"Новотон": От Варна, по света и пак у нас

Варненският първенец сред туроператорите - малки и средни предприятия в страната, е обслужил 100 хил. души през 2022 г.

Лидерът в сектор "туризъм" през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.
Лидерът в сектор "туризъм" през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.
Лидерът в сектор "туризъм" през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.    ©  'Новотон'
Лидерът в сектор "туризъм" през 2022 г. регистрира ръст на постъпленията си с 2598% и се нарежда на трета позиция в общата "Гепард" класация.    ©  'Новотон'
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • След ковид кризата лидерът сред туроператорите в "Гепард" успява да запише забележителен растеж.
  • Обслужените клиенти са 100 хиляди, през 2023 г. - 120 хиляди, като ръстът в приходите ще е значителен.
  • Резервациите за 2024 г. вече надхвърлят с 60% от българи и 30% от основния чужд пазар - Румъния.

Близо 100 хиляди души през 2022 г. - толкова са клиентите на "Новотон", варненското дружество, което седи зад българския сайт allinclusive.bg. Числото е внушително, но не е изненадващо за една от най-големите онлайн турагенции.

В секторната класация "туризъм", която тази година в "Гепард" разделихме на две - на туроператори и хотелиери и на ресторанти, то се нарежда на първа позиция сред туристическите агенции. За годината приходите на "Новотон" скачат с цели 2598% и достигат 45.6 млн. лв. при 1.7 млн. лв. година по-рано. Така освен първенец в подсекторната класация се нарежда трето сред най-динамичните малки и средни предприятия в страната.

Огромния ръст собственикът на агенцията Живко Жеков обяснява с разхлабването на ковид мерките през 2022 г., все още по-сложното напускане на страната и оставане в България на множество българи, които биха пътували до Гърция, а не на последно място и на увеличения брой румънски туристи.

Без да посочва конкретна сума пред "Капитал", той разкри, че приходите за 2023 г. са още по-високи и дружеството е завършило отново с ръст. Обясни още, че клиентите им за годината са се увеличили до около 120 хиляди души. Очакванията са 2024 г. да е още по-силна, като до средата на февруари записванията за новия сезон са с 60% повече от българския пазар и около 30% от румънския.

Туризъм: Туроператорите се завръщат, а "Щастливеца" и "Дивака" са хепи

През 2022 г. и особено през следващата година туризмът в страната се събуди и раздвижи след двете години, белязани от ковид-19.

Incoming туризъм

Основано през 2015 г., днес едноличен собственик на капитала на "Новотон" е Живко Жеков. Той е от Варна и е учил "Туризъм" в морската столица, като през годините е преминал през различни позиции в бранша като екскурзовод, а по-късно и в офис на агенция. Днес е собственик на такава с над 20 души персонал и обслужила съответно 100 и 120 хил. клиенти през последните две години. Основният бизнес на allinclusive.bg идва от България, а от външния пазар най-вече от Румъния, където работят на B2B принцип с партньори.

Според Жеков румънските туристи, които идват в България чрез тяхната платформа, предпочитат основно Северното Черноморие. "Това са по-големите курорти като Златни пясъци и Слънчев бряг, но и Кранево, Албена, а през последните години и Обзор", разказа пред "Капитал" той. На юг в по-единични случаи се случва да отседнат поради по-малките хотелски комплекси там и невъзможността всичко да е на едно място.

Според Жеков северните ни съседи идват в България и през зимата, като избират ски курорти като Банско, Пампорово и Боровец. Профилът им е предимно на семейства с деца, млади хора и основно от столицата Букурещ, но дори от централната трансилванска област и специално от Клуж-Напока. До средата на февруари тази година записванията за новия сезон от румънския пазар са се увеличи с около 30%.

Затворени в България

Освен румънския очаквано българският пазар е другият основен за "Новотон". Разликата тук е, че принципът е B2C, или че клиентите сами ги търсят и резервират директно без посредници. Живко Жеков сподели, че по време на пандемичните 2020 и 2021, но и през 2022 г. голямата част от българите, които биха отишли на почивка в Гърция, са били принудени да останат в България и да летуват на родното Черноморие. Това неминуемо се е отразило на резервациите на сайта им, както и това, че самият той е бил обновен. Клиентите могат да направят онлайн всичко - от търсенето и откриването на подходящо място, през резервацията до плащането и получаването на съответните документи.

След България родните туристи предпочитат най-вече Гърция, но и Турция, като 2022 г., а и следващата се е наблюдавал интерес и към Албания като по-екзотична за нашия пазар дестинация. Според него сега сякаш по-скоро има отшумяване на първоначалния наплив, за което донякъде може да оказват влияние "отзиви, че плажовете не са толкова добре поддържани и са по-каменисти".

Албанската морска мечта

Най-непопулярната част от европейското Средиземноморие е туристически хит напоследък - заради това, че е непозната, с по-ниски цени и активна реклама.

Като изключим Турция, на останалите чужди пазари allinclusive предлага изцяло своя туристическа услуга. За екскурзиите с чартъри от София, Пловдив и Варна до там си партнират с Emerald travel.

През 2024 г. Жеков очаква българите, или поне тези, които резервират при тях, да почиват основно в България, като "90% от бизнеса ни е тук". След това ще остане Гърция като най-привлекателна дестинация. В сравнение с предходната година до средата на февруари 2024 г. резервациите на платформата им от българи са се увеличи с близо 60%.

Ковид криза за всички

По-слабите 2020 и 2021 г., както на всички в сектора, са се отразили и на "Новотон". За оцеляването през този период Жеков коментира: "нямаш какво да направиш, освен да действаш според обстоятелствата такива, каквито са", и не крие, че неизвестните са били много и агенциите е трябвало да бъдат много гъвкави в действията си. Налагали са се предоговаряния с различните партньори и хотели, за да се запазят максимално повече резервации.

Според него реакцията на държавата по време на пандемията не е била напълно адекватна и не са помогнали особено на бизнеса в сектор туризъм. Отчита като един от малкото ѝ полезни ходове намаляването от 20 на 9% ставката на ДДС за туроператори. Тя ще се върне на старите нива от 1 юли, което според Жеков "не е удачно да се случва по средата на годината, защото ти си в текущ сезон, и то в неговия пик".

Припомни, че резервациите са вече направени на едни цени и са предвидени едни нива на ДДС. Според него промяната през лятото ще повлияе на приходите на туристическите компании, което неминуемо ще се отрази на "ресурса им за инвестиции и реклама". Обясни: "В туризма се планира една година напред", и даде пример: "Договарянето за летния сезон стартира през юли на предходния."

Имайки предвид, че голяма част от курортите вече така или иначе са застроени, ще чакаме по естествен начин да се регулира състоянието на инфраструктурата там.

Живко Жеков
Живко Жеков

едноличен собственик на капитала в "Новотон"

За туризма в България

Живко Жеков смята, че в туризма "инфраструктурата е най-важна - както в самите курорти, така и свързващата такава". След като курортните селища вече са застроени, според него няма какво много да бъде направено в тях, за да се подобри туристическият ни продукт, и "по-скоро ще чакаме по естествен начин да се случат нещата", визирайки да отпаднат част от некоректните играчи на пазара.

България не е толкова конкурентна на туристически гиганти като Турция. Сезонът там е поне шест месеца и за западните туроператори излиза по-изгодно да поддържат чартърна програма. "Отделно от това не можем да сравняваме продукта чисто като природна и географска даденост - все пак имаме 378 километра плажна ивица в сравнение с хиляди в Турция, а и там площите и мащабите са много големи, което допринася за комфорт на туристите", обясни Жеков.

Според него в момента в България друг голям проблем е липсата на човешка ръка и не само в туристическия бранш. В сектора "е по-ярко изразен, защото е в голямата си част сезонен". За него хората вече търсят по-скоро постоянна работа.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар