🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Българският доставчик на интернет в Индия Excitel набра 10.6 млн. евро инвестиция при оценка 100 млн. евро

Парите идват от български бизнес ангели и ще бъдат използвани за удвояване на броя крайни потребители

Виктор Франсес, Николай Горчилов и Пламен Петков основават Excitel в Индия през 2015 г.. Те остават мажоритарни собственици на компанията и след настоящия рунд
Виктор Франсес, Николай Горчилов и Пламен Петков основават Excitel в Индия през 2015 г.. Те остават мажоритарни собственици на компанията и след настоящия рунд
Виктор Франсес, Николай Горчилов и Пламен Петков основават Excitel в Индия през 2015 г.. Те остават мажоритарни собственици на компанията и след настоящия рунд    ©  Цветелина Белутова
Виктор Франсес, Николай Горчилов и Пламен Петков основават Excitel в Индия през 2015 г.. Те остават мажоритарни собственици на компанията и след настоящия рунд    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Българският доставчик на интернет в Индия Excitel е набрал инвестиция от 10.6 млн. евро при оценка от 100 млн. евро. Рундът идва изцяло от ангелски инвестиции на известни имена от българската предприемаческа екосистема, сред които Светозар Георгиев, Стефан Иванов, Христо Тенчев, Светлин Наков, Филип Угринов и Тенко Николов. Мажоритарната собственост на компанията остава у тримата български основатели Николай Горчилов, Виктор Франсес и Пламен Петков. Горчилов и Франсес са по-известни в България като създатели на местния интернет доставчик "Орбител", а Петков е бил част от екипа на "Нетуоркс".

Excitel работи като "Uber за широколентов интернет" в Индия, като дава брандиране на по-малки доставчици в страната, които покриват изискванията на компанията за скорост. Малките доставчици оперират крайните кабели до потребителите, докато Excitel управлява централизирано бизнес процесите.

В момента Excitel има 700 хил. потребители в Индия, като целта е с новото финансиране те да достигнат 1.5 млн. В момента компанията добавя по 100 хил. нови клиенти в рамките на шест до девет месеца, но този период постоянно се скъсява и в случая се очаква по-бързо достигане до нови потребители заради навлизането на голям местен пазар.

"Тези пари ще отидат за експанзията в Мумбай. Там една част от пазара се доминира от мастодонтите Airtel и Reliance Jio, а другата е много раздробена и на практика започваме от нулата. В момента се свързваме с тамошни оператори, които все още нямат оптика. Добрата новина е, че проблемът ни се крие в невъзможността да смогнем с търсенето, а не в невъзможността да достигнем до клиенти", коментира пред "Капитал" Николай Горчилов.

Рунд преди рунда

В разговора си с "Капитал" през май 2021 г. тримата основатели посочиха като план следващия им рунд на финансиране да бъде по-голям - около 20 млн. евро. Сега Горчилов казва, че този план не се е променил, а сегашното финансиране е междинно.

"Ние тръгнахме да набираме по-голям рунд сред фондове, но се оказахме в следния парадокс: много сме големи за малките фондове, но и сме много малки за големите фондове. Затова отворихме този рунд за ангели, който трябваше да бъде доста по-малък, около 5 млн. евро, но когато един влезе с пари, и другият до него иска", казва Горчилов.

Според него планът за по-голям рунд се измества с 18 до 24 месеца и е по-вероятно следващото финансиране да бъде по-близо до 50 млн. евро, отколкото до 20 млн. евро, защото големите фондове предпочитат по-мащабни рундове.

В момента в Индия компанията има около 2400 служители. В България, където се разработва софтуерът, чрез който се управляват всички процеси в Индия, служителите са 20. Горчилов казва, че се търсят програмисти и "поне удвояване" на българския екип. "Досега не сме търсили агресивно хора в България, но скоро ще трябва да променим това", казва още той.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар