Силни критики в общината срещу проектите за кръстовища на две нива в София

   ©  Красимир Юскеселиев
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На заседанието си днес след дълги спорове те решиха, че ще обсъдят още веднъж дали да разрешат на и.д. кмета Минко Герджиков да сключи договор за финансирането им с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за 70 млн. евро. Становището на съветниците ще трябва да мине и през гласуване в Столичния общински съвет, който ще заседава в четвъртък.

След търг по Закона за обществените поръчки (ЗОП) са избрани три фирми, които да преустроят общо пет кръстовища, обособени в три пакета - на бул. “България” и бул. “Акад. Иван Гешов” и на бул. “Акад. Иван Гешов” и ул. “Св. Георги Софийски”; на бул. “Драган Цанков” и “Алея Яворов” и на бул. “П. Яворов“ и бул. “Стоян Михайловски”; и на бул. “Андрей Сахаров” и бул. “Андрей Ляпчев”. Първият пакет печели фирма “Балканстрой” с оферта за близо 38 млн. лв, вторият – “Главболгарстрой инфраструктурно строителство”, предложила 88 млн. лв. и третият – “Трейс” за около 9 млн. лв.

Първи срещу решението за сключване на договор за финансиране от ЕИБ възропта общинският съветник от НДСВ Владимир Каролев, който дори не знаеше, че е имало процедура по ЗОП. Той се усъмни, че победителите са предложили нереално ниски цени и прогнозира, че впоследствие ще искат допълнително споразумение за увеличаването им. Една от фирмите дори нямала опит в подобни строежи. Каролев предложи да се направят договори с изпълнителите, които да фиксират цената, така че “дори и покривът на лятното кино да падне, да няма мърдане”. Несъгласен беше и Иван Нейков от СДС, според когото процедурите по избор на изпълнител дори не са приключили, защото резултатите им се обжалват. Той каза, че не може да се иска финансиране от ЕИБ преди да е ясно колко ще струва изпълнението на проектите, което ще стане след като съдът се произнесе по жалбите на загубилите. Заседанието на Върховния административен съд е на 25 ноември.

Оказа се, че междувременно вече има сключени договори с фирмите. Представителят на общинската администрация – Красимир Крачунов, директор на “Транспортна инфраструктура” потвърди информацията. Според него те са спечелили, защото са предложили ниски цени, докато имало оферти и за по 200 млн. лв. за един пакет от кръстовища. Улиците и булевардите пък били избрани така, че да не са налагат отчуждителни процедури, които ще забавят строежите и ще ги оскъпят. В дискусията стана ясно обаче, че за едно от кръстовищата – на “Алея Яворов” е възможно да се наложи изкупуване на малко парче земя, която попада в територията на къпалня “Мария Луиза” на Румен Гайтански. Крачунов твърди, че от януари 2009 г. е по-трудно да се иска допълнително увеличаване на цената в процедурите по ЗОП, защото за това трябва и одобрението на Агенцията за обществени поръчки, а то се получавало изключително трудно. “Тогава фирмите ще участват в други процедури по ЗОП на общината и ще ги печелят, и така ще получат пак допълнително финансиране”, прогнозира Каролев.

Мартин Заимов от “Алианс за София” пък се усъмни, че пътните артерии са избрани правилно. Той призова да се изчака да приключи анализът на чуждите консултанти, които ще помогнат да се изработи генерален план за организация на движението в София. Заимов твърди, че данните, с които се работи в момента за трафика в града, не са реалистични. Той поиска да се изберат не най-натоварените кръстовища, а тези, на които стават най-много катастрофи с жертви. Освен това напомни, че подобряването на пътищата стимулира повече хора да карат автомобили, което пък “разтоварва” градския транспорт.

На аргументите, че има икономическа и финансова криза, и предстои актуализация на столичния бюджет, председателят на комисията Орлин Алексиев от ГЕРБ отвърна, че точно заради това сега е моментът да се инвестира в инфраструктура. Наложи се да се обади по телефона на и.д. кмета Минко Герджиков, за да пита има ли срок за сключването на договора с ЕИБ, а той го увери, че това трябва да се случи до края на месеца.

Представителите на мнозинството имаха достатъчно гласове, за да прокарат решението в комисията, но отложиха гласуването, за да може поне в комисията някои от въпросите да се изчистят преди заседанието в четвъртък. “С този популизъм дискусията ще се пренесе в пленарната зала”, коментира Алексиев. Комисията ще се събере час преди него, за да види какво е записано в договорите с фирмите.

38 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-@
    Павел Лазаров
    • - 28
    • + 18

    Кръстовищата на повече нива са престъпна недомислица! По света вече те не са символ на прогрес, ами на мегаломания, на тотално неразбиране на механизмите за създаване на град с ччистосърдечна глупост

    Повече и по големи пътни инфраструктури ознават само покана за повече трафик. Това преведено на човешки език означава повече коли, повече шум и отровни газове и прах! Около бетонените чудовища ще умре всичко, ще паднат цените на жилищата в близост, ще започнат да ги обитават безнадежни нещастници.

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-@
    Павел Лазаров
    • - 17
    • + 13

    Публикувах горното без да искам. Ето тук цялостния ми текст.
    _______________________________________________

    Кръстовищата на повече нива са престъпна недомислица!

    По света те вече не са символ на прогрес, ами на мегаломания, на управленско късогледство и липса на фантазия, на тотално неразбиране на механизмите за създаване на град с човешки измерения, а най-често на престъпна продажност или чистосърдечна глупост.

    Повече и по-големи градски пътни инфраструктури ознават само покана за повече и повече трафик. Това преведено на човешки език означава повече коли, повече шум, отровни газове и прах! Около бетонените октоподи умира всичко! Падат цените на жилищата в близост, поради обективната непоносимост на новичките условия на живот. Като следствие започват да ги обитават самобезнадежни нещастници. ... Картината е умопомрачителна!

    Който е любопитен да проюете мнението на човек, разбиращ наистина и от урбанистика и от управление, да заповяда на http://probujdane.com/statii/chetivo.htm

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    re
    • - 7
    • + 13

    Да бе, ония на запад са идиоти, та са направили кръстовища на 4 нива.Глупости.

    Нередност?
  • 4
    aptana avatar :-|
    aptana
    • - 6
    • + 11

    до 3: Направили са кръстовища на 4 нива, но не са ги направили в центъра на града.

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    скептик
    • - 5
    • + 11

    Павле, ти на кой свят живееш бе, човек - 2/3 от жителите на градовете в по-голямата част от света живеят на не повече от 200 метра от кръстовище. Като е малко и задръстено с коли е по-добре, така ли? Или си бил скоро на село и си се размечтал за пасторален бит?

    Нередност?
  • 6
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431
    • - 5
    • + 35

    Трябва да се инвестира в подобряване на градския транспорт и екология, а не в практиката да се ползва тон и половина машина за преместването на един брой пътник. Повече, по-чисти, по-редовни автобуси на газ и ток ще намалят замърсяването и ще привлекат хората да ползват автомобилите си предимно за междуградски пътувания. Една издигната монорелсова железница затормозява пейзажа и цапа околността несравнимо по-малко, отколкото двуетажен булевард. Паркинги на много нива около централната градска част ще разтоварят пешеходните зони от набезите на шофьорите, и това е по-важно от кефа на собствениците на автомобили - най-големите замърсители на софийския въздух.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-(
    dinvanalt
    • - 3
    • + 9

    Трябва да се подходи комлексно към решаването на проблема.Кръстовищата на две нива са удачно решение, но мисля ,че е по-добре вместо да се пръскат в различни райони да се изгрждат по направления, нещо като градски магистрали.Примерно по направлението Младост-Люлин, или което се прецени че е най необходимо.Сега на конкретните кръстовища ще се минава леко, но на следващите отново ще има тапа!
    Същото се отнася и за метрото(малко се отклонявам от темата).Беше по-добре да се изгради докрай първия диаметър,имам предвид да стигне до бизнес-парка и Панчарево, а след това да започне строителството на втория.Е ако има пари и за двете още по-добре.
    Хубаво би било около всяка метростанция да има паркинг,подземен, надземен или многоетажен, особено около началните станции.Това ще увеличи броя на ползващите метрото.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    m
    • - 3
    • + 5

    Не е лошо да се дават мнения и препоръки, но разбирачите понякога са повече от необходимото. Мене ако питате е добре да се направи подземна магистрала през центъра с много ленти и няколко изхода, а отгоре нищо да не се разширява, а само да се облагородява, подобни кръстовища и дори по-големи може да има само на изходите и входовете. И градския транспорт трябва да е изцяло релсов - надземен или подземен. Идеи много, но не много обосновани...

    Нередност?
  • 9
    npaine avatar :-|
    NPaine
    • - 1
    • + 10

    Много коментари, много идеи, почти всяка от тях заслужава внимание, но никоя не е достатъчно конкретна и бързо приложима за да ми реши проблема с 50минутното пътуване от лозенец през семинарията , по алея яворов, до театър софия.
    Помислете логично и трезво, без еко крайности и без обичайното фоново мрънкане. Примерно: Две такива кръстовища на Яворов ще облекчат връзката с Черни връх , ще поемат и много от трафика по канала,а аз оттам минавам вече само в неделя.
    Релсова моно железница или както там се нарича е нещо супер, убеден съм в това, само че в наши условия проектиране + изграждане ще продължи поне 10тина години, да не говорим колко ще струва.
    Надземните кръстовища за сметка на това са с готово финансиране, да не говорим че няма как да се строят безкрайно дълго време - просто защото на хората им прави впечатление и почват да мрънкат наистина сериозно, както при затворения заради метрото Черни връх . Друг е въпроса че като няма задръстване и колите минават бързо през кръстовището, се гори по малко гориво, емисиите са по малко и т.н. "бонуси".
    Иначе мен най ме кефи идеята за подземна магистрала на #8.

    Нередност?
  • 10
    kamendc avatar :-|
    Камен
    • - 5
    • + 8

    И аз съм против - такива кръстовища (детелини) се правят на магистрали или на т.нар. експресуейс, каквито има в Америка - път, който минава през целия град и няма светофари по него, а само детелини.
    Иначе просто задръстването ще се измести до следващия светофар. Никаква файда няма, ако се направят 5-6 такива детелини, надалеч една от друга, и помежду им теснотия и светофари. Язък за 200-та милиона, а до тези коментатори, които казват, че финансирането било осигурено - ами нали е заем, бе хора, нали ние ще трябва да го връщаме!

    Има много по-ефективни начини да се облекчи трафика - например в моя квартал главните улици са Дойран и Гоце Делчев - те са с по четири ленти, но се ползват само две, защото постоянно спират разни наглеци точно под знаците "забранено" - има и кофи за боклук на платното, и дупки, и какво ли още не. Да се пуснат паяци, солени глоби, и каквото трябва още за да се разчистят препятствията, и трафикът ще тръгне много по-добре.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал