Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
68% 200 гласа
  Резултати от общо 292 гласували.
32% 92 гласа

Разпределение на гласовете по етапи

Етап 1 - 129 гласа
69%
31%
Етап 2 - 36 гласа
69%
31%
Етап 3 - 53 гласа
68%
32%
Етап 4 - 74 гласа
68%
32%
Снимка

Да

Елен Герджиков

общински съветник от ГЕРБ

Увеличаването на цените за паркиране в новите зони не е самоцел. То е част от цялостна концепция за паркирането в града, която ще помогне за намаляването на трафика. Това е само началото. Целта е с рестрикции да се преориентира политиката за паркирането в София - от проблемите на автомобилите към проблемите на хората.

Основна теза Заключителна теза
Снимка

Не

Георги Свиленски

общински съветник от БСП

Когато се прави концепция за оскъпяването на синята зона, трябва да е ясна целта - дали наистина ще се облекчи проблемът с паркирането или пък ще се налеят пари в "Центъра за градска мобилност". Повишението не е целесъобразно, няма и финансова обосновка каква ще е печалбата и къде ще отиват средствата.

Основна теза Заключителна теза

Елена Старидолска

Модератор
Резултатите от дебатите за поскъпването на паркирането в т.нар. синя зона на София са категорични. От самото начало на обявяването на темата до края (22 март - 6 април) съотношението между привържениците и противниците на по-високите цени остана постоянно 70:30 в полза на първите. Общинският съветник от ГЕРБ Елен Герджиков успя да събере повече привърженици за тезите си от тези на колегата си от БСП Георги Свиленски.

Признавам си, че очаквах "по-ожесточени" схватки, но когато се зачетох в коментарите и погледнах отвъд броя на гласувалите, забелязах няколко неща:

1. Повечето хора, които декларират, че подкрепят поскъпването, го правят под условие - да има цялостна стратегия за движението в града, да има паркинги и алтернативен, надежден и добър градски транспорт. Някои от техните коментари са дори по-критични от тези на привържениците на Георги Свиленски. И едните, и другите имат почти еднакви аргументи, но заемат противоположни позиции.

2. Спорът всъщност се свежда до това дали поскъпването да стане преди изработването и задвижването на цялостен план за паркиране и трафик в столицата, или само по себе си е достатъчно добра стъпка в правилната посока. Без съмнение е, че такъв план трябва да има.

3. Един нерешен, но сериозен проблем е този за паркирането на постоянно живеещите в центъра в София.

Държа да отбележа още, че въпреки очакванията ми, още в началото Елен Герджиков и Георги Свиленски се отзоваха с желание на поканата на "Капитал" да се включат в дебатите и проявиха готовност да отговарят на появилите се въпроси. И двамата осъзнават, че е нужно широко обществено обсъждане на проблема с паркирането в София.

Благодаря и на всички, които отделиха от времето и енергията си, за да се включат във форума, особено на едни от най-активните - arco (Аркади Гайдов), keen.

Аркади Гайдов например изчисли, като се позова на общоприетите стандарти на IPI-International Parking Institute, че годишните приходи от едно място в синя зона би трябвало да са около 6-7000 лв. при 70% заетост. Той е "за" повишаването на цените, защото "подобно решение е намалило трафика до 22 % в град като Виена". За него "голямата измама е в разделното контролиране върху паркирането".

"Забележете, че таксуването се контролира от "Център за градска мобилност" ЕООД, а глобяването се извършва от една много неясна банда хибрид между общ. фирма "Общинска охрана" + един офицер на КАТ (по закон КАТ нямат в прерогатива си да се грижат за градските транспортни проблеми). За т.нар. "паяци", ВАС преди време постанови, че използването им по този начин е незаконно и презумпцията е, че "не може лице регистрирано по смисъла на търговския закон да налага санкции, това може да стане само от административен орган на основание на указ, закон, наредба и т.н.". Така както сега е приложено то ощетява общинския бюджет, обижда гражданите, има селективно подбиране на МПС-нарушители и откупване /рекет/ и икономически ефект към бюджета на общината изобщо няма".

Мнението на keen е свързано с по-мащабни решения - "Необходима е също и една по-целенасочена рекламна кампания за ползване на метрото. Поне за тези райони на София, откъдето то е достъпно. Това е защото хората трудно променят навиците си и по тази причина по-бавно забелязват новопоявили се предимства. Да повторя и тезата си от първия етап на дебата - категорично съм на мнение, че поетапно все по-голяма част от центъра на София трябва да става недостъпна за автомобили въобще. Трябва да се обособяват почти непрекъснати пешеходни зони и зони за велосипеди, както това е сега за началната отсечка на бул. "Витоша"..."

Ето и едно мнение "против" от rodolyubec - "Лесно е на чиновниците, които работят на бюро да отиват до работа с градски транспорт. Но ако работиш на място при клиенти, или им доставяш стоки, проблемът е кардинален и всеки клиент плаща в цената такса паркиране (дори и да няма кола - таксата паркиране е в цената на доставката на стоката)".

"Против" е и vat69 - "Някой въобще може ли да ми обясни в икономика на добавената стойност каква точно стойност генерира синята зона и съответно общинската фирма, за да има основание да събира целеви такси? Разчертаването с боя на паважа НЕ е стойност. А пък за същия този паваж вече сме платили чрез общинските налози върху личните автомобили. За маркировката също".

В дебата се появиха и интересни идеи, някои от които припомням по-долу:

"Защо в София не функционира най-елементарна система с фишове за глоби, като във всеки що-годе нормален град по света? Не разбирам какво толкова му е сложно: паркирал си на тротоара (ако ще да е в Люлин 6), минава една лелка, вкарва данните, изпечатва розов фиш за 30 лв на място, залепва го на предното стъкло. Има и една дигитална камера от най-евтините, с която документира с дата и час. Ако не го платиш до месец - тече лихва. Ако пак не платиш, добавя ти се към данъка в края на годината. Не ти трябват паяци, скоби, КАТ, и тн. - те са само за тежки случаи които пречат на движението. Да не говорим за караници, драскане на бои, пукане на гуми и т.н. Системата е елементарна, самоизплаща се и не само, а има потенциал за милиони приходи. Ако толкова пък е трудно и сложно, дайте го на концесия".
kman

"Повишаване не само на цените за паркинг, а и зониране на София, като влизането в зона 1(централните райони) да е платено. Подобно на Лондон. Събота и неделя може да е безплатно".
malart

"Въпросите както винаги са в приоритетите, явно ръководството на общината на този етап счита ,че не е уместно да започне да изпълнява пълноценно задълженията си по контрола на почасовото платено паркиране ,какво имам предвид :
1. Да премахне привилегията за безплатно паркиране на служителите на МВР /всички паркиращи знаем, че тя съществува и всяко отричане би било лъжа /
2. Да следи за спазване на двучасовия режим на паркиране на абсолютно всички МПС с изкл. на инвалидните те са на четири часа
3. Да направи абсолютно всички улици синя зона без пролуки за безплатно паркиращи в сега съществуващия периметър
4. Да свали всички паркиращи от тротоарите с отмяна на наредбата, която позволява това, като ги превърне в нарушители.
5. Да се грижи за местата за паркиране /зимата да ги почиства от сняг и лятото да ги маркира ,там където е необходимо, в момента навсякъде е необходимо /
6. Да намали броя служители отговарящи за синята зона и да редуцира разходите си за ФРЗ
7. Да не евакуира МПС-та, когато те не пречат на движението, просто да повиши глобите и събираемостта им.
Едва когато всичко по-горе описано се извърши ,тогава да се прецени от колко места има нужда и на каква цена .
По отношение на живущите в центъра може да се помисли и за една по-висока цена от порядъка на 10% от прихода на едно място в синя зона на годишна база ,като може да се предложи разсрочено плащане на три месеца с различни цветове стикери ,а евентуално за второ МПС висока цена около 30% от по-горната цена .
Общината трябва да предложи и един по-облекчен режим за превръщането в паркинги на огромния брой вътрешни дворове в идеалния център на София ".
drentchev

"Друга алтернатива за центъра е компания, която да снабди града с велосипеди под наем. Нещо като JCDecaux, която го направи за Виена, Париж, Брюксел, Лион и Сидни. И въпреки че в Париж и Брюксел няма достатъчна инфраструктура за велосипеди - няма обособени велоалеи - шофьорите се съобразяват, защото велосипедирането е институционализирано и подкрепено от общината. София има много по-голям потенциал в това отношение - би трябвало да се довърши започнатото. Трета алтернатива е строежа на паркинги под училищните дворове - добра и не толкова скъпа идея".
Павел Янчев

Дебатите за поскъпването на синята зона ще се пренесат в Столичния общински съвет. Концепцията ще се обсъжда първо в специализираните комисии, а после и на сесия, където ще бъде взето окончателното решение. Срокове за това няма.

Досега проблемът с паркирането беше обект на коментари от експерти, общинари, специалисти по трафика. Колкото повече обаче се отлага решението на въпроса дали и с колко да се повиши цената на синята зона, толкова повече той се превръща от практически в политически заради предстоящите местни избори догодина и калкулацията в каква посока ще тръгне общественото мнение. "Капитал" се постара да остане в полето на експертността, предстои да видим какво ще решат политиците.
68% 200 гласа
  Резултати от общо 292 гласували.
32% 92 гласа

Разпределение на гласовете по етапи

Етап 1 - 129 гласа
69%
31%
Етап 2 - 36 гласа
69%
31%
Етап 3 - 53 гласа
68%
32%
Етап 4 - 74 гласа
68%
32%
Подкрепете позицията си с коментар

12 коментара

Избор на тип:
Преглед на профил Bear Force One Рейтинг: 1257 "Да"
6 апр 2010 18:24 1
- +Оценка
-7 +8

Често ходя в центъра с кола, но смятам, че това е правилното мислене в случая.

 
Преглед на профил niki66 Рейтинг: 8 Неутрална
6 апр 2010 21:28 2
- +Оценка
-10 +7

За синята зона Елен е прав, цените трябва да се вдигат, но за всички и без привилегии. Градска мобилност пък като събере парички да наслага камери под път и над път като в Лондон ....... това е пътя , хората на запад са го измислили )))))).

 
Преглед на профил Стефан Василев Рейтинг: 225 Неутрална
7 апр 2010 00:25 3
- +Оценка
-6 +2

Очаквах подобни резултати - дори и по-голяма разлика в подкрепа на опазването на "европеизирането" на града.
Очаквах го защото в интернет и конкретно в тази медия аудиторията и потребителите са от <a href='http://vassilev12.blogspot.com/2009/06/blog-post_25.html'>по-интелигентната част от обществото</a>
Тази част от обществото, която мисли за бъдещето, а не за момента. Търси решения, а не пречки.
Дава идеи, а не предупреждения.

Това до някъде дава надежда за този народ.

_____

www.vassilev12.blogspot.com
 
Преглед на профил arko Рейтинг: 8 Неутрална
7 апр 2010 05:15 4
- +Оценка
-5 +7

Искам да благодаря на екипа на в-к"Капитал" и в частност на модератора г-жа Е. Старидолска за дадената ни възможност да коментираме този градски проблем. Разполагам с доста материали като вносител на "Идеен проект" в община Пловдив и София от 1996 г. Според мен решението на проблема с паркирането е политически и трябва политическите сили представени в местната власт да седнат и да вземат решение за изрязването на този тумор останал от милиционерските години преди 1989 г. Вътре в общината има лобита които пречат да се реши този проблем така както е в англо-саксонските държави. Ако се приложи този модел той ще елиминира 100% "човешкият фактор" и съответно ще увеличи приходите от таксуване и глобяване и 100% премахване на хаоса от паркирали МПС-ва.

_____

Панславизма е отрова за българската нация.
 
