За какво хаби енергия енергийният регулатор

ДКЕВР моли ВАС да я упъти в енергийното законодателство, но дали зад това не прозира нова вълна от проблеми за ВЕИ производителите

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Енергийният регулатор явно или не се е отказал да търси механизми да намали обещаните от страната и залегнали в закон изкупни цени, или просто няма ясна политика по отношение на зелената енергия.

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) отново демонстрира неяснота в намеренията й към ВЕИ сектора. Притеснението този път произтича от едно странно искане на регулатора, свързано с въведените от него през 2012 г. временни цени за достъп до мрежата. От правна страна въпросът изглежда ясен и сам по себе си не би трябвало да безпокои инвеститорите. Дали обаче зад него се крие нещо повече, дали той е свързан с някаква планирана и дългосрочна политика на комисията, или е просто последният й опит да защити предходните си незаконосъобразни действия, остава неизвестно.

Малко предистория

На 14.09.2012 г. ДКЕВР прие решение, с което въведе временни цени за достъп до преносната и разпределителните мрежи за производители на електрическа енергия от възобновяеми източници, ползващи преференциални цени. Решението беше обжалвано от почти всички ВЕИ производители пред Върховния административен съд (ВАС). Съдът отмени въведените цени за достъп, но регулаторът обжалва пред петчленен състав на ВАС.  Окончателните съдебни решения потвърдиха отмяната.

Очаквано в ДКЕВР не останаха доволни от начина, по който приключиха делата. Това недоволство се изрази в едно процедурно искане, което звучи абсурдно не само за юристите, а и от гледна точка на целения резултат. Комисията помоли съда да допълни първоинстанционните си решения, като й върне преписката със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, въз основа на които тя да приеме законосъобразно решение за определяне на временни цени за достъп до мрежата.

От правна страна посоченото искане съвсем не е на мястото си. Законът наистина позволява допълване на постановено решение. В административния процес това е възможно, когато съдът не се е произнесъл по цялото оспорване, т.е. когато в жалба срещу решението на ДКЕВР е било поставено искане, което съдът не е разгледал. В случая обаче всички искания, съдържащи се в жалбите, са разгледани. Връщането на преписката на административния орган за произнасяне не представлява подобно искане, а е правомощие на съда, уредено в закона. Процедурата започната от регулатора в случая е неприложима. Ако съдът наистина е бил длъжен да върне преписката на ДКЕВР, но не го е направил, тогава съдебното решение би било неправилно. Регулаторът би могъл да се защити чрез обжалване. При обжалването на съдебните решения в началото на годината ДКЕВР не поиска връщане на преписката и с този пропуск напълно загуби дадената й от правото възможност да се защити срещу евентуално неправилно съдебно решение.

Няколко допълнителни факта

Без да се спирам и на другите несъвършенства в молбите на комисията, заслужава да се спомене, че искането й е направено месеци след като е изтекъл законовия срок за допълване на съответните съдебни решение. Този срок е един месец от връчването на съдебните решения на ДКЕВР. При това положение съдът не следва изобщо да разглежда въпроса и е изненадващо, че ВАС дори е насрочил заседания по молбите на регулатора.

От значение е също дали съдът е могъл да върне преписката на ДКЕВР със задължителни указания. По закон това се прави, когато съдът отмени обжалвания административен акт (решението на ДКЕВР) и естеството на акта не позволява съдът да реши въпроса по същество. Разбирането на регулатора за решаване по същество явно означава ВАС със своето съдебно решение да определи временните цени за достъп до мрежата. При такова тълкуване съдът наистина няма как да определя размера на едни регулирани цени и би следвало да постанови в решението си, че връща преписката на ДКЕВР, като й даде задължителни указания. Посоченото тълкуване обаче е напълно несъобразено с фактите по делата, по които се иска допълване на решенията и констатациите на съда в тези решения.

Всъщност ВАС е отменил решението на ДКЕВР с мотивите, че такъв акт не е трябвало да се издава поради нередовни заявления за издаването му (порок, който е извън контрола на ДКЕВР). Как би могъл ВАС да даде указания на комисията да получи от трети лица редовни заявления?! Към това трябва да добавим и обстоятелството, че става въпрос за временни цени, които ДКЕВР може да определя при забава на тези трети лица заявители, да си подадат исканията за определяне на крайни цени. Следва, че комисията моли ВАС да й даде указания как тя сега да получи редовни заявления от заявители, които да са в забава в процедура за определяне на цени за достъп. Още повече тази молба на ДКЕВР идва десет месеца след като същите тези заявители са уведомили комисията, че са в забава - срок, в който заявителите са могли да заявят редовно, а ДКЕВР да приключи процедурата по определяне на окончателни цени за достъп.

