🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Спортът в корона времена

Електронните спортове получиха шанс да се покажат пред нова аудитория, но не е ясно дали ще я спечелят трайно

При отсъствието на спорт и архивният спорт е спорт. Но само със спомени трудно се живее, затова на помощ идва симулацията, или казано другояче - електронният спорт. Липсата на събития заради пандемията от коронавирус изправи спортните телевизии по целия свят пред непознати изпитания.

Само в рамките на седмици почти целият живот замря, с което се изтри и бизнес моделът на специализираните канали. Телевизиите, които разчитат на рекламодатели, няма да получат очакваните приходи. А тези, които разчитат на абонаментни такси, търсят решения, с които да уплътнят програмите си. В опит да спасят положението спортните организации бръкнаха дълбоко в архивите, за да подпомогнат телевизиите в сушата с атрактивно позабравено съдържание. Но в много по-голяма степен на сцената като спасители излязоха електронните спортове, които живееха в своя собствен свят, обичайно далеч от традиционните телевизии.

Бъдеще неясно време

Американските спортни канали могат да загубят приходи от 1 милиард долара заради нарушения ритъм в излъчването на основните лиги като НБА, НХЛ или шампионата по бейзбол, показват изчисленията на компанията за изследване на медийния пазар MediaRadar. Сумата ще нарасне значително, ако сезонът в американския футбол не започне навреме през есента, което засега изглежда като далечна перспектива.

Платените канали остават платени

Кризата в световния спорт засегна и българските платени спортни канали. Само за седмици каналите Diema и MAX Sport останаха без живо спортно съдържание. Единствените събития от тяхното портфолио, което остана да функционира, са галавечерите на UFC. По подобие на много от европейските платени канали, особено източноевропейски, Diema посегна към първенството на Беларус по футбол.

Там се излъчва и виртуалният шампионат във Формула 1. MAX Sport залага на архивно съдържание от Ла Лига и Серия А, виртуалния шампионат на NASCAR, а също така увеличи честотата на дискусионното шоу "Пред банята". И в двете телевизии гарантират възвръщане на обичайните обеми в момента, в който шампионатите се възстановят, за да не бъдат зрителите ощетени откъм количество спорт. Но не предлагат оферта за компенсиране на взетия абонамент.

Най-голямата щета в момента е липсата на мачове в баскетбола, където шумът около плейофите генерира 800 милиона долара приходи за тв каналите. На около120 милиона долара от нереализирани реклами се оценява липсата на мачове в хокея на лед. Ако няма мачове по американски футбол, загубите ще стигнат 6 милиарда долара от 3000 рекламодателя. Discovery, която купи правата за олимпийските игри в Токио за Европа, дълго време твърдеше, че отлагането им няма да се отрази сериозно на приходите. В момента, в който решението за преместването на игрите за година по-късно стана реалност, американската компания ревизира оценките за приходите за лятното тримесечие. Сега очакванията са за загуби от 175-200 милиона долара. Също така Discovery освободи 500 милиона долара от наличните средства като буфер в предстоящите неясни месеци. В края на миналата година тя отчете 1.55 милиарда кешови наличности. NBC, която държи правата за олимпийските игри в САЩ, обяви, че очаква дупка в приходите през лятото, тъй като продаде реклами за рекордните 1.25 милиарда долара. Сега тези реклами няма да бъдат излъчени.

Напред към електрониката

Може да се спори кой пръв посегна към създаването и излъчването на свои електронни шампионати - дали е Формула 1 или някой друг, но със сигурност моторните спортове се оказаха най-подготвени за извънредната ситуация. Те показаха и кой е най-близо до реалностите в развитието на технологиите и до привличането на тази нова аудитория. Впрегнаха своите звезди, за да се включат във виртуалните състезания, и първите резултати се оказаха обнадеждаващи.

Първото виртуално esports Гран при във Формула 1 привлече 3.2 милиона онлайн зрители в YouTube, Twitch и Facebook. Телевизиите използваха възможността също да излъчат надпреварата на пистата в Бахрейн и да опипат почвата за интереса към подобни прояви. Частично тази подготвеност се дължи на фокуса върху дигиталните технологии на Liberty Media от момента, в който купи Формула 1.

Целта беше да се привлече по-младата аудитория и сега настъпи моментът, в който инвестицията да бъде капитализирана. FOX Sports побърза да удължи договора с едва стартиралата eNASCAR iRacing Proinvitational Series, след като първото състезание привлече 900 хиляди зрители пред екраните в САЩ. Това го превърна в най-гледаното esports събитие в историята на американската телевизия. "Изключително сме доволни от положителната обратна връзка от индустрията, участниците, пилотите, партньорите, медиите и най-важното - феновете ни", заяви Тим Кларк, старши вицепрезидент и главен дигитален директор на НАСКАР. Дъщерната компания на Eurosport - Eurosport Events, реагира със създаването на предсезонен виртуален шампионат за туристически автомобили. А ESPN организира дни на електронните спортове. В останалите спортове не успяха да реагират толкова бързо и да постигнат същия ефект.

Националната баскетболна асоциация се включи със закъснение с турнир на елиминации с 16 играчи, излъчван от ESPN и спечелен от Девин Букър от "Финикс". Виртуалното състезание за конни надбягвания "Гранд Нешънъл", което използваше коне със зададени чрез алгоритъм данни на реални животни, събра максимална аудитория от 4.8 милиона зрители по ефирната ITV във Великобритания. Тенис звездите се подготвят да изиграят виртуалния Madrid Open с благотворителна цел, но така и не успяват да пренесат своите съперничества систематично в електронна среда.

Временно или за постоянно

За бизнес, който се развива изцяло в онлайн среда, телевизионният интерес е ново предизвикателство. Телевизиите все още не могат да предложат едно от основните предимства на големите стрийминг платформи като Twitch, където зрителите могат да избират кога и какво да гледат, а също така имат възможност да се свържат с останалите играчи чрез чат на живо, което създава цели общности. След като в традиционната телевизия зрителят няма шанс да си общува, тогава какво е предимството й? Очаква се през 2021 г. еsports зрителите да изпреварят с 57 милиона души тези, които са твърди фенове и играчи. През 2018 г. Световният шампионат по League of Legends беше стриймван в Twitch 304 часа, докато олимпийските игри в Рио през 2016 г. бяха на екрана на BBC в продължение на 3000 часа. В същото време светът на електронните спортове расте с бързи темпове.

През изминалата година esports индустрията беляза увеличение на приходите с 27% до 1 милиард долара. За събития, които не се нуждаят от стадиони, а зрителите са пред компютрите, коронавирусът се оказа благословия.

Но електронните спортове имат един голям недостатък в сравнение с традиционните - капиталът или по-скоро липсата му. Преди две години Forbes отчете, че повечето компании страдат от липса на свеж капитал, докато инвестират в разрастване и изграждане на брандове, както и в изплащане на премии на играчите (обикновено половината от бюджета.) Сега те могат да се възползват от ситуацията, търсейки нови партньорства и платформи за популяризиране на продукта.

Телевизионните компании може да са ключови в намирането на отговорите на някои въпроси, които рекламодателите имат за електронните спортове. Ще отнеме време обаче, докато се монетизира това съдържание с нови спонсорства и партньорства, особено когато трябва да се работи с непопулярните брандове, останали досега извън медиамикса. Turner, който притежава ESPN, залага на инвестицията в култура и лайфстайл съдържание заедно с esports, за да може да привлече по-широк кръг рекламодатели. "В тези кратки срокове от началото на пандемията всеки рекламодател, който не е потънал изцяло, търси подобни спортни изживявания на живо", твърди Сет Ладецки, ръководител на продажбите на Turner Sports Digital и eSports, пред Digiday.

Българският баскетбол пръв взе е-завоя

Българската федерация по баскетбол, която от два месеца оперативно се управлява от "Спортс Мениджмънт България" ЕООД, първа успя да навлезе в полето на виртуалните шампионати. В началото на април, само три седмици след обявяването на извънредното положение, федерацията стартира първенство с участието на любители геймъри, но и професионални баскетболисти, включително и най-успешният българин в последните години Александър Везенков от "Олимпиакос". Турнирът се провежда на NBA2K20 за конзолата PS4, като се предвижда да се изиграят над 4100 мача до 31 май. Освен онлайн турнирът се излъчва и в ефира на TV1. "БФБ е-баскет лигата е интегративен проект, чиято цел е да задържи близо до баскетболната игра състезателите и феновете. Подпомага в популяризирането на баскетбола сред нова група потенциални потребители и повлиява благоприятно институционалния имидж на БФБ. Не на последно място - дава възможност на спонсорите на клубовете в системата на БФБаскетбол да бъдат компенсирани за липсата на мачове на живо", коментира за "Капитал" Виктор Кирков, управител на "Спортс Мениджмънт България".