🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От Goоgle към неизвестността на собствения бизнес

Само за три години предприемачът Момчил Кюркчиев и екипът му създадоха стартъп, който успя да привлече финансиране за 17 млн. долара

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Те са млади, образовани и се доказват всекидневно на едно от най-конкурентните места на планетата - Силициевата долина. Повечето от тях са напуснали България още като ученици или студенти и са завършили престижни университети. Обединяват ги идеята и амбицията да успеят със собствени стартиращи технологични компании в Долината. И вече са привлекли финансиране за десетки милиони долари. Проектите им са най-различни - от финансови технологии, през оптимизация на приложения до сграден софтуер и мобилен гейминг. И са доказателство, че с добър проект и екип можеш да успееш навсякъде по света. Не забравят откъде са тръгнали - някои от тях имат екипи в България, други подпомагат местната стартъп екосистема, трети се връщат редовно просто защото семействата им са тук. В редовната си рубрика "Капитал" ще ви запознава с българските предприемачи в Силициевата долина.

Три бакалавърски степени от State University of New York Brockport, магистърска от Carnegie Mellon, петгодишна кариера в Google и успешно развиващ се стартъп в Силициевата долина. За някои хора дори и малка част от професионалните му успехи са мечта. Но с упорит труд Момчил Кюркчиев успя да постигне изброените неща само на 31-годишна възраст. И не смята да спира - компанията му Leanplum продължава да се разраства, а през лятото успя да набере финансиране за още 11.6 млн. долара.

Музикант или математик

При друго стечение на обстоятелствата днес можеше да не говорим за Момчил като технологичен предприемач, а като музикант. Баща му е оперен певец, а майка му - учителка по пиано. И съвсем естествено като малък в Русе той също се насочва към пианото. Все пак родителите му дават право на избор - музикален клас или математическа паралелка в основното училище. И той избира математиката. В четвърти клас вече решава задачи за американските тестове за колеж SAT, а в пети печели състезания. Впоследствие решава да продължи в английската гимназия в града. След завършването й кандидатства да учи в САЩ. И през 2003 г. е приет с почти пълна стипендия в New York College at Brockport в Рочестър. "На 19 години заминах с два куфара през един океан разстояние. А имах пари само за първата година обучение", казва Кюркчиев. Веднага си намира работа, с която да си покрива разходите - прави сандвичи и сокове. В университета записва три бакалавърски специалности - математика, компютърни науки и изчислителни науки. И сега казва, че следването в чужбина си е своеобразна предприемаческа дейност.

"Ученето там ми даде възможност да хвана живота в собствените си ръце и да порасна много бързо. Дотогава живеех с родителите си и отиването в Щатите беше добър урок за мен. С парите от работата успявах да си плащам следващия семестър", казва Момчил.

В трети курс е приет да стажува в софтуерния екип на Googlе, а по-късно получава и предложение за работа в интернет гиганта. Така се премества и в Калифорния. През първите две години е един от отговорниците за търсачката на Google. "Бях един от двайсетте системни администратори, които имат пълен достъп чрез т.нар. root password. Когато се "счупи" Google, по което и да е време на денонощието, получаваш известие и трябва да отговориш до една минута и да влезеш и оправиш всичко", казва Кюркчиев. При престоя си в една от най-известните компании в света се научава на неща, които му помагат и до днес - да следи и анализира потока в интернет и да работи с огромно количество данни. През 2009 г. се прехвърля в екипа, отговарящ за видеорекламите в YouTube. Анализират как потребителите възприемат гледаните клипове. Екипът му работи с изкуствен интелект и огромно количество изчисления, за да разбере кое видео е най-подходящо за отделния потребител. Междувременно получава и магистърска степен от университета Carnegie Mellon по софтуерно инженерство и мениджмънт.

Добра среща

В Google се запознава с бъдещия си бизнес партньор Андрю Фърст. През 2012 г. двамата напускат групата, за да основат Leanplum. Решават да съсредоточат усилията си върху един от най-перспективните и бързо растящи пазари - оптимизацията на мобилни приложения. Използват наученото от Google, където за подобрение на уебстраниците се прави т.нар. A/B testing. При него разработчиците правят експерименти - като промени в реално време, за да изчислят как ги приемат потребителите. "Например в YouTube пускаш различни версии на видеорекламите и следиш реакцията на зрителите", казва Кюркчиев.

Макар този метод на тестване да е популярен в сайтовете, при приложенията тепърва се развива. Ето защо в Leanplum решават да съсредоточат усилията си в тази посока. Може да се тества всичко - кои функции харесват потребителите, колко време прекарват, кои реклами в приложението им допадат най-много и т.н.

С Фърст кандидатстват в един от трите най-големи акселератора в света - TechStars. Избрани са като една от десетте компании сред 1000 кандидати. Така през есента на 2012 г. получават първото си финансиране от 120 000 долара. Имат три месеца да се докажат, през които да създадат компанията и да я вдигнат на крака. "Трябва да изградиш продукта, да намериш клиенти и да покажеш, че има търсене", спомня си Момчил. В края на периода презентират пред 800 инвеститори в Сиатъл и са избрани сред трите най-добри стартъпа. "Бях научил презентацията наизуст и можех да я декламирам и на сън", казва предприемачът.

