🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще има ли печалби тази година

Корпоративният сезон на Уолстрийт започва и трябва да даде посока накъде се движи бизнесът в пандемия

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Основният мотив на един инвеститор да купи акции е извличането на печалба - капиталова от промяна в цените им, дивиденти или обратно изкупуване. През последните месец-два обаче и трите източника сякаш пресъхнаха. Пазарите навлязоха в най-бързия си мечи пазар от десетилетия, а икономиките и паричните потоци бяха блокирани, което пък накара компаниите да преосмислят дивидентните си политики. В този контекст борсите навлязоха в ключов месец - до края на април компаниите ще публикуват отчетите си за първото тримесечие на годината. От тях се очакват първите сигнали какво се случва с финансовите им резултати вследствие на коронавируса, макар че най-големият удар по прогноза трябва да е през второто тримесечие. Очакванията за представянето на бизнеса до края на годината буди най-голям интерес - а в контекста на COVID-19 те най-вероятно няма да са толкова добри. От всичко това ще зависи и как ще се представят акциите на компаниите.

Да започнат ревизиите

Анализатори и пазарни участници вече ревизират своите очаквания. Според компанията за финансова информация Factset спадът на корпоративните печалби на компаниите в S&P 500 ще е с 5.2% през първото тримесечие, за второто минус 10 и минус 1.1% за третото. Това дава основания да се прогнозира спад и за цялата година - ако в края на миналата година очакванията бяха за повишение от 9-10%, то днес те са за среден спад от 1.12%. Според анализатора на Credit Suisse Джонатан Голуб, цитиран от Yahoo Finance, обаче все още малко анализатори са напаснали и ревизирали своите прогнози спрямо новата ситуация с COVID-19. Той очаква средната печалба на една акция (EPS) да падне с 24% до 125 долара през тази година.

Една от най-агресивните в прогнозите си банки - Goldman Sachs, очаква средно печалбите на акция през тази година да се понижат с 33% спрямо миналата. Банката вече прогнозира срив на БВП на САЩ за второто тримесечие с 24%. Всичко това ще удари и дивидентите - според Financial Times на фючърсите, които прогнозират движението им, ще са нужни 9 години, за да се възстанови нивото им от 2019 г. (виж карето).

Първи са банките

Реално корпоративният сезон вече започна с отчети на някои по-малки и не чак толкова значими компании за борсовата търговия. Същинският поток е през следващата седмица, когато традиционно ще се отчетат най-големите банки в САЩ - Citigroup, JP Morgan, Goldman Sachs, Morgan Stanley. Със сигурност интерес ще представляват и отчетите на най-големите асет мениджъри BlackRock, Blackstone, които не бяха пощадени от срива на капиталовите пазари по света и загубите на активите им до неотдавна се оценяваха на няколко трилиона.

Тази седмица в писмо до акционерите изпълнителният директор на JP Morgan Джейми Даймън прогнозира лоша рецесия и някаква форма на финансов стрес, подобен на този през 2008 г. "Огромният и мощен приход на печалбите на банката обаче ще позволи да абсорбираме загубите", казва той в своето обръщение, което е широко следено от Уолстрийт.

Технологичен лакмус

Безспорно едни от най-чаканите отчети са тези на технологичните компании, които са моторът на Уолстрийт през последните години. Някои от тях вече дадоха негативни сигнали - Apple затвори всичките си магазини извън Китай в средата на май. Преди това през февруари пък групата беше ударена от спирането на част от заводите в азиатската държава заради коронавируса, което наруши доставките на части и производството й.

Facebook обяви, че потребителите и активността се увеличават - например аудио- и видеоразговорите в WhatsApp и Messenger са се удвоили, обяви Марк Зукърбърг на 18 март в конферентна връзка с репортери - нива, сравними само с новогодишната нощ. Платформите за съобщения на социалната мрежа обаче не са някакъв сериозен източник на приходи и увеличеният трафик към тях не може да се монетизира. Нещо повече - компанията губи рекламни приходи, първо, заради свиването на рекламните бюджети и второ, заради изчезването на ключови рекламодатели от туристическия сектор и филмовата индустрия, които носят около 30% от приходите й. Например удар за компанията е изместването на премиерата на новия филм от поредицата за Джеймс Бонд - "Смъртта може да почака", за 25 ноември. От това Fаcebook губи 50 млн. долара, изчислява анализаторът в Needham Лаура Мартин, цитирана от Market Watch.

Печеливша от кризата най-вероятно ще е платформата Netflix. Въпреки че по нареждане на властите намали качеството, най-вероятно компанията за видеострийминг е повишила броя на абонатите си, което значи и повече приходи. Позитивните очаквания на инвеститорите са и причината акциите й почти да изтрият загубите от мечия пазар, започнал на 19 февруари.

Доза оптимизъм внесе Samsung. Корейската компания ще публикува отчета си по-късно през месеца, но вече обяви, че не очаква пандемията да удари сериозно резултатите й. Производителят на чипове и електроника се счита за барометър за технологичния пазар и затова се следи с повишено внимание от инвеститорите. Компанията дори прогнозира ръст на оперативната си печалба с 2.7% до 5.2 млрд. долара за първото тримесечие. Глобалното спиране на работа и преминаването към домашен офис е повишило търсенето на произведените от компанията чипове за дейта центрове и клауд технологии, по изчисления на анализатори.

Изчезването на дивидентите

Девет години ще са необходими, за да се възстанови размерът на дивидентите, които големите компании в САЩ са плащали на своите акционери до момента. Това пише Financial Times, базирайки се на фючърсите, които отчитат залаганията на инвеститорите. Кризата, която създаде коронавируса, доведе до най-големия спад на плащания към акционерите от Втората световна война насам. Само компаниите от S&P 500 са изплатили дивиденти за близо половин трилион долара през миналата година, или средно по 56 долара на акция. Сега обаче те са принудени рязко да ги намалят или спрат, за да се фокусират върху плащанията към служители и доставчици. Само преди месец инвеститорите залагаха, че компаниите от S&P 500 ще увеличат средния дивидент до рекордните 61 долара на акция, а очакванията в момента са за 40 долара. Според икономиста от Йейл Робърт Шилер при предходната криза от 2008-2009 г. за възстановяване на дивидентите са били нужни 3 години, а след Голямата депресия - цели 19 години, като тук периодът се увеличава и заради удара на войната. Първите компании, които обявиха, че спират дивидентите, бяха от авиосектора - Boeing, Delta, енергийните компании ги намалиха значително - първа такава мярка от тяхна страна след войната в Залива преди 30 години. Големите американски банки обаче заявиха, че нямат намерение да го правят, тъй като изплащането на дивидент е сигнал за финансова стабилност. Според анализатори всичко това ще направи акциите по-малко атрактивни. Поне временно.

Все още няма коментари
Нов коментар