Преглед на профил ebter Рейтинг: 1366 Неутрална
7 апр 2010 10:10 5
- +Оценка
-6 +3

В близко бъдеще ще бъдат въобще забранени автомобилите с Вътр.Горене да се движат в градовете, ще има електромобили, но още не му е дошло времето.Дано да настъпи по-бързо.Много от Вас ще се учудят на бързината на разпространение на електромобилите. Ще стане точно както /джобните телефони/. Но явно още човечеството се бави!Тогава няма да има и много катастрофи, те автоматично ще спират при препятствия. Отдавна съм измислил тройна защита на автомобила при движение 90-110 км/час, така че той да не се смачквува и да запазва живота на водача като бъде подкрепван и от съвременните системи за защита. Но няма смисъл да се работи в тази област. Просто бъдещето е в електромобила!А той много въпроси решава накуп!

 
Преглед на профил Пешев Рейтинг: 8 "Да"
7 апр 2010 17:26 6
- +Оценка
-7 +7

Моите наблюдения за Лондон показват, че за живущите в района има безплатно паркиране само нощем (или в собствените имоти). А в Лондон се плаща абсолютно навсякъде за паркиране. Дори в крайните квартали и в улиците без изход и без сгради.
Ако на табелката пише, че можеш да паркираш за два часа и твоят автмобил е единственият на улица с очертани 50 места за паркиране, това означава, че след два часа отиваш и го преместваш на съседното празно място - иначе глоба.
Такива рестрикции и високи такси за паркиране осигуряват по-добри приходи за общината и по-добра възможност за поддържане на настилките, а също и запълване на градския транспорт с което го правят по-ефективен. Не че цената на градския транспорт в Лондон е ниска, но паркирането е много скъпо.

_____

Пешев
 
Преглед на профил Dwight Schrute Рейтинг: 464 Неутрална
8 апр 2010 14:48 7
- +Оценка
-1 +14

До коментар [#6] от "Пешев":

Стига с тоя Лондон бе, хора. Метрото там е с обща дължина 400 км, колкото са всичките "магистрали" в БГ. И това е само метро, a има и други форми на градски транспорт.

Къде са алтернативите в София питам аз?

 
Преглед на профил Nikolay Spasov Рейтинг: 388 "Да"
8 апр 2010 19:56 8
- +Оценка
-5 +10

Е, метрото до 1-2 години ще покрива общо взето голяма част от центъра, така че алтернативата скоро ще я има в цялостен вид, но и сега станциите в центъра не са толкова малко. Постепенно трябва да се работи в тази насока, с плащането в центъра и задължително да се премахне човешкия елемент със система като тази, вече спомената по-горе.

Като добавка към останалото, интересна е т. нар. Park and Ride (P+R) система, която видях в Амстердам и в градове в Нордрайн Вестфален, Германия (сигурно я има и другаде, разбира се). Идеята е ако идваш от друг град например (например турист си или си по работа - или си редовен commuter), паркираш в по-крайна част на града и пътуваш до центъра с градския, като получаваш билети за него (за всички в колата) и отстъпка от цената на паркинга. Стимули бол - по-евтино е (специално в Амстердам паркирането в центъра е 4-5 евро/час, а в П+Р е 6 евро за 24 часа, като получаваш безплатно билети за градския); като време не губиш нищо, ако ползваш метрото; отделно че е по-лесно да влезеш в центъра с метрото, ако не познаваш града и че въпросните паркинги се откриват по-лесно.

Може би си заслужава да се обмисли нещо такова.

 
Преглед на профил kocetoo Рейтинг: 225 "Да"
17 май 2010 12:24 9
- +Оценка
-7

ДА! Трябва да се увеличат цените, както и обхвата на зоните. Защо изобщо е подложено на дебат? Не може ли да излезете от офисите си и да видите за какво напрежение по улиците става дума? До метростанция Константин Величков вече е пълен ужас, а се очакват и два нови търговски центрове да заработят без нито едно парко-место.

 
Преглед на профил Mytten Рейтинг: 497 "Не"
7 юни 2010 10:44 10
- +Оценка
-2 +5

Мен ми е много интересно, защо поскъпват, данеби да са почнали да предоставят по-добра услуга? Данеби изобщо да предоставят някаква услуга? Тия пари за паркиране, къде отиват изобщо и аз какво получавам за тях?!!! Защо да ги )#^( ще ми правят платено паркирането в жилищни квартали, където няма нито административни, нито бизнес сгради?! АЗ не си ли плащам данъци за това ?! За какво има пътен данък изобщо? Ако искат да го увеличават за да подържат пътищата и да строят покрити или открити, абе каквито си щат паркинги. Ами да построят такива и да увеличават Ш*#*ЯТ му данък, колкото сметнат за добре! Копче няма да кажа, ще ги дам тези пари и дума няма да обеля, ако не мога да ги давам, няма да имам кола. Хубаво ще ги дам парите, ама ДА ЗНАМ ЗА КАКВО! А не, някакви мазни типчета да си пълнят дебелите (надявам се болни от РАК) гуши, за наша сметка, )^%#%$&$(
Вие изобщо четохте ли го тоя план като го подкрепихте - жълта зона, където ще се строят паркинги САМО ПРИ ГОЛЯМО СОЦИАЛНО НАПРЕЖЕНИЕ?!?!? Ми то какво е сега, социялно изпражнение може би?! И изобщо какви са тези планове от рода на: давай пари за нещо, което всъщност няма да ти дам и няма да получиш. Защото, нито имаш къде да паркираш(без да е в тъй-наречените "Зелени" площи), нито улицата(ако изобщо може да я наречеш улица, асвалта е лукс, който дори когато присъства с на поне 20тина години) пред жилището ти е подържана, нито имаш свободно място да паркираш наблизо, дори даже не ти и пазят колата. Изобщо,...

Прочитане на целия коментар
не ти се гарантира каквото и да било освен, че ще получиш лъскъв и прескъп стикер, а с него и поредното бреме. Защото те проблемите понеже са ти малко и живота не само ти е лесен и с песен си го пееш на уста, ами и така хубаво си пееш, че защо да не ти сложим и един хубав данък, като в Лондон. Не че ще взимаш пари като за лондончанин, или че ще живееш в Великобритания или изобщо ще получиш каквото и да било златно чудо, до което имаш достъп в този "златен" град - абе ще те товарим до дупка, пък ако стане твърде тегаво тогава ше го мислим!??!?!
И като толкова много ми давате примери и ми се сравнявате с другите държави и техните столици? ... абе ние освен пустият му данък какво друго общо намирате да имаме с тях?! Заплата от 50000 паунда годишно може би? Или къща с двор и гараж? Или пък обществен гараж, или какъвто и да било гараж изобщо? Може би поне сме голяма икономика, в която дори най-обикновеният складов работник има възможност да си позволи елементарни неща като: дом, кола, храна без притеснение. Абе достоен живот, да си позволи, не да не знае утре какво ще се случи, ще има ли какво да яде или не, ако ще да си скъсва гъза от работа.
Незнам кой е гениалният ум дал това предложение, но на него и на всичките му близки роднини по майчина и каквото и да било линия им пожелавам само най-хубави работи да им се случват ... Примерно: LARGE ANGRY BLACK MAN! ... или къща да си построят, от бъбречни камъни да я построят ;) Всичко най-най, ама някой ден и вие драги ми приятели ще се наиграете и ще хванете дебелият край на тоягата, и тогава тежко ви и горко!

_____

"Carpe Diem"
 
Преглед на профил КМЕТ В СЯНКА Рейтинг: 4507 Неутрална
26 яну 2011 02:58 11
- +Оценка
+2

защо никой не поставяоткровено въпросът за фалшивите карти на инвалиди за синя зона ?

_____

ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
 
Преглед на профил azyty Рейтинг: 388 Неутрална
5 окт 2012 23:27 12
- +Оценка
+1

Не е почтено да се събира данък "изтриване на зъбите" нито пък данък за местоживеене/ в случая - в центъра/. В края на краищата не живеем във феодалната Османска империя а в свободна демократична България на 21ви век.

 

Искам да получавам известия за развитието на дебата.

Следващият дебат

Очаквайте скоро следващия онлайн дебат на capital.bg. Междувременно може да проследите как завърши дискусията на тема "ДДС ли е най-подходящият данък, който да се увеличи по време на криза?"