По-социалната телевизия

Facebook и Twitter искат да станат предпочитано място за обсъждане на тв-предаванията

Интересът на медиите става повод за нова битка между двете платформи.
Интересът на медиите става повод за нова битка между двете платформи.
Интересът на медиите става повод за нова битка между двете платформи.    ©  Reuters
Интересът на медиите става повод за нова битка между двете платформи.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Гледате телевизия, както обикновено, но класическото мрънкане с роднини или съквартиранти по повод случващото се на екрана не ви е достатъчно? Искате да споделите впечатленията си от видяното с всички свои приятели и познати? Няма проблем: отваряте Facebook или Twitter и публикувате своето мнение. А за да бъде видяно от максимално много хора, му добавяте някой и друг хаштаг.

Всичко това звучи като рутинна ситуация от живота на стотици милиони потребители на социалните мрежи. Facebook и Twitter обаче искат повече. Тяхната цел е да превърнат това занимание основна част от бизнеса си. Двете компании виждат огромен потенциал в това да превърнат платформите си в предпочитано от потребителите място за коментиране на телевизионните предавания в реално време. Те вече са започнали битка за осъществяване на тази цел, като се надяват да сключат партньорства с тв каналите, с които да предлагат допълнително съдържание, статистики и, разбира се, реклами.

Печеля аз, печелиш ти

И в момента много телевизии използват информация от социалните мрежи в своите предавания. Водещите четат коментари на зрители, провеждат конкурси и приемат въпроси за гостите в студиото. Все по-често се опитват и да популяризират съдържанието си, като призовават потребителите да се включат в дискусията с определен хаштаг, който да обединява разговора по темата и да е видим от максимално много хора. Проблемът за социалните мрежи е, че в повечето случаи те не печелят пряко от всичко това. Надеждата им е повишеният потребителски интерес да се отрази в повече прекарано време в мрежите им от страна на хората, което да се отрази чрез някой и друг клик върху реклама.

Facebook и Twitter обаче са убедени, че има много по-голям потенциал да центрират бизнес модела си около коментарите на потребителите за случващото се на екрана. За да осъществят своите амбиции в тази посока, те се нуждаят от помощта на телевизиите. А за да я получат, трябва да ги убедят, че именно тяхната платформа, а не конкурентната, е по-добра за постигане на тази цел.

Когато на 29 септември в САЩ бе излъчен финалът на суперпопулярния сериал Breaking Bad, той е записал един от най-високите рейтинги за последен епизод в историята на американската телевизия, съобщава в. The New Times. Един от характерните белези на този голям успех е бил широкият отзвук в социалните мрежи при излъчването на епизода. Анализ на компанията за маркетингови проучвания Nielsen посочва, че около 600 хил. души са публикували над 1.2 млн. съобщения на тема Breaking Bad в 10-часовия отрязък от време между показването на серията съответно на източния и западния бряг на САЩ. Facebook не закъснява с отговора си и обявява, че 3 млн. души са се вълнували по темата в рамките на 24-те часа, които включват двете излъчвания.

Анализите на Nielsen показват, че коментарите имат отражение върху приемането на съдържанието. Един туит, посветен на дадено телевизионно предаване, се вижда средно от 50 души. Когато шоуто е интересно и генерира повече отзвук в социалните мрежи, това може да увеличи както броя на неговите зрители, така и броя на хората, които използват социалната мрежа, коментират още от Nielsen.

Интерактивен втори екран

Привличане на повече потребители обаче само по себе си вече не е достатъчен стимул за социалните мрежи. И Facebook, и Twitter изпитват трудности с увеличаването на приходите от реклама, затова искат да монетизират и телевизионния ефект от бизнеса си. Микроблогът например е започнал преговори с няколко водещи телевизионни канала в САЩ за съвместни проекти, съобщава в. The Wall Street Journal. Компанията разработва и специализиран софтуер, който да дава достъп в реално време до важни статистики от базата данни - например колко публикации по дадена тема са пуснали в социалната мрежа потребители от определен регион или пък хора, сортирани по някакъв друг критерий. "Според мен Twitter е единствената апликация за социална телевизия, която има необходимата критична маса", коментира пред The New York Times Пийт Властелика, който е старши вицепрезидент на Fox Sports Digital.

Една от другите идеи на Twitter е да разреши на телевизиите да публикуват в микроблога видеоповторения на интересни моменти от предаванията, които излъчват. Това може да става почти в реално време с няколко секунди забавяне. Всеки подобен клип ще се показва редом с реклама от спонсор, като приходите ще се поделят между телевизията и Twitter. Обмисля се и възможност за промотиране на динамични разговори по повод дадено предаване в потока от информация на потребителите.

Facebook от своя страна има още по-амбициозни планове. Наскоро социалната мрежа обяви, че ще позволи на американските медии да използват генерираните от нея данни за статистика и анализ. Тя е създала две приложения - Public Feed и Keyword Insights, които позволяват проследяване на коментарите в реално време и генериране на статистика по различни критерии, но с изричната уговорка, че данните ще са анонимни без възможност за идентифициране на конкретен човек. Достъп до този софтуер ще имат само избрани медии, и то след постигане на споразумение, което най-вероятно включва и плащане за тази информация.

По всичко личи, че този проект вече се радва на добра успеваемост. По-малко от месец след неговия старт, Facebook започна да предлага подобни услуги в още осем държави. При положение че около 83% от потребителите на социалната мрежа са извън САЩ и Канада, подобно развитие е съвсем естествено. Телевизиите от своя страна имат полза от тази информация, защото лесно могат да разберат как реагира публиката на предлаганото от тях съдържание. Дан Роуз, вицепрезидент на Facebook, който отговаря за партньорствата с други компании, например споделя пред The Wall Street Journal, че провокативното изпълнение на певицата Майли Сайръс по време на музикалните награди на MTV през август е накарало 90% от зрителите да публикуват коментар във Facebook, което е генерирало общо над 26 млн. взаимодействия в рамките на социалната мрежа.

Стратезите на Facebook се надяват също така разговорите на потребителите в социалните мрежи постепенно да започнат да оформят телевизионното съдържание. Роуз дава за пример кампания от 2010 г., чиято цел е направи така, че актрисата Бети Уайт да води епизод от популярното предаване "Събота вечер на живо". "Макар идеята да се виждаше откачена на всички, за два месеца тя събра 500 хил. "харесвания" и беше поканена за водещ", коментира Роуз. В крайна сметка именно този епизод е имал най-висок рейтинг за последните две години.

Самите телевизии също изглеждат отворени към идеята да си сътрудничат със социалните мрежи, макар и все още да имат известни колебания. Джейсън Кинт, вицепрезидент на CBS Corporation, споделя пред The New York Times, че първоначално е имал съмнения, че Twitter и Facebook са способни да открият начин за генериране на приходи от подобни активности на потребителите. Сега обаче той признава, че започва да променя мнението си и няма да се изненада, ако социалните мрежи всъщност постигнат успех. Кинт обаче остава уверен, че това няма да отнеме рекламодатели от телевизиите, нито ще ощети приходите им.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА
    • + 4

    Мдаа, но това само в случай, че гледаш телевизия.

    Нередност?
  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • + 2

    не щем ФБ или пиле !

    Нередност?
Нов коментар