🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

За първите 9 месеца на тази година има двуцифрен ръст на онлайн рекламата

Председателят на "Интерактив Асошиейшън България" (IABulgaria) Жанет Найденова пред "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Нашата мисия е да утвърдим интернет като един от основните канали за комуникация, наред с телевизията, радиото, пресата и външната реклама". Така Жанет Найденова, председател на браншовата асоциация от учредяването й през септември 2009 г., определя задачата на IABulgaria. Затова организацията е отворена към рекламодатели, онлайн медии, агенции и технологични компании.

В интервюто с Жанет Найденова ще научите още за дейността на IABulgaria през тази година, тенденциите на пазара и плановете за 2011 г.

- Какво постигнахте досега?

- Международен респект и разпознаваемост на сдружението от асоциациите на IAB (Internet Advertising Bureau) в Европа и света. От март 2010 г. IABulgaria е асоцииран член на IAB Europe и представена на уебсайта на IAB Europe в секцията "Национални IAB и партньори". Това бе целта ни за първата година от създаването на сдружението и я постигнахме. В чисто вътрешен план – партьори сме на "Български Награди за Уеб", "БГ Сайт 2010" и Webit, изнасяме презентации на всички събития, семинари и кръгли маси, свързани с интернет и дигиталния маркетинг.

- Стреми ли се IABulgaria да стане пълноправен член на IAB Europe?

Асоциацията не може да стане пълноправен член, тъй като има изисквания за обеми на пазара, а ние не отговаряме на тях. Това, за което работим много упорито през последните 9 месеца е сключване на лицензно сппоразумение с IAB USA за ползване на бранда от "Интерактив Асошиейшън България", което на практика ще превърне IABulgaria в IAB Bulgaria. Надяваме се да подпишем договора до края на 2010 година.

- Как си обяснявате факта, че все още малко на брой компании са членове на IABulgaria?

Фирмите, които развиват дигиталния пазар в България още не са станали проактивни на българския пазар и може би очакват да видят повече вътрешна активност от страна на "Интерактив Асошиейшън България", за да бъдем по-атрактивни за тях.

Така бе и с Българска Уеб Асоциация (БУА) през първата година от създаването й. Да припомня за читателите, че имах честта да бъда председател на БУА през периода 2005-2007 г. Българските фирми са пасивни, чакат да бъдат поканени, докато чуждестранните дигитални агенции, които са членове на IAB в съответните страни и създават поделения в България, се свързват директно с  нас и подготвят документите си за членство.

- Какво остава да свършите до края на 2010 г.?

До края на годината имаме много важната задача да планираме бюджета и дейностите за 2011 г. на IABulgaria. Освен това ще сформираме работна група, която да лобира за бранша и да подпомага с експертно мнение и препоръки местния екип от българска страна. Той ще подготви и изпрати нашето предложение до Брюксел относно предстоящия Закон за cookies (бисквитките), като част от внедряването на ePrivacy директивата на Европа. На 25 май 2011 г. след обсъждане на всички предложения този закон ще влезе в действие от Брюксел.

- На колко възлиза онлайн рекламата в България през 2010 г.?

Годината още не е приключила и за да се даде отговор на този въпрос е нужно сериозно проучване, за да гарантираме истинността на цифрите.

През 2010 г., за първи път в годишния доклад на IAB Europe 2010 "AdEx Europe Benchmark" България е включена в картата на дигиталния маркетинг, благодарениe на IABulgaria. Ето и данните, публикувани за България:

1) Обем на пазара на онлайн рекламата в България за 2009 г. – 25 млн. евро

2) Банерната реклама за 2009 г. в България е 14 млн. евро.

3) Относителен дял на онлайн рекламата в България към общите рекламни бюджети през 2009 г. - 6,2%

За първите 9 месеца на 2010 година има двуцифрен ръст на онлайн рекламата, навлизане на чужди дигитални агенции на българския пазар и повишена активност на обучения, семинари, курсове за интернет маркетинг с участието и на много чужди лектори.

- Какво планирате за 2011 г.?

За следващата година планираме едно голямо събитие – форум на IABulgaria, с участието на IAB Europe и сдруженията в Европа, съчетано с работна среща на IAB за Централна и Източна Европа, на която IABulgaria ще е домакин в София; подпомагане участието на победителите в конкурсите Български Награди за Уеб и БГ Сайт за безплатно престижно участие в IAB MIXX Awards Europe 2011, две проучвания за пазара в България, участие в семинари с презентации и множество партньорства за развитието на бранша.

- Как ще се развие пазарът на онлайн реклама през следващата година?

Очакваме да следваме тендецията в близките (като интернет проникване и развитие на дигиталния маркетинг) до нас пазари като Унгария, Словакия, Полша и да отбележим двуцифрен ръст на пазара и около 10% инвестиции в онлайн реклама като дял от общите рекламни бюджети.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gligi avatar :-(
    gligi
    • + 2

    За същото време продажбите са спаднали тройно....

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал