Даваме конкурентно предимство на класическия ритейл спрямо чистите онлайн търговци

Евгений Гълъбов - съосновател и главен изпълнителен директор, DigiNovo

Евгений Гълъбов - съосновател и главен изпълнителен директор, DigiNovo
Евгений Гълъбов - съосновател и главен изпълнителен директор, DigiNovo
Евгений Гълъбов - съосновател и главен изпълнителен директор, DigiNovo
Евгений Гълъбов - съосновател и главен изпълнителен директор, DigiNovo
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Евгений Гълъбов е съосновател и главен изпълнителен директор на DigiNovo. През 2018 г. съосновава "Ай Ар Зет Сълюшънс" - технологична компания, която създава и развива DigiNovo - платформа за омниканално изживяване при обслужването на клиенти. Той е мениджър и предприемач с над 20-годишен опит на ръководни позиции в компании от областта на електронната търговия, производството на машини и съоръжения и управлението на големи търговски вериги като "Техномаркет България", водеща компания в продажбите на черна и бяла техника.

Евгений Гълъбов ще бъде лектор на конференцията Ecommerce and Retail Summit 2023, организирана от "Капитал", която ще се проведе на 8 юни т.г. Повече за събитието и регистрацията може да видите тук.

Как се променя омниканалният подход в ритейл сектора и къде виждате мястото на Diginovo в тази нова среда?

- Омниканалният подход в ритейл сектора претърпява значителни промени, тъй като очакванията на потребителите и технологичният прогрес продължават да оформят индустрията. Наблюдаваме следните вектори, по които се развива омниканалният подход в ритейла:

Безпроблемна интеграция (Seamless Integration): Ритейлът се фокусира върху създаването на безпроблемна интеграция в различни канали като физически магазини, уебсайтове, мобилни приложения и платформи за социални медии. Целта е да се предостави на клиентите консистентно изживяване и възможност за безпроблемно преминаване между каналите по време на пазаруване.

Персонализиране: С помощта на анализ на данни и информация за клиентите търговците се стремят да персонализират пазаруването във всички допирни точки. Това включва целеви маркетингови кампании, персонализирани препоръки и персонализирани промоции, всички насочени към предоставяне на индивидуално изживяване на отделните клиенти.

"Kупи онлайн, вземи от магазин" (Click-and-Collect): Популярността на услугите Click and Collect нараства постоянно. Тя позволява на клиентите да правят покупки онлайн и след това да вземат своите поръчки на удобно място, често физически магазин. Тази интеграция на онлайн и офлайн канали осигурява удобство за клиентите и позволява на търговците да използват по-ефективно своята съществуваща магазинна мрежа.

Добавена реалност (AR) и виртуална реалност (VR): Тези технологии се използват за подобряване на омниканалното изживяване чрез предоставяне на възможност за виртуално изпробване, интерактивни демонстрации на продукти и виртуални обиколки на магазини. Чрез смесване на физическата и дигиталната сфера AR и VR предлагат наистина завладяващи изживявания, които преодоляват празнината между онлайн и пазаруването в магазина.

Социалните мрежи: Платформите за социално общуване се превръщат в неразделна част от пазаруването. Търговците използват уникалните функционалности на тези платформи, за да дадат възможност на клиентите да откриват, разучават и купуват продукти директно в тях. Така тази технология съкращава съществено пътя между намирането на продукта и покупките му. Вдъхновени от лайв стрийминга в социалните медии, напоследък се налагат и стрийминг продажбите, които са нов и по-ефективен прочит на телепродажбите. Чрез него потребителите могат да задават въпроси, да видят оценките за продукта на други потребители и да купят в реално време. В Китай този метод на търговия е наложен, но останалата част от света тепърва усеща неговата сила.

"Последната миля": Търговците се стремят да постигнат гъвкавост в доставките, за да отговорят на променящите се предпочитания на клиентите. Това включва предлагане на доставка в същия ден, разпределяне на пратките между различни куриерски фирми, разполагане на шкафчета за вземане на пратки и проучване на иновативни решения за "последната миля" в доставките като дронове и автономни превозни средства.

Тези промени в омниканалния подход отразяват усилията на индустрията да предостави на клиентите унифицирано и удобно пазаруване, което надхвърля традиционните граници между онлайн и офлайн канали. Възприемайки тези трансформации, търговците на дребно могат да останат конкурентоспособни във все по-дигитална и ориентирана към клиента среда.

