🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавните жп дружества се обединяват в нова компания

Това е поредната структурна промяна в железнициите, като има и някои рискове

Среща на правителството и бизнеса Николай Събев
Среща на правителството и бизнеса Николай Събев
Среща на правителството и бизнеса Николай Събев    ©  Надежда Чипева
Среща на правителството и бизнеса Николай Събев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Министърът на транспорта и съобщенията в оставка Николай Събев подписа решение за преобразуване и одобри договора за създаване на "Национална компания Български държавни железници", съобщиха от ведомството.

Преобразуването на практика е вливане на "БДЖ-Пътнически превози" и на "БДЖ-Товарни превози" в "Холдинг Български държавни железници", който променя името си.

Намерението беше съобщено още през февруари от министър Събев като част от бъдещото преструктуриране в железниците. Това се явява поредната промяна в структурата на превозвача след дълги години на разделяне по направления. Сливането обаче крие и някои пазарни рискове.

Причините

"Новото дружество ще оптимизира бизнес и оперативните процеси чрез цялостна реорганизация на оперативното планиране, управление и контрол на движението на пътническите и товарни влакове. Ефектите от преструктурирането са свързани с промяна на структурата и броя на администрацията в обединената компания, намаляване на разходите и на времето за пътуване на дълги разстояния", обясняват причините за реорганизацията на компанията.

"Сред очакваните резултати са повишаване на стандарта на обслужване и осигуряване на транспортна свързаност с европейската железопътна система. Това ще се отрази положително върху себестойността на предлаганата железопътна услуга за превоз на пътници и товари, ще повиши нейното качество и ще я направи привлекателна за потребителите", гласи още съобщението.

Рисковете

Разделянето в системата на железниците започна преди 20 години, когато инфраструктурното дружество беше разделено от превозвача. Впоследствие имаше опити за приватизация на товарната част. А в даден момент съществуваше и локомотивно дъщерно дружество.

Един от рисковете пред бъдещото сливане е кроссубсидирането на дейности, което трябва да бъде избегнато. На пазара на пътнически превози съществува монопол към момента, като въпросната дъщерна компания - "БДЖ Пътнически превози" получава държавна субсидия за услугата превоз на пътници. На пазара на товарни превози обаче има конкуренция, като частни и чужди държавни компании се конкурират с "БДЖ - Товарни превози".

От частния сектор неведнъж са се оплаквали, че товарното поделение трупа задължения към инфраструктурната компания за ползването на жп пътя и понякога работи на дъмпингови цени.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    yfu16319541891076305 avatar :-|
    русороби вън

    Да, да. А директива 2012/34/EU?

    Нередност?
Нов коментар