Танкoвете на бъдещето
Въпреки проблемите на парада за 9 май руският T-14 "Армата" е стъпка напред в посока към напълно роботизирани сухопътни бойни машини
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Първите танкове дебютират в разгара на Първата световна война, като целта им е да пробият окопните линии и траншеите на противника. Те са средството, което трябва да разчупи желязната хватка на позиционните битки, с които се характеризира Западния фронт. Постепенно поставят началото на нов тип бойни действия, който е развит впоследствие от германците през Втората световна война със стратегията за блицкриг. В момента танковете продължават да са в основата на всички въоръжени сили по света. С популяризирането на асиметричната война, при която няма изявен фронт с противостоящи две армии, ролята им все повече е поставяна под въпрос. Досегашните опити за автоматизация на процесите за момента са с противоречиви резултати. Постепенно обаче се полагат нови усилия в създаването на все по-автономни и неуязвими танкове и стъпка напред в тази посока може да се окаже именно представеният нов руски модел Т-14 "Армата" преди седмица на парада на Червения площад в Москва по случай 9 май.
По външния вид посрещат...
Силуетът на "Армата" наподобява този на натовските танкове от 50-те до 70-те години на миналия век. Но тук външният вид лъже, и то много. Истинската иновация се крие във вътрешността на танка. "Армата" е първият модел в света, в който нито един човек от екипажа не е разположен в купола. Тричленният екипаж вече е изнесен в предната част на корпуса в специална бронирана капсула. Във всички досегашни модели единствено шофьорът е разположен отпред, докато командирът и стрелецът – в купола. Изключение прави шведският Strv 103, който изобщо няма купол. В него са наложени много иновации, като полу-автомат за зареждане и газотурбинен двигател. Ограниченията на дизайна без купол (както и два двигателя) го поставят в неблагоприятна позиция спрямо традиционните танкове и втори вариант не се прави.
Всъщност наличието само на тричленен екипаж е отличителна черта на руските танкове. Още от времето на Т-64 те са първите с автомат за зареждане на основното оръдие, което елиминира необходимостта от четвърти човек, който ръчно или полуръчно да го зарежда. Което е характерно за почти всички натовски танкове (без френският от последно трето поколение Leclerc, както и няколко прототипни азиатски модели).
Пренасянето на екипажа в предната част на корпуса дава на "Армата" няколко предимства. Най-важното е, че боеприпасите за оръдието вече не се намират в същото отделение заедно с хората вътре. Така при пробив или потенциално възпламеняване на снарядите има шанс екипажът да оцелее. Основният недостатък на руските танкове от досегашните поколения е, че в стремеж за малки габарити автоматът за зареждане и боекомплектът се разполагаше под и около командира и стрелеца. В моделите Т-72, Т-80 и Т-90 те буквално седят върху него. Което намалява значително шансовете за оцеляване на екипажа. В "Армата" хората вече не само не са в куполата на танка, но са отделени в специална бронирана капсула. Руснаците се опитват да разработят тази концепция от десетилетия, но поради различни предизвикателства (най-вече финансови) не се стига дори до създаването на реален прототип. Такъв е случаят с популярният "Черен орел", като е създаден един технологичен демонстратор с бутафорен купол, но проектът по различни причини е прекратен.
Танковете-дрони
Вторият голям момент при "Армата" (заложен концептуално и при "Черен орел") е използването на изцяло дистанционно управляем купол. В него са разположени оръдието и част от боекомплекта, а в основата му – автоматът за зареждане с готовите за ползване боеприпаси. Използването на роботизиран купол се смята за първата стъпка в създаването на изцяло автономни танкове, които да не разполагат екипаж вътре. Американците имат концепции за създаване на танк с екипаж, разположен в предната част на танка, докато оръдието се ползва дистанционно. Все по-голямата автоматизация на процесите в танка неизменно ще доведат до появата и на автономни системи, подобни на безпилотните летателни апарати. "Армата" е първият танк, достигнал предсерийно производство, който разполага с дистанционно управляем купол.
Премахването на екипажа ще спести място и така ще направи машините много по-компактни, по-маневрени и ще редуцира значително бойните загуби в жива сила на бойното поле.
Когато бронята не стига
Липсата на екипаж в купола отваря още една врата за конструкторите. Те разполагат с доста повече място за нови системи, които да помогнат в оцеляването на танка на бойното поле.
Един от ключовите елементи при танковете от последно поколение е налагането на системи за активна защита. Има три категории защита. Първата е традиционната пасивна броня, която, въпреки че се развива непрестанно, не може да се справи с всички заплахи за танка. Втората категория е динамичната защита. Тук основен представител е реактивната броня (Explosive reactive armor – ERA), това са блокчетата, които могат да се видят на по-новите модификации руски танкове. Това реално е специален експлозив, който се активира при контакт с противотанков боеприпас и целта му е да намали енергията, която се предава от снаряда или ракетата към основната броня на танка.
Третата категория, която набира все по-голяма популярност, е активната защита. Основната идея тук е да се неутрализира идващият противотанков проектил още преди да е достигнал до самата машина. Активната защита е два типа – индиректна и директна. Индиректната в най-общия случай разчита на димни гранати, които неутрализират визуалния контакт (както в обикновения, така и в инфрачервения спектър) или прекъсват лазерния лъч, по който се насочват ракетите. Друг вариант е ползването на система за електромагнитно заглушаване, която разстройва самонасочването на проектилите. Руснаците обединяват двата метода в системата "Щора", която използва сензори, за да засече откъде идва ракетата, обръща автоматично купола на танка в тази посока, изстрелва димна граната, както и задейства ЕМ заглушителят. Като допълнение се ползват и инфрачервени прожектори, които да заслепят топлинните глави за самонасочване. Използването само на тази активна система се оказва недостатъчно, след като Русия вкара танкове, снабдени с нея, в Чечения през 1994 г., но резултатите са повече от разочароващи и са претърпени големи бойни загуби.
Директната активна защита обикновено се състои от радар, който засича приближаващите ракети или снаряди, компютър, който определя траекторията и скоростта им, както и система, която да ги унищожи в полет, преди да са стигнали до целта си. Много често в медиите тази технология се описва като "силово поле", което е доста погрешно схващане или сравнение. Всъщност се осигурява безконтактна защита, но с помощта на насрещни снаряди или експлозиви, които да унищожат приближаващите противотанкови проектили.
Активната защита
Първите опити в тази област прави СССР в края на 70-те години с тяхната система "Дрозд". Тя се оказва доста примитивна – инсталираният доплеров радар заема голямо пространство в задната част на купола, а за унищожение на противотанковите проектили се използват ракети, които могат да се изстрелват само напред. Инсталирана е на стотина танка Т-55 предназначени за морската пехота на СССР. След падането на Берлинската стена и неуспехите в Чечения руснаците започват разработването на "Арена". Тя използва по-компактен радар, който се монтира на върха на купола и с помощта на балистичен компютър се проследява снарядът, когато наближи 50 м от танка. Тогава се активират един от 26-те заряда, разположени около купола. Те се издигат на около метър над танка и се взривяват по посока на приближаващата заплаха, като с осколките я неутрализират.
Проблемът на "Арена" е, че осигурява само 300-градусова защита, тоест задната част на купола остава незащитена. Няма достатъчно информация дали системата е масово приета на въоръжение, макар че се предлага и експортна версия. Смята се, че тя ще се използва от новия южнокорейски танк K2 Black Panther, но от Сеул все още не са потвърдили дали това е така.
16 коментара
Русия с Армата поколението се опитва да компенсира изоставането си при танковете. Дори Т-90 е по слаб от украинския Т-84 по простата причина, че ако руснаците бяха честни Т-90 трябваше да се казва Т-72 ЛКП (леки козметични промени). А Т-84 е продължение на по-новия Т-80. 125 мм оръдие изоставаше чувствително на германското 120 мм. Сега най-много и то е под въпрос да достигнат новото германско оръдие с дължина 55 калибъра. С изключение на няколко бройки Т-90 има двигател 840 к.с., при положение, че другите страни нямат нови танкове под 1500 к.с. Голям проблем е, че руснаците (същото важи и за германците), че не използват подкалибрени снаряди с обеднен уран. Вярно последните германски снаряди се изравниха с американските и френските с обеднен уран. Дали руснаците са също по-добре не е ясно. Армата нищо особено не е, просто се изравнява с новите танкове, но при нова концепция. Което е нож с две остриета за руските технологични възможности. Могат да се затруднят.
До коментар [#2] от "Миша":
Скучаещ пасажер пита стюардесата
- Мила, какво означава ТУ-154-4-2П?
- Ами , Ту - от Туполев, 150 - местата в салона, 4 - броя на екипажа
- А 2П?
- Ааа... това сме ние, двете с колежката....
Според мен руснаците грешат с намаляване на екипажа до 3-ма човека.
Все пак
""Единственото по страшно нещо от руския танк е пияният му екипаж" :)"
Това е автоматиччно спадане на боеспособността с 25%.
До коментар [#5] от "Daniboy":
Един танкист се произвежда за около 19 - 20 г. , това е най скъпата част на танка .
До коментар [#6] от "xyha":
Не съм много запознат, но ми се струва доста време, за кой ччлен на екипажа става дума?
Преди като бяха наборна армия по 3 години как се справяха?
До коментар [#7] от "Daniboy":
За да се стигне до 3-те години трябва да да е минал през детската градина та до 12-ти клас :-) Човешкият ресурсс е най трудно възтатовим - руснаците го начиха от германците 2-та световна .
До коментар [#8] от "xyha":
мда, като гледам - добре са научили урока - "великата" им нация от алкохолици им се топи като пролетен сняг ...
Нещо си в грешка, в последните 2 години демографските им процеси са на плюс.
Освен да се хейтва не е лошо и да се почете малко.
Публикувано през m.capital.bg
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.