Неканени гостенки
Музеят "Прадо" с изложба за институционализираното пренебрежение към художничките в Испания в края на XIX и началото XX век
Ивайло Харалампиев
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
След близо тригодишна подготовка голямата изложба "Гостенки. Фрагменти върху жените, идеологията и пластичните изкуства в Испания (1833 - 1931)" трябваше да се превърне във водещо събитие в пролетно-летния календар на Националния музей "Прадо" в Мадрид.
Съставена от 133 работи, половината от тях дело на жени, изложбата по думите на куратора Карлос Наваро е "силно критична ревизия на образа и възприемането на жените в света на изкуството и по-конкретно в художествената система в Испания през XIX век". Когато планираното за март откриване беше отложено за неопределено време, а музеят затвори вследствие на глобалната пандемия, водещото културно издание Babelia коментира, че "като жестока метафора на презрението към създаденото от жени изкуство то отново остава пренебрегнато и непоказано".
Открита през октомври, изложбата остава в "Прадо" до 14 март 2021 г. От музея казват, че изложбата е освен друго и "ярък пример за волята да продължим да бъдем културен еталон дори в такива трудни времена".
Структурирана в седемнадесет раздела, селекцията идва предимно от фондовете на самия музей, но също и от други обществени и частни колекции. Във всички тези пространства жените рядко са главни действащи лица по собствена воля и още по-рядко заемат местата, които биха искали. Те се явяват просто неудобни гости на арт сцената на своето време, посочват организаторите.
Голяма част от творбите са участвали в международни изложби или са били награждавани в започналите през 1853 г. в Испания национални изложения, целящи развитието на испанското изкуство и създаването на идеологическия образ на испанската нация. През това време музеят "Прадо" се превръща във водещата институция, която придобива и излага съвременно изкуство, като изиграва съществена роля в изграждането на идеята за модерна испанска школа.
"Изложбата не изразява в никакъв случай мнението на "Прадо" за посветилите се на света на изкуството жени, а показва това, което XIX век ни е оставил в хранилищата като изображение на жените артисти", уточнява Карлос Наваро.
Първата част на изложбата илюстрира официалното насърчаване чрез обществени поръчки и награди на изобразяването единствено на женски образи, отговарящи на буржоазния идеал. Втората част разглежда основни аспекти от кариерата на жени артисти и показва как доминиращата патриархална власт взима решения за тяхното обучение, участието им на арт сцената и общественото им признание. Невъзможността да получат добро професионално образование с години оставя жените напълно на заден план. Това от своя страна благоприятства техния интерес към жанрове, които академичната йерархия смята за второстепенни, като натюрморт, миниатюра или - в по-малка степен - портрети. Редките и без това творби на мъже артисти с фокус върху правата и свободите на жените са цензурирани.
Към края на XIX век присъствието на жени в арт изложенията нараства внушително. Критиците вече не могат да игнорират присъствието им, въпреки че в много случаи продължават да се отнасят към тях снизходително. Все пак те са принудени постепенно да заместят термина "аматьори" с "художници".
Според Карлос Наваро изложбата има "исторически принос", безпрецедентен досега в другите големи музеи. В същото време две големи испански асоциации на жени в изкуството - "Мрежа за изследвания в изкуството и феминизма" и "Обсерватория на жените във визуалните изкуства", изразиха чрез отворени писма разочарованието си от непълното представяне и недостатъчното изследване по темата. Те стигат още по-далеч в търсенето на междуполово равенство с факта, че досега нито една жена не е била директор на музея "Прадо", че в управата на институцията само една трета са жени и че през последните години сумите, които музеят е отделил за купуване на творби от мъже артисти, са много пъти по-високи от тези за творби на жени.
От осигуряващата финансова подкрепа на изложбата фондация AXA казват, че са горди да допринесат "за тази смела изложба, която потвърждава ролята на жените и враждебността към тях от страна на испанските арт среди през XIX и началото на XX век".
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.