🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Обратно в строя

Военното обучение се връща в училищата, но ползата от него остава спорна

История на въоръжените сили, мисии в чужбина, приемане на военна служба, задачи на резерва, действия за оцеляване при терористични актове. Това са някои от темите, които от 1 декември ще влязат в учебните програми на учениците от 9 и 10 клас. Идеята е на Министерството на отбраната и предвижда пет учебни часа на година да бъдат отделени за военно обучение. Във висшите учебни заведения също ще има такъв предмет, но по желание на студентите. Целта на военното министерство е учениците да имат представа за начина, по който се осъществява отбраната на страната, и за задълженията на гражданите. Или както военният министър Ангел Найденов обобщи пред БНТ, "това е дълг и чест както е казано в конституцията и в Закона за отбраната и въоръжените сили".

Промяната предизвика различни реакции - от романтични спомени за ученическите военни лагери преди 1989 г., през основателни притеснения как тези часове ще се вместят в натоварената учебна програма до съмнения на ученици и родители доколко полезно ще е обучението. Много от директорите и учителите, които Light потърси, все още нямаха мнение за програмата и чакаха включване от образователното министерство. Успяхме все пак да се свържем с двама класни ръководители на 10 клас, които ще бъдат засегнати от промяната.  

"Като идея военното обучение не е лошо", смята Вероника Петкова, учител по физика и астрономия и класен ръководител на 10 клас в 18.СОУ "Уилям Гладстон". Според нея по-добър вариант би бил дори за един ден учениците да се заведат в едно поделение и за пет часа да им покажат всичко. "Това ще бъде по-интересно за учениците, ще видят нещата в реална обстановка", допълва Петкова.

За Ирина Каракехайова, учител по английски език в Технологично училище "Електронни системи" към Технически университет - София, и класен ръководител на 10 клас, ползите от военното обучение ще са практическите знания за реакция при опасни ситуации.

Програмата на министерството обаче е насочена основно върху действия при кризи от терористичен и военен характер. Липсва адекватна подготовка за реакции при много по-вероятните природни бедствия и аварии. Въпреки че това вече трябва да е част от гражданското образование в училище, много от учениците не знаят как да действат при пожар, земетресение или наводнение. Фокусът на военната програма е върху суха теория за историята и настоящето на армията, която едва ли ще привлече вниманието на учениците. И остава усещането, че целта на промяната е да бъде просто реклама на армията, която има нужда от нови попълнения.

На следващите страници можете да прочетете мненията за военното обучение на няколко ученици, които ще бъдат засегнати от промяната, един учител на десети клас и един студент. Ваня Ефтимова разказва за смисъла на военното обучение в САЩ, а Весела Халтъкова - за историята на началното военно обучение в ГДР и скаутското движение.

*Люба Йорданова отразява темите за образованието във в. "Капитал"