// Интерактив /Дебати
Трябва ли да има субсидия за електрическите автомобили?
Илин Станев, модератор Включване в дебата- 74 Основни тези 16 окт 2011
- 37 Заключителни тези 30 окт 2011
- 3 Победител 21 ное 2011
Победител - Мнозинството от читателите подкрепят субсидиите за електромобили
Разпределение на гласовете по етапи
Етап 1 - 225 гласаДа
Илия Левков
Индустриален клъстер електромобилиПрактиката във всички държави с амбиции за развитието на електромобилността е да се подпомагат участниците в този пазар както чрез пряко финансово субсидиране, така и чрез целево намаляване на данъчната тежест. В България също е необходимо да се развие стимулиране и подпомагане на пазара.
Основна теза Заключителна тезаНе
Красимир Атанасов
CFAИзключително ми е трудно да намеря икономически логична връзка между субсидията и ефективното използване на ресурсите. Вероятно това се дължи на факта, че разсъждавам като икономист, а не като политик, свирещ зелен блус по тънките струни на избирателите.
Основна теза Заключителна тезаИлин Станев
МодераторМиналата седмица зам.-председателят на икономическата комисия в парламента Валентин Николов е внесъл поправка в закона за ДДС, според която фирмите, закупили електромобили, могат да си възстановяват данъка (предложението още не е качено на сайта на Народното събрание, така че няма подробности). Тя като цяло следва идеите на министерството на икономиката, които бяха развити и в нашия дебат.
От другата страна са застанали депутатите от комисията по бюджета, които смятат, че подобна схема би противоречала на европейското право. Според тях за електромобилите не може да се направи изключение, тъй като това би било дискриминация спрямо другите производители и вносители. Очаква се тяхното мнение да надделее, още повече, че в момента министерството на финансите се опитва да изгребе и последната възможна стотинка от данъци и такси. До приемането на държавния бюджет остава много малко време и едва ли за този срок ще бъдат въведени други стимули. Така че и през следващата година евентуалните купувачи на електромобили трудно могат да се надяват на някаква финансова подкрепа. Остава им надеждата, че софийска община най-накрая ще изготви наредба, позволяваща инсталиране на зарядни колонки върху общинска собственост.
Така в управляващата партия е надделяло мнението срещу субсидиите. Т.е. противоположното на споделяното от мнозинството в нашия дебат. В същото време Симеон Дянков явно се е отказал от идеята си за въвеждане на по-високи данъци за старите автомобили, за да се стимулира покупката на нови и по-чисти возила. По този начин управляващите не застават и зад някои от разумните идеи за екологизиране на съществуващия автопарк, явно страхувайки се от масово обществено недоволство.
С това нашият дебат завършва. За първи път той съвпадна с реално обсъждане на законодателство и е добра илюстрация за това как понякога между големите идеи и тяхното приложение зее огромна пропаст. В случая, отказът от стимули за електроавтомобилите не е резултат от дълбоки философски разсъждения за ползата и вредата от субсидиите, а чисто и просто от страха да не се отвори вратичка за искане на данъчни облекчения и от другите вносители на автомобили.
Искам да благодаря на Илия Левков и Красимир Атанасов, които ни представиха своите позиции и ни помогнаха по-добре да изградим нашето собствено мнение. Спорът със сигурност ще продължи, така че винаги можете да се връщате към този дебат в търсене на аргументи за или против подпомагането на електромобилите.
Разпределение на гласовете по етапи
Етап 1 - 225 гласаСледващият дебат
Очаквайте скоро новият дебат на "Капитал". Можете да предлагате теми за дискусия на www.capital.bg/interaktiv/debati/suggest.php.
-1 +1
Т. е. не!
-1 +1
Трябва да има равнопоставеност на пазара.
+4
Задължително да има субсидия, докато не минат определено количество - например 100.000 бр., като субсидията да намалява с увеличение на бройката. Нормално е първите да са субсидирани заради неудобствата - по-малко инфраструктура (зарядни станции), по-висока цена, по-ниска ефективност на първите модели ...
Първопроходците са винаги за подкрепа, но идеята да се мине към този вид МТС е велика.
Трябва да се мисли сериозно за ефективни устройства, добиващи енергия от собствени енергийни източници от слънчеви или вятърни генератори. Така всеки ще ползува неизчерпаема и екологична енергия. Това трябва да се насърчава...
_____
bax