🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Може ли Google да напусне Австралия

Австралийските правила за технологичните гиганти

Със своето население от 26 млн. души Австралия е отговаряла за 4 от общо 162 млрд. долара приходи на Google през 2019 г.
Със своето население от 26 млн. души Австралия е отговаряла за 4 от общо 162 млрд. долара приходи на Google през 2019 г.
Със своето население от 26 млн. души Австралия е отговаряла за 4 от общо 162 млрд. долара приходи на Google през 2019 г.    ©  Reuters
Със своето население от 26 млн. души Австралия е отговаряла за 4 от общо 162 млрд. долара приходи на Google през 2019 г.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спречкването бе зрелищно. На 22 януари Мел Силва, управляващият директор на Google в Австралия, заяви пред държавния Сенат, че новият комплект от закони е толкова тежък, че ако влезе в сила, фирмата "реално няма да има друг избор", освен да изтегли търсачката си от страната. Сенаторите определиха думите на Силва като "изнудване". Скот Морисън, министър-председателят на Австралия, отговори: "Австралия налага правилата какво можеш и какво не можеш да правиш в Австралия. Не отговаряме на заплахи."

Проблемът са новите правила, които ще принудят големите технологични компании да плащат на издатели, за да показват новините им в резултати от търсене и постове в социални мрежи. Спорът тече от няколко години насам. Новинарските издания - в Австралия и не само - имат сериозни проблеми през последните две десетилетия, защото парите от реклами излязоха от страниците им и отидоха в интернет - по-голямата част от тях само в две фирми. Google и Facebook заедно отговарят за около 60% от приходите от дигитална реклама.

Издателите твърдят, че техните новини се споделят масово във Facebook и са поне една от причините хората да използват търсачката на Google. Според тях това значи, че имат право на част от печалбата на двата технологични гиганта. Те от своя страна не са съгласни и казват, че макар да не плащат директно на издателите, им носят читатели, което е повече от достатъчно.

И двете страни се уповават на конкретни принципи. Правителството на Австралия твърди, че Google и Facebook са монополи и че законът е последната надежда за ограничаване на тяхната сила. Твърди също, че новините, чието производство струва пари, са жизнено важни за здрава демокрация. Технологичните компании казват, че плащането на издателите за техните новини ще разбие "фундаменталния принцип" на интернета - че всеки е свободен да линква към каквото поиска. Те казват още, че австралийският законопроект е толкова широк, че спазването му би било изключително трудно. Затова е нужно да бъде изтеглен напълно.

Със своето население от 26 млн. души Австралия е отговаряла за 4 от общо 162 млрд. долара приходи на Google през 2019 г. Пет години по-рано Испания, друг подобен пазар, прие закон, който задължи Google да плаща за "откъси" от статии, които се появяват при търсене с услугата News. Тогава онлайн гигантът реши да изтегли услугата си, вместо да приеме закона.

Заплахата на Google изглежда реалистична, оттеглянето от американския и европейския пазар обаче не е опция.

Въпреки тези ултиматуми технологичните гиганти все пак правят отстъпки в последно време. През октомври Google използва блогпост от шефа си Сундар Пичай, за да обяви инициативата си News Showcase, под чиято шапка ще бъдат платени 1 млрд. долара на някои издатели за тяхната работа. Facebook News, услуга, която дебютира в Америка през юни и във Великобритания през януари, предлага подобен подход за споделяне на приходите (The Economist е участник в инициативата). Няколко дни след като Силва се обърна към австралийския Сенат, Google обяви сделка с френски издатели след години на несъгласие с френските регулатори. Конкретните параметри на сделката не са ясни, но вероятно тя включва плащания за откъси, а не за линкове.

За Австралия може да се окаже прекалено късно за френски тип споразумение. Настоящото боричкане с Канбера е прекалено публично. Австралийският закон изглежда неминуем. Google и Facebook казват, че са открити към него по принцип - но не и в конкретика.

Какъвто и прецедент да поставят австралийците, той вероятно ще бъде подет от други места и медийни групи. Това може да включва и Америка, където нито администрацията на Джо Байдън, нито републиканските му опоненти са фенове на технологичните гиганти. Нито пък Европейският съюз, който през 2019 г. прие директива за споделяне на приходи, която трябва да бъде преведена в национални закони. Заплахата на Google, че ще напусне Австралия, изглежда реалистична, макар 4 млрд. долара годишни приходи да не са малко, дори ако идват с цена, в случая по-големи чекове за пресата. Напускането на американския и на европейския пазар обаче не е опция.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар