Испанската Eurostars влезе на пазара в София, като нае City Hotel Sofia

Хотелският бранд на туристическата група Hotusa заменя Best Western, под който доскоро работеше четиризвездният обект

City Hotel Sofia вече работи под името Eurostars Sofia City. Той е на пазара в София от 20 години. От тях 15 беше под бранда Best Western.
City Hotel Sofia вече работи под името Eurostars Sofia City. Той е на пазара в София от 20 години. От тях 15 беше под бранда Best Western.
City Hotel Sofia вече работи под името Eurostars Sofia City. Той е на пазара в София от 20 години. От тях 15 беше под бранда Best Western.    ©  Надежда Чипева
City Hotel Sofia вече работи под името Eurostars Sofia City. Той е на пазара в София от 20 години. От тях 15 беше под бранда Best Western.    ©  Надежда Чипева
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Испанската Eurostars Hotel Company е наела за 10+5 години City Hotel Sofia и ще го менажира. Така хотелската верига, част от туристическата група Hotusa с 1.2 млрд. евро годишен оборот, влиза на българския пазар. Сделката не е особено голяма, но е интересна, защото е по-значима проява на чуждестранен интерес към ударения от ковид сегмент.

Наемен договор от този тип изглежда прецедент сред градските хотели в София. Доколкото работят под международни марки сега, те по-често са с договор за управление (Hilton, Intercontinental, Hayatt) или на принципа на франчайз (Best Western, Holiday Inn). Самият City Hotel Sofia беше първият в София под франчайза на Best Western, но през миналата година е прекратил това 15-годишно партньорство. Дългосрочният наемен договор е добра алтернатива на продажбата на хотела, каквито са били първоначалните намерения на собственика. Сделката е осъществена с посредничеството на ВNP Paribas, Лондон.

"Eurostars Hotel Company пристигна в България"

Под това заглавие испанският туристически сайт nexotur.com, съобщи новината, че хотелската верига, част от испанската група Hotusa, "току-що присъедини своя първи хотел България". City Hotel Sofia, четири звезди, вече ще работи под името Eurostars Sofia City. Обектът, който функционира в режим под наем, предлага 61 стаи в модерна сграда, разположена в историческия център на столицата София, пише изданието, след което пространно описва достойнствата на хотела.

"Присъединяването на Eurostars Sofia City 4* е част от стратегията за международна експанзия на компанията, като с тази нова сграда се потвърждава твърдият ни залог за постигане на присъствие в основните градове и столици на Европа", коментира президентът на група Hotusa, Амансио Лопес Сейхас, цитиран в официалното прессъобщение. Компанията има намерение да продължава да укрепва и разширява портфолиото си в контекста на постепенно възстановяване на туристическия сектор, пише изданието.

Гигантът Hotusa

Амансио Лопес Сейхас казва също, че хотелът отговаря на "параметрите, които утвърждават сградите на Eurostars Hotels". Под тази марка са обединени модерни градски обекти със стратегическо разположение в историческия център на градовете или в непосредствена близост до финансови средища, които се отличават с културната си уникалност. В момента Eurostars Hotels включва 111 обекта освен в големите испански градове също и в Ню Йорк, Маями, Берлин, Рим, Неапол, Венеция, Палермо, Брюксел, Прага, Будапеща, Лисабон, Порто, град Мексико и др. Тя е част от Eurostars Hotel Company, която има в портфолиото си 200 хотела в 19 страни. Освен Eurostars Hotels в нея са марките Exe Hotels и Ikonik Hotels. До края на годината веригата се планира групата да се разшири с четири нови хотела - три 5 звезди - в Лисабон, в Логроньо, Испания, и в Будапеща, и един три звезди също в столицата на Португалия.

Групата Hotusa, част от която е Eurostars Hotel Company, води началото си от Барселона през 1977 г. В момента има над 5500 служители и оборот над 1.2 млрд. евро. В нея наред с Eurostars Hotel Company влизат първият най-голям хотелски консорциум в света - Hotusa Hotels, а също и четвъртият - Keytel. А също и Restel, платформа за резервации, която предлага над 200 000 хотела в световен мащаб. От пресцентъра на групата Hotusa не коментираха дали имат и други планове за България и какви.

Наем вместо продажба

Хотелът е даден на лизинг за 10 плюс 5 години, обясни собственикът му Ясен Наков пред "Капитал". За този период испанската група поема управлението, като той ще получава месечен наем, а след изтичането на срока хотелът ще остане негова собственост. Той не уточни размера на наема, нито как се определя - в твърда сума или процент. Каза, че първата година ще е по-нисък, за да има време новият оператор да навлезе в работата. И че като цяло очакваните приходи за периода да са близки до сумата, която би получил, ако го продаде. Такива са били първоначалните му планове, за които се е обърнал към лондонски клон на ВNP Paribas в търсене на международен купувач.

