🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

900 хиляди български потребители всекидневно ползват Facebook

Вицепрезидентът на Facebook Блейк Чендлий пред "Капитал"

"Излизането на борсата не стои като опция в краткосрочните ни планове"
"Излизането на борсата не стои като опция в краткосрочните ни планове"
"Излизането на борсата не стои като опция в краткосрочните ни планове"    ©  Надежда Чипева
"Излизането на борсата не стои като опция в краткосрочните ни планове"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Профил

Блейк Чендлий беше лектор на Webit - най-голямата конференция за онлайн бизнес в Източна Европа, която се проведе тази седмица в София. Той е първият европейски служител на Facebook. Чендлий е вицепрезидент от октомври 2007 г., когато компанията отваря офиса й в Лондон. От началото на 2009 г. се заема със задачата да основе представителства на Facebook във всички страни-членки на ЕС. След юни 2010 г. той поема търговските операции на компанията в Европа, Близкия изток, Африка, Латинска Америка, Азия и тихоокеанския регион.

Преди кариерата си във Facebook, Блейк Чендлий работи четири години в Yahoo като търговски директор за Великобритания. Има бакалавърска степен по бизнес от университета в Гетисбърг, САЩ.

Гледахте ли филма "Социалната мрежа"?

- Още не. Мисля, че съм единственият служител на Facebook, който не го е гледал. През последните шест седмици пътувам много и не мога да отида на кино. Разбираме какво искат да постигнат създателите на филма. Мисля, че Марк Зукърбърг наскоро коментира: "Де да беше животът ми толкова забавен." Истината е, че той е прекарал последните шест години в писане на код, а не в непрекъснати партита.

Колко са активните българи във Facebook?

- Имаме 1.8 млн. потребители от България. Половината от тях - около 900 хиляди, ползват сайта всеки ден. Около 80% от българските ни потребители влизат в сайта поне веднъж всяка седмица.

Какъв е подходът на компанията към малки пазари като България?

- Всеки пазар е адекватен за нас. Няма значение дали става дума за Турция с нейните 27 млн. потребители във Facebook или за България. Не влагаме много усилия да гледаме на пазарите един по един, правим го единствено заради рекламодателите. За нас даден пазар не е географско понятие, а общността от хора, която говори на един език.

Колко са местните разработчици на приложения във Facebook?

- Не съм сигурен, но вероятно са стотици. В Източна Европа има много дейни програмисти.

Кои са най-важните източници на приходи за Facebook?

- Огромната част от сегашните ни постъпления идват от реклама. В близкото бъдеще това ще остане основният ни източник на приходи. Има други неща, върху които работим, като например Facebook Credits (това е виртуална валута, която може да купите чрез PayPal или кредитна карта. Един виртуален кредит струва 10 реални цента - бел. авт.). Тя позволява на хората да плащат за продукти и услуги, създадени от външните разработчици на Facebook. През повечето време обаче не мислим за капитализиране на аудиторията, а се съсредоточаваме върху разработването на по-добри продукти.

Каква част от приходите ви ще представлява Facebook Credits в следващите години?

- По принцип не коментираме приходите си. А и твърде скоро пуснахме услугата, за да прогнозираме. Това, което правим в общия случай, е да създадем нещо, като след това оставим на хората да ни покажат кое в него работи и кое не. Накрая променяме продукта, докато отговори на пазарната нужда.

Защо създадохте Facebook Questions (система за обмяна на въпроси между съмишленици в сайта)?

- Услугата е част от нашата основна мисия да свързваме хората, така че те да споделят. Смятаме, че е по-важно да позволим на хората да задават въпроси на приятелите си, вместо да въвеждат своите питания в интернет търсачка. Questions е първият ни опит да достигнем до това. Като цяло се стараем да следваме новите поведенчески модели във Facebook и тенденциите в други среди.

Работи ли Facebook върху собствен браузър?

- Има много спекулации около компанията, които не бихме искали да коментираме.

Фокусира ли се Facebook върху геотаргетирането на своите потребители?

- Това е много важно за нас. Искаме да улесним начина, по който потребителите ни споделят своето местоположение със своите приятели. Разбира се, някои хора може да не искат това. Възможността да кажете къде сте чрез мобилен телефон не е нищо ново. Най-важното е да убедим хората, че контролът какво и с кого споделят е в техни ръце.

Ще дебютира ли Facebook на борсата?

- Това не стои като опция в краткосрочните ни планове. Сега се съсредоточаваме върху увеличаването на аудиторията и връзките с рекламодатели. Facebook е печеливша компания, така че няма нужда да търсим инвеститори.

#Webit

- Брутните инвестиции в онлайн реклама в България през 2010 г. ще са около 40 млн. лв., а ръстът е около 8%, сочат данните на "е-Академия", която е организатор на изложението Webit.

- За 2009 г. рекламните инвестиции във всеки български интернет потребител са около 7 лв. според изчисленията на браншовата асоциация IAB Europe. Най-висок е този показател в Чехия - почти 100 лв.

- Ebay ще създаде румънска и българска версия на своя сайт през следващата година и половина.

- Глобалните инвестиции в мобилна реклама за 2009 г. се разделят в следната пропорция: 55% за sms-и, 25% - банери, 20% рекламна при ползване на търсачки, сочат данните на мобилния оператор Blyk.

- Около 85% от хората никога не кликат върху реклами. 8% от от потребителите кликат върху 85% от всички реклами, сочат данните на анализаторската компания ComScore.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    1951 avatar :-|
    1951
    • + 6

    Доста свободни интерпретации прави този чичко...
    1. Последния път, когато поръчвах реклама (преди седмица) през ФБ ми даваше, че потребителите от България са 1,45 млн. Този тип говори за 1,8 млн...
    2. Горната цифра обаче трябва да се гледа крайно критично, защото има огромно количество фалшиви профили и профили, които не са на хора, ами на разни магазини, фирми и прочие (нещо, което принципно е забранено, но явно ФБ си затваря очите). По мое мнение тези фалшиви профили са едно между 10 и 15% от общите профили. Значи вече говорим за едно 1,2 млн. потребители у нас.
    3. Реално значителна част от хората (поне моите неимперични наблюдения са такива) ползват ФБ веднъж на няколко дни. Активните потребители, тоест тези, които цъкат всеки ден по поне час са към 1/3 от цялото количество...

    Иначе рекламата във ФБ е ултра ефективна, стига да знаеш как да я направиш. Но пак по мои наблюдения в България това рядко се случва...

    Нередност?
  • 2
    coreni avatar :-|
    Coreni
    • + 7

    Предвид че само аз имам поне 5 "забранени" профила...

    Поради предочитанието си да сложа аватар, вместо снимка... "изпратете ни снимка на легален личен докумет за да може мда сравним със снимката и името на профила и ще ви отблокираме". От къде на къде тия ще ми събират лични данни?!
    Не че не познавам хора, които си Photoshop-наха снимки на личните карти, та там да се мъдри примерно Щрек (и бяха приети и отблокирани!) за да не си губат контактите, ама това си е чисто и просто изнудване.

    Значи те знаят къде съм, с кого контактувам, какво контактувам (често и доста повече), ама трябва да си дам и реална снимка, име и ЕГН/номер на документ ако искам да им ползвам услугата... Я у лево! Преживяхме комунизма, ще пеживеем и Facebook-овизма.

    Нередност?
  • 3
    kerezof avatar :-|
    kerezof
    • - 1
    • + 4

    помощ, преминах напълно във виртуалния свят :О
    скоро ще бъде установено присъствието на кибер болести
    и интернет пристрастяване от което аз лично страдам :(

    Нередност?
Нов коментар