Другият необясним въпрос е какъв резултат цели комисията с подобна стъпка. Дори и ВАС да уважи искането й въпреки всичките му несъвършенства, това, което комисията би постигнала, е едно признание, че тя може да определи цени за достъп до мрежата, но след провеждането на законосъобразна процедура. Така определените цени няма как да се приложат към минал период, т.е. те ще се дължат за времето след влизане в сила на евентуалното ново решение на ДКЕВР. Нищо не пречи на комисията да определи цени за достъп занапред и без да се допълват решенията на ВАС. Това нейно правомощие произлиза от закона, а не от съдебно решение.

Какво показва обаче искането на ДКЕВР: че регулаторът не се е отказал да търси механизми да намали обещани от страната ни на инвеститори и залегнали в закон изкупни цени; или пък че ДКЕВР все още няма ясна политика по отношение на зелената енергия, въпрос от изключително значение не само за националния енергиен пазар, но и на ниво Европейски съюз. И това се случва в България в момент, когато Европейската комисия вече е публикувала насоки към страните членки относно държавната намеса в пазара на електроенергия. Насоките подробно посочват методи, допринасящи за по-голяма ефективност и ефикасност на една такава държавна намеса (в частност по отношение на ВЕИ сектора) и няма никаква пречка регулаторът ни да заимства идеи от тях.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    stf avatar :-|
    Стефанов
    • - 6
    • + 2

    Капитал, много ме дразни как защитавате постоянно измекярите от ВЕИ мафията!!!
    Харесвам ви, но това мнооого ме дразни и ще ви заеба накрая!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-(
    lumpen
    • - 4
    • + 1

    Точно така!

    Собственика на вестника е един от измекярите от ВЕИ мафията, за това така ги подкрепят. Кой би отказал 9-10 милиона чиста годишна печалба...

    Като се абстрахирате от политическата попаганда тука има допълнителна информация:
    http://www.darikfinance.bg/novini/80521/%C3%EE%EB%FF%EC%E0%F2%E0+%C2%C5%C8+%E4%E0%EB%E0%E2%E5%F0%E0

    Нередност?
  • 3
    subsonic avatar :-|
    subsonic
    • - 1
    • + 4

    От постовете на горните двама виждам, че пропагандната машина на атомното енергийно лоби е постигнало целта си.

    Четох и статията от предоставения линк и последващите коментари - и там фрапиращо неразбиране на ВЕИ сектора и проблемите му.

    Защо всеки завистливо гледа колко бил годишния приход на този или онзи, а не се поинтересува и колко е била инвестицията, и за какъв срок се възвръща?

    Според направените инвестиционни разходи, инвестицията се възвръща за срок от 9-12 години, което е един сравнително дълъг период и не бих го определил като спекулативен.

    Проблемът е, че с наложената незаконно такса достъп, чиято цел беше капитализиране на ЕРП-тата и БЕХ (чрез ЕСО) и фалиране на независимия ВЕИ сектор, периодът за възвръщане на инвестициите изведнъж отиде отвъд 20-годишния експлоатационен живот на инсталациите.

    Проблемът е, че таксата достъп беше дискриминативна - приложена само спрямо определени производители, и то по различен начин в зависимост от времето на присъединяване. Все едно държавата да реши да събира по-висок данък само на хората със сини очи, и то само тези, родени между 65-та и 89-та.

    Проблемът е, че таксата достъп беше необоснована. Базирана върху мъгляви обяснения на ЕРП-тата че зелената енергия им причинявала неудобство при балансирането - без точни разчети как и колко струва това на разпределителните дружества. Забележете, тези разчети още липсват и именно това пречи на ДКЕВР да определи постоянна цена.

    Проблемът е, че беше нарушена процедурата за издаване на административни актове.

    Прблемът е, че решението беше взето на закрито заседание на комисията, без обсъждане, без предупреждение и тайно един късен петъчен следобед и оповестено едва няколко дни по-късно. Без да се даде възможност на засегантите страни да дадат своите аргументи. Беше взето по такъв начин, че да остави засегантите в дилема дали това е общ или индивидуален административен акт и по какъв ред да го обжалват - вероятно оставяйки вратичка на държавния регулатор да се извърти в удобната посока като види накъде отиват нещата.

    Проблемът е, че ЕРП-тата и ЕСО, близо половин година след отмяната на решението, все още се ослушват и не връщат неправилно събраните пари, а съветват ощетените да търсят парите си от ДКЕВР.

    Проблемът е, че ДКЕВР явно не си е взел поука от случилото се и се опитва отново да действа в зоната на здрача.

    Проблемът е, че държавата, оплетена в собствените си схеми и зависимости, се подигра с инвеститорите - много от които са големи международни компании и никога повече няма да си помислят подобна глупост, да инвестират, в която и да е сфера, в страна с нестабилен политически и инвестиционен климат.

    Страна, в която енергийното лоби е в състояние да сваля правителства и да издига нови, които да прокарват енергийните интереси на една голяма северна страна...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал