Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:
K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).
Темата е нова.
Предложена е от Meister Eckhart и подкрепена от 108 човека.
Шест идеи, които ще разтърсят висшето образование
Какво трябва да се случи в университетите, за да произвеждат знание, а не дипломи
3 сеп 2010Какво ще "разтърси" българското висше образование?
Тази седмица работим по темата за реформа във висшето образование и търсим вашето мнение
1 сеп 2010Коментарът на По темата:Шест идеи, които ще разтърсят висшето образование. Какво трябва да се случи в университетите, за да произвеждат знание, а не дипломи |
-1 +36
Нека да продължа с въпросите, защото там ще намерите и част от отговорите:
авните служите, които са си купили дипломите от ЮЗУ и Великотърновкия ще ги върнат?
-защо преподавателите (особено тези с жълтите листа) са на щат към университетите?
-защо университетите си мислят, че за 400-500 лева наистина ще купят знаещ/умеещ преподавател?
-защо вместо да се изхвърлят некадърните студенти, на които мама и тати са платили следването (без да им се връщат парите), всяка година университетите искат да им се разрешат все повече места?
-четат ли деканите и ректорите сайтове като Jobs.bg и Jobtiger.bg? Въпросът е конкретен, защото на една дискусия преди три години един от деканите/ректорите на един от техническите университети в България се опитваше да ме убеди, че бизнеса бил виновен, че не подавал към вузовете от какви точно специалисти ще има нужда, и те, горките, все по стари програми карали.
-кога заплатите на деканите/ректорите и постовете им ще бъдат обвързани с качеството на образованието?
-колко от депутатите/министрите/държ
-кога деканите/ректорите ще започнат да търсят частно съфинансиране за университетите, но не само за себе си, а за университетите като цяло (например проекти, по които да работят студентите и стипендии)?
_____
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....-3 +27
- защо структурата на учебната програма не зависи от целта на обучението, а от това какво е удобно на университете и лекторите? Защо се променя всяка година, но не се обновява никога?
- защо гъвкаво обучение за работещи студенти и следдипломна квалификация се предлага само в полу-легални чужди университети (а и във напълно фалшиви български)?
- защо в България броят на държавните университети е колкото във всички западноевропейски държави взети заедно?
- защо законът не позволява на чужди университети да правят филиали в България? Равнището на образование на младото поколение ли е приоритет или протекцията на гилдия дърти професори?
- защо в "най-елитните" университети в България се подаряват масово изпити (и дипломи) и после въпросните университети претендират за високо европейско ниво и че са едва ли не свещения храм на българската просвета?
- защо в СУ и ТУ деканите забраняват и гонят проектите за нови практически ориентирани избираеми курсове с мотив че се отнемат студенти от традиционните курсове?
- защо държавната поръчка за теоретичните академични специалности е все още пъти по-голяма от практическите такива, а не обратното, както би било в една държава която претендира да е с пазарна, а не планова икономика?
-2 +21
и малко по-бизнес ориентирано: иално обезпечаване и предлагане на адекватна перспектива) на такива?
-защо след като западните фирми идват и мрънкат пред западни медии,че искат да инвестират в България,но нямало подготвени кадри на средно и високо ниво,не се ориентират към създаването(обучение,матер
-защо в България няма адекватна алтернатива на висшето образование,каквато са специализираните полувисши учебни заведения,така че да се налага с диплома за главен счетоводител да работиш като "продавач-консултант"?
-защо фунията на висшето образование в България е обърната обратно и зорът е да се влезе,а излизането с диплома е чиста формалност?
-защо има такава дупка между средно и висше образование,да не говорим за пропастта,която зее между българско средно и например немско висше образование(завършил съм немска гимназия в София,уча 3ти семестър политология в Свободния Университет Берлин и 1вата година наистина не знаех какво се случва)?
-защо очакваме от милиционерско правителсвто да приема образованието като свой приоритет?!?
_____
ilkodebilko.blogspot.com-7 +13
И аз ще продължа с въпросите, само че в малко по-различен аспект..
- защо всеки в тази държава си мисли, че е специалист по политика, футбол и образование?
- защо студентите вдигат вой до бога, когато в конспекта им за изпит попадне въпрос, който "не им е преподаден" на лекции? А не дай си боже да ги ангажираш с нещо, което изисква посещение на "библиотека"?????? Какво е това, каква е тази наглост.....
- защо, когато студентите трябва да предадат индивидуална разработка, тя обикновено се оказва "копи-пейст" от Помагало.ком, Дипломни.орг и други подобни?
- защо трябва фунията да е "обърната" - широк вход и тесен изход, когато от средното образование излизат "неграмотни", които нямат място в академичната среда? Или дайте да приемем 1000 човека, да им вземем субсидията за една година, а после да ги орежем....?
- защо контролът се разбира като "някой да определя какво да се учи"? Именно това е смисълът на академичната автономия, а си има и Агенция по акредитация....Нали този контрол същестува в средното образование, къде е резултата от него?
- и защо някой си мисли, че висшето образование се "дава" от университетите? Това не е сирене или кашкавал....Висше образование се взема - от всеки един студент в процеса на взаимодействието му с преподавателите, а не само с четенето на книжки дистанционно и зубренето за изпит.
-2 +9
аз ще се пробвам да отговоря на някои от въпросите на г-жа/г-ца Първанова.
- не мисля, че е добре да се нападат хората, които изразяват някакво мнение, каквото и да е то. Все пак е мнение и е много по-добре от липсата на такова у хиляди студенти. Именно пълния непукизъм и липса на позиция е една от най-големите язви на гражданското общество в България.
-като студент в чужбина (понеже сме свикнали да се оплакваме от България и все сочим с пръст "чужбината" и обясняваме как е там) мога съвсем отговорно да заявя, че в моя университет до този момент на изпит не ми се е падало нещо, което не е преподавано на лекции( А университетът ми е един от сравнително престижните според класациите, колкото и да са субективни те - за 2010 година се води в топ 10 на Великобритания).Ако се случи това, то вероятно студентите ще надигнат вой и ще получат повишение на оценките си за това че е включен материал, който не е от конспекта. Не старателни студенти има и в България, и на запад. Що се отнася до посещението на библиотеката - тук проблемът не е в самото висше образование, а в изродения модел на мислене в България по отношения на образованието ( а и на почти всички сфери) - или по-точно, неговото обезценяване.
- Нима мислите, че студентите на запад, ако можеха, нямаше да предават разработки копи -пейст? Естествено, че щяха. Само че повечето уважаващи себе си университети разполагат с програма, която засича плагиаризъм, и ако студентът не е цитирал източника...
Прочитане на целия коментар изрично обикновено получава слаба оценка за работата си. След като системата е пълна с пробойни, е напълно нормално да се очаква студентите да я прецакват.
- съгласен съм напълно - в България висшето образование е превърнато в частен бизнес. Не е реално в 7 милионна България да има 52 университета, а в 60 милионна Великобритания те да са едва 2 пъти повече. Тук не се прави наука, и не се изграждат кадри, а се правят пари за частни облаги. Но и тук проблемът е в контролът - трябва да се намали броят на университетите драстично, за да се повиши цената на това да имаш диплома.
- контрол не трябва да има за това какво да се учи, така е. Това трябва да се случи на основата на честна конкуренция между университетите. Който университет има по-добра програма, той печели по-умните и повече студенти и се получава някакво разграничение между добри и слаби университети, което мотивира слабите да подобрят качеството на обучението. Звучи утопично, приложено на българска почва, но ...
-навсякъде е така- висшето образование дава едва 2-3 процента знания, за това което те очаква след това в истинския живот. Сългасен съм, че студентите са тези, които трябва да проявят инициатива, за да получат повече от образованието си. Но това пак опира до установеното мислене, че няма значение какво учиш, щото после всичките сте в един и същи батак... Може би не навсякъде е така, но съм чувал доста истории за преподаватели, които не обръщат никакво внимание на студентите си и така този процес на взаимодеиствие е невъзможен...Да не говорим за легендите за писане на оценки на купчинки, което е пълно безсрамие от страна на хора, носещи титлата професор, да речем.
-2 +12
До коментар [#5] от "Йонка Първанова":
Аз пък ще отговоря по следния начин (очевидно работите в някой от така наречените университети):
- аз бх студент в български университет, в момента в който и последните качествени преподаватели го напускаха (периода 1990-1996). Кой избяга в чужбина, кой отиде в частния бизнес. Защо обаче най-некадърните преподаватели се издигнаха в кариерата? А асистентите, които наистина разбираха, се бореха за евтина квартира в студентски град? Какво обучение очаквате от тези хора, при положение, че те са изцяло социално зависими от броя на студентите, които пуснат на изпит?
- студентите са прави да протестират, че не сте им преподавали материала, а очаквате да го знаят. Цитирам един от моите професори: "ние не очакваме да запомните всичко това, което ви преподаваме. Но ви преподаваме всички тези неща, за да може един ден като ви потрябват, да знаете че ги има и къде да ги намерите". Как се връзва това с тезата ви че студентите трявба сами да се подготвят за неща, които не са им преподавани? И за какво сте тогава, да подписвате книжки и да биете печати на дипломите ли?
- защо допускате студентите да предават копи/пейстнати курсови/дипломни работи? Вие не четете ли какво се публикува в Помагало.ком, Дипломни.орг и други подобни?
- защо сте си направили фунията така, че да изцоцате максимално държавната субсидия? В края на краищата при изцяло държавно...
Прочитане на целия коментар финансиране е ясно, че колкото са повече студентите, толкова са повече и парите за преподавателите.
- след като искате академична автономия, при която сами да си определяте програмата, бъдете така добри да не искате държавно финансиране. Самофинансирайте се. Да видим кой ще дойде при вас. Така наистина ще покажете, че сте добър университет. Или че продавате дипломи. За справка - CISCO академията, която не дава кой знае какво образование, има повече студенти от някои университети в България.
- а вие защо си мислите, че висше образование се налива с фунията? Ролята на преподавателя е да предава знаията и опита си на хората, искащи да ги получат. В моя курс от 20 човека 4-5 ставахме. Водил съм курсове, и там около 20% от хората наистина стават, другите са баласт. Само че тук е вашата роля, която пак не сте разбрали, защото е обвързана с държавната субсидия - да помогнете на тези 20% да дръпнат много напред и да са горди, че са завършили университета, та да може следващата година хората да се избиват за места и да не са 20, а 30% читавите хора. И така докато не останат 20% баластра и 80% читави. Ама това само със стачки не става, иска се и акъл.
И понеже си мислите, че само вие разбирате от образование, да ви кажа, че и аз разбирам дотолкова, че МОИТЕ ДЕЦА НЯМА ДА УЧАТ ВИСШЕ ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ. А ако вие искате да имате приходи, можете да възприемете модела на продажби на дипломи по интернет - все ще има кой да си купи. Виж, със знанията е доста по-сложно. Там само с подписи и печати не става. Защото не се учудвайте ако утре се появи черен списък на българските университети.
_____
Икономедия се превърна в трибуна на тролове ЗА и ПРОТИВ правителството. Очевидно е, че няма какво да се говори или коментира с такива драскачи....-1 +4
До коментар [#6] от "manin":
Благодаря за коментара, имате право, но нападката ми в първия въпрос е по повод на зададените в горните коментари въпроси, отговорите на които се намират не в сферата на университетските възможности, а в сферата на политическата воля за промяна....И поради това да се пренася отговорността към тяхното решаване към ВУЗ-а е доста некоректно. Относно другите ви коментари - всъщност мисля, че сме на една позиция. Пробойни в системата има много, въпросът е кой и как ще ги запълни.
-1 +4
Университетите страшно злоупотребиха с автономията, които им се даде.Бих искал да разбера какви гаранции дават те за качество срещу тази автономия, при положение ,че никой дефакто не може да ги проверява.
_____
the devil is in the data-3 +3
До коментар [#7] от "epoc":
"студентите са прави да протестират, че не сте им преподавали материала, а очаквате да го знаят. Цитирам един от моите професори: "ние не очакваме да запомните всичко това, което ви преподаваме. Но ви преподаваме всички тези неща, за да може един ден като ви потрябват, да знаете че ги има и къде да ги намерите". Как се връзва това с тезата ви че студентите трявба сами да се подготвят за неща, които не са им преподавани? И за какво сте тогава, да подписвате книжки и да биете печати на дипломите ли?"
Уважаеми колега, вие сам давате отговора на този въпрос в собствения си коментар. Преподаването на лекции не е "диктуване" на информация, а формиране на умения за работа с нея. Именно затова е важно студента да може сам да намери необходимата информация, а не да зазубри това, което преподавателя е издиктувал на лекциите....
Относно другите ви коментари на моите въпроси - ще си позволя само да спомена, че "фунията" е предпоставена от държавната политика на финансиране - именно тя трябва да се промени. Защото в противен случай студентите са просто "калпак с пари". Както, между впрочем е и във всеки нашенски частен ВУЗ. И пак казвам - не е въпросът да всеки с диплома 3 от средното образование да стане студент. А хората с диплома над 5,50 задължително да се развиват в университетска среда. В противен случай ще продължим да си...
Прочитане на целия коментар купуваме кафето от бармани с по две "виши" и да се возим на таксита с шофьори, магистри по ядрена енергетика.
-1 +7
Колеги(ще си позволя обръщението въпреки,че съм студент едва 3ти семестър),
наистина мисля,че по темата няма"наши" и "ваши" и че дискусията върви в градивна насока.Нямам пряк поглед върху висшето образование в България,но от косвените си наблюдения прецених да следвам в Германия.С идването си тук,получих прекалено много свобода(да избирам програмата си,да избирам дали да ходя или не на лекции,да избирам курсови работи или изпити да пиша и т.н.),за което не бях подготвен.
Между съвременното западно висше образование и българското средно зее огромен трап.Българското средно образование не дава свобода на избор и по този начин осакатява един бъдещ студент при работата му с информация и асимилирането и.Относно копи/пействането-в моя университет за подобно нещо,без значение от книга,учебник или статия,биваш изгонен и нямаш право следващите 3 години да се запишеш в друг държавен университет.Един добър преподавател е наясно за стила и познанията,които може да има един студент,така че е невъзможно да бъде заблуден с подобна глупост.
Висшето образование стимулира именно хората,имащи дадени влечения,към развиването им,намиране на съмишленици и придобиването на по-обширни знания.
Така че за да говорим за реформа във въсшето образование,която да има реално приложение и да даде резултати,трябва да реформираме цялата образователна система.
В Германия уча в един от 9те университети,които получават държавно подпомагане в големи...
Прочитане на целия коментар размери за развиване на научна и изследователска дейност и само държавната субсидия тази година беше в размер на 100 милиона евро,като за следващата е заложено увеличение.Това е издига образованието на ниво,на което се чувстваш горд да кажеш,че имаш привилигията да си студент.
Изключително важно е да не се вадят нещата от контекста,в Германия като шофьор мога да имам къща,жена и деца и да имам добър стандарт на живот.В България не е точно така и може би затова всички записват "вишо".
