#българия #социализъм #носталгия

Какво (не) казва фотографският проект Imaginary Archives за миналото и спомените ни

Разговаряме с фотографа и колекционер Тихомир Стоянов в "хола" на "Семейство Стоянови" - изложбата в галерия Synthesis събира 37 архивни снимки между 40-те и 80-те години на XX век.

От 2015 г. Тихомир е отдаден на Imaginary Archive, проект за намерена фотография, който възстановява част от ежедневието на българите през десетилетията. Той изкупува изхвърлени негативи, които впоследствие сканира.

Към момента той има над 10 хиляди негатива и диапозитива, снимки на хартиен носител, фотографски албуми на семейства, фотокниги.

"Семейство Стоянови" показва история, съставена от снимки на над 20 различни семейства, курирани така че да изглеждат като представящи историята на едно-единствено. Акцент са типични ситуации от детството и живота, какво се е считало за ценно и заслужаващо да бъде запаметено, припомняне на предмети, които са били част от ежедневието. Финалът на изложбата ни пренася в стая, която бихме могли да предположим, че е холът на семейството – със списания ЛИК, тежък телефонен указател, оцветени на ръка портрети, минимално обзавеждане.

"Можем да определим "семейството" като типично за периода, то е събирателен образ", казва Тихомир, който няма точно обяснение какво кара хората да изхвърлят лентите си, но най-честата причина е смяна на мястото на живеене или по-млади роднини, които не ги считат за ценни.

"Слонът в стаята", както гласи английският израз за тема, по която всички мислят, но никой не иска да подхване, е доколко изложбата представя една идеализирана версия на живота през социализма, в която ужасите на режима са напълно спестени. Тихомир признава, че има риск от подобна интепретация.

"Това, което виждаме, е само хубава част от живота на тези хора тогава", казва колекционерът. "Възможно е да остане впечатлението, че българинът само се е забавлявал. Но това се случва, защото, когато хората избират какво да запомнят, те избират и какво да забравят. Любителската фотография представя по-позитивната страна на всекидневието, функцията й е да те кара да се връщаш към хубавите моменти: близо 80% от негативите, които сканирам, са семейни снимки. Опитвал съм се да намеря кадри от работния процес на хората тогава, но е много трудно – почти няма такива снимки, като изключим банкетите." Прави му впечатление как на снимки от абитуриентски балове или от казармата младите изглеждат много възрастни за годините си – доказателство е и снимка с трима войници, които изглеждат на около 30 вместо наскоро завършили гимназия.

Правят впечатление и някои отдавна забравени практики - снимането на погребения или студийни семейни портрети, които постепенно изчезват след по-масовото навлизане на фотоапаратите през 80-те години. През 60-те години е нещо обичайно хората да снимат телевизорите си като начин да "запазят" известните лица на екрана – поредица от подобни снимки също е част от изложбата. "Някои дори са копирани няколко пъти, което може би означава, че това е нещо, което се е разменяло между приятели. В началото смятах, че това явление е по-типично за тук, но после разбрах, че в глобален план хората са си снимали телевизорите, особено когато е имало голямо събитие като кацането на "Аполо 2" и убийството на Кенеди."

Току-що Тихомир е изпратил 8GB снимки на емигрирала в САЩ жена на име Лилия Андрекова, която "участва" заедно с брат си Никола Андреков в изложбата с детска снимка, направена между 1969 и 1972 г. Нейна приятелка я разпознава и така двамата влизат в контакт – един от малкото пъти, в които някой разпознава близък човек на намерена от него снимка. Никой няма обяснение как филмите са попаднали на битака в Малашевци, но Тихомир се оказва с негативи, проследяващи живота й до ранна тийнейджърска възраст. Големият архив се обяснява с професията на баща й – адвокатът Параскев Андреков, който често е снимал при престъпления. Така Тихомир разбира, че някои от "героите" в изложбата са все още живи, други наскоро починали.

С времето освен негативи той започва да събира стари писма и картички. Веднъж дори намира архивни снимки в изпусната чанта из Стара Загора. "Често хората са си изпращали снимки заедно с писмата, което подсказва за една по-различна роля на фотографията като обект, роля, която сега като че ли е обезценена. За мен изображението става фотография, когато стане одушевен предмет."

Имате възможност да посетите "Семейство Стоянови" до 5 март. В изложбата са включени и физическите издания на Imaginary Arhive. Повече за инициативата на instagram.com/imaginaryarchive. Тихомир Стоянов е част от проекта за фотографски събития "ПУК!". Следващото събитие е в рамките на "София филм фест" и ще представи фотокниги, предназначени за незрящи.