Другият Китай

Френският колекционер Тома Сован събира снимки на непознати китайци. Защо?

Ако надникнем в телефона на френския колекционер Тома Сован, няма да намерим никакви снимки. Казва, че работата му го е направила взискателен към снимането, а и не мисли, че притежава талант за това. Имаме причина да се доверим на преценката му - за последните години пред погледа му са преминали над половин милион негатива, които той събира от съоръжения за рециклиране в околностите на Пекин.

Това води до създаването на проекта Beijing Silvermine и издаването на няколко концептуални книги с намерена фотография, всяка от които поглежда от различен ъгъл към всекидневния живот в Китай от 80-те години насам. Тома дигитализира близкото минало на страната и по този начин отправя предизвикателство към всички, които си мислят, че познават Китай.

Повече за обемния си архив колекционерът ще разкаже на 21 септември като гост на първото издание на Sofia Art Book Fair.

През 1999 г., докато все още е в гимназия, Тома Сован почти случайно започва да учи китайски език, а благодарение на обменна програма малко след това посещава страната за пръв път. Между 2001 и 2015 г. живее в Пекин за постоянно. Колекционерската му страст започва през 2009 г. - в началото той изкупува филми от центровете за рециклиране, после самите работещи в тях го търсят и му продават нови и нови негативи.

Въпреки че се интересува от моменти от делничния живот, първият негатив, който проявява, се оказва със снимки от филм, предназначен за подготовката на китайски военни и с участието на актьори, симулиращи превземането на село – по всяка вероятност артефакт от китайско-виетнамската война.

Едно от нещата, които го впечатляват, е как в намерените филми напълно отсъства цененият в европейската и американската фотография "откраднат момент" - този, в който сниманият не знае, че е обект. На снимките, които Тома дигитализира, всеки знае, че е сниман, винаги има режисура, винаги има отброяване до натискане на бутона.

"Това все още е така, въпреки че може да се каже, че има и процес на уеднаквяване със Запада – това изследване на себе си, което наблюдаваме в снимането днес покрай селфи културата, е валидно и за новото поколение китайци", казва Том, който отбелязва, че подобно и на други култури, и в китайската някога е битувала представата, че фотоапаратът може да открадне душата ти. Сега снимането е де факто семеен ритуал. Забелязва и друго: въпреки трудните времена в политически аспект намира много позитивност в анонимните лица на снимките.

Сватбени традиции, фолклор, разтварянето на икономиката, пътувания в Европа – виждаме части от всичко това в колекцията на Тома, който в процеса на дигитализация не редактира по никакъв начин снимките. Организирал е и изложба на колекцията си в Китай, макар че местните трудно разбират ентусиазма му, след като за тях уловените моменти са нещо съвсем обикновено. Също така все още не е получавал знак, че някой се е разпознал на снимка.

"По време на изложби в Европа съм забелязал, че хората гледат на снимките като нещо любопитно, принадлежащо на съвсем друга култура. Но всъщност в моментите на интимност, в споделените ситуации със семейство и приятели те намират изключително много общо. Оказва се, че в крайна сметка колкото сме различни, толкова и не сме. Изненадата им идва от това, че вместо нещо различно те намират близост с китайската реалност."

Като се има предвид трудността един европеец да навлезе дълбоко в културата на страната, може ли да се каже, че Тома е "схванал" Китай? "Никога не бих могъл", е бързият отговор на французина, който след 12 години в страната свободно владее езика.

"Като цяло има две категории хора – тези, които са влюбени в Китай заради мистиката, интересните разговори с възрастните, чаените традиции, и тези, които ненавиждат средата покрай замърсяването, постоянните строежи и разрушения, правителството и политиката към Тибет. Аз не бих обобщавал, а и трябва да се прави разлика между хората и правителството. Китай продължава да ме вълнува. Има едно определено търсене, една определена вяра на местните в бъдещето, която е много заразителна. Днешното поколение в Китай е много по-оптимистично и уверено от това в Европа."

Преди две години, покрай раждането на детето си, Том се мести от Пекин обратно в Париж. Замърсяването и престъпността го карат да направи практичен избор за бъдещето на семейството си. Въпреки това той всяка година се връща в Китай.

"Китай ми се случи в правилния момент, в правилната възраст. Ежедневието там е трудно, улиците са опасни, проблемът със замърсяването е огромен, престъпността е навсякъде. Но ако човек премине през трудностите, накрая ще се чувства добре, дори и малко да го боли главата от целия хаос. Животът в Китай е като добър албум на Wu Tang Clan."

Презентацията на Тома Сован в рамките на Sofia Art Book Fair е на 21 септември от 19 ч. във Френския културен институт. На нея той ще покаже над сто фотографии от архива на Beijing Silvarmine.

Сред другите чуждестранни гости на Sofia Art Book Fair са Корин Норденбос, която на 19 септември в пространството Generator ще говори за работата си като ръководител на специалност фотография в Кралската академия на изкуствата в Хага, и Вацлав Мацек, който на 22 септември във Photosynthesis ще представи изданието "История на европейската фотография 1900 – 2000". На 20 септември в Swimming Pool Митко Митков ще говори за дейността на One% of One, платформа и издателство, основано в Хамбург. Фестивалът, замислен като ежегоден, продължава до 24 септември. Пълната програма - на sofiaartbookfair.com и facebook.com/sofiaartbookfair.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p
    • + 1

    Напишете ѝ сайта на Тома Сован http://www.beijingsilvermine.com/gallery/

    Нередност?
  • 2
    s_todorov avatar :-|
    Светослав Тодоров
    • + 2

    До коментар [#1] от "pavel_p":

    Но той е написан във втория параграф...

    Нередност?
  • 3
    tie_interceptor avatar :-P
    tie_interceptor
    • + 1

    Като от нашия соц. Само че цветни... и с китайци.

    Нередност?
Нов коментар