"Хищни птици" на командно дишане

Най-модерният изтребител на САЩ F-22 "Раптор" страда от хроничен проблем, за който все още няма пълно решение

Неизправност на системата за подаване на кислород задушава пилотите на самолета. На 10 ноември 2010 г. при инцидент свързан с нея се разбива F-22 в Аляска, като пилотът загива.
Неизправност на системата за подаване на кислород задушава пилотите на самолета. На 10 ноември 2010 г. при инцидент свързан с нея се разбива F-22 в Аляска, като пилотът загива.
Неизправност на системата за подаване на кислород задушава пилотите на самолета. На 10 ноември 2010 г. при инцидент свързан с нея се разбива F-22 в Аляска, като пилотът загива.    ©  HO
Неизправност на системата за подаване на кислород задушава пилотите на самолета. На 10 ноември 2010 г. при инцидент свързан с нея се разбива F-22 в Аляска, като пилотът загива.    ©  HO
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Единственият изтребител от пето поколение в света, приет масово на въоръжение, е F-22 "Раптор" (Raptor – хищна, граблива птица бел. авт.). Той е повод за гордост от страна на САЩ и за изтъкване на военната им мощ. През декември 2011 г. от производствените халета на Lockheed Martin в Мариета, Джорджия, излезе последният 196-и сериен изтребител "Раптор". Той е сред малкото изтребители, които могат да развиват крейсерска скорост след преминаване на звуковата бариера. F-22 е построен по технологията "стелт", което го прави трудно забележим за радарите. Но от влизането му на въоръжение във военновъздушните сили (USAF) през 2005 г. досега не преминава по мед и масло. Той е подложен на критика от американската преса заради опасни технически проблеми, повишаването на общата стойност на програмата и нуждата за осъвременяване на самолета. Докато последните две критики могат да важат за почти всеки втори голям проект на щатските военни, то наличието на опасни технически неизправности могат да застрашат живота на полетите и да навредят на бойното му използване.

Недостиг на кислород

На 10 ноември 2010 г. в Аляска при нощна мисия с презареждане във въздуха се разбива F-22 на 525-а изтребителна ескадрила. Пилотът капитан Джефри Ханей не катапултира и загива при сблъсъка със земята. В официалния доклад за злополуката се посочва, че отказва бордовата система за подаване на кислород (OBOGS). Въпреки това военновъздушните сили обвиняват за инцидента капитан Ханей, който е пилотирал самолета. Но ако системата за подаване на кислород е отказала във въздуха, това означава, че пилотът е останал без кислород, което да го изкара в безсъзнание. След разследване на останките на разбития самолет и данните от черната кутия се оказва, че докато Ханей се е опитвал да активира аварийния кислороден запас (който се намира в малък резервоар под седалката), "Раптор" се е завъртял и започнал стремително пикиране. Едва три секунди преди сблъсъка със земята Ханей прави опити да издигне изтребителя, но вече е прекалено късно. Инцидентът обаче не се оказва изолиран случай, в който OBOGS създава проблеми. Пилотите на "Раптор" масово се оплакват от хипоксия (недостиг на кислород) и симптоми като при декомпресиране на кабината, като тези неща могат да доведат до загуба на съзнание. Сигналите, свързани с проблеми със системата OBOGS, се подават не само от пилоти на базирани в Аляска самолети. През периода 2008 до средата на 2011 г. се съобщават за най-малко 12 случая на намаляване или краткотрайно спиране на подаването на кислород по време на полет. Докато само сигналите, подадени в рамките от септември 2011 г. до края на същата година, са 14. Като почти от всяка авиобаза, където има базирани F-22, се съобщава за подобен проблем. Въпреки това полетите продължават до май 2011 г., когато те са преустановени за базираните в Аляска изтребители, а на останалите е забранено да летят на височини над 8 хил. м.

Трудно лечение

Зачестилите оплаквания на пилотите карат UASF да започне по-обстойно да търси причината за техническите проблеми. Това обаче се оказва нелека задача. Открит е теч на охладителната система на самолета. По неизвестни причини охладителна течност навлиза в системата за подаване на кислород и спира подаването на въздух на пилота. Освен това са открити нередности в клапата, която свързва системата с кислородната маска. Ако там се появи проблем, то тогава пилотът не получава никакво предупреждение за това и дори може да не се даде възможност да реагира. При катастрофата от ноември 2010 г. обаче има теч на системата, която подава кислород. Загадките с OBOGS се задълбочават, след като са открити остатъци от различни химикали като пропан и керосинови пари. Това кара разследването да мисли, че някои пилоти са вдишали изгорели газове, докато подгряват двигателите на самолетите си в хангара и така са се натровили.

Производителите на F-22 – Lockheed Martin, получават 24 млн. долара, за да премахнат проблема. Към тях се присъединяват дори експерти на NASA. Те обаче намират частично решение – инсталирането на автоматични аварийни кислородни резервоари. Така при отказ на OBOGS те се активират, като не ангажират пилотите ръчно да включат резервния, както се опитва да направи капитан Ханей. Всички самолети ще бъдат оборудвани с нея до януари 2013 г. Така след като пет години "Раптор" задушава своите пилоти и повече от две години след катастрофата в Аляска няма отговор на какво се дължи тази техническа неизправност на най-модерния щатски изтребител. Безсилието да се намери отговор и решение доведе дори до бойкот на част от пилотите да летят на F-22.

Бавно модернизиране

Парадоксален се оказва фактът, че едва през май тази година "Раптор" достига пълни бойни възможности. Това става, въпреки че самолетите започват да се приемат на въоръжение през 2005 г. и в момента USAF да разполага със 185 изтребителя. Едва с последните модернизационни планове се добавят разширени възможности за атака по наземни цели. Това става, след като се добавят софтуерен ъпдейт и допълнителни режими за радара. Макар тези модернизации да са готови от 2009 г., интегрирането им на F-22 започна едва от началото на тази година и трябва да приключи през 2013 г. Почти всички фронтови изтребители на USAF от четвърто поколение, които в момента са на въоръжение (F-16, F-18, F-15E), разполагат с подобни възможности от години. Системата на "Раптор" за обмяна на информация между отделни самолети пък ще бъде готова през 2014 г. Тя също е интегрирана в старите изтребители от години. Така независимо че F-22 е най-модерният самолет, все още военновъздушните сили на САЩ не могат да използват неговия пълен потенциал.

Причината за бавното интегриране на тези системи се дължи във високите разходи за разработка и производство. Поради надвишаване на бюджета е решено изтребителите да бъдат доставяни без оборудване за нанасяне на удари по наземни цели, като първо фокусът да падне върху завоюването на въздушно превъзходство. Подобна концепция е прилагана и при неговия предшественик – F-15 Eagle. Но така общата стойност на един самолет F-22 (разработка, собствена цена и модернизационни програми) нараства от 350 млн. долара на близо 400 млн. долара. Това е значителна сума и неслучайно изтребителят е един от най-скъпите проекти на военните на САЩ.

Техническите проблеми и бавното достигане на пълните му бойни възможности не позволява на USAF да го използват във военен конфликт до момента. Доскоро F-22 бяха развърнати само на територията на САЩ (континентални щати, Аляска и Хавай). Едва през 2010 г. са изпратени "Раптор"-и в Япония и Гуам, а през април тази година неизвестен брой от тези изтребители са базирани в Обединените арабски емирства. Идеята на последния трансфер е да се респектира Иран. Ефективността на това действие е поставена под съмнение, защото дни след това Пентагонът издава нови ограничения за използването на F-22. Пилотите трябва да летят в близост до своите бази и да не осъществяват полети на големи дистанции. Причината – проблемите със системата за подаване на кислород. Тези ограничения ще важат, докато бъдат сложени автоматичните аварийни резервоари. Докато "хищните птици" на САЩ се давят поради липса на въздух, техните задачи ще продължат да се изпълняват от добрите стари F-15.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 7
    • + 12

    Не ги мислете военните на САЩ, ще изхарчат още няколко милиарда доларес и ще оправят Раптора, щом хвърчи не пада, значи не е страшто, въпрос на пари.....

    Нередност?
  • 2
    f2 avatar :-|
    Imaginary Friend
    • - 4
    • + 6

    Даааа, бееее! При толкова изхарчени пари, да не знаят защо на пилотите им спира кислорода. Повярвах...

    Нередност?
  • 3
    forkata avatar :-P
    forkata
    • - 13
    • + 8

    от руските военни самолети
    по добри няма

    Нередност?
  • 4
    shristov avatar :-|
    shristov
    • + 23

    Поредното доказателство, че ефективността на организациите пада рязко с увеличаването на размера им - включително, когато става дума за частни компании.

    Независимо от техническата сложност на проекта, Локхийд-Мартин са разполагали с време и финансиране достатъчни ако не да решат, то поне да посочат причината за проблема.

    Не знам какви са причините това да не се случи - поне не и официално, но резултатът е потресаващ - вече и гаргите имат моралното право да се подиграват на иначе сериозната сила, която представляват USAF.

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 3
    • + 6

    Мисля че не е зле да прочетете доклада на боенно въздушните сили на САЩ по въпроса. Явно е че освен технически все още има недоработки по подготовката на пилотите за тези супер-комплексни системи и по техническата предполетна подгптовка на машините. Ето линка:
    http://www.militarytimes.com/static/projects/pages/air-force-f22-report-121411.pdf

