Мигновените инвестиции на Seedblink

За две години 10 български фирми търсиха над 3.5 млн. евро през румънската платформа за колективно финансиране

Раду Джорджеску, един от четиримата основатели на Seedblink, продава компания на Microsoft през 2003 г.
Раду Джорджеску, един от четиримата основатели на Seedblink, продава компания на Microsoft през 2003 г.
Раду Джорджеску, един от четиримата основатели на Seedblink, продава компания на Microsoft през 2003 г.    ©  Раду Геургеску
Раду Джорджеску, един от четиримата основатели на Seedblink, продава компания на Microsoft през 2003 г.    ©  Раду Геургеску
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

"Беше любов от пръв поглед", така Раду Джорджеску описва увлечението си по компютрите и писането на код, докато следва в Техническия университет в Букурещ. След развитието на редица успешни софтуерни бизнеси (един от които продава на Microsoft) той открива своята нова любов - света на рисковия капитал. Проектът му Seedblink - румънската платформа за набиране на капитал, доби популярност в България през последната година, след като от там търсиха над 3 милиона евро българските SoCyber, Swipe, Dronamics, Agrinizer, AlcatrazAI и други.

Джорджеску създава първата си компания през 1992 г. - GeCAD Software, която разработва софтуер за машинен дизайн. Впоследствие продава бизнеса през 1993 г. "Майка ми каза: О, какво става? Откъде взе тези пари?", спомня си Джорджеску с усмивка. По-късно развива антивирусната Reliable Antivirus (RAV), която през 2003 г. отново продава - този път на Microsoft. С това се превръща в един от първите милионери в технологичния сектор на север от Дунав. "Като цяло съм основател на 37 компании, шест от които изключително успешни. Десет от тях всъщност не загубиха всички пари", казва предприемачът.

GeCAD вече се казва GeCAD Group и се занимава с рискови инвестиции в стартиращи компании. Самият Джорджеску пък се отдава на Seedblink.

От първа ръка

Seedblink е платформа за групово финансиране на развиващи се компании от малки инвеститори. Компаниите, които търсят средства, споделят информация с клиентите на платформата, които впоследствие имат възможност да инвестират в тях срещу предварително определена цена.

Самата компания е основана е през 2019 г. от четирима души: Йонут Патрахау, Юлиан Валдер, Андрей Дудою и Раду Джорджеску. "Всеки от нас е над 50-годишна възраст, изключително успешни, типът хора с двама секретари и трима шофьори", посочва Джорджеску с усмивка. Като председател на борда на директорите директно отговаря за стратегията и продуктите на компанията. Според собствените му думи Seedblink е компания, която се грижи за капитала на компаниите в три направления: "Позволяваме на инвеститорите да влязат, да излязат и междувременно да получат добро управление."

В основата е предлагането на дялови инвестиции на малки инвеститори, като минималната инвестиция е 2500 евро (има и такса за навлизане от около 2%). През март 2023 г. Seedblink създаде и вторичен пазар, където инвеститорите, освен да купуват, могат и да продават своите дялове.

През юни компанията обяви и друг продукт - Nimity, чиято цел е да се грижи в периода след инвестицията и преди продажбата. "Nimity е продукт на два месеца, който позволява на основателя да управлява собствения си капитал, за да дигитализира всички процеси, които са свързани с него", обяснява Джорджеску. Платформата помага на собственика да следи акционерите, дяловете им и процеса по набирането на капитал. Освен това може да разпределя акции сред служителите си, да изпраща документи до акционерите и други бюрократични и административни услуги.

За теб и мен

Компанията получава лиценз от Европейската комисия по ценни книжа и пазари (ESMA) за услуги за колективно финансиране (crowdfunding) през 2022 г. "Има около 50 компании, които са сертифицирани в Европа (за колективно финансиране), Seedblink е единствената, за която знам, че е напълно паневропейска", посочва Джорджеску. Според регистъра на ESMA компаниите с лиценз да организират crowdfunding са около 120, но повечето като италианската YeldoCrowd се фокусират върху местния пазар и региона, а други като испанската CrowdCube - само в определени държави от Западна Европа.

"Имаме офиси в България, Австрия, Румъния, Ирландия, след като придобихме Symbid в Нидерландия, имаме офис и там. Компаниите (които набират средства) са изцяло паневропейски, инвеститорите са изцяло паневропейски", казва Джорджеску.

Според сайта на Seedblink в платформата има активи за над 800 млн. евро, като набраните средства от инвеститорите са над 300 млн. Общо над 1900 компании ползват услугите на румънската фирма, а инвеститорите са над 90 хил. Повечето компании ползват Nimity. "300 са (компаниите) набрали пари през платформата, а останалите са клиенти само на частта с управлението на капитала", обяснява Джорджеску.

От тези триста компании около десет са български. "Но как определяте български? Да вземем Alcatraz - американска компания с български основател. Тя е перфектен пример, защото имат офис точно от другата страна на улицата. Макар да инвестираме в компания, базирана в Делауеър, я наричаме българска. Така че бих казал около десет компании", казва Ангел Хаджиев, мениджър на Seedblink за България. Скоро се очаква още две български компании да опитат да наберат средства през Seedblink.

"Виждаме, че България е свързана със стартъп света дори много преди Румъния", посочва Джорджеску. Според него страната ни е вторият най-важен пазар за Seedblink след румънския. "Напълно естествено е да растем в същия регион. Макар да пишем по различен начин, имаме сходни култури", допълва предприемачът.

Охлаждане на търсенето

Покрай покачването на лихвите и засилването на инфлацията спестяванията на инвеститорите изтъняват. За компаниите, чиито печалби са далеч в бъдещето, оцеляването и достъпът до капитал стават по-трудни. Рисковете се увеличават. Компанията обаче успява неутрализира ефекта благодарение на разрастването на мащаба. "На индивидуална основа виждаме значително намаляване на желанието за инвестиране. Апетитът за риск може би е малко по-малък." Seedblink обаче е в крива на растеж, а според Джордеску фирмата не е създадена с цел краткосрочна печалба. Според данни на платформата romanian-companies.eu приходите са около 600 хил. евро през 2022 г., като загубите са 1.6 млн. евро.

С лиценза от ESMA компанията обаче започна да привлича клиенти от цяла Европа, което дава възможност за далеч по-голям пул от потенциални инвеститори. Което пък е по-силно от отслабването на индивидуалното желание за инвестиции във всеки отделен човек. "Ако гледате всеки поотделно, да, виждаме това, което казвате. Но ако погледнем пула ни от инвеститори, виждаме голям ръст на способността за инвестиране", казва румънският бизнесмен.

Според сайта инвеститорите са почти 100 хил. души, но повечето дойдоха след придобиването на нидерландската платформа Symbid. "Това е една от най-старите платформи за групово финансиране в Европа. Около 70 хил. от тези инвеститори идват от Symbid", обяснява Джорджеску. Българските, румънските и гръцките инвеститори са около 20% от всички. Останалите са от цяла Европа. "Имаме инвеститори от над 95 държави, дори от Близкия изток", допълва Хаджиев.

Търся пари

Не всяка компания може да набере средства от Seedblink. Според Джорджеску "има фуния" - екип от скаути подбира младите фирми, след което подбран списък се предоставя на група от инвестиционни мениджъри, които индивидуално подбират компаниите. "Тогава стигат до нещо като комисия от инвестиционните мениджъри, където се обсъждат проектите. И след това каквото остане, идва в инвестиционния комитет на ниво Seedblink, т.е. основно четиримата основатели", обяснява Джорджеску. По думите му през 2022 г. са разгледали 1500 компании и около 3% са успели да бъдат включени в платформата.

Набирането на средства в Seedblink изглежда като първично публично предлагане. Компаниите са длъжни да оповестят определено количество информация, инвеститорите могат да купуват акции. По няколко параграфа платформата прилича на фондова борса, но има съществени разлики.

"За да управлявате собствения капитал на една компания, вие основно модерирате класовете активи. Пари и акции. И двете са едно и също нещо. Парче хартия с възприемана стойност. Така че, за да увеличите дяловото участие в Европа, което е нашата мисия, трябва да спазвате умереност между парите и акциите", казва Джорджеску.

Това означава две неща. Едното е да се изчисли относителна стойност, което означава колко пари струва една акция, и процесът на обмяна, който бива първичен, когато инвестират в компанията, и вторичен, когато двама инвеститори обменят пари срещу акции.

За да бъде публична компания обаче, се изискват ресурси. Публикуват се по-често отчети, има далеч по-високо ниво на прозрачност. Трудно развиващите се компании могат да тръгнат по този път. Има и втори слой на борсата, който е по-евтин и отнема по-малко ресурси. Пазарът за малки и средни предприятия в България - beam, е точно такъв, но на него могат да се листват само български компании. "Така че това, което правим и което изграждаме със Seedblink и Nimity, е еквивалентно по отношение на характеристиките на фондова борса от трети слой", посочва Раду.

Набирането на средства от Seedblink, управлението им след това и вторичният пазар имат известни прилики с начина, по-който оперират традиционните фондови пазари. "Ние еквивалентни ли сме на фондова борса? По регламент ще кажа не. Но дали наподобяваме фондова борса? Да!", казва Раду. "Нямаме инструментите да създадем цената. Ние не правим аукциони. Вторичният пазар е като eBay - човек на човек. Това ни е една от болките в Seedblink, защото трябва да преговаряте един с друг, а не е пазарна цена. Но това ни позволява регулаторът, и именно това правим", заключава предприемачът.

Q/A

Споменахте вторичния пазар, който стартирахте. Колко време отнема на инвеститорите да продадат акции?

Това зависи от компанията и цената основно.

Значи това е чист пазар?

Когато има добра компания, знаете, че хората ще искат да купуват акции на вторичния пазар. Неизбежно ще имаме и лоши компании там. Ако инвестирате в лоша компания, ще искате да продадете дела си. Продавате го срещу центове за долар. Има venture capital, ние работим с такива фондове, които всъщност купуват срещу центове за долар компании в недобро състояние. Така че всичко е въпрос на това дали търсите правилната цена или не.

Умишлено ли минималната инвестиция е 2500 евро?

Това е рискована инвестиция. Не е депозит в банка. Дори не е като да давате пари на професионален портфолио мениджър. Буквално влагате собствените си пари в стартиращ бизнес. Това е рисковано начинание. Може да донесе хиляди пъти възвращаемост, но лесно можете да загубите средствата си. Така че бихме предпочели да сме сигурни, че баба ми няма да рискува парите от пенсията си. Това е основната причина.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар