🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Google ще плаща на френските издатели за онлайн новини

Компанията заплаши да спре търсачката си в Австралия, ако бъде принудена със закон да плаща на медийните фирми за правото да използва съдържанието им

Досега Google е подписала лицензионни споразумения само с няколко издания във Франция, включително влиятелните национални ежедневници Le Monde и Le Figaro.
Досега Google е подписала лицензионни споразумения само с няколко издания във Франция, включително влиятелните национални ежедневници Le Monde и Le Figaro.
Досега Google е подписала лицензионни споразумения само с няколко издания във Франция, включително влиятелните национални ежедневници Le Monde и Le Figaro.    ©  Reuters
Досега Google е подписала лицензионни споразумения само с няколко издания във Франция, включително влиятелните национални ежедневници Le Monde и Le Figaro.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Иновацията, която превърна Google и Facebook в бехемоти, не беше търсачката или самата социална мрежа. Огромна част от приходите и на двата гиганта идват от продажбата на реклама заедно с безплатно съдържание. Сега, докато регулаторите в САЩ и Европа разследват дейността им и се чуват гласове за разделяне на компаниите от Силициевата долина, те променят тази формула. Двете компании започват да сключват сделки, за да започнат да плащат на един важен източник на това съдържание - издателските компании.

Опит за връщане на доверието

Това не само им помага да отговорят на новите закони за авторското право, но също така им дава шанса да възвърнат доверието на медийната индустрия, пише Bloomberg. По-късно този месец Facebook ще пусне своя раздел с новини (който е достъпен в САЩ от 2019 г.) във Великобритания с имена като Guardian, Economist и Independent. В същото време Google пуска най-новото си предложение за новини - Google News Showcase, което вече е достъпно в Германия с публикации, включително от Frankfurter Allgemeine Zeitung, Der Spiegel и Die Zeit. Следващото е насочено към Великобритания, Франция, Белгия и Австралия.

И двата продукта създават значителен прецедент, тъй като технологичните гиганти плащат на издателите, за да лицензират техните статии. Досега по-голямата част от приходите, които двете компании насочваха към издателите, идваха или от еднократно финансиране за новинарски проекти, или от дял от приходи от реклами от потребители, кликнали върху материал - нито едното, нито другото не беше достатъчно за изграждането на устойчив медиен бизнес. PricewaterhouseCoopers очаква комбинираните приходи от реклами и тиражи на световната индустрия да паднат от 108 млрд. долара на 86 млрд. между 2019 и 2024 г.

Първото споразумение в Европа

През тази седмица Google и френското обединение за медиите се споразумяха как американският гигант да плаща на издателите на новини за онлайн съдържание. Това е първото подобно споразумение в Европа след години на спорове и опити на държавите и медиите да притиснат търсачката да плаща за това, че показва откъси от журналистическо съдържание.

Този ход проправя пътя за индивидуални лицензионни споразумения за френски издания. Сделката, която Google описва като устойчив начин за плащане на издателите, вероятно ще бъде внимателно наблюдавана от други платформи като Facebook, коментира пред Reuters адвокат, който е участвал в преговорите.

Собственикът на Google - Alphabet, и Alliance de la presse d'information générale (APIG) посочват в изявление, че рамката включва критерии като дневния обем на публикациите, месечния интернет трафик и "принос към политическата и обща информация".

Досега Google е подписала лицензионни споразумения само с няколко издания във Франция, включително влиятелните национални всекидневници Le Monde и Le Figaro. Сделката идва след месеци на пазарлъци между Google, френски издатели и новинарски агенции за това как да прилагат обновени правила на ЕС за авторското право, които позволяват на издателите да изискват такса от онлайн платформи, показващи откъси от техните новини.

Добро начало

Bloomberg обръща внимание, че приходите от новите лицензионни такси не са големи за издателите. Основните издателски компании в Германия получават фиксирана такса от само няколко милиона евро годишно от Google - това е между 1% и 2% от годишните им приходи. Като се има предвид, че търсачката може да осигурява повече от една четвърт от техния трафик, това е капка в морето.

Facebook плаща подобни суми във Великобритания. Компромисът е възможността да се развиват отношения с читатели, които вече са на тези платформи, защото тези продукти ще ги насочат към уебсайта на публикацията, за да прочетат целия текст.

Google News Showcase се състои от така наречените карти, всяка от които се фокусира върху тема - да речем спорт, финанси или COVID - и показва истории, избрани от новинарски организации. Ако потребителят кликне върху дадена история, той е насочен към безплатната стена на уебсайта на изданието благодарение на лицензионната такса, платена от Google. Договорите позволяват на Google да използва историите в някой от другите си продукти.

Разделът за новини на Facebook също ще насочи читателите към уебсайта на публикацията. Тези продукти са отделни от историите, които се появяват в новинарските емисии във Facebook или резултатите от търсенето с Google - платформите би трябвало да платят допълнително за това.

Ръководителите на новинарските компании се надяват, че тези усилия са първа стъпка към по-устойчиви споразумения за периодични приходи. Но скептицизмът остава, защото технологичните компании са променяли правилата на играта. В продължение на години Facebook насърчава компаниите и издателите да култивират публика чрез страници във Facebook. След като те инвестираха време, пари и усилия, тогава американската компания промени начина на показване на съдържанието и направи така, че издателите много трудно да достигнат до същата аудитория, без да плащат за това. Това е една от причините някои издатели да са доволни да получават само малка такса от технологичните компании, макар че могат да търсят повече пари - но в този случай биха рискували да бъдат подчинени на капризите на фирмите от Силициевата долина. Новите договори гарантират приходи от Google и Facebook за три години. Тъй като се увеличава антитръстовият натиск върху Google и Facebook, в техен интерес е да помогнат на новинарския бизнес да развие устойчиви икономически модели.

Друга позиция в Австралия

News Corp. на Рупърт Мърдок отстоява нови правила в Австралия, които принуждават технологичните гиганти да споделят повече приходи от дигитални реклами. Това кара Google да има друг подход в страната. Търсачката обяви, че ще спре работа в страната, ако правителството приеме закон, който ще принуди нея и Facebook да плащат на медийните компании за правото да използват тяхното съдържание. Търсачката предупреди, че нейните 19 млн. австралийски потребители ще се сблъскат с по-лоши резултати и по-ниско качество на YouTube.

Австралия е на път да приеме закони, които да накарат технологичните гиганти да договарят плащания с местни издатели и телевизионни оператори за съдържание, включено в резултатите от търсенето или новинарските емисии. Ако не могат да сключат сделка, арбитър, назначен от правителството, ще реши цената.

"Заедно с неуправляемия финансов и оперативен риск, ако тази версия на кодекса стане закон, това няма да ни даде истински избор, освен да спрем достъпа до Google Search в Австралия", каза Мел Силва, управляващ директор за Австралия и Нова Зеландия. Коментарите на Google предизвикаха остър упрек от австралийския премиер Скот Морисън, който заяви, че страната определя какви са правилата за "нещата, които можете да правите в Австралия". САЩ вече поиска Австралия да се откаже от предложените закони, които имат широка политическа подкрепа, и предложи вместо това да се следва доброволен кодекс.

Все още няма коментари
Нов коментар