Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email

Заключителни тези - Няма съмнение, че ООН се нуждае от реформа

Снимка

Твърдението, че постоянно членство на ЕС в СС на ООН е нереалистично, е аргумент от миналото

Мария Неделчева

Благодаря на всички читатели, които гласуваха и допринесоха за дискусията като изказаха своето мнение. Разбира се, не мога да не изразя радостта си за това, че много от тях подкрепят моята теза. Позволете ми да ви представя още няколко от аргументите, които ми помагат да защитя твърденията си.

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Постоянно място за ЕС в СС на ООН е утопия, която може да навреди и на ЕС, и на шансовете за реформа в ООН

Антоанета Приматарова

Обсъждане на въпроса за постоянно място за ЕС в СС на ООН има смисъл само в контекста на предстоящата реформа в ООН. Най-малкото от 1992 г. никой не поставя под съмнение въпроса за необходимост от реформа на СС на ООН. Фактът, че реформата се обсъжда безрезултатно 20 години говори сам по себе си.

Основна теза Заключителна теза

Резултати от гласуването на този етап

64%28 гласа
 Благодарим за вашия глас!
36%16 гласа

Жени Колева

Модератор
Няма съмнение, че ООН се нуждае от реформа. В това са категорични и двете участнички в дебата ни "Трябва ли ЕС да има място в Съвета за сигурност на ООН?". Също така и двете казват, че в момента не може да се говори за единна външнополитическа позиция в рамките на Европейския съюз.

С единодушието – дотук. Както подобава на истински дебат, позициите на Мария Неделчева и на Антоанета Приматарова стоят в двата полюса на въпроса.

Според Мария Неделчева постоянното членство на ЕС в Съвета за сигурност е единственият начин ЕС да бъде възприеман като надежден партньор. Освен това евродепутатът е на мнение, че подобна реформа на ООН ще даде повече международна гласност на по-малките и по-нови членки на ЕС, включително на България.

Антоанета Приматарова от своя страна заяви, че идеята за постоянно ЕС-място в Съвета за сигурност, е не просто нереалистична, но и вредна идея, която отклонява вниманието от истинските проблеми и на ЕС, и на ООН. Според бившия главен преговарящ с ЕС искането на такава реформа би демонстрирало незачитане на новите глобални реалности.

Въпреки че своето мнение под първата фаза на дебата са дали най-вече читатели, които отхвърлят идеята ЕС да бъде постоянен член на Съвета за сигурност, гласуването до момента показва, че надделяват поддръжниците на предложението. Дали с новите си аргументи Неделчева и Приматарова ще обърнат гласуването или ще го затвърдят, това ще решат читателите по време на финалната фаза на дебата.
Снимка

Твърдението, че постоянно членство на ЕС в СС на ООН е нереалистично, е аргумент от миналото

Мария Неделчева

Позиция Да
Благодаря на всички читатели, които гласуваха и допринесоха за дискусията като изказаха своето мнение. Разбира се, не мога да не изразя радостта си за това, че много от тях подкрепят моята теза. Позволете ми да ви представя още няколко от аргументите, които ми помагат да защитя твърденията си.

Твърдението, че постоянно членство на ЕС в СС на ООН е нереалистично, е аргумент от миналото. Да, преди 20 години всеки би казал, че тази идея граничи с идеализма. Политическата реалност на международната сцена днес е променена. Биполярния модел на Студената война отдавна е преодолян, а европейската интеграция показва своите измерения и във външната политика.

Ако погледнем фактите, има основания да мислим, че позициите на Европейските държави се сближават все повече по темите разглеждани в ООН.

От 2001 г. насам, има ежеседмични срещи между представителите на ЕС участващи в СС на ООН. Държавите членки на ЕС, които не са представени в СС на ООН също участват в координацията чрез брифинги и неформални дискусии. Трябва да се отчете и, че от края на 90-те консенсусът на Европейските държави в Генералната Асамблея на ООН се сближава все повече.

Тези резултати следват логиката и динамиката на Европейската интеграция. Ако първите 50 години от развитието на политиките на ЕС, бяха посветени на създаването на траен мир и просперитет в Европа, то в следващите 50 централно място ще бъде отредено на способността на ЕС да влияе на международните отношения като регионален блок и да създава стабилност в съседните държави, както и в световен мащаб. Този нарастващ консенсус върви паралелно и с основаването и развитието на Външната политика и политиката на сигурност на ЕС.