И още нещо за дипломата "над 5,50".По-измеслено нещо от оценяването в училище не познавам.В прогимназията съм получавал 6-ци,защото ходех да плащам сметката за вода на госпожата по математика,в гимназията не пипнах на уча по-голямата част от предметите,защото наистина не ме интересуваха,а с програма,според която трябва да знаеш наизуст формули,не добиваш желаната обща култура и въпреки това завърших с диплома 5,78,с 3 езикови дипломи и препоръки от всичките си учители.Субективизмът е много голям,има опити да бъде избегнат чрез въвеждане на тестове,но това отново е работа на парче.
Средното ми образование не ме научи да уча,а да преписвам.Нормално би било да пренеса познанията си и във висшето образование,така че копи/пействането е трудно изкоренимо.В крайна сметка виновен е не този,който яде баницата,а този,който му позволява.
Въпросът наистина е силно политизиран,но все пак "волята за промяна" у политиците би трябвало да бъде диктувана от желанията на народа!
_____
ilkodebilko.blogspot.com-3 +2
няма нищо лошо от това да има толкова учебни заведения в БГ.изпълнява се поговорката ,Учи мама за да не работиш.То в тази държава ще останат хора с основно и с висше образование.В студентски град няма библиотека само кръчми.Ха/ха за какво да плащам да се изучава детето в Софето,то на кръчми може да си ходи и във Варна или в родното място.
-1 +1
До коментар [#5] от "Йонка Първанова":
Нека да ти отговоря на въпросите ... (отговора ми е с главни букви, за да се различава)
- "защо всеки в тази държава си мисли, че е специалист по политика, футбол и образование?" - ЗАщОТО ВСЕКИ ВИЖДА, чЕ ИМА НЕщО КОЕТО КУЦА
- "защо студентите вдигат вой до бога, когато в конспекта им за изпит попадне въпрос, който "не им е преподаден" на лекции? А не дай си боже да ги ангажираш с нещо, което изисква посещение на "библиотека"?????? Какво е това, каква е тази наглост..... " - ЗАщОТО ИМА КОЙ ДА ГИ СЛУшА
- "защо, когато студентите трябва да предадат индивидуална разработка, тя обикновено се оказва "копи-пейст" от Помагало.ком, Дипломни.орг и други подобни?" ЗАщОТО ОБИКНОВЕННО Я ИСКАТ В КРАТЪК СРОК И В ГОЛЯМ ОБЕМ
- "защо трябва фунията да е "обърната" - широк вход и тесен изход, когато от средното образование излизат "неграмотни", които нямат място в академичната среда? Или дайте да приемем 1000 човека, да им вземем субсидията за една година, а после да ги орежем....?" - ЗАщОТО НА ТОВА МУ СЕ КАЗВА (ЕСТЕСТВЕН) ПОДБОР
- "защо контролът се разбира като "някой да определя какво да се учи"? Именно това е смисълът на академичната автономия, а си има и Агенция по акредитация....Нали този контрол същестува в средното образование, къде е резултата...
Прочитане на целия коментар от него?" - ПРОБЛЕМА Е, чЕ ГОЛЯМА чАСТ ОТ ПРЕДМЕТИТЕ НИ ОБЕСНЯВАТ, чЕ "ЗЕМЯТА Е ПЛОСКА"... ПРЕПОДАВАТЕЛИТЕ ОСВЕН ДА ТИ ИЗЛОЖАТ МАТЕРИАЛА НА ТЕОРИЯ, ДРУГО НЕ ПРАВЯТ. ТЯХНАТА РОЛЯ Е ДА ТИ КАЖАТ КЪДЕ МОЖЕ ДА ИЗПОЛЗВАш ТЕЗИ ЗНАНИЯ, А НЕ чЕ E=mc²(ТОВА ВСЕКИ МОЖЕ ДА СИ ГО ПРОчЕТЕ И ДА ГО НАУчИ)
- "и защо някой си мисли, че висшето образование се "дава" от университетите? Това не е сирене или кашкавал....Висше образование се взема - от всеки един студент в процеса на взаимодействието му с преподавателите, а не само с четенето на книжки дистанционно и зубренето за изпит." - ЕТО ТУК СИ НАПИПАЛА ДОНЯКЪДЕ ПРОБЛЕМА. ЗА МЕН ВЯРНОТО Е: ВИСшЕТО ОБРАЗОВАНИЕ СЕ ДАВА, ЗА ДА СЕ ВЗЕМЕ.
Има преподаватели, които наистина преподават, но за съжаление има и други, които се подпират на бюрото си и "мелят" едно и също без желание на студентите. Други просто мислят повече за фирмите, които имат ...
-1 +4
Като студент в един от най-добрите факултети (най-добрият) с едни от най-добрите (най-добрите) преподаватели, където хич не е лесно да си вземеш дипломата, смея да твърдя, че висшето ни образование смърди.
Много учебни заведения, много студенти. Защото това означава много пари за самите университети (Декани, Ректори и т.н.)
Някой хора загатнаха къде се корени проблема - средното образование е на още по-ниско ниво.
И нека го вържа още малко - проблемът е в учителите, защото те не си вършат добре работата. Много от тях са некомпетентни. Естествено, при тях проблемът са ниските заплащания и липсата на мотивация за работа. И хората са прави - защо да си дават зор при такава мизерна заплата ?
Каква е цялата картина ? Учителите произвеждат лоши ученици, които отиват в педагогически специалности, защото там приемът е много и лесен, преписват, изкарват 3ки, взимат диплома и отиват на пазара за труда като учители.
И така рекурсивно действието продължава. Порочно и порочно.
_____
http://startitsmart.com - Най-големият клуб по предприемачество в България+1
До коментар [#14] от "Радослав Георгиев":
Има нещо вярно, но е и доста грубо казано според мен. Още нивото на средното образование поражда по-късни проблеми във висшето, но вината не бива да пада чак толкова върху учителите.
Мисля, че ядрото на всички, или по-скоро повечето, проблеми в БГ образувание се корени в неготовността на модернизация и промени в него, най-вече от страна на тези, които го контролират разбира се. Но това също се свежда до самия български народ, неговия глас и възпитание на децата вкъщи.
Общо взето ще е много добре за нас да сме малко по-напред във времето насочени, т.е. да сме отворени за нови идеи, нови технологии, така че българският млад ум, който е потенциален, да се развива.
+2
Така е, трябва да се действа незабавно..!!
_____
Fail with honour then succeed by fraudмного нужна тема! За да не ситгаме дотам, докъдето са я докарали те -> http://www.imdb.com/title/tt1566648/
+2
Аз в момента съм студентка и мога да кажа с голяма мъка на сърцето, че вишето ни образование в момента е под всякаква критика! Трябва да се действа незабавно, дали от страна на управляващите или от страна на гражданите няма значение, но трябва да има някакви коренни промени!
Истината е, че докато парите вървят със студента, положението ще е плачевно. Крайно време е общвеството и институциите да схванат, че образованието и здравеопазването са водещите сили на една държава, и че за съжаление в момента е срамно да си преподавател. Не може да има 52 университета и те всички да се финансират от държавата. При тази политика те биват принудени да приемат куцо и сакато с "2", за да се финансират.
А иначе, в крайна сметка, всички висшисти. Смешна работа!
+2
Може би ще се повторя с накои от предишните коментари, но ето какви въпроси изникват в мен по повод на моето образование в УНСС:
- защо преподавателят не се появява на лекция и на въпроса защо не идва, той отговаря, че има по-важна работа
- защо тестовете на изпита са толкова елементарни, че може да се изкарат на обща култура и независимо дали студента е прочел или не материала по предмета ще изкара 6-ца.
- защо, когато студент отиде на работа осъзнава, че това което е учил няма общо с реалността, а е само в сферата на теоритичната постановка.
- защо повечето преподаватели, които ни учат на управление и бизнес не са излизали извън академичната среда
- защо все още някои преподаватели диктуват лекции от жълти напечатани на машина листа и после на изпита очакват развиване (буква по буква) на тези лекции
- защо в библиотеките към университета повечето книги са от преди 10 години и е цяло чудо да намериш нещо по-ново
- защо поради алчността на декана да приеме повече студенти, отколкото университета може да побере, лекциите на поток от 60 души се провеждат в зала за 30.
- защо ако студент трябва (или ако иска) да работи и да посещава лекции това е напълно невъзможно, освен ако не реши да рискува и да взема изпитите си на ликвидация
Има още много проблеми като компетентността на преподавателите, начина, по който се приемат студентите, отношението на голяма част от студентите към обучението им, отношението на...
Прочитане на целия коментар преподавателите към студентите и към тяхната работа въобще.
_____
Когато искаш да останеш, където си трябва да бягаш, а когато искаш да стигнеш някъде трябва да бягаш два пъти по-бързо!Българските кандидат студенти решават да кандидатстват нещо без предварително да са наясно каква е точно специалността , каква е реализацията и в действителност и дали наистина искат тази специалност. Тяхната мотивация е никаква. Според мен трябва повече да се работи върху мотивацията на младите и върху точното формулиране на специалностите за да няма излъгани и разочаровани.
+2
"Някой хора загатнаха къде се корени проблема - средното образование е на още по-ниско ниво."
0001401 KS-SF-12-033/EN/KS-SF-12-033-EN.PDF
Ъхъ...
"Аз в момента съм студентка и мога да кажа с голяма мъка на сърцето, че вишето ни образование..."
И средното, и средното...
Да почнем от тук: http://www.segabg.com/article.php?sid=201209030004
Нека студентите, особено от УНСС да влезнат в сайта на Министерството на финансите и да видят колко е бюджетът на страната за образование. За да не се затрудняват много им подарявам линк: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/
Дано успеят да стигнат до страница 7 на четивото и се справят с таблицата.
После може и да се върнат тук с размисли за качеството на образованието, за позициите в Европа на България и Румъния, па и на Гърция...
_____
Ecrasez l’infâmeСпоред мен проблема започва още от средното ни образование. ти някакви безсмислени(поне за мен) неща,абе доста е кофти..........:(.
ТАМ ЗАПОЧВА ДА СЕ ВТЪЛПЯВА КОЛКО СИЛИ ИМАШ ТИ,НА КОЛКО ДА СИ ДОВОЛЕН,ЕДВА ЛИ НЕ-ОТ ТЕБ КАКВО МОЖЕ ДА ИЗЛЕЗЕ.
Аз сега съм малко над 30.
Сега започнах да уча висше,защото просто нямах възможност-не толкова финансова,колкото "висока"диплома за средно образование(3,76) :)
Влязох в университет,който е известен с лесното си влизане.
Уплаших се...............преподаватели идват за малко на лекции,студентите имам чувство че им говорят на китайски или японски или някакъв неразбираем език...............страшно е (:
Просто ти се убива желание да учиш,защото сам трябва да потърсиш инфо........(подробности),чета
В даден момент започваш да се питаш "какво правиш там?",дали си струва тази инвестиция,която не е малка...........все едни такива въпроси..............които с всеки изминал ден се увеличават.....
+2
До коментар [#23] от "voltaire":
Мсю, дакор! От въздух под налягане боя не става, казваше дядо! Възгледът ми около висшето образование предполага съчетанието на три основни идеи:
1. На входа - строг контрол и тестове за оценка на интелекта и профилните /за ВУ/ зания. При Високи показатели - насочване към проф. направления с висок статут, при ниски - към други форми на обучение.
2. Строг контрол върху учебния процес - законосъобразни средства за контрол върху "продаването" на изпити, "купуването" на дипломи, посещаемостта и текущото оценяване. Навремето, за пропуск на едно упражнение по невропатология се отработваше половината материал.
3. Дипломиране не по кредити, а по добре организирани и обективно проведени "контроли" - по практиката и особено държавната практика и тестиране при държавните изпити. С повишаване на отговорността за студентските пропуски.