Въведение в софийското улично изкуство

По следите на "артисти, райтъри и вандали"

Понякога се събират над двадесет души, но днес е по-спокоен ден - за следващия Sofia Graffiti Tour идва компактна група туристи от Тексас, Лос Анджелис, Сингапур, Дания, Полша, Испания. През следващите два часа те ще се разхождат из центъра на София и ще опознават съвременната история на града през уличното му изкуство.

Началната точка е пресъздаденото лого на Chupa Chups (всъщност с автор Салвадор Дали) до метростанция "Сердика" и преди улица "Пиротска" - тих цветен протест в по-сивите периоди на постсоциалистическата история на града. Паркингът около мястото и до днес е платно за графити изяви, а съвсем наскоро върху стените са творили и артисти от Македония.

Никой от присъстващите няма специален интерес към уличното изкуство, но за всички то изглежда едновременно интригуващо и отворено за интерпретации. Мъжът от Тексас вече е забелязал честите надписи Texas из града, за групата испанци политическият контекст е най-интересен, поляците коментират, че техните градове изглеждат някак стерилни в сравнение с това, което виждат тук. Желанието за запазването на постигнатото и наваксване с пропуснатото по време на социализма са сред темите, които се повтарят из работите на уличните артисти. Доколкото те могат да бъдат ясно различени - рядко авторът или директното послание са на преден план.

Въпреки фокуса върху графитите турът показва уличното изкуство на града и в по-широк план - като например нарисуваната по инициатива на Людмила Живкова през 80-те стена над Театър 199 или обикалящата в социалните мрежи рисунка на стената отстрани на зала "България", дело на френския артист Жулиен де Казабианка. Идеята на неговия проект Outings е да "изкарва" класически за всяка страна произведения от музеите на съответните градове и да ги "поставя" на видно място. Друга негова работа има до входа на СГХГ.

Обиколката е съсредоточена върху центъра, така че част от най-интересното от уличното изкуство в София като графитите около моста "Чавдар" и в квартал "Хаджи Димитър" остава за най-любопитните. Всички са впечатлени от снимките на акцията "В крак с времето!" на Destructive Creation върху Паметника на съветската армия през 2011 г. - и като че ли никой няма конкретна представа от сложните политически отношения в Източна Европа. В този случай припомнянето на тези акции е първата им среща с темата за социалистическото минало на страната и неизяснените сметки с миналото.

"Произведенията" на екипа на 140 Ideas по ул. "Иван Вазов", често изискващите по-голямо внимание малки арт отпечатъци из ул. "Шишман", покритият с рисунки "Арт Хостел" също привличат вниманието - понякога и заради смелото "бомбване" на артисти върху направеното от други. Може би най-снимани от групата през този ден са портретите на Mouse и Mysa, две от най-популярните графити артистки през последните години, по най-малката улица в града - "Малко Търново".

За 29-годишния Цветан Бизев, който заедно с колегите си организира Sofia Graffiti Tour от почти две години, е интересно да се погледне уличното изкуство в България в балкански контекст. "Развитието на класическите графити тук започва в средата на 90-те години. В този момент паралелно тези процеси започват в други столици като Скопие, Букурещ, Белград. Атина, където има силни леви и анархистки движения, е по-напред в развитието на своята сцена с почти десетилетие, но това се дължи на стабилната политическа ситуация там." Рисуването по влакове и стени добива бърза популярност в Загреб в началото на 90-те, а близостта със Западна Европа ускорява навлизането на жанра. Същото се случва и с Любляна, където има силно пънк движение още от 80-те години - въпреки че градът е обикновено място за спокойна почивка, и до днес отпечатъкът от тези времена е видим в социално насочените им стенописи.

Цветан е и част от самата сцена като графити артист и участник в различни инициативи през годините - но когато питаме дали някъде можем да видим нещо негово, разбираемо запазва това в тайна. Миналия уикенд Sofia Graffiti Tour събра български и международни артисти, които рисуваха по стените около ул. "Шишман" 34 - пространство, което винаги търпи промени и нови намеси. Подобно събитие предстои и през есента.

Според Цветан отличително в местната графити култура е, че за разлика от много градове през годините не е имало особена общинска подкрепа при развитието й. "Всяка от съседните ни столици е изрисувана с класически графити из улиците и почти няма място, където да няма парчета. Това прави Балканите уникални в сравнение с повечето западни столици, в които графитите са изнесени чрез определена политика на легални стени."

Дори и за хората, които минават всеки ден през центъра на София, някои детайли могат да останат незабелязани - например двамата не съвсем добронамерено изглеждащи свещеници, изрисувани на трафопост до "Свети Седмочисленици". Работата е на "Хрустмо" и Алекси Иванов от Варна, един от ключовите градове за развитието на уличното изкуство в страната. Според него има голямо израстване в графити сцената, въпреки че не иска да изпада в генерализации. Ако в средата и края на 90-те години рисуващите са претворявали неща, които са им попадали в списания, през последното десетилетие има много по-голямо самоосъзнаване и авторски творби.

"През последните десет години много хора започнаха да вървят по свой път, като местните сцени навсякъде в България се развиват по свой начин. Общото е, че навсякъде си има местни активни хора, истории и легенди относно възникването. Така че всяка информация, която циркулира в тези среди, е субективна и неточна", казва Алекси. За него е важно колаборациите с други "артисти, райтъри и вандали" да е в името на постигането на нещо общо в естетически план.

Това, което за него отличава местното улично изкуство от чуждестранното, е, че голяма част от артистите са с по-ограничени финансови възможности - 3-4 евро за спрей имат различна стойност за местен райтър и западен. "Това означава, че често търсим алтернативни техники и материали за рисуване. Но така имаш възможността да експериментираш и да развиваш други начини на изразяване", казва Алекси.

"Интересни са и пътищата, по които поемат местните общини, и каква е ориентираността им към графити и стрийт арт - няма общоприета единна политика. Както е и навсякъде в Европа, реакциите са ориентирани от прографити до антиграфити. Хората в много малка степен мислят и търсят информация, а мнението им се базира на "харесвам" и "не харесвам", без дори да са се опитали да вникнат в същността на тази субкултура."

За групата в този обикновен за Sofia Graffiti Tour ден оценката вероятно също варира между "харесвам" и "не харесвам". Но със сигурност тя провокира не към изолиране, а към точно обратното - намирането на първите стъпки към есенцията на града.

Стрийт арт напосоки

- Сред добрите примери за интересно партньорство между стрийт артисти и институции е изрисуването на самолет на Lufthansa от Urban Creatures, които са неизменна част от графити сцената в България от вече седем години. Повече за дейността им на urbancreatures.bg.

Вероятно сте забелязали многобройните стикери и надписи BNE was here или просто BNE по улиците на София. Това е всъщност псевдонимът на графити артист с неизвестна самоличност от Калифорния, който пътува из целия свят от 2006 г. насам и оставя логото си на различни градски пространства - по подобен начин той преобразява Хонконг, Мелбърн, Амстердам. През последния месец той остави стикерите си на множество места из Източна Европа. Намесите му са част от кампания за достъп до чиста вода, с която артистът е обвързан. Повече за инициативата на bnewater.org.

- Ако сте минавали по улица "Развигор" в кв. "Лозенец", със сигурност работите на Точка са ви направили впечатление. "Граффопост" е инициатива на проекта Visionary Found, а в рамките му Точка преобразява различни места из града или локации в него (най-скорошен пример - кафенето на коуъркинг пространството betahaus). Обикновено работите й са свързани с темата за опазване на околната среда. Повече за нея на facebook.com/tochka.spot, а повече за самата инициатива: facebook.com/visionary.found.

- Графити изкуството ще е сред акцентите на предстоящото издание на Comic Con Bulgaria в "Интер експо център" (15-16 септември).

- По-рано този юни се проведе open call за Международния фестивал за съвременна стенопис и градско изкуство в Ахтопол. Събитието е организирано от екипа We All Writе, които скоро ще пренесат дейността си на нова локация. Повече за тях на facebook.com/weallwritetoday.

- Картички с творби на XPOME, един от най-известните български графити артисти, се предлагат в магазина Gifted.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    oii34567760 avatar :-|
    oii34567760
    • - 5
    • + 2

    Стените на домовете в които живеем са част от архитектурния облик на града, и те могат да се оцветяват и рисуват само със съгласието на живущите в сградата и съответния специалист - архитект, а не по прищявка на "творци " - райтъри и вандали, колкото и гениални да са те. Крайно време е общинските власти да вземат най-строги мерки срещу възхваляваните в тази статия "графитаджии", които не с свенят да цапотят и загрозяват (без разрешение) току що измазани и новобоядисани сгради. Това е безобразие, за което не се споменава и дума в статията, а вместо това - едва ли не се представя за нашенско "нововъведение" факта, че на прословутите "Балкани" въпросните "творци" са свободни да цапотят без мярка където си искат. Срамота!

    Нередност?
Нов коментар