Човекът с опит

За над 16 години в Силициевата долина Богомил Балкански е виждал почти всичко. И не смята да спира

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Те са млади, образовани и се доказват всекидневно на едно от най-конкурентните места на планетата - Силициевата долина. Повечето от тях са напуснали България още като ученици или студенти и са завършили престижни университети. Обединяват ги идеята и амбицията да успеят със собствени стартиращи технологични компании в Долината. И вече са привлекли финансиране за десетки милиони долари. Проектите им са най-различни: от финансови технологии, през оптимизация на приложения до сграден софтуер и мобилен гейминг. И са доказателство, че с добър проект и екип можеш да успееш навсякъде по света. Не забравят откъде са тръгнали - някои от тях имат екипи в България, други подпомагат местната стартъп екосистема, трети се връщат редовно просто защото семействата им са тук. В редовната си рубрика "Капитал" ще ви запознава с българските предприемачи в Силициевата долина.

Богомил Балкански може с чисто сърце да каже, че има сериозен опит в Силициевата долина. Достатъчно е да погледнем кариерата му: работил е в стартиращи компании, консултантски фирми, мултинационални групи, за да достигне до най-голямата от тях - Google. Бил е свидетел на провалена млада фирма, играл е основна роля в разрастването на глобален бизнес и е финансирал като бизнес ангел немалко проекти, включително и на млади българи. За над 16 години в Долината е видял почти всичко. И не смята да спира - кариерата му продължава да се развива.

От НГДЕК към Ню Йорк

Както и при много други български предприемачи в САЩ, професионалният му път минава през американски университет. А началото е поставено благодарение на необичайното му приятелство с китайски архитект в София. Докато учи в класическата гимназия, Балкански се увлича по китайския език - ходи на факултативни уроци в университета, купува си книги. Именно така се запознава с архитекта, който иска да използва България като трамплин към САЩ. Той показва на Богомил как да кандидатства за стипендия в американски университет. Единственият проблем е, че годината е 1989 и подобна стъпка е трудно осъществима. Но не и за младия Балкански. "През лятото на 1989 г. отидох в библиотеката на американското посолство, бях единственият човек там. Страх не страх, влязох и казвам на английски на една дама, че искам да кандидатствам в американски университет. А тя на чист български ми отговори и ми подаде една огромна тухла - справочник на американските колежи", спомня си Богомил. Когато казва на родителите си къде е бил, те съвсем разбираемо се стряскат. Но мечтите на Балкански получават силен тласък с настъпването на 10 ноември само няколко месеца по-късно. Избира да кандидатства в пет университета. Приет е със стипендия в елитния Cornell University в Ню Йорк.

Германия вместо Уолстрийт

След като четири години учи математика и икономика, решава да навлезе във финансовия сектор. "Бях си навил на пръста, че ще ставам инвестиционен банкер - падах си по филма "Уолстрийт", спомня си през смях Балкански. Въпреки това пътят му го отвежда в Западна Европа, където работи в гeрманския офис на консултантската компания McKinsey във Франкфурт. "След като бях опознал Америка за четири години, реших, че не е лошо да отида и в Западна Европа", казва предприемачът, като допълва, че винаги е знаел, че ще се завърне в САЩ. Повод за това след над три години отново е ученето - приет е да учи MBA в Станфорд. Годината е 1998 г., на абсолютния гребен на дотком балона в Силициевата долина и технологичният сектор веднага привлича Балкански, макар в Cornell да е минал само няколко курса по програмиране. "Подведох се по стадната психика тогава - да работя в технологичен стартъп. Самата идея обаче беше погрешна и нямаше как да успее", казва мениджърът. Работи 18 месеца в компанията CrossWeave, която се проваля точно в разгара на технологичната рецесия. Макар хората да казват, че и от лошото преживяване можеш да научиш нещо, Балкански не смята така. "Мисля, че в цялата си кариера съм научил най-малко именно в този стартъп. И до ден днешен това е най-лошият ми трудов опит", казва предприемачът.

Към големия IT бизнес

Провалът на CrossWeave му отваря пътя към кариера в утвърдения IT-бизнес. Привлечен е като маркетинг мениджър в Siebel Systems, която по това време държи над 40% от пазара на CRM системи (програми за управление на връзките с клиенти). "Това бяха най-информативните ми години, където се научих на занаята", казва Балкански. Според него почти всички професии в технологичния сектор, както и продуктовия маркетинг и мениджмънт не могат да бъдат научени в университетите. "Трябва да чиракуваш. Става въпрос за изключително комплексни професии, в които много различни умения се комбинират и трябва да се учиш от кадърни хора", сигурен е мениджърът. След три добри години в групата той напуска малко преди тя да бъде продадена на Oracle.

Така се явява готов за най-голямото предизвикателство дотогава в кариерата му. След проучване на пазара през 2005 г. решава да кандидатства в базираната в Пало Алто перспективна средно голяма компания за софтуер за виртуализация VMware. "Бях подготвен и попаднах в уникален момент. Не се случва често една фирма да уцели правилно пазарния момент", спомня си Балкански. Сегментът се развива много бързо, а Богомил започва като директор на продуктовия маркетинг. "Което означаваше екип от двама - аз и още един човек." Първата му задача е да направи план за развитие на компанията за три години напред. Във VMware тогава смятат, че ако за три години успеят да увеличат клиентите си от 5000 на 20 000, ще е страхотен успех. "В крайна сметка достигнахме 120 000 клиенти. Преизпълнихме трилетния план", смее се Балкански. До 2010 г. екипът му достига 40 служители, като поема и продуктовия мениджмънт на фирмата. През 2013 г. вече отговаря за 140-150 души. "Чувствахме се толкова окрилени, че разбирахме всякакви планове за растеж. Рядко се срещат фирми с толкова успешен продукт", твърди мениджърът. През 2007 г. VMware навлиза и в България, като купува бизнеса на "Сайънт рисърч" и отваря развоен център. Тогава именно Балкански представя плановете на фирмата в София. И до ден днешен офисът продължава да се разраства, като в момента в него работят над 500 души.

Обратно към стартъп

С бурния растеж на бизнеса на VMware Балкански достига до старши вицепрезидент на компанията. Но мениджърската му роля включва и много странични задачи, като занимаване с личностни и организационни проблеми. Решава, че е време да смени картината. Точно в този момент идва и предложението от бившия изпълнителен директор на VMware и една от най-уважаваните бизнесдами в Силициевата долина - Даян Грийн. Месеци преди това тя е основала свой стартъп, който е в скрит режим и все още не е представил свой продукт. Без да се замисли, Балкански се хвърля в новото приключение. "Бяхме шест инженери, Даян и аз, като отново бях продуктов мениджър", казва предприемачът. Допълва, че за него са били важни два фактора, за да избере компанията, която се казва bebop: "Да си влюбен в идеята и да си сигурен, че трябва да си опиташ късмета. И няма смисъл да се захващаш, ако не познаваш хората и не си убеден, че ще се забавляваш с тях. Истината е, че стартъпите са страхотни, но все пак става въпрос за игра на руска рулетка. Шансовете за успех определено са срещу теб."

И в момента все още не се говори много за продуктите на bebop, тъй като работата върху тях продължава. Според Балкански става дума за приложения, които ще помагат на бизнеса. "Опитваме се да правим бизнес приложения в облака. Тези, които фирмите и в момента използват: за човешки ресурси, CRM и др., са написани преди 20 до 40 години", казва специалистът. Според него през това време в света на технологиите са се случили няколко революции, които са помогнали на крайните потребители, но по някаква причина не са стигнали до бизнеса. "Така че това е нашата цел - да улесним работата на компаниите чрез супермодерни приложения", казва предприемачът.

Макар и обграден от потайност, потенциалът на проекта е забелязан от Google. В края на миналата година групата плати 380 млн. долара, за да купи bebop, а с това и целия екип. Балкански вече е вицепрезидент в Google, а Грийн оглави облачния бизнес на гиганта. bebop остава относително независим от оперативна гледна точка, запазва и стария си офис. Балкански уточнява, че ще може да говори повече за продуктите, когато бъдат пуснати на пазара

В помощ на български предприемачи

През цялото време в Силициевата долина Балкански продължава да се интересува от развитието на технологичния бизнес в България, а през последните години - и на стартъп екосистемата. Чрез връзката си с фондове като LAUNCHub, Eleven и NEVEQ има поглед върху млади български предприемачи. Има участия като бизнес ангел в няколко млади компании, а на други е съветник. Инвестирал е в познати вече фирми като Leanplum, Coherent Labs и др. "За мен е голямо удоволствие да се срещам с тези младежи, защото виждам кадърни хора, които работят с хъс, енергия и дух", не крие Балкански. Според него едно от предимствата на българската общност в Силициевата долина е, че е много сплотена и постоянно се подкрепя по всякакви начини. И допълва: "За разлика от други места, за съжаление дори и в България."

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xyha avatar :-P
    xyha

    Б.Б. са на мода в последно време :-)

    Нередност?
  • 2
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф
    • + 5

    Това е наистина щастие да попаднеш на място, където имаш шанс да се учиш от другите.

    Нередност?
  • 3
    canuck99 avatar :-|
    canuck99
    • + 1

    Браво, и помага на стартиращи в БГ.

    Нередност?
  • 4
    ergen4ev avatar :-|
    ergen4ev

    само по нашите географски ширини нищо не се получава

    Нередност?
Нов коментар