Изкуствен интелект: Все още предстои да видим как тази технология ще се развие и какви ще са приложенията в омниканалното преживяване, но вече се забелязва използването на виртуални асистенти, като за момента са повече или по-малко разговорни интерфейси (conversational dialogue), но с развитието в тази сфера има потенциал да навлезе сериозно в процеса на избор, който прави клиентът, както и развиването на виртуалния асистент в по-интелигентен такъв.

DigiNovo e платформа за омниканално изживяване, създадена именно с цел да изгради мост през празнината между физическия и онлайн магазина на почти всеки търговец. Чрез нея даваме възможност на клиентите да получат онлайн същото изживяване, което биха получили като посетят физически обект, а на консултантите в магазините да продават едновременно офлайн и онлайн. Често изпълнението на онлайн поръчките, или т.нар. фулфилмънт, се осъществява от физическите търговски обекти на ритейлърите, а не от складовите им бази. Тогава продавач-консултантите трябва да извършат тежката работа, без обаче да получат съответния бонус при продажбата, което влияе на тяхната мотивация.

Защо решението ви е революционно?

- Даваме конкурентно предимство на класическия ритейл спрямо чистите онлайн търговци. Класическият ритейл все по-трудно издържа на увеличаващите се разходи за издръжка на физическите обекти като наеми и комунални разходи, но най-вече на разходите за издръжка и подбор на персонал.

От тази гледна точка смятаме, че нашето решение представлява по-скоро еволюция в развитието на ритейл индустрията, но може да създаде революция в продажбите. В крайна сметка въпреки развитието на технологии като изкуствения интелект живите хора продават по-добре на други хора.

Технологията и автоматизацията имат своето място в процесите на продажби, но концепцията "хората продават по-добре на други хора" подчертава уникалните качества и умения, които професионалистите по продажбите притежават. Чрез използване на емпатия, емоционална интелигентност и личен контакт продавачите могат да създадат по-смислени взаимодействия, да увеличат удовлетвореността на клиентите и да стимулират по-добри резултати от продажби.

С какви клиенти работите и има ли различни технологични особености спрямо техните услуги?

- В момента работим с клиенти от ритейл индустрията, банковия сектор и телекомуникациите. В процес на разговори сме с компании от застрахователния бранш и по-конкретно в автомобилното застраховане. Там нашето решение има изключително голямо приложно поле при регистрацията и ликвидацията на щети.

Това всъщност илюстрира уникалността на нашето решение - клиенти от различни сектори на икономиката и търговията използват една и съща платформа, настроена персонално за всеки от тях чрез различен набор от функционалности.

Как планирате да развиете услугата си през следващите години?

- Като цяло пътната карта за развитието на DigiNovo включва разширяване възможностите на услугата чрез развитие на функционалности в областите на добавената реалност, машинното обучение и анализа на данни. Стремим се да предложим иновативни решения, които обслужват различните индустрии и отразяват специфичните нужди на клиентите ни.

Добавена реалност

Към момента използваме виртуален показалец върху екрана на потребителите. Той се управлява от консултанта с цел да фокусира образа от камерата на потребителя върху един или друг детайл. Това е особено полезно както при асистираното решаване на технически проблеми от разстояние, така и при обработката на застрахователни щети. Планираме да добавим функционалности за разпознаване на обекти в реално време, например стоки и продукти в магазините, сет-топ боксове, модеми и друго техническо оборудване, а също и номера на автомобили. Това ще улесни много работата на продавачите и консултантите, тъй като ще позволи извеждане на екран на помощна информация за тези обекти.

Машинно обучение

Обратната връзка от нашите клиенти показва, че техните потребители желаят да бъдат обслужвани извън работното време на услугата. Чрез използване на машинно обучение планираме DigiNovo да може да интегрира интелигентен асистент, който да предоставя макар и по-ограничено обслужване, когато няма наличен консултант.

Анализ на данни

Към момента платформата ни предоставя възможност за интеграция с други информационни системи (CRM, ERP, BI) на нашите клиенти с цел акумулираните данни за работата на консултантите и поведението на потребителите да се обработват в тях. Планираме да разширим вътрешни инструменти за анализ с цел да помогнем на клиентите си да идентифицират тенденциите и да оптимизират операциите си.