Сближаването на позициите на ЕС във външната политика е и следствие от европеизацията. При изграждане на своята позиция държавите от ЕС не следват само логиката на рационалния (национален) интерес, но до голяма степен действат според това какво е приемливо за техните европейски партньори. Това е един вид социализация на европейско ниво.

По-големият проблем при отстояване на постоянно членство за ЕС в СС на ООН е, че Великобритания и Франция, все още гледат на своето постоянно членство в СС на ООН като съществена част от статуса им на "велики сили". Реално, това е една остаряла визия и тези държави вече започват да разбират, че сами не могат да се конкурират с издигащи се сили като Китай, Индия или Бразилия. Затова е нужна обединена Европа с повече тежест във външната си политика - Европа, която да е способна да защити ценностите си в световен мащаб.

Вярно е, че има теми по които ЕС не успява да излезе с обща позиция. Може би, защото те предизвикват различен национален отзвук, а може би и защото държавите от ЕС не са заставени да се координира от формална структура. Все пак, въпросите по които европейските страни имат различия, например войната в Ирак, както и военната намеса в Либия, не са правилото, а изключение от него. Формална структура, като членство в СС на ООН може да помогне да изгладим тези неразбирателства. Конкретно по темата за човешки права, и много други теми ЕС се движи обединено.

Въпросът за реформа на СС на ООН поставя на кантар престижа и влиянието на някои от държавите членки на Съвета. Затова вярвам, че решение за единно място на ЕС в СС може да бъде част само от една всеобхватна реформа на СС. В тази реформата не става дума ЕС да се превърне в държава, а да бъде по-сериозен актьор в международните отношения. Нека не забравяме, че Генералната Асамблея остава органа на ООН, където "суверенната равнопоставеност " на държавите членки е най-ясно изразена. Вярвам, че от своя страна, СС на ООН трябва да бъде отворен към възможности за многостранната дипломация и участие на регионални блокове. Само така може да има и по-добро географско разпределение на гласовете.
Снимка

Постоянно място за ЕС в СС на ООН е утопия, която може да навреди и на ЕС, и на шансовете за реформа в ООН

Антоанета Приматарова

Позиция Не
Обсъждане на въпроса за постоянно място за ЕС в СС на ООН има смисъл само в контекста на предстоящата реформа в ООН.

Най-малкото от 1992 г. никой не поставя под съмнение въпроса за необходимост от реформа на СС на ООН. Фактът, че реформата се обсъжда безрезултатно 20 години говори сам по себе си за трудните баланси, които трябва да бъдат намерени.

При финализирането на преговорите по тази протакана във времето, но тъй необходима реформа, ЕС не трябва да се занимава с въпроса за постоянно членство в СС на ООН, защото:

1. Интеграционните процеси са далеч от етапа, на който ЕС би могъл да има единна позиция по всички въпроси на глобалния дневен ред. Както метафорично се изразява един от коментаторите в дебата: не може да се впряга каруцата пред коня. Никога не е имало единение около визията, че "федерална Европа" е крайната цел на европейската интеграция. Приемането на Договора от Лисабон мъчително демонстрира липсата на подобно единение. Дали харесваме идеята за федерална Европа и дали тази идея е на дневен ред са два различни разговора. Аз твърдя, че тази идея не е на дневен ред и че това е факт, който следва да се отчита.

2. Обсъждането на въпроса както вътре в ЕС, а още повече в рамките на ООН, е обречено на неуспех. То ще означава загуба на усилия, които би било по-добре да се съсредоточат върху реалистични варианти, позволяващи на реформата да се случи.

