🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В кръг срещу задръстванията

Естакади, кръгови и кръстовища на няколко нива ще разтоварят трафика в София, но най-рано след година

Три вида транспорт - автомобилен, трамвай и метро, ще съчетава кръстовището при Лъвов мост
Три вида транспорт - автомобилен, трамвай и метро, ще съчетава кръстовището при Лъвов мост
Три вида транспорт - автомобилен, трамвай и метро, ще съчетава кръстовището при Лъвов мост    ©  Капитал
Три вида транспорт - автомобилен, трамвай и метро, ще съчетава кръстовището при Лъвов мост    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В София регистрираните и приходящите автомобили са 50 пъти повече от паркоместата. За кръстовищата подобна статистика не е правена, но съдейки от ежедневните задръствания, свирещи спирачки, клаксони и ругатни по тях, капацитетът им със сигурност е няколко пъти по-нисък от необходимия. И въпреки че август разтоварва чувствително трафика и намалява шума по шосетата, проблемът с тапите по улиците и булевардите стои на дневен ред в останалите 11 месеца. От години за спасение за трафика повече се говори, отколкото реално нещо да се случва, а в същото време проблемът се задълбочава и броят на колите и изнервените шофьори по софийските улици неконтролируемо расте.

В София към края на 2009 г. регистрираните автомобили надхвърлят 750 хил., което е 24% от всички коли в страната. По маршрутите на градския транспорт се движат близо 600 автобуса, все още вървят и над 300 маршрутки, има и около 6000 таксита. А за десет години столичният автопарк е пораснал с над 33%. По неофициални данни в града обаче сега се движат близо милион коли, тъй като всекидневно над 200 хил. души от други населени места идват в столицата. И въпреки че от Столична община казват, че последните преброявания на трафика в София са били извършени преди повече от десет години и има ограничена информация за настоящите нива на движение, проблемът се вижда и с просто око.

Изграждане на кръстовища на две нива, кръгови кръстовища, естакади и тунели. Това са част от мерките, които ще доведат до облекчаване на трафика и елиминиране на конфликтни точки в града. През тази година в бюджета на София са предвидени 13.2 млн. лв. за започването на три проекта за изграждане на кръстовища на две нива – в Младост, при телевизионната кула и при пресичането на бул. "Акад. Иван Гешов" и ул. "Георги Софийски". Общата сума, предвидена за цялостното изграждане на тези обекти, е 42 млн. лв., като финансирането за тях ще дойде с част от отпуснатия кредит от 43 млн. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). След приключването на тези обекти ще се премине към изпълнението на следващите кръстовища, одобрени за финансиране от ЕИБ – това на бул. "Акад. Иван Гешов" – бул. "България" и на бул. "Пейо Яворов" – бул. "Стоян Михайловски", казаха от общината.

Средства (3.2 млн. лв.) през тази година са предвидени и за началото на строителството на т.нар. транспортен възел "Лъвов мост" - проект, който предвижда изграждането на кръгово кръстовище и пътен възел на две нива. Сметната стойност на този обект е 26 млн. лв. Неговото изпълнение ще бъде съфинансирано със средствата от кредита от ЕИБ.

В кръг около лъвовете

Кръстовището при "Лъвов мост" се предвиждаше първоначално да бъде готово заедно с втория лъч на метрото през лятото на 2012 г., нещо, което няма да се случи, тъй като проектът все още е в много начален стадий. Сега тече процедура за инженеринг – проектиране и строителство на обекта. За "Лъвов мост" има изготвен идеен инвестиционен проект, с който бъдещият изпълнител на инженеринговите дейности ще трябва да се съобрази. През седмицата общината удължи срока за подаване на документи за участие в процедурата до 1 септември, а не както беше първоначално обявено до 22 август.

Специфичното тук е, че на "Лъвов мост" ще се съчетават три вида транспорт – автомобилен, трамвай и метро. Идейният проект предвижда около съществуващия мост да бъде обособено кръгово движение, което да поеме автомобилният трафик. Това ще стане с изграждането на два нови дъгообразни моста, симетрично разположени от двете страни на съществуващия, които ще се влеят в бул. "Мария Луиза". Самият "Лъвов мост" ще се запази, но ще се използва само от трамваите. За пътуващите по директното направление на бул. "Сливница" се предвижда прокарване на два транспортни тунела, където ще бъдат изградени двулентови платна.

Третото ниво на съоръжението е тунелът на метрото и пешеходният подлез, които се изграждат в момента и не са част от обществената поръчка за кръстовището, а от проекта за втори метродиаметър.

Следващата пролет без задръствания в Младост?

В най-напреднал етап е проектът за кръстовището на две нива в квартал "Младост", което ще се намира при бул. "Андрей Сахаров" и бул. "Андрей Ляпчев". За обекта вече има издадено разрешение за строеж и се очаква реалното строителство да стартира до дни. Срокът, в който изпълнителят, сдружение "Трейс Виа", трябва да приключи с изграждането на съоръжението, е 240 календарни дни, или през пролетта на 2012 г. Стойността на обекта е 8.85 млн. лева.

При ул. "Андрей Сахаров" и продължението на ул. "Св. Киприян" ще бъде изградено четириклонно кръстовище на ниво терен. Основната част на проекта обаче ще е мост естакада. Предвижда се директното направление по бул."Андрей Сахаров" да преминава на второ ниво над бул. "Андрей Ляпчев". За целта ще бъде изградено мостово съоръжение от сглобяема конструкция с дължина 85 метра и с по две ленти за движение в посока.

От Столична община признават, че засиленото строителство в квартал "Младост" и оформянето на бизнес и търговски центрове в тази част на София изпреварва темпа на изграждане на улични трасета. Целта на проекта е да се създаде нова връзка между първа и втора част на "Младост" и изграждане нова пътна артерия, която да бъде алтернатива на бул. "Александър Малинов". От общината казват още, че с построяването на кръстовището ще се постигне преразпределяне на транспортните потоци, ще се облекчи натоварването на основни кръстовища в района и ще намалеят задръстванията.

Другите две кръстовища на две нива, включени в инвестиционната програма на София за тази година, все още са на по-ранен етап. За обекта на бул. "Акад. Иван Гешов" в момента се изготвя проект. Кръстовището при телевизионната кула – на бул. "Пейо Яворов" и бул. "Драган Цанков", вече има готов проект, който в момента се съгласува, след което предстои издаване на разрешение за строеж. Там обаче текат отчуждителни процедури, преди финализирането на които строителството няма как да започне.

22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat
    • - 2
    • + 27

    Добро начало. Дано!

    Нередност?
  • 2
    npaine avatar :-|
    NPaine
    • - 1
    • + 21

    Отчуждителните процедури на кръстовището при кулата ще са интересни.

    Говори се че ще е необходимо отчуждаване на терени от неработещата къпалня...самият басейн в момента се говори е собственост на Гайтански, който пък го откупил от Мая Илиева.

    Та това го споменавам за да не се чудим след това на рекордните разходи за отчуждаване.

    Иначе браво за проектите, но общината определено изостава с решенията на транспортният проблем в София. За кръстовищата се говори от поне две години че "Ей сега ги почваме".

    Нередност?
  • 3
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • - 8
    • + 19

    В колелото е истината. Открили са го англичаните отдавна, сега и на нас ни предстои да изобретим "колелото" отново за да разберем, че кръговото движение е най-разумното и саморегулиращо се нещо измисляно някога. Успех на проектите, дано успеят да поотпушат задръстената ни столица. Сега остава и магаретата дето си накупиха автомобили за 1 път в месеца ги дадат на скрап и освободят градинките пред блоковете проблема ще е почти решен.

    Нередност?
  • 4
    1951 avatar :-|
    1951
    • - 7
    • + 70

    Преди година - две точно в Капитал имаше прекрасна статия от френски урбанист, който обясняваше, че строенето на по-широки улици и повече магистрали не решават транспортните проблеми на един град. Или по-точно ги решават временно. Постепенно по-празните улици и по-спокойното движение подтиква още хора да си купят коли и ужасът се завръща. Та, като се замисли човек, французинът е абсолютно прав.
    В белия свят гледат напред в бъдещето и мислят как да разтоварят центровете на големите градове от движение (и не само центровете). Стимулират хората да ползват градския транспорт и велосипеди. Та хубавите кръгови движения ще се напълнят с 19-годишни дупета с раздрънкани Голфове.
    Така, че като жител на скромната ни столица настоявам за по-категорични мерки от страна на общината срещу заливането на града с МПС-та. Повече инвестиции в градския транспорт, вело алеи и по-скъпа и голяма "Синя зона"!

    Нередност?
  • 5
    gm avatar :-|
    GM
    • - 7
    • + 25

    Доста странно изглежда през кръга напряко да минава трамвай. През 10 мин като минава трамвай движението в кръга ще спира ?

    Нередност?
  • 6
    pavel_yan avatar :-|
    Павел
    • - 1
    • + 7

    Кирил Станилов: Трънливият път на София към Европа
    http://www.capital.bg/biznes/imoti/2006/03/03/235325_trunliviiat_put_na_sofiia_kum_evropa/

    Френският урбанист Андре-Мари Бурлон: София няма проблем с трафика
    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2010/01/22/846710_andre-mari_burlon_sofiia_niama_problem_s_trafika/

    Това са двете статии излизали в Капитал (както напомня и коментар [#4] от "1951"), които е хубаво да се препрочитат, когато говорим за решенията за софийския трафик. Тези няколко проекта може и да облекчават движението за момента, но трябва да бъдат гледани много по-критично в дългосрочен план.

    Нередност?
  • 7
    gmalinov avatar :-|
    gmalinov
    • - 3
    • + 17

    Крайно време е хората да спрат да се возят по един в кола и само калабалък да правят.Щото не може все ние (българите) да се гъзареем - на трамвай и автобус да не се качваме.Уж сме много бедни,все плачем,че заплатите са ни ниски,а от старите таралясници не слизаме.Всеки ден виждам коли по на 25-30 години да се движат,пушейки из София.И като им знам разхода на 100 км се чудя къде им излиза сметката на тия хора.А горивата по-евтини няма да станат,това е тенденцията.Затова - модерен градски транспорт,включително метро,велосипедни алеи и когато е възможно - пеш!

    Нередност?
  • 8
    totto avatar :-|
    Totto
    • + 5

    До коментар [#5] от "GM":

    Все пак голяма част от потока по Сливница (директният трафик) ще минава отдолу през тунела. Засегнати би следвало да са само идващите по Сливница и завиващи по Мария Луиза с ляв завой - което следва да малка част от трафика.

    Нередност?
  • 9
    mahony avatar :-|
    Mr. Mahony®
    • - 13
    • + 5

    Боже Боже ... Фатмъка върви по стъпките на своя Гуру. Тези хора не са ли чували за холандския "Закон за задръстванията"? Малоумници ....

    Нередност?
  • 10
    ceco avatar :-P
    Цецо
    • - 3
    • + 5

    До коментар [#5] от "GM":

    ще имаме кръгово със светофари. Кеф. Защото трамваите няма да са на 10 мин., а на под 5. Защото са няколко линии, двупосочно. Т.е полза ще има само за колите по Сливница, но не и за градския транспорт. Защото предвид спирките на автобусите и те ще трябва да минават по кръговото. Рядко мъдро решение. Да живей гл. архитект.

    Нередност?
Нов коментар