След като презентацията е качена в сайта за стартиращи компании AngeList, Leanplum достига номер едно по популярност. "Дотогава бяхме компания, която търси инвестиции, а изведнъж се превърнахме в стартъп, който инвеститорите търсят", казва предприемачът. Така фирмата набира първия си рунд на финансиране от 825 000 долара. В Leаnplum влизат бизнес ангели, сред които и български инвеститори като Любен Белов и Богомил Балкански, както и такива от държави като  Бангладеш и Индия.

През 2013 г. екипът започва да се разширява и от двама души достига осем. "Успяхме да привлечем за инженер в нашата фирма човека, който ми беше отговорник в Google. Така че културата на Google някак е останала и в Leanplum", казва Кюркчиев. Намират и много опитен експерт по продажбите. Постепенно приходите започват да растат с присъединяването на нови клиенти. През 2014 г. набират рунд А на финансиране - 4.8 млн. долара с навлизането на първия си рисков фонд, известния в Силициевата долина Shasta Ventures. Впоследствие създават офис и в София, в който днес работят седем души. "Наследихме го от SoundCloud, които се преместиха в Берлин. Дори купихме обзавеждането от тях. Днес наричаме екипа си в София олимпийския отбор - изключително силни инженери, някои от които са медалисти от международни състезания", горд е Кюркчиев.  В цялата компания работят около 40 души.

С помощта на свежия ресурс Leаnplum започва да разширява продуктите си. От първоначалните услуги за оптимизация се преминава към цялостна маркетинг платформа. Чрез нея компаниите могат бързо и лесно да управляват мобилните си приложения по най-добрия начин, както и да правят маркетинг кампании. Според Кюркчиев пазарът е огромен - от средата на миналата година потребителите прекарват повече време в мобилните приложения от уебсайтове. Дори някои компании в държави като Индия, Индонезия и Малайзия нямат собствена страница в интернет, а направо започват с приложения. През 2020 г. ще има 4 млрд. смартфони, от които 1 млрд. ще са хора, които за първи път използват интернет. Така че потенциалът е налице. Сред клиентите на Leanplum са гиганти като британската ритейл верига Tesco, приложението за споделяне на транспорт Lyft, вестник Times, StumbleUpon и др.

Явно и инвеститорите вярват в доброто бъдеще пред Leanplum, защото през август фирмата обяви рунд Б от финансирането си. В новия кръг за 11.6 млн. долара отново влиза Shasta Vеntures, но водещият фонд е един от най-известните и големи в света - Kleiner Perkins Caufield & Byers. Така досега компанията на Кюркчиев е набрала общо над 17 млн. долара.

Предприемачът не крие амбициозните си планове, които предвиждат разширяване на екипа както в България, така и в САЩ. "Половината ни разработчици са в София, другата - в Сан Франциско. Искаме от България освен инженерния офис да обслужваме и клиенти в Европа и държави като Индия заради часовата разлика", споделя Момчил.

С цената на много усилия

Кюркчиев признава, че като разказ историята му може и да изглежда и звучи линейно, но крие в себе си много върхове и спадове. Казва, че ако можеше да промени нещо, щеше да отвори офиса в София по-рано. "Когато започвахме, загубихме много ценно време в Долината в търсенето на първите двама инженери", спомня си той. Един от съветите му към прохождащите компании, нуждаещи се от хора, е именно да имат човек, който да отговаря за човешки ресурси, както и много опитен специалист по продажбите. Кюркчиев внимателно следи и развитието на българската стартъп сцена. "Много ми харесва, че в България вече имаме капиталите и хората, които са гладни и искат да се докажат. Основният ми съвет е да осъзнаят, че предприемачеството не е вид слава, а означава изключително здрав труд и отдаване. Другият ми съвет е продуктите да са мултинационални и да покриват колкото може повече клиенти", смята Момчил. Препоръчва на българските стартъпи и да се възползват от опита на българските предприемачи като него в Силициевата долина.

Но дали нещо му липсва от Google? Твърдо казва не и добавя, че за някои хора работата в такава голяма и призната компания е и въпрос на престиж. "Докато да се посветиш на стартъп е съвсем различно нещо, не е за всеки човек. Нужни са някои основни качества - да си оправен, мотивиран, да не разчиташ някой друг да ти каже какво да правиш. Дори да си един вид агресивен, за да си готов да се докажеш", сигурен е Момчил.  Не крие, че е имал сигурност и добро възнаграждение в интернет гиганта, но му е липсвало друго: "Осъзнах, че за мен е изключително важно трудът, който полагам, да е важен за компанията. Докато със или без мен  Google ще се справи добре. Това, което работих, даваше резултати, но знаех, че не мога по никакъв начин да имам голямо значение за компанията". Със сигурност сега Leanplum има цялото му внимание и отдаденост.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов
    • + 3

    Браво !

    Нередност?
  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • + 3

    ash-cool-soon... бая криейтивити е паднало доде измислят това звучно име... leanplum... :)

    Нередност?
Нов коментар