🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Интервю | Дейвид Тък: Екипът ни в България ще расте. Не под бранда Melon, а като Kin + Carta

За ребрандирането на софтуерната компания "Капитал" разговаря с изпълнителния директор на британската група за Европа

Напълно реалистично е след време екипът в Югоизточна Европа да бъде 1000 души, казва мениджърът
Напълно реалистично е след време екипът в Югоизточна Европа да бъде 1000 души, казва мениджърът
Напълно реалистично е след време екипът в Югоизточна Европа да бъде 1000 души, казва мениджърът    ©  Цветелина Белутова
Напълно реалистично е след време екипът в Югоизточна Европа да бъде 1000 души, казва мениджърът    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Дейвид Тък е главен изпълнителен директор на британската група Kin + Carta за Европа. Британската борсова група е консултантска компания, която предоставя целия набор от дигитални услуги - от софтуерна разработка до маркетинг. Тя е наследник на групата St Ives, която има дълга история с печатарския си бизнес, преди да започне преход към маркетинговите услуги. През 2018 г. St Ives обединява различните дейности под шапката си, продава принт дейността и се преименува на сегашния си бранд.

В началото на 2022 г. Kin + Carta обяви, че придобива създадения в София софтуерен разработчик "Мелън", който има екип над 320 души и офиси освен в България и в Скопие и Прищина. Тогава от Kin + Carta обявиха в съобщение до Лондонската фондова борса, че цената на сделката е 17.7 млн. паунда (21.3 млн. евро), като 40% от сумата ще бъде платена в обикновени акции на Kin + Carta, а останалата - кеш. Отделно от това продажбата съдържа и допълнителен елемент от 5.8 млн. паунда (близо 7 млн. евро), които може да бъдат платени на сегашните акционери на "Мелън" за период от три години при изпълнение на определени условия. Неотдавна бизнесът в Югоизточна Европа беше ребрандиран на Kin + Carta, а българското дружество - на "Кин енд Карта България". Компанията е създадена през 2003 г. от специалисти, завършили Американския университет в България, които и до ден днешен са в мениджмънта. Главният изпълнителен директор Крум Хаджигеоргиев и екипът му продължават да управляват бизнеса. Приходите й за 2022 г. достигнаха 24 млн. лв. От общо над 320 служители, в офиси в София и Велико Търново работят около 150 души, а останалите са в Скопие и Прищина.

Променя ли нещо ребрандингът на компанията отвъд името и визията?

Смятам, че продължава един процес, започнал с придобиването преди 18 месеца на Melon и Frakton. Началото е на нова глава, но в крайна сметка става дума за една и съща история. И е важен момент, защото брандът Melоn е изграждан в продължение на 20 години и има истинско чувство на връзка и любов към него. И причината ние да се забавим с ребрандинга е хората в компанията да могат да разберат какъв е пътят ни заедно и какви са следващите ни стъпки. И какво се променя? Промяната дава нова яснота, че вече сме интегриран глобален бизнес с 2000 души в 10 различни държави. Всеки от българския екип да се чувства част от глобалната компания. Защото имената и брандовете са важни, но връзката и думите, които използваме, са по-важни. Да кажем, че няма ние и вие, от един отбор сме.

В същото време целият процес е много важен и за клиентите ни. Защото много от най-големите ни клиенти имат екипи в различните ни локации. Ако работят с дадени хора и те имат различни имейли или идват в офиса в България под друго име, както често правят, не им даваше тази последователност. Така че за нас наистина става дума за вълнуваща нова глава. А в по-широко значение за пазара и България и София и Югоизточна Европа е сигнал за намерението и амбицията ни да растем и да оказваме влияние както на клиентите и хората ни, но и на цялата екосистема.

Имате ли точно поставени цели, които искате да постигнете с ребрандирането?

Помня първия ден, в който седнахме в офиса в София с Крум и екипа му и им казах, че ще вземем заедно решението за ребрандирането и то ще бъде информирано от екипа на място. Вместо аз да има кажа: "ще направим това и това на 1 юли", трябва да решим как го направим по най-добрия начин за хората, за клиентите ни както в България, така и по света, и изобщо за целия пазар. И в един момент си казахме, че сме готови. Отделно, имаме около 100 души в Югоизточна Европа, които работят с британски клиенти. И ако бяхме променили името от първия ден, нищо друго толкова нямаше да се е променило. Но ако една трета от екипа ти в София сега работи с тези клиенти, те постоянно са в контакт с британските си колеги и са част от едно цяло. И това тепърва ще се развива. Сега са 100 души, след време може да са 150 и повече. Една от големите промени е, че обединеният екип в различните локации не просто доставят на клиентите ни, но и работят заедно да привлекат нови. И това е голяма еволюция за нас как правим интегриран бизнес - опитът на хората в София, Скопие и Прищина се комбинира с този на хората във Великобритания, а в някои случаи и в САЩ, за да спечелят нови проекти.

Процесът на интеграция приключи ли, или продължава?

Все още продължава. Промените и трансформацията продължават, защото постоянно развиваме нови услуги. Но все пак голяма част от тежката работа е приключена - системи, част от екипите и т.н.

Кой е най-големият клиент на софийския офис?

Santander, които вече идваха няколко пъти в София. И говорят с голямо уважение, някои от специалистите ни тук са на лидерски позиции в целия екип, който работи със Santander. Общо около 90 души е екипът на този проект във Великобритания и Югоизточна Европа, най-много в България.

Има ли поставени цели за броя на хората в България?

Продължава да расте както по отношение на хората, които работят директно с нашите клиенти - дизайн, софтуерни разработки, данни и т.н., така и хора на други роли. Имаме специалисти продажби, в областта на финансите, правните въпроси. И така развиваме екипите за споделени услуги, базирани в София. И те обслужват не само европейския бизнес, но в някои случаи и глобалния ни бизнес. Така че нарастването на екипа ще продължи, много вероятно и извън София и Велико Търново, където имаме офис.

Оглеждате ли вече други градове?

Всекидневно, но още сме в началото на този процес, провеждаме първоначално сканиране на някои места.

А добавяте ли нови технологии?

Постоянно добавяме. Нашият отдел за данни и изкуствен интелект е най-бързорастящият ни - около 110 души в Европа. Повечето от новите ни клиенти идват и ни питат за решения в областта на генеративния AI. Още преди Melon да се присъедини към Kin + Carta, компанията вече се занимаваше със страхотни проекти в областта на AI. Именно това беше и една от причините да ги изберем. Наемаме дата инженери, анализатори и други специалисти в България, но и в други категории. Дизайн екипът ни в Югоизточна Европа е над 10 души, а само преди 18 месеца беше четирима. Така че растем в различни дисциплини.

Къде искате да видите тази по-голяма Kin + Carta като мениджър?

Наясно сме какво трябва да продължаваме да правим, за да сме успешни. А за да имаме някакво позитивно влияние върху света, се нуждаем от мащаб и размер. Имаме ясни планове как да продължим да растем органично в нови индустриални вертикали във финансовия сектор, здравеопазването, ритейл, да растем чрез партньорите ни като Google и Microsoft, както и чрез ново придобиване - вече имаме екип в Полша. Така че ни е ясен пътят в тази си част. Ще правим и още придобивания.

А още сделки в региона?

Оглеждаме се дали има нещо интересно, но фокусът ни е да завършим интеграцията, за да предоставяме най-добрата услуга. Може би първото нещо, което ще направим, не е сделка, а нова локация в България или Северна Македония. Подобно нещо направихме в Колумбия, когато навлязохме там. Без придобиване в първите 18 месеца нараснахме до над 140 души. И в България има достатъчно локации, където има достатъчно добри специалисти.

За тази стратегия помага ли ви и дистанционната работа?

Ние поддържаме хибридния начин на работа - искаме да дадем на хората някаква гъвкавост. Но все пак смятаме, че офисът е важна част от общото ни предложение. Знаем, че нещата няма да се завърнат каквито бяха преди пандемията - да работиш пет дни в офиса. Но за нас е важно креативността, културата и връзките между екипите да стават при по-близки срещи между хората. И затова искаме екипите да прекарват известно време в офиса, защото работим и с нови екипи, нови хора, а и клиентите ни искат да пътуват и да ни видят. В България идваха Santander, Shell Energy и др.

18 месеца след сделката какви са основните предимства за вас от придобиването на Melon?

На първо място - достъп до суперспециалисти, които ни придвижиха напред като възможности. Второ, вече можем да предложим на клиентите ни разпределени в различни локации екипи, което увеличава мащаба. Също така "инжектира" в организацията пресни възгледи и нови идеи, чрез които можем да достигнем до нови услуги и клиенти.

Къде искате да видите тукашния бизнес?

В момента той е около 15% от глобалния ни екип като хора и продължава да нараства. В Европа хората, които директно работят с клиентите, са 50% от Югоизточна Европа и 50% във Великобритания. И както казах, не наемаме определени роли, а суперспециалисти, които работят в глобалните екипи. И защо един ден да не достигнат 25%.

Колко голяма си представяте Kin + Carta след време?

Имаме много ясна стратегия как да растем. Не мога да посоча точен брой на хората, но е напълно реалистично след време екипът в Югоизточна Европа да бъде 1000 души. Не знам дали ще стане след две, три или четири години, но ще изисква отварянето на нови локации.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар