Пробив за превозвачите: вероятно ще отпадне връщането на камионите в държавата по регистрация

Това може да стане през 2024 г. и ще е първата победа за България и страните от Източна Европа срещу пакета "Мобилност"

European parliament (audiovisual service)
European parliament (audiovisual service)
European parliament (audiovisual service)    ©  European parliament (audiovisual service)
European parliament (audiovisual service)    ©  European parliament (audiovisual service)

България постигна за пръв път успех в заведените дела срещу европейския пакет "Мобилност" относно регулациите в международния автомобилен превоз на товари. Очаква се в началото на 2024 г. да отпадне спорната разпоредба за връщането на всеки осем седмици на камионите до мястото им на регистрация, съобщават от Съюза на международните превозвачи. Решение по делото още няма, но съюзът се позовава на препоръката на Генералния адвокат на Съда на Европейския съюз Джовани Питруцела да се отмени правилото за връщането. Според практиката това почти сигурно означава решение в тази посока.

Това изискване по пакет "Мобилност" I (станал известен като пакета "Макрон" заради лобирането на френския президент в защита на местните компании) бе най-неприемливо за бранша и влезе в сила от февруари 2022 г. Тъй като България заедно с още 8 страни се възпротивиха, разпоредбата бе транспонирана в българското законодателство много по-късно (едва през септември т.г.).

Пакетът на практика раздели Европейския съюз на Източна и Западна част, като протектира големите транспортни компании на западните пазари от конкуренцията от изток. Друго изключително спорно решение - връщане на всеки 3-4 седмици на шофьорите в държавата им по регистрация, също бе оспорено, но не бе разгледано от съда.

Въпреки че все още текат делата (заведени от България, Полша, Кипър, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Малта и Румъния), съдът не взе решение да отложи прилагането на мерките до финалното произнасяне. Така България на практика нямаше друг избор, освен да транспонира европейското законодателство. През юли и Европейската комисия призова няколко държави, сред които и България, да въведат правилата за командироване на водачи в автомобилните превози.

Загубите са си български

Допълнителните изисквания, които влязоха в сила при транспонирането, бяха лицензиране на фирми, извършващи превози на товари с автомобили над 2,5 тона, вместо досегашното изискване за 3,5 тона; нови правила по отношение на времето за управление и почивка на водачите в автомобилния транспорт и се увеличава срокът за съхранение на документите от тахографа на превозното средство от 28 на 56 дни; както и за командироване на професионалните водачи в автомобилния транспорт.

Това доведе до покачване на разходите за настаняване, паркинг и ТОЛ такси, които са нараснали с 87%, коментираха от Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ). Междувременно административните разходи скочиха със 104 на сто, докато разходите за гориво се увеличиха с 40%, което се равнява на 217 млн. евро, добавят от КАПБ.

Не всичко е приключило, но изглежда обещаващо

От съюза се позовават на доклада на Генералния адвокат на Съда на Европейския съюз Джовани Питруцела, който публикува заключението си по делата, образувани по жалби на България и други държави - членки на ЕС. Препоръката му е да се отмени правилото за връщането на камиона до оперативния център по държавата по установяване най-малко в рамките на осем седмици.

"В този смисъл беше и жалбата на България, която настояваше проблемният текст да бъде отменен поради пълното му противоречие с основните принципи на правото на ЕС. В крайна сметка генералният адвокат споделя аргументите ни, че като не е извършена оценка на въздействие, не е могло да се оцени дали с тази мярка ще се постигнат заявените цели от законодателя", обясни Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи.

Следва да се отбележи, че заключението на генералния адвокат има препоръчителен характер към съда, но практиката сочи, че в преобладаващата част от случаите съдът взима под внимание препоръките, направени от генералния адвокат, и съдебното решение излага мотиви, сходни с тези в заключението.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    imaligoogle_hr avatar :-|
    imaligoogle_hr

    Просто ще ги задължат да спят в хотели, да показват платени фактури и резервации, както и да обслужват камионите само в отороризирани сервизи, така че парите ще остват там.

    Нередност?
Нов коментар