🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Заради загуби от над 1 млрд. лв. без сухопътен Шенген българският транспортен сектор иска незабавни действия от ЕК

Доклад описва състоянието на българската транспортна индустрия

Николай Рашков - българският представител в експертната група при дирекция "Мобилност и транспорт" на Европейската комисия
Николай Рашков - българският представител в експертната група при дирекция "Мобилност и транспорт" на Европейската комисия
Николай Рашков - българският представител в експертната група при дирекция "Мобилност и транспорт" на Европейската комисия
Николай Рашков - българският представител в експертната група при дирекция "Мобилност и транспорт" на Европейската комисия
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Над един милиард лева е загубата за българската икономика от недопускането на страната ни в сухопътния Шенген. Всяка календарна година българската държава губи огромна сума пари като преки, косвени данъци и пропуснати ползи от опашките по вътрешноевропейските граници. Доклад за състоянието на българската транспортна индустрия, изготвен от екип с ръководител Николай Рашков - представител на българския транспортен бранш и експерт към Европейската комисия, анализира три от основните гранични пункта на страната, през които преминава товарен трафик: Дунав мост 1 и 2 и ГКПП Кулата.

Според доклада загубите за бюджета са стряскащи - над 300 милиона лева под формата на корпоративен данък и ДДС. А реално сумата е повече, защото не са включени данни за ГКПП Оряхово и ГКПП Илинден.

"Целият подробен анализ ще бъде предаден на министъра на транспорта, министъра на финансите, министъра на икономиката, както и на всичките ни представители в ЕП. Каузата ни е обща и се надяваме този доклад да подкрепи позицията на България по темата "Шенген". Ние ще разчитаме на подкрепа и максимално бързи действия. Налагането на "невидими граници" трябва да спре! Транспортният бранш има стратегическа роля и е от огромна важност в Брюксел да бъдат изпратени хора с експертен опит по темата", коментира Николай Рашков.

"Ние като бранш сме доказали, че може да бъдем градивна страна и тъй като от тези цифри зависи хлябът над 80 000 семейства, ние сме длъжни да го защитим. Трябват качествени, образовани и подготвени хора, които да работят за защита на българския интерес. Трябва да се настоява за незабавно и пълноправно влизане в Шенген. Европа е една и всички сме европейци", обобщава Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Докладът за състоянието на българската транспортна индустрия, описващ значителните икономически загуби, причинени от забавянето на включването на България в сухопътния Шенген, беше представен на заседание на експертната група при дирекция "Мобилност и транспорт" на Европейската комисия.

Докладът е разработен съвместно със Съюза на международните превозвачи и е оценен от кабинета на еврокомисаря по транспорт Адина Валеан като много важен и конкретен. Европейската комисия за пръв път получава достоверни данни за преминаването по сухопътните граници от страна на България.

Последвалите дискусии с експерти от кабинета на еврокомисаря показват ясен интерес и готовност за дискусия по изложените проблеми.

"Представителите на Европейската комисия задаваха конкретни въпроси и изразиха твърда воля за търсене на решения на проблемите, описани в доклада", четем във фейсбук пост на българския представител в експертната група към ЕК Николай Рашков.

Въпреки че реалният пробив в политиките може да отнеме време, тези разговори са първата стъпка към разбирането и адресирането на специфичните трудности, с които се сблъсква българският транспортен сектор в контекста на европейските регулации.

Това развитие подчертава значението на пряката комуникация и взаимодействие с европейските институции за представяне и разрешаване на национални проблеми, които имат широк икономически и социален отзвук.