На този етап ЕС няма единна позиция по реформата на СС на ООН. Заблуждение е, че Договорът от Лисабон задължава държавите-членки да се обединят около такава позиция. В Декларация 14 към Договора от Лисабон се казва, че новите разпоредби относно общата външна политика и политика на сигурност "няма дазасегнат съществуващата правна основа, отговорностите и областите на компетентност на всяка държава-членка по отношение на определянето и провеждането на нейната външна политика, нейната национална дипломатическа служба, отношенията ѝ с трети страни и участието ѝ в международни организации, включително членството на държава-членка в Съвета за сигурност на ООН." Нито Франция, нито Обединеното Кралство са готови да се откажат от своя статут в СС на ООН. Нещо повече, Германия, до скоро една от най-силните застъпнички за федерализирането на ЕС, се бори за постоянно място в СС на ООН и е част от Г4 – Бразилия, Германия, Индия и Япония, обединили усилията си за получаване на статут постоянен член на СС на ООН. Спекулира се със сценарий, при който провал на Г4 (много вероятен) Германия изоставя националните си амбиции и подкрепя инициатива за постоянно място за ЕС в СС на ООН. При подобен сценарий (ако всички 27 държави се обединят около него) ЕС би претендирал за три постоянни места – за ЕС, за Обединеното Кралство и за Франция. Не бих искала да влизам в темата за непостоянните членове, но при сегашната система държавите от ЕС получават до три непостоянни места в СС на ООН. Няма сценарий, при който 27-те държави се обединяват около обща позиция, включваща постоянно място за ЕС в СС на ООН, която да не води до свръхпредставеност на ЕС.

Една хипотетична обща позиция за постоянно място за ЕС в духа на резолюцията на Европейския парламент е обречена на неуспех. Образно казано, когато г-жа Неделчева аргументира, че "ако ЕС постигне постоянно членство в Съвета за сигурност на ООН, това ще постави прецедент, според който не само държави могат да бъдат членове", отново имаме "впрягане на каруцата пред коня". ЕС би могъл да получи подобен статут само ако се промени Устава на ООН в посока предефиниране на ООН от организация на държави в организация на регионални съюзи. Подобна реформа категорично не е на дневен ред. Пътят не върви от създаване на прецедент към реформа на Устава на ООН, а от реформа на Устава на ООН към прилагане на промените. Обща позиция на ЕС, която имплицира свръхпредставеност на ЕС, би била посрещната като евроцентрична арогантност и би била неприемлива за повечето членки на ООН. Заради една предварително обречена на провал битка ЕС рискува да си спечели повече противници отколкото приятели и да излезе не със засилени, а с отслабени позиции в ООН.

Затова и моята категорична позиция: Искането на постоянно място за ЕС в СС на ООН няма да доведе до разрешаване нито на вътрешно-координационните въпроси на ЕС, нито на предизвикателствата пред СС на ООН. То може да се превърне по-скоро в част от съществуващите проблеми на ЕС и на ООН.

Резултати от гласуването на този етап

64%28 гласа
 Благодарим за вашия глас!
36%16 гласа
Този етап е приключил

17 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил primatarova Рейтинг: 8 Неутрална
11 юни 2011 20:29 1

Много моля модераторът да смени подвеждащото заглавие! То не отразява категоричното ми твърдение, че постоянно място за ЕС в СС на ООН не е на дневен ред.

Моето заглавие би било:

Постоянно място за ЕС в СС на ООН е утопия, която може да навреди и на ЕС, и на реформата на СС на ООН

 
Преглед на профил zumz Рейтинг: 458 Неутрална
11 юни 2011 22:28 2
- +Оценка
+5

Изглежда нито едната, нито другата страна са запознати с Устава на ООН (UN Charter) съгласно който само държави-членки, но не и организации могат да бъдат членове на Съвета. Тъй че предложените две гледни точки са по същество безсмислени тъй като не е възможно при сегашния регламент евентуално членство на ЕС дори да бъде поставено за обсъждане. Но дори и хипотетично да се предположи, че такова членство би било възможно - как тогава би следвало да се процедира по отношение на Великобритания и Франция - и двете членове на ЕС и същевременно постоянни членове с право на вето в СС? Такъв конфликт (казус) не мисля че е решим. А и дори ЕС да би могъл да получи представителство в СС - никой от постоянните пет не би се съгласил на нов постоянен член с право на вето. СС - и това е отдавна разгласена публична тайна - е просто удобна формула за петимата постоянни да налагат на света каквито решения те преценят за добре. За демокрация или равно представителство тук въобще не става дума.

 
Преглед на профил primatarova Рейтинг: 8 Неутрална
12 юни 2011 12:56 3

Благодаря на предходния коментатор за препотвърждението и на моя аргумент (който явно е подминал), че Уставът на ООН сам по себе си изключва възможността ЕС да стане член на ООН или на СС на ООН.

