисля аз.

    Нередност?
Нов коментар