Ясен Наков е първоначалният инвеститор в хотела, пуснат в експлоатация през 2001-2002 г. Тогава City Hotel Sofia нашумя покрий това, че беше първият под банда Best Western в София. Това партньорство датира от 2004-2005 г., когато и американската марка идва на българския пазар със свое представителство, като започва да работи на принципа на франчайз. През 2020 г. обаче след 15-16 години отношенията са прекратени, по думите на Наков по негова инициатива.

Падащ пазар, с голяма конкуренция

Той обясни, че след като пандемията е ударила сериозно бизнеса на градските хотели, заетостта на City Hotel Sofia е паднала от 84-85% в добрите времена на максимум 30%. От 37 служители са останали десет. В същото време освен годишна такса (по информация на консултанти за подобен хотел тя би трябвало да е от порядък на 10-15 хил. евро годишно) от Best Western са вземали процент от оборота, генериран чрез тях, и са ползвали отстъпки в цените при настаняването на техните гости. При намаляващи приходи тези условия очевидно станали неприемливи за собственика на хотела. Още повече че по думите му през 2017 г. той е вложил около 1 млн. евро в реновиране - инвестиция, която очаква да си възвърне.

В допълнение коментира, че след като booking са дошли на пазара, ползите от резервационната система на Best Western са намалели. Освен това хотелите в София под този бранд са станали твърде много. В момента в интернет може да бъдат намерени шест столични Best Western (без City). През 2016 г. "Капитал" преброи също толкова, като сред имената на собствениците имаше и такива като на рекламния бос Красимир Гергов и на Румен Анастасов-Козела, смятан за приближен до Георги Илиев и групировката ВИС.

Земеделието - основен бизнес

Според Търговския регистър Ясен Наков е едноличен собственик на десетина фирми в секторите на хотелите и ресторантите, земеделието и жилищното строителство. За себе си той казва, че от седем-осем години се занимава основно със земеделие на запад от София - в района на Сливница и Драгоман. Неотдавна е инвестирал голяма сума в зърнобаза в Драгоман. Сега възнамерява да се съсредоточи върху този си бизнес, който изисква време и ресурси, и да престане да се занимава с хотела. Искал е да го продаде, а от BNP Paribas в Лондон са направили връзката с испанската верига. Договорът е влязъл в сила на 29 юли.

През 2020 г. приходите на "Хотел Сити София" са 1.104 млн. лева при 2.884 млн. лева през 2019 г. и 3.164 млн. лева през 2018 г. Хотелът отчита загуба от 72 хил. лева, докато година по-рано е на печалба от 985 хил. лева, а по-предишната година печалбата му е 37 хил. лева. Освен това за 2020 г. има задължения 655 хил. лв., половината от които краткосрочни. От Имотния регистър става ясно, че хотелът е ипотекиран срещу кредит 5.87 млн. лева в Прокредит банк през 2019 г., а преди това върху него е имало ипотека за 1.2 млн. лева от Уникредит Булбанк, която през миналата година е вдигната. Наков обясни, че хотелът сега му служи като обезпечение по револвиращ кредит за целите на земеделските му проекти. Плюс на новия наемен договор е, че му позволява да продължи с тази практика.

Интерес от международни брандове

На пазара на хотели в София в последно време стъпи Hayatt, има проект за Marriott (засега замразен) и отвори хотелът под собствен бранд Millennium. "Има място за още международни брандове. Те създават нов пазар чрез програмите си за лоялни клиенти и разширяват съществуващия. Управляват се по строги правила, имат унифицирана отчетност, инвестират редовно в сградния фонд и в обучения на персонала, носят имиджов ефект за дестинацията. Освен това проектите, които се управляват под международен бранд, имат много по-лесен достъп до финансиране в сравнение с небрандираните", обяснява Пламен Бачев, партньор и мениджър хотели, консултиране и оценки в Cushman&Wakefield Forton.

Той добавя, че интересът от страна на международните брандове към пазара на хотели в София е засилен, но те трудно постигат съгласие със сегашните хотелиери. Търсят също парцели, или сгради, които може да се конвертират в хотели - например офис сгради.

За разлика от планинските и морските хотели заетостта на градските хотели сега е сравнително ниска и едва ли ще се възстанови, докато не се отворят бизнес пътуванията от чужбина, казва Бачев. В затруднената ситуация на хотелиерите са по-предпазливи при работата с международни брандове. Те добре познават бизнеса си и преценяват дали могат да си го позволят подобни партньорства предвид и таксите, които се плащат.

При договорите за управление с международен оператор например базовите такси са в диапазона 3-3.5% от общите приходи, а т.нар. incentive fee е в размер 7-9% от брутната оперативна печалба, като се приспада базовата такса. Договорът за франчайз дава по-голяма оперативна свобода на собственика на хотела в сравнение с договора за управление, но при високата категория хотели франчайзът е по-слабо застъпен.

Договорите за дългосрочен лизинг не са обичайна практика, но те могат да бъдат добър вариант, защото крият по-малко рискове за собственика, добавя мениджърът от C&W Forton.

Хотелиери обясняват, че основният проблем при работата с международните брандове е, че те не им гарантират нито заетост, нито финансови резултати.

Все още няма коментари
Нов коментар