 
Преглед на профил Иван Янакиев Рейтинг: 233 "Не"
12 юни 2011 14:43 4
- +Оценка
-2 +3

Според мен, темата на този дебат е сама по себе си безумна и показва колко некомпетентни и дезинформирани са участниците в него. За съжаление, напоследък все по-често виждам тези две характеристики в представители както на европейските институции и на българските научни среди, така и на обществените и медийни гурувци. За мое още по-голямо съжаление, този псевдо-професионализъм се утвърждава като стандарт в България, който инфектира всяка една област от образованието, бизнеса и политиката до най-обикновения неквалифициран труд на метачката на улици. Това е българската пандемия.

ЕС в ООН е едновременно практически невъзможно и самоубийствено за двете организации. Ако ЕС все пак намери своето място в ООН - ще има ли такова и за другите супранационални, регионални, интеррегионални и мултилатерални организации?

П.С. Предлагам на г-жа Неделчева и поддръжниците на тази "идея" да помислят и за ново име на Организацията на Обединените Нации (ООН), може би най-удачният вариант би бил Организация на Обединените Нации и Организации (ООНО).

 
Преглед на профил Kristina Hristova Рейтинг: 740 Неутрална
13 юни 2011 11:20 5
- +Оценка
-5 +3

г-н Янакиев, острият ви тон към участниците и мотивите, с които обяснявате тяхната "некомпетентност" са странни. Вие говорите за ЕС като организация, но чували ли сте някога да има статут "гражданин на еди коя си организация", така както има статут "гражданин на ЕС'. Реално вие и аз като граждани на ЕС се ползваме от определени права и задължения (вж Хартата на основните права на ЕС). На ниво ЕС се определят общи стратегии за икономическо развитие и се определят в какви сфери да бъдат насочвани структурните и кохезионните фондове, съществува обща валута и обща граница за голяма част на държавите в рамките на този съюз от държави. Така че ако ние сме европейски граждани, аз не виждам защо и да не бъдем представлявани от един глас на световно ниво.

 
Преглед на профил zumz Рейтинг: 458 Неутрална
13 юни 2011 18:34 6
- +Оценка
-1 +3

За абсурдността на предложения "спор" вече коментирах. Работата ми е плътно свързана с ООН така че от 10 г. следя внимателно как работи организацията и съм добре запознат със структурата й. Общото ми впечатление е, че ООН носи повече вреда отколкото полза. Това е свърталище на високо-платени бюрократи от 192 държави от чиято работа почти няма полза, но има много вреда. Вредата се изразява в постоянно пропагандираната идея колко благородна и необходима е функцията на ООН за добруването на света, а същевременно почти всички (поне 95 процента от служителите) си дават ясна сметка, че става дума само за дебели заплати, лъжлива пропаганда и малко работа. ООН е по същество проядена и компрометирана от цинизъм и корупция организация. Не го казвам ей така да се изхвърлям, това са многогодишни наблюдения, разговори и анализи. Обаче съществуването на ООН и особено статутът на Съвета за Сигурност са изключително удобна формула за Великобритания, Китай, Русия, САЩ и Франция да налагат на света решения каквито тях ги устройват. И поради това не е възможно и няма да успеят никакви опити за реформа, постоянните пет винаги ще намерят начин - чрез демагогия или иначе - просто да отлагат и отлагат каквито и да било действия които биха могли да променят настоящия статут на СС.

 
Преглед на профил Иван Янакиев Рейтинг: 233 "Не"
13 юни 2011 20:03 7
- +Оценка
-1 +2

До коментар [#5] от "jeleznica":

Уважаема госпожо / Уважаеми господине, извинявам Ви се затова, че тонът ми Ви се е сторил неуместно странен. Уверявам Ви, че той е просто болезнено искрен.

Позволете ми също така да се съглася с мнението Ви само частично, но без да навлизам в дребнави спорове и дискусии за структурата и функционалността на ЕС, Еврозоната и междудържавни споразумения, като Шенгенското такова. (вж. учебните материали на който и да е студент от 1ви семестър по Международни Отношения или European Studies, в който и да е акредитиран университет в света)

А Вие чували ли сте, че Вие и аз освен граждани на страна, членуваща в ЕС, сме и граждани на страна, членуваща в ООН, НАТО, Съвета на Европа, ОЧИС, ОССЕ, СЗО и още много други организации (но и би- и мулти-латерални междудържавни споразумения) и като такива граждани Вие и аз се ползваме не само с определени права и задължения, но и винаги сме били и сме представлявани на световно и/или регионално ниво?

Поздрави и приятна седмица.

 
Преглед на профил Kristina Hristova Рейтинг: 740 "Да"
14 юни 2011 10:46 8
- +Оценка
-2 +2

До коментар [#7] от "Иван Янакиев":

Явно, не успяваме да се разберем, не говоря за гражданин на страна членуваща в еди коя си организация, а за статута "гражданин на ЕС". Не знам да има "гражданин на ООН" или на ОССЕ, но статутът "гражданин на ЕС" съществува. В тази връзка, когато минавате на границата да сте виждал да има гише за "граждани на ООН", така както има за "граждани на ЕС". ЕС далеч не е просто организация, както пишете вие, това се опитвам да ви кажа.

 
Преглед на профил mosaica Рейтинг: 0 "Да"
14 юни 2011 17:45 9
- +Оценка
-3 +1

Подкрепям тезата за постоянно членство на ЕС в СС на ООН и ето няколко аргумента.

ЕС e член в своето единство и цялост на Световната Търговска Организация от 1995г. (тогава под името Европейска Общност). ЕС успява да излизе с единно решение в международните търговски преговори, не виждам защо да не успее да излезе с единно мнение и в ситуации от компетенциите на СС на ООН. Разбира се, общият пазар и единните тарифи в ЕС улесняват вземането на единно решение относно търговията, но също така държавите членки на ЕС споделят общи ценности за демокрация, човешки права, мир и т.н., т.е. те нямат диаметрално противоположни виждания в геополитически аспект. Това се подсилва и от фактите изложени от г-жа Неделчева, че от края на 90-те години консенсусът на европейските държави в Генералната Асамблея на ООН се сближава все повече.

Лисабонският договор създаде ЕС като юридическо лице. Това означава, че страните-членки на ЕС вече са узрели за подобна идея ЕС да подписва международни споразумения като едно лице и да взема решения като едно лице, и е въпрос на време кога това право ще започне да се използва по-активно.

Твърдението, че реформата на СС на ООН досега е била безрезултатна, не означава, че тя трябва да бъде забравена. Това е характерно за всяка голяма реформа на международно ниво, която изисква повече компромиси и затова и доста повече време, за пример можем да вземем Преговорите от Доха, Лисабонския договор и т.н. Германия се...

Прочитане на целия коментар
бори за постоянно членство в СС на ООН много преди да се заговори за постоянно място за всяка от т.нар. Г4. Затова, според мен Германия би била по-съгласна на варианта едно място за ЕС, отколкото реформа, в която тя не получава място в СС на ООН изобщо, което е вероятно. Като цяло Германия има силни позиции при вземането на решения в ЕС, така че едно място за ЕС не би я обезпокоило значително. Дори и Франция и Обединеното Кралство да запазят местата си, все пак с едно място на ЕС, останалите държави на ЕС ще бъдат по-силно представени в СС на ООН, отколкото в момента.

В заключение, забелязвам от коментарите на читателите, че тези, които са против, са всъшност доста евроскептични, т.е. като цяло не много положително настроени към каквато и да е по-голяма интеграция в ЕС (най-вече коментари от първата част на дебата, тъй като във втората има най-вече неутрални мнения). И последно, струва ми се, че някои от изложените юридически доводи по-скоро обяснияват защо е трудно да се постигне единно членство на ЕС в СС на ООН на този етап, но не дават отговор на въпроса 'трябва ли', т.е. желателно ли е или не.

 
Преглед на профил Mariya Nedelcheva Рейтинг: 0 "Да"
14 юни 2011 23:00 10
- +Оценка
-2 +2

Благодаря на всички за изказаните мнения.

@Иван Янакиев:
Вярвам, че и от двете ми тези ясно личи, че поддържам участието на регионални блокове (организации) като нова форма на членство в СС на ООН - Африканския Съюз, Карибската Общност, МЕРКОСУР, АСЕАН, и т.н. Неминуемо за тази цел са нужни промени в Устава на ООН. Това разбира се е тема на отделен дебат. Резултатите от такава реформа ще бъдат естествено развитие на многостранната дипломация след края на Студената война. Несъмнено ЕС трябва да бъде лидер при такова развитие. От една страна като пример, че регионалната интеграция дава резултати в икономически и вътрешнополитически план, от друга, че това дава възможност и за по-голяма тежест във външната политика. Моите убеждения са, че функционалната интеграция на ЕС не трябва да става шаблон и не може да бъде прилагана като готова формула на други регионални организации, а по-скоро трябва да действа като вдъхновение за такива регионални блокове.
Освен това, бъдещо участие на регионални организации в ООН не изглежда толкова невъзможно, ако се вземат предвид вече съществуващите неформални групи, според които се разпределят десетте места за непостоянни членове на СС на ООН (групите са Африка, Азия, Източна Европа, Западна Европа, Латинска Америка и Карибския басейн)

@mosaica:
Съгласна съм, че има известно изместване на дискусията в посока евроскептицизъм, или какви са възможните пречки пред ЕС за членство в СС ООН. Да, ЕС...

Прочитане на целия коментар
трябва да има място в СС на ООН. Смятам, че вярната нагласа е в намиране на възможностите за такова членство и приветствам позитивния подход.

 
15 юни 2011 11:27 11

Този коментар беше изтрит в 11:28 на 15/06/2011 от неговия автор.

Преглед на профил ilin Рейтинг: 1416 Неутрална
15 юни 2011 11:31 12
- +Оценка
-1 +2

До коментар [#4] от "Иван Янакиев":

Г-н Янакиев, не сте съвсем прав. СССР, Украйна и Беларус бяха членки на общото събрания на ООН, но само СССР беше представена в Съвета за сигурност. Така че могат да участват и организации на държави, каквото СССР твърдеше, че е.

ЕС не е организация, в интерес на истината международното право не познава такъв тип обединение. Освен това, ЕС вече има правосубектност, така че в бъдеще спокойно може единното представителство да се разшири, стига страните членки да пожелаят. ЕС вече е представена в СТО от европейската комисия. България няма специален представител към СТО.

Това, че моментът не е дошъл, не означава че не трябва да водим дебат. Дебатите са за това да видим дали изобщо би имало смисъл ЕС да участва единно в СС на ООН. Всички се оплакват, че Брюксел ни налагал нещо. Брюксел нищо не ни налага. Просто в България чакаме до последния момент да поговорим по съответния проблем и накрая все сме изненадани.

 
Преглед на профил Иван Янакиев Рейтинг: 233 Неутрална
15 юни 2011 14:53 13
- +Оценка
+1

@ Mariya Nedelcheva:
Благодаря Ви за уточняващият отговор. Представени по този начин, тезата и аргументите Ви звучат доста интересно и приемливо. Наистина, под въздействието на процесите на глобализация (Global governance), особено след края на Студената война, значението и ролята на регионалните блокове се увеличава непрекъснато. Под една или друга форма, в по-малка или по-голяма степен автономните държави отдават част от суверенността си и започват да се стремят към изграждането на колективна идентичност и по-силна регионална интеграция, защото това им дава по-голяма икономическа и политическа тежест като глобални актьори. В този ред на мисли, според мен, истински важният и интересен дебат е, както Вие го формулирахте, дали е естествено и неизбежно участието на регионалните блокове (организации) като нова форма на членство в СС на ООН? (отговор също @ коментара на mosaica)

Ако ДА – тогава съм съгласен, че ЕС трябва да бъде едновременно предводител на тази вълна и пример в това развитие за всички останали организации.

Ако НЕ – това ще е така, защото има много отворени въпроси. Най-вече понеже моментната практика от неизбежното и непрекъснато сътрудничество на ООН с различни регионални организации и блокове е изпълнена с проблеми.

*Къде ще се взимат решения – на регионално или глобално ниво?
*Как ще се регулира злоупотребата с определянето на регионални приоритети и интереси и тяхното трансфериране на ниво ООН?...

Прочитане на целия коментар
(влиянието на регионални хегемони, малки регионални споразумения според интереси или зависимост)
*Кой и как ще финансира проектите, институциите, структурите и мисиите, ако намалеят националните интереси?
*Ще има ли нужда от по-гъсто институционализиране в ООН?
*Ще надделеят ли икономическите и политически интереси над „социалните“ в ООН?
*Много важно: колко голяма е опасността да се прехвърлят допълнителни технически проблеми от регионално на глобално ниво? – т.е. неоптималното функциониране на ЕС е нищо в сравнение с проблемите на MERCOSUR и ASEAN, а да не говорим за т.н. Growth Triangles като IMS-GT или SIJORI.
*Освен това, от чисто научна гледна точка, ще бъде ли подобен сценарии прецедент в международното сътрудничество и по този начин една нова форма на кооперация в т.н. „нов“ регионализъм? Или пък може да се обясни със съществуващите теории на Global governance, суб-, интер-, транс-регионализъм, мултилатерализъм и т.н.?

Отплеснах се в коментара си, но наистина ме заинтригува темата. Има и още много други въпроси и аргументи, които могат или трябва да се вземат под внимание. Това е наистина една чудесна тема за анализ, разработка или дебат на научно ниво в университета, например – може би за курсова или дипломна работа, а защо не и истинска публикация.

Благодаря Ви за интересния дебат.

@ ilin (и @ jeleznica)
Уважаеми господине, аз лично бих бил много внимателен в сравнението между СССР и ЕС, затова не бих могъл да го коментирам „набързо“.

Що се отнася само до ЕС, аз знам, че като структура той е доста добре познат на международното право. Този тип съюз (обединение) между различни държави се характеризира с т.н. „Supranationalism“, което превръща ЕС от своето създаване през 1993г. в една супранационална организация. Но тази структура не е нещо ново, защото е описвана от философите, политиците и юристите още през 18-ти и 19-ти век. Разбира се, в днешната си форма се развива от Робърт Шуман и Жан Монне.

Та да се върнем към ЕС – ако до сега той само се характеризираше със своята супранационалност, след влизането в сила на Лисабонския договор ЕС вече официално е супранционална организация. Това на практика се проявява най-вече в областите, в които независимите от националните правителства органи (като Комисията и Парламента) притежават значителни правни компетенции. Въпреки това, в ЕС има и области, които нямат супранационален характер (наднационален), а точно обратното, те се характеризират с т.н. „ Intergovernmentalism“ или това са областите в които са нужни правителствени решения (Европейския съвет и общата външна политика и политиката за сигурност).

Според Лисабонския договор ЕС си остава супранационална организация с 27 страни-членки и част от супранационалността е това Брюксел да ни налага неща „отгоре“, но дали да ни представлява в ООН е по-сложно. Сега се сещам и за онова предложение на Андрю Дъф за 25-те евродепутата – май ще им дойде малко в множко, ако трябва и за ООН да мислят.

 
Преглед на профил province2001 Рейтинг: 458 Неутрална
16 юни 2011 11:42 14
- +Оценка
+1

Нека се промени името на дебата и той да се нарича Необходима ли е реформа в ООН, като организация на държави и регионални съюзи? С под-тема ЕС като регионален съюз - член на ООН.
Въпреки това въпорсът за разликите вътре в ЕС. Имайки предвид историята на Съюза, струва ми се че по-лесно ще се промени ООН, отколкото Великобритания и Франция да запеят с един глас. Истинският проблем е вътре в ЕС.

 
Преглед на профил kirka80286 Рейтинг: 515 Неутрална
18 юни 2011 00:28 15

Супер ялов дебат за нещо напълно номенклатурно и бюрократично...

_____

"Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
 
Преглед на профил Thermobee Рейтинг: 1416 "Да"
18 юни 2011 11:11 16

Субектите на международното публично право са вече не само и не толкова отделните национални държави, а и устойчивите наднационални обединения, каквото е ЕС. Европейският съюз е уникален и с трансфера на част от суверенитета на държавите към него и затова ЕС трябва да заме място в най-авторитетния международен орган - Съветът за сигурност към ООН.

_____

Не на ислямската инвазия в Европа!
 
Преглед на профил voklev Рейтинг: 233 Неутрална
18 юни 2011 18:26 17
- +Оценка
+1

Какво ни интересува ? Пък и никой не ни пита !

 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Какво следва?

Със следващия етап дебатът трябва ли ЕС да има място в Съвета за сигурност на ООН приключва. В него ще направим обобщение на мненията на дебатиращите и участниците във форума.