🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Бъдещето на търговията е хибридно

Поколението Z ще бъде най-големият двигател на пазаруването, смята Евгений Гълъбов, съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo

Евгений Гълъбов, съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo
Евгений Гълъбов, съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo
Евгений Гълъбов, съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo    ©  Цветелина Белутова
Евгений Гълъбов, съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Бъдещето на търговията ще е хибридно и ще съчетава най-добрите страни между онлайн и физическото пазаруване. Тази прогноза направи Евгений Гълъбов, съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo, по време на конференцията Ecommerce and Retail Summit 2023, организирана от "Капитал". Компанията, която ръководи, предлага платформа за омниканално изживяване при обслужването на клиенти. Чрез видеовръзка с консултант на живо онлайн пазаруването става лесно и удобно.

Евгений Гълъбов обърна внимание, че тенденцията на нарастване на електронната търговия продължава, докато физическите ритейлъри са под напрежение. Според данни на консултантската компания PWC за периода от 2014 до 2021 г. във Великобритания затварянето на физически магазини трайно нараства и достига 17 200 през 2021 г., докато отварянето спада до около 7 хил. за същата година. По този начин нетно физическите магазини са намалели с около 10 хил. На практика класическият ритейл все по-трудно устоява на увеличаващите се разходи за издръжка на физическите обекти като наеми и комунални разходи, но най-вече на разходите за издръжка и подбор на персонал.

Фигиталното пазаруване

Най-голямото предизвикателство пред целия сектор е да се разчетат моделите на пазаруване на поколението Z - родените между 1997 и 2012 г. В глобален мащаб те са 30% от населението, до 2025 г. ще са 27% от работната сила и правят 42% от покупките си във физически магазини.

По време на конференцията Ecommerce and Retail Summit 2023 Гълъбов представи данни, според които 44% от клиентите правят проучване онлайн и пазаруват по същия начин. Най-голям процент - 51%, се запознават с продукта в интернет и посещават физически магазин, за да направят покупката. Експертът обърна внимание, че почти една трета - 32%, правят онлайн проучване, посещават обект да се запознаят с продукта и го купуват онлайн. А постъпват така, защото при покупка онлайн цената е по-ниска и на практика тези клиенти използват физическите магазини като шоуруми.

Според съоснователя на DigiNovo сливането между онлайн и физическото пазаруване води до т.нар. фигитално (phygital) пазаруване. Думата, която не е съвсем лесна за употреба, но бързо си проправя път във всяка дискусия за маркетинг и клиентско преживяване.

Phygital преодолява пропастта между физическия и дигиталния свят. Целта е да се пренесат най-добрите части от физическото преживяване на клиентите в цифровата сфера и обратно. За да бъде успешна една фигитална стратегия, тя трябва да бъде мигновена, свързана и ангажираща.

Какво предлага DigiNovo

Видеоплатформата е създадена именно да изгради мост през празнината между физическия и онлайн магазина на почти всеки търговец. Чрез нея клиентите могат да получат онлайн същото изживяване, което биха получили и във физически обект, а консултантите в магазините - да продават едновременно офлайн и онлайн.

Гълъбов обясни, че по този начин се дава конкурентно предимство на класическия ритейл спрямо чистите онлайн търговци. И обърна внимание на това, че въпреки развитието на технологии "живите" хора продават по-добре на други хора. Чрез използване на емпатия, емоционална интелигентност и личен контакт продавачите могат да създадат по-смислени взаимодействия, да увеличат удовлетвореността на клиентите и да стимулират по-добри резултати от продажби.

Компанията се е насочила и към други бизнеси извън ритейла, на които да предложи DigiNovo, но свързани с обслужването на клиенти, които да могат да ползват същата симулация на физическо присъствие в офисите.

Успешно си партнира с "А1 България", където платформата се прилага във видеомагазина на телекома. "Булсатком" е вторият телеком, с който работи фирмата. През платформата на DigiNovo консултантите на оператора помагат на клиентите как да инсталират новите си приемници на телевизия.

Макар банките да са по-консервативни, платформата вече работи с три - БАКБ, ОББ и ПИБ.