Виртуална сцена, истинско преживяване

"Виа фест" представя онлайн няколко спектакъла, които разширяват представите за театър и сценично изпълнение

"Кинематика" на френската компания "Адриен М. & Клер Б."
"Кинематика" на френската компания "Адриен М. & Клер Б."
"Кинематика" на френската компания "Адриен М. & Клер Б."
"Кинематика" на френската компания "Адриен М. & Клер Б."

В продължение на изцяло дигиталните издания от края на миналата година на двата най-големи международни театрални форума в страната - Международен театрален фестивал "Варненско лято" и "Световен театър в София", организаторът им - фондация "Виа фест", започва още един театрален дигитален проект от началото на април.

В следващите месеци на www.viafest.org предстоят излъчвания на няколко заглавия, които подсказват любопитни тенденции от съвременната световна сцена. Акцентът е върху хибридните сценични форми, в които се съчетават различни изразни средства: между театър и нови медии; между драма, музика, танц и кино; между документалното и фикционалното; между класическата традиция и съвременността. Пилотното издание съдържа селекция от спектакли на водещи творци и компании от различни естетики. Отново всички излъчвания са със субтитри на български език, безплатни и достъпни са за публиката на територията на България в рамките на три поредни дни (72 часа). Програмата е организирана около уикендите: всеки спектакъл ще може да се гледа от петък в 19 ч до понеделник в 19 ч.

Началото е на 2 април с хипнотичния визуален спектакъл "Кинематика" на френската компания "Адриен М. & Клер Б.". Впечатляващото и необикновено зрелище, в което телата на изпълнителите взаимодействат в реално време с подвижни дигитални пейзажи, се е превърнало във визитна картичка на компанията. За този спектакъл Адриен Мондо, който е и компютърен специалист и жонгльор, печели Голямата награда на журито на Международния конкурс за танц и нови технология на Дигиталния фестивал 2009 в Анген-ле-Бен, Франция, след което представлението остава в репертоара на компанията и бива доразвивано и представяно на много престижни международни форуми.

Също през април ще може да бъде видяна модерната авторска версия на класическия балет "Жизел" на британския хореограф Акрам Хан, който се нарежда сред топ хореографите на съвременната сцена. Също и филмът за имерсивната (от глагола immerse - потапям се) инсталация по документални материали "Наследство - пиеси без хора" на алтернативната германска компания "Римини протокол". През май предстои и първа среща на българската публика с творчеството на знаменития белгийски режисьор и хореограф Ален Плател с неговия трогателен музикален спектакъл "Ходом, марш!". В него историята на един тромбонист от духов оркестър, който разбира, че му остава малко време живот и в същото време е понижен в ранга на оркестъра, се превръща в медитация върху човешката участ.

В самия край на април и началото на месец май (31 април - 3 май) на уебсайта на театралното списание "Хомо луденс" ще бъде показан за първи път и записът на един от най-големите спектакли от втората половина на ХХ век - "Майка Кураж и нейните деца" на Бертолт Брехт. Известна още като "Хроника от 30-годишната война в 12 картини", пиесата е написана от Брехт през 1939 г., а през през 1954 г. самият той я поставя със своята трупа "Берлинер ансамбъл" с участието на Хелене Вайгел в главната роля. Спектакълът е излъчен от германската телевизия през 1957 г. и има голяма историческа стойност.

Все още няма коментари
Нов коментар