    Нередност?
  • 6
    peho avatar :-|
    peho
    • - 2
    • + 12

    "Той е сред малкото изтребители, които могат да развиват крейсерска скорост след преминаване на звуковата бариера."
    Неточен превод. Той е един от малкото изтребители които развиват свръхзвукова крейсерска скорост без употребата на форсаж.
    "Едва с последните модернизационни планове се добавят разширени възможности за атака по наземни цели"
    Възможността за атака по земни цели никога не е била част от изискванията на ATF конкурса.
    "Системата на "Раптор" за обмяна на информация между отделни самолети пък ще бъде готова през 2014 г. Тя също е интегрирана в старите изтребители от години"
    Не е вярно. Раптор си разполага със система за комуникация между отделни самолети, но стига да са други Раптор-и. Като системата е далеч по-добра от Link-16 която имат Ф-15/16/18. А няма Link-16 защото тя би навредила на добрите стелт характеристики на Ф-22. Така или иначе новата система MADL се проектира заради бъдещото взаимодействие на Ф-22 и Ф-35 а опцията да комуникира с изтребители от 4-то поколение е пожелателна.
    "Едва през 2010 г. са изпратени "Раптор"-и в Япония"
    2009-та:http://www.f-16.net/news_article3185.html
    И преди това имаше планове за ипращането му в бази извън САЩ, но понякога и политиката се намесва. 2007-ма имаше предложение да се разположат в Ирак, но Гейтс отказа.

    Нередност?
  • 7
    nick11 avatar :-|
    Николай_1
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#5] от "daskal1":
    Даскале , плакането на чужд гроб , никога не е било от полза на оплкващия:
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    06.06.12
    ВВС США нашли вероятную причину гипоксии на F-22
    6 июня 2012 г.


    Лента.ру. Высотно-компенсирующий костюм Combat Edge, который надевают пилоты американских истребителей F-22 Raptor, может быть причиной возникновения у них гипоксии, сообщает Flightglobal со ссылкой на источники в ВВС США. Данная версия в настоящее время считается наиболее вероятной. По словам источника издания, верхняя часть костюма при полете с перегрузками слишком туго стягивает грудную клетку, затрудняя дыхание. Основной задачей такого костюма является облегчение выдоха при перегрузках и пониженном давлении в кабине пилота.

    В ноябре 2010 года на Аляске разбился истребитель F-22 под управлением пилота Джеффри Хэни. По данным следственной комиссии, которую возглавлял генерал в отставке Грегори Мартин, причиной катастрофы стало неверное функционирование OBOGS, из-за чего Хэни начал испытывать удушье. Специалистам пока так и не удалось сымитировать условия, при которых OBOGS начинает функционировать неверно. В настоящее время ВВС США ведут расследование причин возникновения гипоксии, однако окончательной версии пока не высказано.
    По словам источников издания, в нормальных условиях полета верхняя часть Combat Edge обеспечивает равномерное сдавливание грудной клетки, позволяя пилоту нормально дышать. Однако в случае возникновения перегрузок при наборе скорости или маневрировании их воздействие на человека одновременно с компенсирующим костюмом "может вызывать ателектаз легких (спадение тканей легкого - примечание Ленты.ру)". В условиях низкого давления легкие частично утрачивают способность осуществлять газообмен между воздухом и кровью.

    Ателектаз, возникающий у пилотов F-22, в ВВС США уже получил название "кашель Раптора" (Raptor cough) - при разговоре у летчиков после полета наблюдается голосовое дрожание и покашливание; это реакция организма на спадение тканей легкого, пытающегося таким образом расправить легкие в условиях нормального атмосферного давления. В ходе расследования также выяснилось, что независимо от условий полета в маску пилота в каждый момент времени подается равный объем дыхательной смеси. В случае ателектаза при перегрузках поступающего объема воздуха становится недостаточно для расправления легких.

    Похожие состояния встречаются и у пилотов высотных самолетов-разведчиков U-2 Dragon Lady, однако у них есть регламентированный восстановительный период. После совершения полета летчики в течение нескольких дней вообще не допускаются к полетам. Пилоты же истребителей F-22, напротив, нередко выполняют по нескольку полетов в день каждый день, в результате чего дыхательная система их организма не успевает полностью восстановиться. Вкупе все перечисленные факторы и могут служить причиной гипоксии и даже потери сознания летчиками во время полетов.

    В июле 2011 года ВВС США также называли компенсирующий костюм одной из возможных причин возникновения гипоксии, однако тогда эта версия подробно обнародована не была. Военные заявляли лишь, что причиной гипоксии может быть асинхронная работа костюма, соединенного с системой OBOGS. Верхняя часть Combat Edge подсоединена к OBOGS и при изменении высоты полета и давления внутри кабины обеспечивает сдавливание грудной клетки. При этом сила сдавливания варьируется в зависимости от условий полета.

    По этой версии, из-за сбоя в системе контроля подачи воздуха костюм мог слишком сильно сдавливать грудную клетку пилота, блокируя дыхание. По другим данным, приступы гипоксии могли начинаться из-за некорректной совместной работы OBOGS и системы подачи дыхательной смеси в маску пилота.

    К настоящему времени ВВС США известно о почти 20 случаях возникновения гипоксии у пилотов истребителей F-22. В нескольких случаях летчики частично утрачивали сознание. Дважды в 2011 году полеты F-22 приходилось приостанавливать. Первый запрет действовал с 3 мая по 19 сентября, второй - с 20 по 27 октября. В настоящее время на полеты истребителей наложены серьезные ограничения. В апреле 2012 года двое пилотов F-22 публично заявили об отказе летать на этих истребителях из-за опасения за свое здоровье.
    http://www.lenta.ru/
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''



    Нередност?
Нов коментар