🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Не предлагайте кутията, създайте преживяване

Или 10 начина как да направим връзката студенти - бизнес по-успешна

Shutterstock    ©  Shutterstock
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Милена Петкова е мениджър "Знание" и ръководител на проекта "Корпоративен университет "Карол". Година след стартирането му проектът получи награда в конкурса Leadership 500 Awards 2014 в категорията International Company.

Преди да се присъедини към финансовата група "Карол", Петкова е била HR мениджър и мениджър подбор и консултант. Дълги години е работила като журналист и мениджър в печата и радиото.  Има магистърска степен по журналистика в СУ "Св. Климент Охридски", международни отношения в УНСС и управление и развитие на човешките ресурси в Училището по мениджмънт на НБУ. 

Какво могат да дадат компаниите на студентите? Или студентите на компаниите? Без да повтарям или отричам добре известните факти, посочвани в безкрайната дискусия за връзката между образованието и бизнеса, ще ви предложа 10 начина, които реално могат да я подобрят. И причината да твърдя, че всеки един от тях е добър и работещ, е, че това не са просто идеи и прочетена теория, а зад всеки има история от моя личен опит. Всички те могат да бъдат обобщени и в един-единствен съвет – предложете преживяване. А ето и самите препоръки: 

1.    Създаване, а не прехрана

Нагласата, с която компаниите приемат, а студентите тръгват към тях, определя успеха и дългосрочността на взаимоотношенията им. Може да изкарваме прехраната си или може да създаваме живота си, беше писал Джим Рон. Ако бизнесът вижда у младите хора създатели на бизнес, а те от своя страна – създаване на кариера, перспектива и възможности, вероятността от срещата да се получи нещо повече от формален стаж е много голяма. Затова – променете нагласите си.  
2.    Творчество, а не участие За създаването трябва всички да приемат своя "ангажимент" не просто като участие, а като творчество, в което се генерират нови идеи, връзки, концепции. Ако сте слушали Де Боно в София - мисленето е основна пречка за развитие на компаниите, а творческото мислене е алтернативата на споровете и традиционните  дискусии. Творческият подход в работата с младите хора е перфектната възможност фирмите да погледнат по различен начин на гората, в която обикновено всеки мениджър вижда по едно или няколко дървета.   3.    Учене, а не рутина
А как ще провокирате творческия процес? Като държите студентите далече от рутината и баналните неща, които обикновено им се дават само защото ще се справят, а и ще се отърват другите служители от това. Да подреждат папки или да въвеждат данни - това не е желаната работа дори и за стаж. Дайте им възможност да учат – покажете им направо "тайните на успеха" или това, което в момента учат служителите. Много е мотивиращо и енергизиращо, резултатите се виждат бързо.   4.    Доверие, а не отхвърляне

Защо бихте отделили време да учите студентите с ясното съзнание, че и вие можете да научите от тях, ако им нямате доверие? Не отхвърляйте тяхното включване с обичайното – докато ги науча, и трябва да си ходят (често срещан подход при стажовете). Повярвайте на младите хора и те ще повярват, че могат. Без това не биха могли да направят нищо нито за себе си, нито за вас. Ако е рано да делегирате, поне ги подгответе за това, че скоро ще им бъде делегирано. Ако е възможно – делегирайте!

5.    Мислене, а не указания

Компаниите търсят мислещи хора. В обявите за работа се вижда всеки ден. Търси се мислене извън кутията, а много често по време на стажове се предлага просто кутията. Както пише Питър Фиск, до 2020 г. около 50% от всички работници ще бъдат творчески професионалисти от един или друг тип. Вероятно сте гледали Тим Браун (TED) как представя концепцията за "дизайн мисленето". Използвате ли го? Смятате ли и вие, че е ключ към диференциацията и растежа? Студентите са една отлична група да тествате този подход и да правите редизайн, предефинирате, премоделирате или ремотивирате.   6.    Лидерство, а не мениджмънт Как? Като ги вдъхновявате в това, което правят, и им дадете възможност да правят и преживяват работата си. Бъдете лидери, а не просто мениджъри, които следят срокове и резултати. Качете се на 5-о ниво, нека студентите се почувстват част от вашето "ние". Те са бъдещите лидери, нали? И всяка фирма е едно много добро място, за да научат, че дa бъдeш лидep нe зaвиcи oт oбcтoятeлcтвaтa, а oт избopa, ĸoйтo пpaвиш вceĸи дeн, не само защото Джим Koлинc смята така, а защото ще осъзнаят това в начина на комуникация.
  7.    Смелост, а не пасивност Творчеството, мисленето, ученето, създаването, мотивацията – всичко това дава смелост на всеки стажант да предлага, да посяга към възможностите, да дефинира проблеми и да намира решения. Смелостта да бъдеш себе си. Смелостта да мечтаеш. Смелостта да повярваш, че можеш. Смелостта да създаваш, без да се фокусираш върху риска от провал, не е просто история от книга.  Научете ги на смелост и това ще им помага с каквото и да се занимават, след като се разделите или станат част от екипа ви.  
8.    Личностни умения, а не професионални

Когато си воден от лидер и имаш смелостта и свободата да си част от бизнес мисленето, това позволява да се развиваш и като личност. То води до промяна в отношението към теб самия, към твоята работа, към твоето бъдеще, това дава много по-трайна основа за твърдите умения. Онези, които всеки може да научи. Дайте на студентите малките семенца мъдрост, за да искат да достигнат повече, да потърсят повече. Да осъзнаят собствената си мотивация и ценности.

9.    Коучинг, а не менторство

Коучингът е много по-ефективен от традиционното обучение и за лидерите, и за стажантите. И винаги е свързан с постигане на цели - ключов момент в отношенията на бизнеса и образованието. Когато целта е ясно дефинирана, независимо от срока на един стаж или програма, подцелите са изпълними, стратегията – приложима. Когато знаеш какво и как трябва да постигнеш с помощта на своя коуч, можеш да извървиш този път фокусиран и отдаден на идеята да си успешен, да се развиваш, да създаваш.

Менторът в традиционните програми най-често се ограничава до наставничеството и контрола. Коучът, освен че умее да задава подходящите въпроси, умее и да слуша. Развивайте своите коучинг умения, като развивате стажантите.

  10. Автентичност, а не имитация

Автентичността в лидерството като тема със сигурност ви е попадала, ако следите харвардските издания и автори. Но дори и да не сте навлизали в дълбоките води на автентичното лидерство, със сигурност знаете, че последователите лесно разпознават имитаторите. Студентите не само разпознават фалшивия имидж, разминаването между реклама и действителност, но и не се боят да го кажат на глас или като статус, да го постнат някъде и да посочат с пръст – царят е гол.

Нали си давате сметка, че всеки стажант става бранд точка на контакт? Той не просто изгражда отношението си към вас като към работодател, но и продължава да работи за вашата репутация и след като формално сте приключили отношенията си с него.

Студентите - какви по-добри творчески мислители за вашия бизнес в икономиката на знанието и идеите? Създайте им среда, посрещнете ги като личности, които очаквате и на които имате пълно доверие, дайте им възможност да са смели, учете ги на това, което знаете, и се учете от тях. Поведете ги към тяхното лидерство. Вие създавате своя бизнес. Те – своето бъдеще. Преживявате заедно. Обогатявате се. Променяте се. Създавате бъдеще.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tze15365876 avatar :-|
    tze15365876
    • - 2
    • + 2

    Тази нали знае, че стажовете са за по няколко месеца, а не по пет години?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    lazarus avatar :-|
    Lazarus
    • - 2
    • + 4

    Според статията, компаниите основно трябва да работят за своите стажанти. Освен това са задължени да им плащат като на свои служители. Май ще понамалеят стажантите...

    Нередност?
  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee
    • - 2
    • + 4

    Ко? Не!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 4
    vladopak avatar :-|
    vladopak

    Много добре.
    Аз го прочетох като насоки за работа с новопостъпилите работници, които при нас са току що завършили студенти или учещи в момента, и всичко е ОК. Всъщност и сам съм достигнал до някои от насоките по емпиричен път. Образованието обаче си е образование - просто всичко се научава по-бързо. Само глупаците се учат от само от собствените си грешки.

    Нередност?
  • 5
    izabell avatar :-|
    izabell

    Още един елемент:Приемственост,а не самонадеяност.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал