Ще има ли печалби тази година
Корпоративният сезон на Уолстрийт започва и трябва да даде посока накъде се движи бизнесът в пандемия
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Основният мотив на един инвеститор да купи акции е извличането на печалба - капиталова от промяна в цените им, дивиденти или обратно изкупуване. През последните месец-два обаче и трите източника сякаш пресъхнаха. Пазарите навлязоха в най-бързия си мечи пазар от десетилетия, а икономиките и паричните потоци бяха блокирани, което пък накара компаниите да преосмислят дивидентните си политики. В този контекст борсите навлязоха в ключов месец - до края на април компаниите ще публикуват отчетите си за първото тримесечие на годината. От тях се очакват първите сигнали какво се случва с финансовите им резултати вследствие на коронавируса, макар че най-големият удар по прогноза трябва да е през второто тримесечие. Очакванията за представянето на бизнеса до края на годината буди най-голям интерес - а в контекста на COVID-19 те най-вероятно няма да са толкова добри. От всичко това ще зависи и как ще се представят акциите на компаниите.
Да започнат ревизиите
Анализатори и пазарни участници вече ревизират своите очаквания. Според компанията за финансова информация Factset спадът на корпоративните печалби на компаниите в S&P 500 ще е с 5.2% през първото тримесечие, за второто минус 10 и минус 1.1% за третото. Това дава основания да се прогнозира спад и за цялата година - ако в края на миналата година очакванията бяха за повишение от 9-10%, то днес те са за среден спад от 1.12%. Според анализатора на Credit Suisse Джонатан Голуб, цитиран от Yahoo Finance, обаче все още малко анализатори са напаснали и ревизирали своите прогнози спрямо новата ситуация с COVID-19. Той очаква средната печалба на една акция (EPS) да падне с 24% до 125 долара през тази година.
Една от най-агресивните в прогнозите си банки - Goldman Sachs, очаква средно печалбите на акция през тази година да се понижат с 33% спрямо миналата. Банката вече прогнозира срив на БВП на САЩ за второто тримесечие с 24%. Всичко това ще удари и дивидентите - според Financial Times на фючърсите, които прогнозират движението им, ще са нужни 9 години, за да се възстанови нивото им от 2019 г. (виж карето).
Първи са банките
Реално корпоративният сезон вече започна с отчети на някои по-малки и не чак толкова значими компании за борсовата търговия. Същинският поток е през следващата седмица, когато традиционно ще се отчетат най-големите банки в САЩ - Citigroup, JP Morgan, Goldman Sachs, Morgan Stanley. Със сигурност интерес ще представляват и отчетите на най-големите асет мениджъри BlackRock, Blackstone, които не бяха пощадени от срива на капиталовите пазари по света и загубите на активите им до неотдавна се оценяваха на няколко трилиона.
Тази седмица в писмо до акционерите изпълнителният директор на JP Morgan Джейми Даймън прогнозира лоша рецесия и някаква форма на финансов стрес, подобен на този през 2008 г. "Огромният и мощен приход на печалбите на банката обаче ще позволи да абсорбираме загубите", казва той в своето обръщение, което е широко следено от Уолстрийт.
Технологичен лакмус
Безспорно едни от най-чаканите отчети са тези на технологичните компании, които са моторът на Уолстрийт през последните години. Някои от тях вече дадоха негативни сигнали - Apple затвори всичките си магазини извън Китай в средата на май. Преди това през февруари пък групата беше ударена от спирането на част от заводите в азиатската държава заради коронавируса, което наруши доставките на части и производството й.
Facebook обяви, че потребителите и активността се увеличават - например аудио- и видеоразговорите в WhatsApp и Messenger са се удвоили, обяви Марк Зукърбърг на 18 март в конферентна връзка с репортери - нива, сравними само с новогодишната нощ. Платформите за съобщения на социалната мрежа обаче не са някакъв сериозен източник на приходи и увеличеният трафик към тях не може да се монетизира. Нещо повече - компанията губи рекламни приходи, първо, заради свиването на рекламните бюджети и второ, заради изчезването на ключови рекламодатели от туристическия сектор и филмовата индустрия, които носят около 30% от приходите й. Например удар за компанията е изместването на премиерата на новия филм от поредицата за Джеймс Бонд - "Смъртта може да почака", за 25 ноември. От това Fаcebook губи 50 млн. долара, изчислява анализаторът в Needham Лаура Мартин, цитирана от Market Watch.
Печеливша от кризата най-вероятно ще е платформата Netflix. Въпреки че по нареждане на властите намали качеството, най-вероятно компанията за видеострийминг е повишила броя на абонатите си, което значи и повече приходи. Позитивните очаквания на инвеститорите са и причината акциите й почти да изтрият загубите от мечия пазар, започнал на 19 февруари.
Доза оптимизъм внесе Samsung. Корейската компания ще публикува отчета си по-късно през месеца, но вече обяви, че не очаква пандемията да удари сериозно резултатите й. Производителят на чипове и електроника се счита за барометър за технологичния пазар и затова се следи с повишено внимание от инвеститорите. Компанията дори прогнозира ръст на оперативната си печалба с 2.7% до 5.2 млрд. долара за първото тримесечие. Глобалното спиране на работа и преминаването към домашен офис е повишило търсенето на произведените от компанията чипове за дейта центрове и клауд технологии, по изчисления на анализатори.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.